T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: FarT3 efter 23. Maj 2012 kl: 18:32:46
-
Tja. Opstemt af Jens Jacobs fejlfinding på Fru Grå, ofrede jeg så en gummipakning til indsprøjtningen på Ventoen i stedet for at skrotte den. Stor var spændingen da jeg drejede nøglen. Ingen virkning.
Men jeg opdagede at der kom benzin ud af det øverste hul på monopointen. Så tror da jeg at den kunne smide 4 liter benzin i olien.
Så skilte jeg trykregulatoren ad. Intet at se.
Så vrikkede jeg låget af monopointen og kom ned til to stikben på hver side af hvad jeg tænker mig er en slags stempel der skal bevæge sig op e. ned ved elektrisk påvirkning og bla andet lukke for det hul der sivede benzin ud af i toppen.. Stemplet kunne ikke påvirkes mekanisk. Er der nogen der ved om det skal kunne det ?
Kan jeg prøve stemplet af med strøm direkte fra akkumulatoren eller hvordan fungerer det ?
Så vidt jeg kan se kommer der ikke benzin ud af nederste hul i monopointen, men motoren kan køre hvis der dryppes benzin ned i spjældet. :?
-
prøv lige at åbne styreboksen og se om den ikke har brændt nogle af banerne på printpladen http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3291139
for så laver den samme nummer med bare at tonse benzin igennem
-
Tja. Jeg har lige været ude og kigge lidt. Det ser jo lidt anderledes ud end Digifanten og jeg ved faktisk ikke rigtig hvor den sidder den styreboks. Det kan være at nogen har nogen gode forslag. :D
-
"Stemplet" er indsprøjtningsdysen.
Der sidder en o-ring forneden og foroven.
Tag fat i dysen med en svejsetang? og træk den op.
Ikke så godt fat at du maser den, heller ikke så løst fat at tangen glider op og bøjer de 2 ben i toppen.
Skift O-ringe og din bil virker igen
-
Se side 31/33 i denne:
http://www.fiat-bg.com/Downloads/Books/Marea_Workshop_Manual/Volume%201/Engine/4.Engine%20Fuel%20Sys%201370%2012v.pdf
-
Det var nogle MEGET interessante tegninger dem der. Dem har jeg ledt efter og jeg kan se at der burde ikke kunne komme benzin ud der hvor det kom. Det lyder spændende. Skulle man også ofre et par Oringe hmmmm? Det vælter nok ikke læsset.
Tak for hjælpen !
-
Prøv at kig her ;-)
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-16021.html
-
Mit gæt er at det er øverste O-ring som er utæt, og så løber benzinen den vej ud.
Du kan evt tage dysen op, nulre oringen lidt, og montere dysen igen og se om det holder en kort tid.
Jeg tænker også: Kan årsagen være at returløb er stoppet til - så der er overtryk ved dysen?
-
Dysens stempel kan sætte sig ved lang stilstand, så kan den "lokkes" igang ved KORTVARIGT at give den 12V + og minus direkte på stikkene ovenpå dysen. (spolen kan ikke tåle 12V for længe)
Men lad være med at gøre det noget sted hvor den kan være benzindampe som kan antændes af gnister...
-
Nej det er nemlig det med gnisterne jeg har været lidt påpasselig med og så det at man ikke ved om man får ødelagt noget, men så vidt jeg kunne se kom der ikke benzin ud i nogen kegleform som der beskrives i de sider du henviste til. Jeg piller dimsen ud igen og prøver at kilde den lidt med lidt 12 v. Jeg tjekker også lige returløbet, men alt ser rent og pænt ud rundt om.
Op på cyklen og så ned til mekkeren efter et par Oringe.
-
Nu har jeg skilt det ad IGEN. Dysen er kildet og en lille våd plet må indikere at stemplet virker. Så samlede jeg det hele igen og der kommer ingen benzin. Der er benzin i kammeret rundt om monopointen. Oringene lukker tæt, men der kommer IKKE benzin ned på spjældet. Jeg tog et stykke køkkenrulle og holdt for i tilfælde af at det var mig der ikke kunne se de fine stråler, men det var knas tørt. En dråbe benzin på spjældet og den starter med det samme til den er brugt.
Med tænding tilsluttet kan jeg måle strøm på den ene + i stikket, men ikke på den anden (lilla ledning ) :?
-
Dysen aktiveres kun når motoren er igang, i pulser - så det er svært at måle med et voltmeter.
Har du monteret dysen rigtigt, så plus og minus går i rette stik i stikket i toppen (det sorte)?
-
Se også:
http://doc.vwclub.org.ua/injector/m-mot121.zip
http://doc.vwclub.org.ua/injector/mono-motronic.zip
http://doc.vwclub.org.ua/injector/mono-motronic_01.zip
http://doc.vwclub.org.ua/injector/mono-motronic_02.zip
http://doc.vwclub.org.ua/injector/mono-motronic_03.zip
http://doc.vwclub.org.ua/injector/mono-motronic_04.zip
-
Ja stikket kan kun vendes én vej. Jeg må studere lidt henvisninger. :(
-
Kan dysen dreje 180 grader?
-
Prøv at spørg Blackchart hvor længe han havde 12V på sin dyse direkte, for at få den igang.
-
Hvis du giver den fast 12v åbner den bare, ved ikke om den kan holde til det i længere tid...
Den skal pulses on/off, gjorde det nogle gange til det var en rent, hårdt klik den gav fra sig og siden har der ingen problemer været med min motor...
-
BINGO ! Desværre overlevede dysen ikke. Jeg nærstuderede de tegninger Jens Jacob havde sendt og kunne der se hvordan stemplet sad. Jeg prøvede igen med 12 v on off, men ingen reaktion overhovedet. Nogle meget forsigtige dup med en hammer og en speciallavet dorn sendte stemplet nedad, men op kom det ikke. det sidder simpelthen fast og hverken trykluft eller noget andet der er plads til omkring stempeltoppen kan få det op.
Der er ingen tvivl om at det er der fejlen ligger. Endvidere var Oringen på "hætten" blevet for stor så den krøller i falsen. Jeg må se hvad en hugger tager for sådan en dyse.
Foreløbig Tusind Tak for hjælpen især til Jens Jacob.
-
Spjældhus komplet kostede sidst jeg købte et 500 kr.
-
hvor i landet er du fra?
jeg kan måske udoperere en sådan dyse, hvis du ikke kan finde den andre steder...