Forfatter Emne: 1.6 vil pludselig ikke starte. AKUT HJÆLP SØGES  (Læst 10165 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mikkelloekke

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 100
    • Vis profil
1.6 vil pludselig ikke starte.
« Dato: 05. Januar 2015 kl: 21:47:23 »
Hej alle dieselkyndige..

Her til aften vil min ellers velkørende 1.6 td pludselig ikke starte. Jeg har prøvet med ekstra strøm både fra et fuldt opladet batteri og fra en anden bil, men uden held. Umiddelbart synes jeg heller ikke at det virker som et strømproblem, starteren trækker livligt rundt men den fanger ikke an. Det kunne godt tyde lidt på at der ikke bliver tilføjet diesel til pumpen, jeg kan i hvert fald ikke se noget i den klare plastslange der løber fra dieselfilteret til pumpen. Men jeg er ikke sikker...

Findes der en hjælpsom sjæl med forstand på diesel i københavnsområdet der kunne lokkes forbi til en diagnose? Bilen holder ved korsgade på Nørrebro. Jeg kvitterer naturligvis med et par gode flasker vin eller andet. :) Gode tips til hvad jeg selv kan gøre nu og her er selvfølgelig også velkomne!!

Håber nogen kan hjælpe,

Vh Mikkel

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
1.6 vil pludselig ikke starte. AKUT HJÆLP SØGES
« Svar #1 Dato: 05. Januar 2015 kl: 22:33:24 »
Hej start med at kig i den sorte box til venstre i motorrum , der sidder en bladsikring der bliver træt over tid , den kan du nemt selv skifte , selv om den ser hel ud så prøv lige at rør lidt ved den , de irre væk langsomt , mener det er en 80 ah , og ellers kan det være dit diesel filter der er stoppet .God jagt håber det lykkes .
Hilsen Poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
1.6 vil pludselig ikke starte. AKUT HJÆLP SØGES
« Svar #2 Dato: 05. Januar 2015 kl: 23:33:11 »
Frost?
Er der måske lidt vand i bussens dieselfilter der lukker for diesel ude i frosten?
Jeg har oplevet det - skiftet til ny dieselfilter - og fikset med ny o-ring på filtrets studs (hvid dims med opvarmet diesel på returslangen ind i filtret) ...

Brud på "Absteller" kablet på espn, uden strøm starter den ikke, kun et lille kabel på espn ind i magnetkontakten ...

Ellers om Polle skriver med glødsikringen 50 ampere i den sorte boks i motorrummet

Eller problemer med ESP justeringen

Eller tanden på strækbolten er nær død, worest case, især på 8,8 ... eller er den allerede fikset med 90NM/90grader ekstra 12,9 strækbolt?
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
1.6 vil pludselig ikke starte. AKUT HJÆLP SØGES
« Svar #3 Dato: 05. Januar 2015 kl: 23:41:10 »
Hvis sikringen som Polle nævner er ok, bør du tjekke at der ikke er brud på ledningen fra sikring
 til gløderør. Tjek også at der kommer strøm til magnetventilen så snart du drejer nøglen.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline mikkelloekke

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 100
    • Vis profil
1.6 vil pludselig ikke starte. AKUT HJÆLP SØGES
« Svar #4 Dato: 06. Januar 2015 kl: 12:35:57 »
Tak for svarene allesammen!

Jeg har tjekket sikringen, den er hel. Jeg har målt spændingen på gløderørene, de får strøm. Jeg har tjekket både magnetventil og kabel dertil, den klikker ved tænding og der er strøm i kablet til ventilen. Jeg har haft dieselfiltret af, det ser ikke umiddelbart tilstoppet ud, det blev i øvrigt også skiftet for et par måneder siden.
En ting der undrer mig ved kuldeteorien er at den har startet fint ved meget lavere temperaturer uden problemer, og i skrivende stund er det ikke engang frostvejr..

Stadig ingen der kan lokkes forbi til et kig? Jeg er ved at være lidt fortvivlet..

Vh Mikkel

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
1.6 vil pludselig ikke starte. AKUT HJÆLP SØGES
« Svar #5 Dato: 06. Januar 2015 kl: 12:57:36 »
Prøv et se om tandremmen er slap og kan have skubbet sig en tand eller to.  Tjek eventuelt om mærket i koblings huset og på hjulet ved pumpen stemmer overens.
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline mikkelloekke

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 100
    • Vis profil
1.6 vil pludselig ikke starte. AKUT HJÆLP SØGES
« Svar #6 Dato: 06. Januar 2015 kl: 13:54:25 »
Nu fik jeg den igang ved hjælp af en dåse dieselstart nede fra statoil. Jeg har ikke forstand på timing og tandrem, men jeg synes måske faktisk at remmen virker lidt slap.. Hvor stram skal sådan en være?

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
1.6 vil pludselig ikke starte. AKUT HJÆLP SØGES
« Svar #7 Dato: 06. Januar 2015 kl: 14:34:51 »
Hold, stop, stands!!! Fingrene væk fra tandremmen uden faglig bistand. Blot et råd.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline mikkelloekke

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 100
    • Vis profil
1.6 vil pludselig ikke starte. AKUT HJÆLP SØGES
« Svar #8 Dato: 06. Januar 2015 kl: 14:41:34 »
Tandremmen rør jeg ikke ved, det falder væsentligt uden for mine kompetencer. Jeg lettede blot på låget for at se til den, og tænkte at den virkede lidt slap. Men nu hvor den er kommet i gang kører jeg den en tur forbi min mekaniker så jeg kan få den korrekt diagnosticeret og forhåbentlig helbredt. (:

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
1.6 vil pludselig ikke starte.
« Svar #9 Dato: 07. Januar 2015 kl: 16:40:31 »
Trækker den luft i dieselslangen mellem dieselfilter og pumpen?
Tjek dens dieselledning, den skal gerne være tæt på begge ender.

Er der nisser i udluftningsledningerne mellem dysserne? De sidder bare på og kan sagtens skiftes med håndkraft (3,5 mm)
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
1.6 vil pludselig ikke starte. AKUT HJÆLP SØGES
« Svar #10 Dato: 08. Januar 2015 kl: 14:51:18 »
Citat fra: "mikkelloekke" post=117325
Tak for svarene allesammen!

Jeg har tjekket sikringen, den er hel. Jeg har målt spændingen på gløderørene, de får strøm. Jeg har tjekket både magnetventil og kabel dertil, den klikker ved tænding og der er strøm i kablet til ventilen. Jeg har haft dieselfiltret af, det ser ikke umiddelbart tilstoppet ud, det blev i øvrigt også skiftet for et par måneder siden.
En ting der undrer mig ved kuldeteorien er at den har startet fint ved meget lavere temperaturer uden problemer, og i skrivende stund er det ikke engang frostvejr..

Stadig ingen der kan lokkes forbi til et kig? Jeg er ved at være lidt fortvivlet..

Vh Mikkel


jeg går udfra at det er spænding til gløderørene du har målt?

jeg ville anbefale dig at måle (ohme) dine gløderør igennem en efter en med et multimeter (selv et til 60 kr kan gøre det)
1.) du skal afmontere ledningerne der er skruet på dine gløderør.
2.) nu skal du måle modstanden i mellem stel (du vælger selv stedet, men bedste resultat, er selvsagt tæt på gløderøret) og plus forb. på gløderøret.
3.) måle værdien skal ligge lige omkring 1 ohm (0,8-1,2 er ret standard) hvis gløderøret er defekt er modstanden enten meget høj/umållelig eller også er modstanden lig 0, dvs fuld overgang til stel.
4.) Hvis de alle har en modstand der er forholdvis ens og ligger på 1-1,5 ohm (husk der er afvigelse på måleudstyr) burde gløderørene være fine.
5.) man kan også skrue gløderørene helt ud, men det er mere besværligt  :angry:  dog giver det et bedre resultat af din måling
6.) når gløderørene er ude kan man teste dem på et startbatteri, ved hjælp af et startkabel og en svejsetang, her skal de blive helt rødglødene på 10-15 sek. ellers bør de skiftes.

prøv det, det koster kun din egen tid  B)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
1.6 vil pludselig ikke starte. AKUT HJÆLP SØGES
« Svar #11 Dato: 03. Februar 2015 kl: 08:53:27 »
Hvordan gik det?

Kom motoren igang?
Hvad var der galt?

Offline mikkelloekke

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 100
    • Vis profil
1.6 vil pludselig ikke starte. AKUT HJÆLP SØGES
« Svar #12 Dato: 03. Februar 2015 kl: 16:46:27 »
Sorry, har ikke lige fået fuldt op på dette.

Det viste sig at være gløderørene, så nu er alt som det skal være igen. Med motoren i alle fald (:

Vh. Mikkel