T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: PARKHAVE efter 24. Oktober 2010 kl: 13:54:31
-
Hejsa alle.
Ville lige høre om der er en af der der er helt vild med bobler og måske kan hjælpe i overvejelserne om anskaffelse??
Det lader ikke til jeg kan få solgt min store bimmer, men en mand med en 74'er 1303 har tilbudt et bytte + kontanter.
Jeg tænker på at sige ja tak til det tilbud og beholde den gamle boble som mit transportmiddel ( skal ikke køre ret langt) og så finde en lille aut. gear bil til fruen.
Men jeg aner jo ikke ret meget om boblerne, udover min naturlige nysgerrighed som gammel mekaniker.
Og da folk på T3nettet jo generelt er velbevandrede i alle bilmodeller samt altid åbne for en diskussion :lol: var det nærliggende at spørge her.
-
jeg kender en der er meget dygtig til det med bobler og han kan se om den er original eller uriginal eller om delen passer på årgangen og alt det der og hvis du har nogle spørgsmål kan jeg godt spørge ham om dem for dig hvis det er!
-
@triton, takker.
Du kan evt. vise ham denne annonce og høre om det er helt vildt for sådan en ??
Tæpperne er på fordi sæderyggen er "sprukken" af solskin
http://www.dba.dk/vw-1303-13-2-doers-74-km/id-69077851/
-
Du må også meget gerne ringe til mig, hvis det er.
Har kørt bobbel i adskillige år og skilt dem ad i atomer op til flere gange.
Den ser da rimelig ud til prisen.
-
@Thomas - lyder godt.
Ville det være muligt at køre i sådan en om vinteren - hvis det første man gjorde var at installere et
fungerende benzinfyr i forenden, med kanaler ind i kabinen ??
Hvordan er de i sne/frost - er klar over der er vægt på de trækkende ( altid en god ting) men udover det ?
Hvis der ikke er skiver i for, er det så rimeligt nemt at konvertere ?
-
vwnettet.dk
-
@triton, takker.
Du kan evt. vise ham denne annonce og høre om det er helt vildt for sådan en ??
Tæpperne er på fordi sæderyggen er "sprukken" af solskin
http://www.dba.dk/vw-1303-13-2-doers-74-km/id-69077851/
ud fra billederne ser den vel egentlig ganske fin ud, de vi gerne ruste i varmekanalerne, for- og bagspidserne og dørstolperne (ved hængslerne, særlig det nederste). motoren smider måske olie fra stødstangsrørene. Der står den er nysynet, så man kan da køre lidt tid i den. MEN det bliver aldrig en bimmer at køre i!
Hinze
-
Pladegården mener jeg også er boble-specialester.
Jan Kjaerbye må da også kunne sparkes på banen, I er jo naboer (næsten da?)
-
@Thomas - lyder godt.
Ville det være muligt at køre i sådan en om vinteren - hvis det første man gjorde var at installere et
fungerende benzinfyr i forenden, med kanaler ind i kabinen ??
I Sverige blev rigtig mange bobler originalt monteret med et lille velfungerende fyr siddende ude i venstre side under forklappen tæt på instrumentbordet og med et lille vinkel-rør ind i kabinen i førerens fodrum. Simpel konstruktion med tænd-og sluk knap.De var meget effektive. Tror du kan finde dem på veteranmarkeder elle via vwnettet. (Kan ikke lige huske om jeg har et liggende, hvis jeg har,skal det have en kærlig hånd)
Hvis varmekasserne er tætte, og slanger/rør også er det, så kan det give rimelig (tør)varme.
Hvis det var mig, placerede jeg et fyr med blæset ind gennem varmesystemet allerede efter luftblæseren, og så satte jeg en hjælpe-blæser til forruden. Så bliver det ikke bedre. [/color][/color]Hvordan er de i sne/frost - er klar over der er vægt på de trækkende ( altid en god ting) men udover det ?
En VW-bobbel er LUMSK i glat føre, men man skal bare lære køremåden. Den understyrer kraftigt i sving, og så PLUDSELIG kommer den tunge bagende farende. Men vores bobler trak sgu igennem ret kraftige snemængder uden bøvl.
Hvis der ikke er skiver i for, er det så rimeligt nemt at konvertere ?
Ja, det er ikke ret svært. Har aldrig selv prøvet. Men det er ikke det værste, ved jeg.
-
Ja,der gik lige rigtig ged i svarene/citaterne
Håber du fattede meningen.
-
Har et Eberspächer BN2 originalt boblefyr liggende i kælderen - incl håndbog og montagevejleding. PM for rigtig god pris
-
Hvis der ikke er skiver i for, er det så rimeligt nemt at konvertere ?
Ja, det er jo bare MacPherson ophæng, 1302/3 S er med skiver, så må endda gerne for VW, jeg har vist en hæfte liggende fra VW med netop denne ændring beskrevet.
Hinze
-
Kan huske noget om, at min "den gamle" stoppede et par fliser ind foran om vinteren, så den fik lidt vægt over forhjulene. Det virkede da vist egentligt meget godt. ( Vi nåede da at ha` tre af slagsen i min opvækst ) .
Naeh, køreegenskaberne ligger nok mere end langt fra "bimmeren" men ydelsen er vist også noget mere beskeden. Skal den peppes op, er der et engelsk firma ( Kan ikke lige huske hvad det hedder ) der er specialister i alt indenfor luftkølede, - lige fra færdige blokke til opborede cylindre og vilde karburatorer.
-
PeterWings ved vistogså alt hvad der er værd at vide om bobler.
Ligeså Solow.
-
Hej Parkhave
jeg har talt med min specialist og han siger:
de billeder sælger har lagt på nettet siger ikke så meget om vognens stand. han savner nærdbilleder af tagrender, for og bagrude parti, udervogn, rammehoved, rammetunnel, samt forbro for at kunne bedømme vår tæret bilen er. han vil mene at km. tallet er fejloplyst fordi det er urrealistisk at den skulle have kørt så lidt.
held og lykke fra.
Triton og Specialisten
-
Den ser pæn ud , det er rusten der er den værste fjende for en bobel , og man køre ikke vinterkørsel med en veteranbil , Basta!!! . køb en golf 2 og gem den bobel til sommer .
hilsen poul
-
@alle- takker vældigt for svarerne indtil videre.
Det er jo lige sådan noget jeg kan bruge.
Ved udmærket det aldrig bliver en V12 750IL'er - der er der vist ikke rigtigt noget der gør, medmindre man smider 2,5 mil til en ny 760 eller hva' den nu koster. Det er jeg helt på det rene med. :cry: :cry:
Men som alternativ til en cykel/scooter i frostgrader med 12 km. til arbejde, er det vel til at overkomme.
Der vil så også blive penge til en lille kønsløs årg. 00 3drs. 1.3 benz med aut.gear, aircon, abs med kun 149.000 på tælleren til fruen. lille og nem kørt til hendes daglige 35 km.
samlet er begge 2 stadig billigere at have pr. md end bimmeren.
( jeg har endelig taget mig sammen og sat tal på papiret , hvad det koster at fyre med mahogni!!!!)
-
@polle - rolig nu :wink: :wink:
Det er jo muligvis kun 1 vinter.
Håber vi flytter ind til byen næste år, så kan jeg klare mig med cykel/scooter.
Så kan den såmænd blive solgt igen, eller på anden måde komme videre til en entusiast.
Det var nok bare fordi det var det eneste bud jeg pt. har fået og dermed en chance for at komme af med min bimmer, uden at skulle til det besvær med told/skvat og slag til udlandet for at få afgiften hjem igen.
-
Jeg har haft bobler i 25 år ... og jeg kender for meget ...
1303 - 1974:
tjek rammehovedet under fronten - den ruster meget gerne og huller - især over siderne - betyder næsten udskiftning - små 1.000 euro her hos os
tjek bunden indvendig under tæppet og måtten - huller er bullshit
tjek varmekanalerne i alle hjørner - huller er mere end bullshit
tjek ind under tæppet behind bagsædet selveste pladerne over dækbuen indvendig - huller es meget bullshit
tjek vinduerammerne foran og bag ...
tjek motor ... hvordan starter den koldt og hvordan kører den de første 10 minutter og er der meget olie nedenunder ...
det var kun for nybegyndere ...
og man slår med en skruetrækker på metalpladerne efter behov, der må ikke være tøsedrenge til stede ...
Jens
-
@ jens - haha - jeg ville måske gå sådan til værks, hvis det var en investering i et livslangt forhold jeg ønskede.
Men kan den holde 1 år og sælges til 15K så var jeg sådan set tilfreds.
Ja ja, det er at kaste perler for svin -MEN det kunne jo være man blev forlibt i sådan en hen ad vejen.
-
1 år ... så skal den bare starte i kold stand og klare 10 minutter på omdrejningerne uden problemer i en test... og bremserne skal være oki og pladedelene kigger man på med de lyserøde briller ... 15 K ... og et år ... ikke mere om det ... for the birds ... i min verden er det et 1.000 euro projekt ...
Jens
-
Man piner da ikke en kold motor med mange omdrejninger ???? Det grænser da til mord......
Men rammehovedet er et ømtåleligt punkt på alle bobler. Er de "væk" kan uoriginale købes, men hvis ikke reglerne er ændret fra min læretid, er det Teknologisk Institut eller en certificeret svejser. Privat eller anden udskiftning er No Go!
-
Skift af rammehoved, trin for trin:
http://vwnettet.dk/topic/126739
-
fint link, men det er ikke helt det samme rammehoved på 1302/03. Det ligner mere en hammerhval.
Hinze
-
citat: Men jeg aner jo ikke ret meget om boblerne ...
svar: pille med rammehoveder med ovennævnte udsagn er lidt halvfarligt...
der er 3 versioner af rammehoveder:
1938 - 1965 - Bundbolzenvorderachse
1965 - Mexico 2002 - Kurbellenkervorderachse
1970 - 1980 er der også 1302 og 1303 Sedan og Cabriolet Mc. Pherson Vorderachse
Udskiftning må kun svejses på allerhøjeste niveau i Tyskland, men ...
-
Nu er det jo efterhånden et par år siden (ahem ) jeg aflagde svendeprøve og slog mine vemodige hammerslag på en fortæsket fronthjælm, men det var BANDLYST, at røre ved et rammehoved uden certifikat. Det krævede efterfølgende røntgenanalyse på T.I. hvis man formastede sig, hvilket vistnok kostede halen af en jetjager, - men alene tanken om Mesters vredesudbrud kunne nok mane til besindighed og eftertænksomhed i så henseende.
-
glem det ...
nogen gange er en del af problemerne for the birds ...
man kan klare det uden omtanke og tusindedelssnak ...
so what ...
Jens
-
SÅ! - rammer vi den lige på hovedet - Det skal ikke komme an på det, hvis jeg virkelig skulle renovere sådan en dims, sku jeg sku' nok også ku' svejse de.
Nå! nok om det pjat. Jeg er lige hjemkommet efter en lille tur tværs over Jydeland. Jeg var ovre og besigtige den fine boble.
Den stod med sne over det hele, var ispishamrende kold og sprang igang ved første anslag af starteren - gik jævnt og efter et par minutter kunne man høre på omdrejninger at aut. choker var ved at slå fra.
Og den lugtede rigtigt - højoktan benzin uden kat og andre filtre - uhmmm
Karosseri var faktisk pænere end jeg ventede det, naturligvis med lidt diller og daller på små steder - intet alarmerende - op på en hvid bil kan det ses.
Rigtig rigtig pæn i interiør, flot hvid himmel usw. Et par småting skulle der kigges til ( el bagrude, venstre blink )
MEN MEn Men - Jeg kan jo sgu &%¤&¤(&#& da ikke være i sådan en bil!!!!
Eller jo det kunne jeg sådan set godt - døren kunne også lukkes, men der var slet ikke plads til at manøvrere rattet på betryggende vis undtagen med højre hånd/arm.
Sååååå - det må jeg nok hellere skyde en hvid pind efter og håbe på der er andre der melder sig på byttebanen eller søm køber.
Ellers kommer den til udlandet, så får jeg da 30K tilbage i afgift - SUK
-
hvordan smagte dens 15W40?
lidt for meget kulbrintilte eller mere i retning af pomfriter?
noget om lakkens konsistens?
er der karburatorbelysning under filtret?
...
-
Ikke pomfritzer :P
mere som om den havde en co værdi godt oppe omkring en 6-7 stykker :lol:
Er sikker på den har fået en tur i karossen engang, der var helt sikkert skiftet ruderamme ( dårlig lakafdækning på indersiden :lol: )
Ahhhrr Jens . Karburatorbelysning ?? Nu tror jeg det er tysk for mere end viderekommende - :roll:
-
Ja jeg ved en del om de luftkølede. Har haft luftkølet i 20 år nu. Og jeg har kørt vinterkørsel med dem også. også min SAMBA. De er jo bygget til det. Hvis varmesystemet er tæt og man bruger de org. varmekasser kan de saktens varme. De kan smelte en plastflakse hvis den bliver stillet foran indblæsningen. Og om det er synd at køre i dem om vinteren... Hmmm er det ikke det for alle biler? Måske lidt mere synd for en veteran, men kan nu ikke se det store problem så længe man er efter de ting som kommer...
Håber at i har det godt herinde. savner nu min T3.
Peter
-
enten kører man med vinterdæk eller ej ...
en fed oplevelse - ikke noget for tøsedrenge ;)
jeg glæder mig til at lakke min 1963èr
lakken falder alligevel af i disse dage ...
den er 47 år gammel ...
Jeg havde blandet 3 liter (cykelolie, undervognsvoks, lagerfedt, 15W40 og lidt gearkasseolie og lidt cleanvoks) med en blandingsdims og puttet den i farvepistolen til min kompressor. Den tykke olie kom under min 1963èr for 2 år siden og siden den tid er jeg ikke mere på den mørke side af magten ...
Jens
-
Rigtig fint billede der Jens
-
Kender i den lugt på den gule mark, når man parkerer der i en cabbi?
Total paralyse af mine sanser i varmen ...
Jens
-
Hvem var det der sagde: Man har et standpunkt til man tager et nyt!!!
Jeg har alligevel byttet min dejlige luksuriøse lydløse 300hk's flyder for lidt ussel mammon og en gammel boble uden varme!!!! :( :shock:
Tvunget af nødvendighed og kravet om at have 2 biler inden 3 uger hvor jeg starter i nyt job, gjorde udslaget.
Skal hente den imorgen, så der kommer nok en beretning om Jylland på tværs i en antikvitet senere :lol:
Så mangler jeg "bare" at finde en 4/5 dørs nysynet bil med aut.gear, abs og airbag der må trække 1200 kg på krogen og samtidig kører mere end 14 km/l
ANYONE??
-
http://www.teamangoraracing.dk
Se dem her... de er fra dk, og kan da vist lige en ting eller 2 med bobler.
Tror at de kommer fra Randers.
Og så må de simpelthen bruge formuer på deres biler.
Bobler er IKKE billige at lave sådan noget sjov med.
-
@woodboxx - Bindegale !!! ;-)
-
Tillykke med købet. Glæder os til at se mere.
-
Velkommen i klubben Kenneth! Her er konebilen også en bobel :)
-
@jankjerbye - takker, men her bliver konebilen ALDRIG en Boble.
@Harald - der kommer mere her:
Bilen har fået navn, det skete på vej hjem. Den hedder herefter "Dingle" som i: dingler rundt på landevejen :lol: :lol:
Her et par billeder, men ikke anderledes end annoncen
(http://i55.tinypic.com/jv3dkl.jpg)
(http://i56.tinypic.com/jaezxx.jpg)
(http://i56.tinypic.com/16tmyr.jpg)
-
Der mangler en papslange i venstre side af motoren. Den er med til at give luft til varmekasserne. I og med at den mangler får motoren heller ikke den rigtige køling. Slangen koste vel omkring 100,- basseøre, og der er nok til begge sider ( jrg ville også skifte den højre side)
Hilsen Peter
-
PS: 1303 har en tendens med at bundpladerne kan revne, så tjek evt lige........
-
Jeg er misundelig. Tillykke med bilen.
-
en 74er uhm. når du nu finder ud af det ikk er noget så gi li et bip
-
Sweeeeetasss ride. har sværget at jeg sku ha sårn en 74er engang i Laubgrün
-
Doppelte forvarmerrør på udstødningen ve/højre er den benzinslugende model ... har den 44 heste med 1300 ccm?
Ideelt er en optimal justering af tænding / OT / Schliesswinkel - anbefales altid :-) - småtingsafdeling
Skulle den drikke op til 14liter, så kan du måske få den ned på 9 på den måde (vi har en anden regnemåde her - på 100 km)
Den ser fint ud - mit første indtryk
Alle biler er flotte biler :-)
Jens
-
@Peterwings - ja så det godt, regner egentlig med at købe 1 meter eller 2 og selv lave nogle nye diverse steder.
Planen var at smide et fyr i den så hurtigt som muligt, der kan jeg også bruge disse rør/slanger til forbindelser
--bundplader--?? hvor hvad?
@Opelhaj - Sweetass BIP :lol: :lol: And I ain't kidding
@Jens, jeg tror helt sikkert også den ville have godt af en justering af en fagmand. Den starter som en mis, men lugter lidt af en co% af de høje. Det giver jo også mindre økonomi.
Men den tiltrækker sig godnok nogen blikke inde i holstebro :wink: :wink:
Kom så til at tænke på at det faktisk også er meget lang tid siden jeg selv har set en bole fise rundt :shock:
-
Så har boblen Dingle været inde ved min foretrukne gummimand - Mathias ved Euromaster i Holstebro. Fik afbalanceret alle 4 hjul og byttet rundt på dem så de sidder rigtigt ( slidmæssigt).
Nu er det en sand fornøjelse at tøffe afsted med adstadige 60 km/t og vinke til de travle når de endelig overhaler :lol: :lol:
MEEN - Jeg mangler nu en boble mekaniker eller anden kvalificeret boble entusiast i Holstebro og omegn, der kunne tænke sig at lave styretøj på den.
Den går helt i "woobly" mode når den rammer 67-75 km/t og det er sgu der man kører mest når man kommer i nærheden af byen, og når nu man ikke har 300 små hypper mere :lol:
Kravene er som altid højeste kvalitet og tilsvarende lav pris. :wink: :wink:
Og til dem der undrer sig - Ja jeg har spurgt på vwnettet, men jeg har ikke helt styr på det forum der og jeg tror desværre ikke der er så mange bobler herude vestpå.
Håber jeg får papirer fra forsikringsselskab imorgen, så kan den blive omregistreret til veterankørsel og den maget lave vægtafgift - herligt 8)
-
Det kan muligvis være så enkelt at snekkehuset (den sidder der hvor tatstammen ender ;O)) bare skal strammes lidt. Der sidder en enkelt skrue, det plejer at kunne mindske ratslør dramatisk.
-
Mener også at der sidder en styretøjsdæmper på en 03.. en gasdæmper som sidder på tværs på forbroen.
Den kan også trænge til at blive skiftet.
-
Og alle bøsningerne i for og bagbro ;O)
-
Super fin bil , tillykke , du ved det sikkert , men du skal være medlem af en klub for at få den veteranforsikret , feks. vw-veteranklub Danmark , det koster 200kr , om året , og så skal den holde inde om natten , der er flere forsikringsselskaber der tegner veteranfors. , jeg har brugt nordisk veteran , som er alm. brand selskab , der skal man sende et par vellignende foto ( af bilen ) , jeg tror
det ca. 1200,- kr med fuld kasko og vejhjælp .
hilsen poul
-
@Woodboxx - rolig nu for pokker :lol: :lol:
Ellers kører jeg jo sur i det inden jeg får begyndt :wink:
Jeg har allered konstateret følgende: Selve styrehuset har slør, skal lige prøve med en lille stramning inden jeg leder efter en renoveret. Styretøjsdæmper/gasdæmper er utæt og skal skiftes, samt styrekugle på den stang der forbinder pitmansarm og styrestang skal ubetinget skiftes - der er meget slør ( håber sgu ikke den hopper af)
Og så skal jeg have justeret tænding/co på motoren, så den går lidt bedre.
Så kommer der montering af fyr, når jeg får genoptaget forhandlingerne med sælger :lol: :lol:
Og så kan det da godt være jeg kan snuppe en enkelt plet i ny og næ og fixe.
-
@POLLE955 - Jeg har allerede sendt betaling afsted til vw-veteranklub.dk, snakket med RUNA forsikring og håber på en omregistrering imorgen, eller senest torsdag.
Pris incl. vinterkørsel - ansvar og kasko kr. 571,00 OM ÅRET!! Forudsætter som du siger medlem af godkendt klub, må ikke være primær køretøj ( anden indregistreret bil kræves), max 6000 km om året, montering af 2 kg pulverslukker, fremsendelse af 2 billeder, bilen må ikke være ombygget og skal stå i aflåst garage.
Allesammen krav der er meget nemme for mig at overholde.
-
Fint , total i orden pris , jeg gav 1200,- for min T2 vestfalia fra 73 .
hilsen poul
-
Jeg drypper (fylder) altid cykelolie mellem skærm og karosse, så ruster det ikke mellem den farvede plastikkeder ... så sprøjter jeg cykelolie med en vandflaske ind under skærmene, det skræmmer rustkakalakkerne væk ... og jeg skifter altid tændingssystemets ledninger, de er slidt efter 10-15 år. Samme gælder for strømfordelerens top og finger, det er sliddele. Tændingsblade koster minimum og de skal optimeres med 47 grader "Schliesswinkel" og 5-7 OT ... det er en videnskab ... den skal læres ...
Jeg mener at det er en AR 1300 ccm motor med 44 heste, det er en benzinæder der sagtens kan klare sig med under 10 km på literen når man arbejder sig hen til det ... den er kendt pga.doppelt forvarmerør ve/hø, men pyt med det ... ellers klarer den 7-8 km på literen
Man starter langsomt, lærer med tiden ...
Husk, at jeg justerer motoren på sådan en med instinkt, pistol og følelser, det kommer helt af sig selv efter 25 år ...
Jens
-
@Jens, det burde jeg faktisk også kunne gøre.
Der er flere forhold der taler imod, bl.a har jeg ikke noget udstyr længere og det er over 20 år siden jeg sidst kiggede til "platiner" dine tændingsblade.
Det jeg leder efter allermest i øjeblikket er dog manualer og værkstedsbøger til download, sammen med strømskemaer og tegninger over varmesystem med mere.
Lidt ligesom de mb jeg har samlet til T3 i tidens løb :oops:
-
der findes en del på
http://www.flat4.de/zzuend.htm
http://www.cabshome.de/tipps/zuendung/zuendung.html
og husk at der er 18 foskellige muligheder til justering til alle forskellige motorer og karburatorer ... det finder man ud af (med tiden)
Jens
-
@Jens - takker. Hvis du finder link til flere er du velkommen til at poste dem her.
@Alle andre - Er der nogen der har boble stumper til at ligge og flyde ( som jeg måske kan bruge nu eller senere ) så giv lyd.
Det kunne jo være der trængte til at blive ryddet op i hjørnerne.
Bare husk jeg er en fattigrøv når i sætter prisen ;-)
Jeg tænker på at finde nogen nye sæder ( knap så brugte sæder - that is :lol: ) og bl.a gummilister til ruderne - frontklappen m.m.
-
Jeg har 40 kasser med stumper, dog foræres det ikke væk, det er et spørgsmål om prisen. Pladedele samler jeg dog ikke, en 1 mm stålplade er lige så godt som alt andet, front og baggklap til en 1303 ligger på garageloftet og alt findes ellers hos kendte tilbydere eller ebay.
Det vigtigste er den magiske justering af tændingen med nye dele ... det koster ikke mere end 60 euro når man skifter sliddele ... resten er peanuts såfremt karburatoren er justeret rimeligt fornuftigt.
Nævnte gummilister findes også i billig kvalitet, så bryder de i kanterne eller under belasting, der er forskel på kvalitet og pris overalt, især også med chromen (Taiwan, Europa, Tyskland kvalitet )... osv. og sæder findes enten på vwnettet eller på ebay, en 1303 efter 1974 er mere sjælden dog kompatibel til Mexico ... (3 ben stel)
Alt kan læres.
jens
-
Har du set den her:
http://www.veteranposten.dk/visAnn.asp?Id=52231
Ku` måske være fristende med lidt billige stumper ?
-
@aran - takker, men det er vist så langt væk man overhovedet kan komme fra vestjylland.
Mon ikke der er en fra vwnettet der henter den til et buggyprojekt ?
-
Jovist, men hvis det var aktuelt og den kom til Køge, kunne opmagasinering sikkert arrangeres frem til slagtning eller videretransport. :lol: