T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: Kkrogsgaard efter 08. December 2009 kl: 10:07:32
-
Er det realistisk at få en Caravelle/multivan JX ned under de magiske 1500 kg uden at komme i uføre med synsmænd og det slæng?
Hvordan foregår det rent praktisk?
Godkendt vægt, max 24 timer gammel vejeseddel og så et syn?
-
Og en konstruktiv ændring for at argumentere for nedvejningen samt en bus der RENT faktisk vejer under, i det tilfælde at man skulle ryge til ledsaget kontrolvejning.
-
Jamen den burde da kunne komme under 1500 realistisk set, det er det jeg vil frem til.
-
Reelt, ja så burde det kunne lade sig gøre...
Min syncro medm multivanindretning, og div andet, vejer i køreklar stand 1820kg..
Så kan du vel trække 150kg fra i div. syncro specifikke dele og JX blokken vejer vel også mindre end AAZ blokken gør...
Men ja, på en godkendt vægt, få en veje seddel og så til syn...
Da jeg var til syn sagde spurgte de godtnok om jeg havde en vejeseddel med som ikke var over 48 timer gammel, men jeg mener også at have læst at det er 24 timer...
-
Jamen hvad er det så mht den konstruktive ændring du nævner Jan?
Kan det være ændring af siddepladser?
-
Ja, ændring af antal siddepladser betegnes som en konstruktiv ændring...
-
Der kommer vel ikke noget med afgiftsberigtigelse ind i billedet?
-
Nej det skulle jeg ikke mene...
Du ændrer jo ikke, som sådan, på det grundlag der er betalt afgift efter...
-
Det skulle ikke være noget problem at få en JX´er under 1500kg. Jeg fik min WS´er under.
-
Gjorde du noget bestemt Hawaii? Havde du en vejeseddel med? Jeg ville som sådan gerne af med nogle sæder i en caravelle, men i en multivan, så begynder det at knibe.
Andre forslag til en konstruktiv ændring, gælder en 1Y konvertering ikke også som en konstruktiv ændring?
-
en tysk import multivan er tilsyneladende opgivet til 1480 kg i sit farzugbreif , så ingen problem hvis du har det. de fleste multivan er vel import , tror ikke der er solgt mange nye af dem i dk.
jeg ved dog ikke med en caravelle. og jeg ved ikke om det er holdbart bevis matriale ved en omvejning - men tror det ikke.
og har hørt løse rygter om at en vejeseddel ikke er gyldig mere i et hvis antal timer , alle vejninger skal nu foregå under opsyn at en bilinspektør , hvordan det forgår praktisk ved jeg dog ikke. der er tilsyneladende mange nye ting her jeg ikke ved noget om :roll: :lol:
det er tilsyneladende sprit nye betingelser , så jeg kan ikke få dem bekræftet
-
Jeg kørte den på vægten, den skal vejes.
-
Jeg har snakket med min synsmand om sagen han skal have et typegodkendelsenr. fra en med samme motor og udstyr som vejer under 1500kg ellers ville han ikke kunne forsvare at veje den ned, min bil vejer 1680kg og jeg tror ikke den kommer under 1500kg uden og save taget af den. :-)
-
Måske det nemmeste er at snakke med den lokale synsmand...
-
bekræftiger han de nye regler , så få lige en grundig beskrivelse , det er jo rart at kende til faqts.
mener han det er noget sludder vil jeg også gerne vide det , så jeg ikke skriver noget nonsens igen :D
-
jeds jeds.
-
Der er lidt om vejning her : http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-6414-highlight-nedvejning.html
Tony
-
dvs de regler jeg snakker om er 2 md og 8 dage gamle , det passer jo meget godt så , det med overvåget vejning så , tak for det Tony
En lille info-beretning ang. nogle af de nye regler vedr. syn og nedvejning som er trådt i kraft pr. 1. oktober.
Bastler-Bussen (JX ændret til 6 pers.) var til syn i dag og måtte stå for skud ang. de nye regler om ændring af egenvægt. Jeg havde selv fået den vejet hos den lokale foderstof og det første synsmanden gjorde (sammen med mig) var at køre den til en "ledsaget kontrolvejning" hos en anden foderstof. Synsmanden var advaret om nedvejningen og havde sat sig ind i reglerne, så det tog kun ca. 10 min. plus lidt udregninger på ny totalvægt mm. Så det er sikkert en god idé at forberede synsfolkene hvis man planlægger en nedvejning. Det endte med en ny egenvægt på 1450 kg. incl. et kraftigt anhængertræk til 1400 kg. og 6 sæder, og den fik en ny totalvægt på 2100 kg. hvilket måske giver flere muligheder for dækvalg.... :roll:
En anden ny regel var dog skyld i at den skal til omsyn, nemlig reglen om at ankerplader/bremseskivebeskyttelsesplader/eller hvad de nu kalder dem.... SKAL være monteret. Mine var tæret væk og resterne fjernet, men det var måske en defekt bærekugle som gjorde udslaget..... :oops:
Synsmanden viste mig 3 sider med ændringer som er trådt i kraft d. 1.10 så hvis man er det mindste i tvivl, kan det godt betale sig at ringe og spørge inden synet.
Tony.
[/color]
-
Næsten rigtigt..... :wink: reglerne er fra 1-10-2008. Jeg fik min synet og nedvejet i december sidste år.
Tony
-
ok så er de så nyerer og ikke sprit nye , ja jeg kan jo også bare tage læsebrillerne på og kigge mig for , men det nye er så at alle regler der allerede er , bliver håndhævet nu i forhold til hvad de gjorde tidligerer , dvs det ikke er nye regler , men de gamle regler der bliver fulgt nu - og det gælder stort set på hele automobilområdet , der er blevet strammet kraftigt op på hele fronten. dvs den der med det går nok alligvel er ikke så alm mere som den har været desværre.
-
Min erfaring er, at det er rystende ligegyldigt hvad reglerne er. Det der betyder noget er hvad synsmanden siger at reglerne er. Jeg har indenfor det sidste1½ år fået to busser vejet under 1500kg. Proceduren var som følger:
1: besøge synsmand der også ævlede om typegodkendelsesnr.
2: Ringe til smc, der nægtede at udlevere samme, da synsmanden var helt i skoven. Den flinke mand gav endda sit tlf nr og sagde at synsmanden kunne bare ringe, så skulle han nok få at vide hvordan reglerne var.
3: Bilve enig med sig selv om at det var en dårlig indledning til at få synet en 25 år gammel bil.
4: Besøge ny synsmand, der ærligt erkendte at han intet vidste om noget som helst, men han ville da gerne tjekke. Han fik mit nummer, men har ikke ringet endnu
5: Besøge første synsmand igen og sige til ham at jeg mener at have hørt at en bil altid kan/skal vejes til faktisk vægt, hvis der er foretaget en konstruktiv ændring. Det har han hørt om og vil lige undersøge.....
6: Besøge synsmand igen og han har nu tjekket og alt er godt jeg skal komme lige fra vejeren med fuld tank så er den ged barberet.
7: Besøge vejeren, der IKKE giver fradrag for tankindhold og derfor kun vejer med tom/næsten tom tank.
8: Køre en laaaaaaaang tur
9: Besøge vejer
10: Besøge synshal. (uden midterste stolerække (hvilket står i reg. attest :evil: ))
11: Bingo
(bil 2 var noget lettere)
-
Ja man bliver da klogere og klogere... tror jeg nok.
-
hej kristian. min den gule siger egenvægt 1425 total 2450 jeg kan tage en kopi af reg.med op til dig , håber vi kan få den røde hjem , meget snart men det bliver nok efter den gule , meget langsomt. ringer lige til dig en af dagene mvh a.jespersen tlf. 50343090 ps . det er en personbil som art . som anvendelse, er det beboelse.
-
Ok, Allan. Jamen som sagt, så kommer du når du har tid til det ;-) Ingen hastværk.
-
Hej til alle
Kan ikke lige finde ud af, at lave et nyt indlæg, og har spørgsmål vedr nedvejning, så laver lige et HEJ her.
Har købt en T3 1.6 TD årg 88, afh på sjælland ( tak til Mølle for kaffe, den dag vi hentede den )
Igår var jeg i 2 synshaller ( en A plus og en privat ) og ens svar var, at man ikke kan ændre på bilens egenvægt, medmindre man skriftligt
kan få VW til, at sige, at bilen er "fejlvejet".
Prøvede med, at sige, at jeg har smidt 3 sæder væk og det burde være en konstruktiv ændring, da den fremover kun skal have 5 sæder.
Egenvægten er 1550 kg, så det bør jo være muligt, at få den under 1500 ??
Er det synshallern,der ikke er opdatteret her i nord, eller hvordan griber man den lige an.???
Mvh
Nels
-
det må være synsmanden der er galt på den.
men det er også vigtigt at du har gjort dit hjemme arbejde ordentligt!
men fremgangsmåden er beskrevet i denne tråd!
vær opmærksom på at sæde/person tal efter nedvejning bliver registreret, så du må ikke sætte flere sæder i efter nedvejning til f.eks 5 pers.
har du haft bilen på vægten med næsten tom tank og de sæder du vil have i?
-
nej, har ikke fået den vejet endnu, da den først skal synes til maj.
kørte bare hen for, at spørge, hvordan jeg lige sku forholde mig,
om de ville veje den eller jeg bare sku tage frisk vejeseddel med..
Er der mon nogle papirer man kan kyle i hovedet af dem, eller skal man
lede efter "den rette synshal"..??
Nok ikke meget mere,at hente de steder jeg var igår, da de jo har sagt,at MAN ikke kan ændre egenvægten..
Nu har jeg kun den midlertidige reg attest, da jeg lige har omreg bilen..
Så kan ikke se om der står noget om antal sæder..??
Nels
-
sædeantal er noget der står på de "nye" reg.atester! og bliver skrevet på ved gamle biler når de nedvejes i egenvægt!
der står et sted i loven at man har pligt til at sige hvis egenvægten ændre sig mere end 50kg, både hvis det er mere, men vel også hvis det er mindre!
-
Ok tak Niels
Har fundet en vejeseddel i papirerne fra den foregående ejer, der står den til 1440 kg,
hvad der så lige er sket siden den ikke er blevet gældende, må jo være usagt..
Måske fordi den er 3 dage gammel på synsdagen..??
Vil prøve et par nye synshaller i morgen..
Og håbe,at de er til at tale med..
Hilsen Nels
-
Så må jeg have været heldig, der står IKKE sæde antal på min reg. attest selvom den er her fra efteråret :D
-
husk at på nogle af de nye attester står der køreklarvægt istedetfor egenvægt!
men der skal man trække noget fra for at få den egenvægt som man betaller vægtafgift efter
@blackchart, ja men din blev jo heller ik vejet ned!! så der er ingen gevinst at hente, men der burde have stået pers.antal!
-
Hej alle.
Spændende - og for mit vedkommende relevant - tråd!
Jeg går med tanker om at købe en t3 1,6TD (se evt. anden aktiv tråd, jeg har oprettet desangående). Bilen står til 1550kg jvn reg.-attesten. Jeg ville veje bilen ned og pløjede derfor diverse tråde igennem herinde, hvorefter jeg kontakte min synsmand, for at sætte ham ind i sagerne. Han gav mig den sørgelige udmelding, at fordi bilen er "født" i DK (altså ikke import), så er bilen låst og kan derfor IKKE nedvejes, uanset hvad! Køber jeg derimod en bil i Tyskland, hvilket jeg også overvejer, kan denne uden problemer omvejes...
Kan det virkelig passe? Hvis I har andre erfaringer og kan anbefale en synshal/mand, der har erfaring med omvejning, må I meget gerne give lyd! Håer virkelig på gevinst, da bilen skriger til mig :-). Vil dog ikke smide 10-11.000,- på vægtafgift hvert år...
Vh John
-
Ved konstruktiv ændring kan du bede om at få den vejet. Ny gearkasse (4 til 5 trins går måske) Flere eller færre siddepladser. Monter turbo på motoren eller pil den af.. Hmm.. Der må være nogen herinde der har flere ideer til hvad der kan være konstruktive ændringer.
-
Jeg har læst side op og side ned om ned/omvejning, inden jeg kontaktede min synsmand - og jeg var således forberedt på, at han ville "modsætte" sig muligheden for nedvejning. Jeg forelagde ham også muligheden for "konstruktiv ændring" v. fjernelse af sæder, men han blev ved med at siige, at biler med oprindelse i DK IKKE kunne vægtændres - uanset hvad. Han tilbød endda at undersøge sagen nærmere og ringede tilbage senere og sagde, at der ingen muligheder var - med mindre jeg selv importerede en bil og fik den nedvejet ifm reg. syn.
Nå, anyways, jeg har bestilt flybillet til München på torsdag, hvor jeg skal på "the grand tour" rundt i München og omegn og prøvekøre en række biler. Forhå¨bentlig skal jeg ikke osse flyve hjem :-D
Svedig
-
Til Svedig
Det kan nu godt lade sig gøre, at få den vejet ned...
Havde selv samme problem med synsmænd i sidste uge..
I de 2 første synshaller fik jeg samme besked som dig, men i den 3die var det intet problem...
Man skal bare bestille en eksta tid i synshallen, da synsmanden skal med dig hen og få bilen vejet..
Iflg det "notat" af 1. oktober 2008..
Mvh
Nels
-
Lad os få lidt dokumentation på banen.. det må kunne findes et sted..
-
Her står der, at bilen skal synes, når man ændrer egenvægten i stk 7.., feks. fjernelse af sæder.., man skal desuden møde op på vægten med så lidt
diesel, som muligt, på tanken.
http://www.fstyr.dk/Syn/Registreringssyn/Registreringssyn%20-%20hvornaar.aspx
Synsmanden ku læse, at han selv skal deltage i vejning.., i hans mappe..., turde ikke lige stjæle den, da jeg håber,
at få nedvejet min JX Caravelle fra de 1550 kg til 1440 kg, her i midten af april.. :D :D
Resten går vel af sig selv, når han har indføjet den nye vægt..
Mvh
Nels
-
Præcis den side fandt min synsmand frem da min T3 blev vejet ned, der burde ikke være tvivl om at en bil kan vejes ned,
også selv om den altid har været reg. i DK
Tony
-
Jeg har netop vendt dokumentet, der linkes til højere oppe med min lokale synsmand, og han blev decideret grov og ubehøvlet - han mente på ingen måde, at fjernelse af et/to sæder var en konstruktiv ændring. Han begyndte sågar at udfritte mig om, hvilke synshaller, der kunne finde på at gøre sådan noget, for så ville han tage det op med færdselsstyrelsen. Hmmm, tænke tænke! Er man blevet klogere? Nææææ....
-
...og jeg sagde i øvrigt, jeg ville sende ham et link til dokumentet, så han selv kunne få "syn" for sagen! Konstruktive ændringer nævnes i stk 6 - men jeg refererer jo til stk 7, når jeg vil fjerne sæder og dermed reducere vægt. Det fattede jan ikke.
-
Tror du skal prøve en anden synshal..
Jeg sku heller ikke tilbage og diskutere med dem,
de er jo stadig nogle små "konger"..
Bare skide træls, at det ikke er ens/samme regler alle steder..
Mvh.
Nels
-
Det er nu langt om længe lykkes mig at få en hæderlig synsmand med på ideen. Jeg skal ændre antallet af sæder (og søger i øvrigt i den forbindelse et enkelt højre forsæde), og så hjælper han mig med papirerne. Da bilen har et dansk typegodkendelsesnummer, har stort set alle synsmænd nægtet muligheden for nedvejning.
Jer, for hvem det er lykkes at nedveje Jeres biler - har I oplevet problemer på motorkontoret, når I er troppet op med papirerne fra synshallen og bedt om ændring af reg,-attsten? Eller kører det bare som smurt i olie, når først besøget hos synsmanden er overstået? Det er jo rart at være forberedt :-)
John
-
Hel John
Efter, hvad jeg har hørt går det vist helt af sig selv..??
Er lidt nysgerrig efter, hvad du får den ned, at veje, da min jx jo står for skud,
om et par måneder, så vil være kanon, hvis du gider skrive nogle data, når du får
synet overstået..?? :P
Mvh
Nels
-
Selvfølgelig. Jeg skriver en beretning, når det er (vel)overstået! Mangler stadig et forsæde, anyone? Til gengæld har jeg en forsædebænk, jeg skal af med. Pæn, gråt stof med røde "gnister".
John
-
Case closed - SUCCESFULLY!
Prutten er nu vejet ned til en egenvægt på 1500 kg, og jeg sparer derved et par tusser plus det løse i årlig vægtafgift. Jeg blev træt af at høre på forskellige synsmænds forskellige syn på sagen og skrev derfor en mail med en beskrivelse af mit problem og rundsendte den til stort set alle synshaller i Østjylland. En venlig mand ved AL-syn i Silkeborg ringede mig op og sagde, at det ville tage ham 5 minutter på lovlig vis at udfærdige et dokument, som jeg skulle tage med på motorkontoret - og WUPTI, så var den ordnet. Han fortalte mig, at SMC i sin tid anførte en egenvægt på 1550kg på alle caraveller af min type - uanset indretning. 1550 kg er vægten på den tungeste version (automatgearkasse og soltag) og ved at give denne vægt til alle busserne, var man sikker på ikke at assignere en for lav vægt til nogen af køretøjerne. I virkeligheden findes der 4 typer af min bil, som alle har deres eget specifikke typegodkendelsesnummer. Den letteste (manuel gearkasse uden soltag) er fastsat til 1475kg. Min bus har soltag, så den røg op på 1500kg, hvilket er 1 sølle kg UNDER smertegrænsen. Den skulle hverken vejes eller "ommøbleres" undervejs, og det tog vitterligt ikke mere end 5 minutter. Jeg tænker på, hvor mange af Jer derude, der kører rundt med forkert og for dyrt indregistrerede biler? Lidt hurtig hovedregning betyder, at min bil siden ´88 har kostet de tidligere ejere sammenlagt 65.000,- i for meget betalt vægtafgift, hvilket jeg synes er totalt langt ude og på grænsen til regulært bedrageri!
John
-
Meget spændende tråd. Vil selv forsøge når jeg skal til omsyn om 25 dage. Har selv en CS, med 8 siddepladser.
-
Hej John
Det lyder da helt kanon, glæder mig til, at se, hvad min ender på om ca en måned..??
Mvh
Nels
-
Nøglen til en nem, hurtig og smertefri "nedvejning" ligger i at erhverve sig den rigtige stelnummerspecifikke typegodkendelse - hvis altså ikke køretøjet i forvejen er registreret med det korrekte typegodkendelsesnummer. Den stelnummerspecifikke typegodkendelse kan man i princippet selv skaffe ved at rette henvendelse til importøren af køretøjet - typisk SMC. Det gjorde jeg også, men de gad tydeligvis ikke bruge tid på mig. Først da synsmanden rettede henvendelse til dem, skete der noget - og derfra gled det som tidligere beskrevet i olie.
-
hej john . tillykke med det.mvh a.jespersen
-
Har du en kopi?
-
Jeg har nu fået den nye reg.-attest. typegodkendelsesnummeret er nu S04813-00. Det tidligre nummer har jg desværre ikke, da de jo snupper den gamle attest på motorkontoret - og jeg var ikke kvik nok til at notere det ned inden... Er der andre, der siden da har forsøgt sig?
-
Jeg har nu fået den nye reg.-attest. typegodkendelsesnummeret er nu S04813-00. Det tidligre nummer har jg desværre ikke, da de jo snupper den gamle attest på motorkontoret - og jeg var ikke kvik nok til at notere det ned inden... Er der andre, der siden da har forsøgt sig?
kigger lige på min reg. att. der står også typegodkedelses nummer S04813-00
Egenvægt 1475 totalvægt 2400
påhæng uden bremser 600kg
påhæng med bremser 1200kg.
er den så også vejet ned ?
-
Hvis vægten på reg.-attesten siger 1475, så kører du på den "billige" vægt-afgift :-). Har du gjort noget for at ændre på attesten, eller har bilen altid haft den?
Vh John
-
Hvis vægten på reg.-attesten siger 1475, så kører du på den "billige" vægt-afgift :-). Har du gjort noget for at ændre på attesten, eller har bilen altid haft den?
Vh John
bilen er fra April 1990 men det fremgår af bagsiden af reg. att at afgiftattest er oktober 1990 så der er vel betalt fuldafgift i oktober 1990.????