Forfatter Emne: Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?  (Læst 14946 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #15 Dato: 07. Januar 2009 kl: 22:19:04 »
Salamanderen bliver, hvor den er. Så kan de vifte mig om næsen med nok så mange 4000-kr-sedler. Det jeg skal have er noget til at supplere Salamanderen.

Men nu er jeg faktisk lige inde i en doven biorytme, så pt. pønser jeg lidt på noget stoker-halløj. - Helst en "multi-fuel-stoker" - korn, træpiller, nøddeskaller, rapskager...

I gamle dage kunne man jo bare klaske et stokerhoved på sin Salamander, men nu skal hele unit'en vist leve op til EN 505-3. Det kan til gengæld en Baxi (tidligere HS) MB Solo 20/30/43/55 monteret med stoker, og de kan jo købes for penge.

Igen: Jeg lader mig meget gerne inspirere af gode ideer - også på stokerfronten.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #16 Dato: 07. Januar 2009 kl: 22:43:14 »
jeg prävede lige "gasgenerator" på youtube, man drukner i film og andet, også til træpiller.

Der er gamle kendte film på zoutube med gamle biler under krigen med gasgenerator - den var endda model til en bobbel hhv. opeltype.

Og i Finnland kører de med trailer med selvbyggede gasgenerator til træ, prøv google og andet, det er spændende!!!

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #17 Dato: 07. Januar 2009 kl: 22:47:21 »
präv denne link:

http://de.wikipedia.org/wiki/Holzvergasung

se billede - dog tysk tekst

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #18 Dato: 07. Januar 2009 kl: 23:31:14 »
og lige den her film til dokafolket:

http://de.youtube.com/watch?v=gSifqTsde40&feature=related

en mindre truck hhv. pick up med træpilleovnkarburatordimsfidus og på ebay findes masser af dimser med "holzvergaser" som kodeord.

Jeg anbefaler "Wells Turbinen" til Danmark, den producerer strøm med bølgerne, man skal bare bore hul i en gammel bunker ved stranden ... Wells princippet kan producere halvdelen af vores globale strømbehov ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #19 Dato: 07. Januar 2009 kl: 23:38:47 »
Citat fra: "KHSalvesen"
Gasogen er vel bare en gasgenerator som i krigstidens biler.
(aner stadig ikke hvad der sker hvis man kommer til syn i sådan en)

Gasogen er vel princippet og ikke en modsætning til træpiller, de skulle sagtens kunne forenes.

I praksis blæser en stoker jo ned i en lille herd, der fungerer som "smedens esse". I en gasogen ligger alt træet ovenpå keramikindsatsen og "forgasser" derved grundet den opstigende varme. Gasogenkedler brænder med en flamme på 11-1300 grader, hvorved stort set alle gasser forbrændes.

Jeg har bare ikke fanget hvad der sker hvis blæseren stopper lige efter en god fyring.? Explumderer det så?

Intet - så ophører gasogenprincippet bare, og den brænder videre som en gemen underforbrændingskedel, hvis den da ikke går ud som følge af for lidt træk.

I fordums tid lærte jeg lidt om de pillefyr der blev så moderne, alle eksperterne havde følgende råd inden køb.

1) Find den rigtige størrelse i forhold til forbruget, er det for lille kan det ikke følge med, er det for stort brænder ilden ud, og det har svært ved at komme af med varmen selv i tomgang.

Enig

2) Varmelager, des større des bedre.

Har 1200 liter akku-tank på, men et pillefyr bør kunne klare sig uden. Det bør opføre sig lidt mere som et oliefyr end et alm. brændefyr. Det er i stand til at regulere effekten i takt med behovet.

Så var der vist noget bøvl med kedler fra polen, noget med stålkvalitet.

Ja, og det er her Salamderen er unbeatable. Den bliver formentlig ældre end selv den mest velholdte T3'er. Plus, at Salamanderen har vandfyldte riste, hvorfor den kan tåle de temperaturer, som hardcore brændsler giver - eksempelvis energikoks. Men dens svaghed er, at det er en gennemforbrændingskedel, og derfor formår den ikke at udnytte gasholdige (træ) brændsler optimalt - langt fra desværre. Men som sagt - den bliver stående, hvor den står, og når alt andet elektronisk lir går til, så justerer jeg min "Robust-spiral" til 80 grader, tænder op i fyret med en gammel gummistøvle og så starter den varmedrevne selvcirkulation gennem 1½" rørene op til min akku-tank - 100% KISS

Kurt

PS.! Du kommer til at savne din altædende salamander.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #20 Dato: 07. Januar 2009 kl: 23:40:41 »
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Kkrogsgaard

  • Gæst
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #21 Dato: 08. Januar 2009 kl: 05:53:31 »
Min polske eller ungarske, eller hva-den-nu-er, kedel har også vandkøling i ristene.

Mit anlæg ser sådan her ud, primitivt, men det fungerer skam fint. Og der er piller til en uge ca i Bøgballen ;-)

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #22 Dato: 08. Januar 2009 kl: 09:44:43 »
Bøgballe? Det er da gødningsmaskiner og saltspredere? Fascinerende genbrug.

Hvordan med sneglen og føderøret og brandsikring?

Svigerfar har et pillefyr i kælderen, og skal have lavet en løsning med føderør fra pillelager i laden - og efterlyser ideer.

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

T3Anders

  • Gæst
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #23 Dato: 08. Januar 2009 kl: 09:57:01 »
Ja Jarl, nu kommer jeg lige med et forkølet miljøhost (jeg lkan sgu ikk' lade være).

Jeg bilder mig ind at du er til at overbevise.

det er ikke forbudt at brænde energikoks af i private husholdninger, men: Energikoks er sådan noget grimt noget at fyre med. Det er det sidste restprodukt fra olieraffinaderierne, det sidste skidt når alt andet brugbart er skilt fra. Det kan ikke undgås at man lukker alt for meget snavs ud gennem skorstenen ved forbrænding i et mindre anlæg, og derfor skal man lade industrien om at fyre det af; de har optimalt forbrændende anlæg i en helt anden størrelse med muligheder for at styre det langt mere præcist og har ovenikøbet pligt til også at filtrere røgen.

det er muligvis svært at finde et ligeså effektivt eller ihvertfald billigt alternativ til private , men moderne træpillefyr bør da være godt nok....

Modellen jeg linkede til længere oppe i tråden er en af de dyreste på markedet, men viser samtidig hvor langt man er kommet på området. Bl.a. regulerer den trinløst i et stort interval og der skal ikke tømmes aske af særlig ofte (ca. hvert halve år!) og rensning endnu sjældnere. Det kører med andre ord i praksis lige så problemfyldt og ubemærket som et oliefyr.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #24 Dato: 08. Januar 2009 kl: 16:59:26 »
Jamen det er jo netop også det der er projektet - at få et gerne miljøvenligt, lokalt produceret brændsel, der kan erstatte det uomtvistligt møgforurenende energikoks.

Og kan jeg tilmed få noget mere automatiseret end den antikke kokskedel, så er jeg ekstra glad. Men det skal nu ikke hindre, at Salamanderen bliver stående til "just-in-case".

Seneste udvikling er, at man faktisk gerne må etablere en stokerbrænder på det gamle Salamanderfyr, når blot brænderen opfylder EN 505-3. Med sådan en brænder kan der opnåes en virkningsgrad på måske 70%. Det er ikke så godt, som topmoderne kedlers godt 90%, men til gengæld er forrentningen mere overskuelig.

Og før jeg nu bliver overfaldet for min håbløse kærlighed til den gamle Salamander, så vil jeg lige henlede opmærksomheden på livscyklusanalyser. Det er min opfattelse, at jeg kan fyre med træpiller/kirsebærsten/korn i min gamle og ikke højeffektive Salamander i mange år, før jeg har frembragt samme miljøbelastning, som det giver at fremstille en moderne højteknologisk kedel, men for nu ikke at lyde alt for frelst, så anerkender jeg, at min hovedmotivation for at overveje at proppe en stoker på Salamanderen er, at det er en mindre indgangsinvestering.

Jeg er fortsat modtagelig for gode råd og tilrettevisninger.

Og Krogsgaard: Tak for de inspirerende billeder!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #25 Dato: 08. Januar 2009 kl: 17:26:53 »
træpiller bliver ganske rigtigt skubbet op nede fra, og det er blæseren der er skyld i der sker noget, ligesom i en gammel esse. Genialt fordi man kan styre det med luften.

Jeg forstår at gasogen kedler består af to kamre. Øverste og nederste.

Øverst ligger brændet og afgasser (til det er aske og blæser med ned gennem risten)

Nederst brænder en gasflamme, hvor en del af "udstødningen sendes op til træet som derved varmes, afgasser (til den flamme nedenunder).

Hvis det er rigtigt forstået, hvad sker der så når strømmen ryger og flammerne kommer op til træet. ? Jeg har læst nogle af dem har nødkølespiral.

Koks er simpelthen genialt at fyre med. Skal man miljø freake, så er der andre steder at sætte ind. Absolut startende med krydset i stemmeboksen.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #26 Dato: 08. Januar 2009 kl: 19:26:26 »
Citat fra: "KHSalvesen"
træpiller bliver ganske rigtigt skubbet op nede fra, og det er blæseren der er skyld i der sker noget, ligesom i en gammel esse. Genialt fordi man kan styre det med luften.

Jeg forstår at gasogen kedler består af to kamre. Øverste og nederste.

Øverst ligger brændet og afgasser (til det er aske og blæser med ned gennem risten)

Nederst brænder en gasflamme, hvor en del af "udstødningen sendes op til træet som derved varmes, afgasser (til den flamme nedenunder).

Det er fuldstændig korrekt forstået - og pointen er, at forbrændingen i det nederste kammer foregår omgivet af et keramisk element, hvorfor temperaturen bliver afskyelig høj, og derved afbrændes en meget stor andel af de røggasser, der ellers bliver til blå velduftende røg i en Salamander.

Hvis det er rigtigt forstået, hvad sker der så når strømmen ryger og flammerne kommer op til træet. ?

Hele morskaben kræver jo ilt - rå mændger af ilt. Denne tilvejebringes af en elektrisk blæser (/suger) - derfor kaldes det også for en "højtryksgasogen". Går strømmen, så stopper blæseren og festen slutter. Kedlen fungerer nu ikke længere som en gasogen, men må selv på bedste astmatiske vis hive efter vejret - som en Salamander. Derved bliver effekten reduceret til nada, idet den slet ikke har luftspjæld, der er gearet til det.

Jeg har læst nogle af dem har nødkølespiral.

Ja, de er typisk trimmet til at arbejde med højest mulig kedeltemp. ofte 90 grader +. Skulle noget ske - en pumpefejl eller andet, så er marginen smal. Men i mange set-up sørger man jo for at selvcirkulationen kan tage lidt over, hvis pumpen falder ud.

Koks er simpelthen genialt at fyre med. Skal man miljø freake, så er der andre steder at sætte ind. Absolut startende med krydset i stemmeboksen.

Hvad fyrer man egentlig med i Suldrup?

Kurt
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #27 Dato: 08. Januar 2009 kl: 20:33:16 »
[size=18]10 Cylindret Rækkemotor [/size] :lol:  Faktisk to. :lol: På naturgas. :?

Nej. Jeg læste at de stort set ikke har liv i Catarpiller motorene mere, de kan ikke sælge strømmen for nok penge, så det meste af tiden er det en stor naturgasbrænder der laver arbejdet. De får så vistnok en skilling for stand by kapacitet med motorene.  AKA Fjernvarme, kun godt 3000 Md :shock:  

Og så er der den lille altædende morsø. Jeg godter mig hvergang skorstensfejeren roser konen for god og ren fyring. Han skulle bare vide  :twisted:  Men er man lidt til pyro, så forstår man brandtrekantens virkninger i praksis, eksperimenterer og leger lidt med det.

Jeg har tidligere kørt en del koks gennem såden en lille morsø med stort held, men lige nu får den savsmuldsbriketter (billig 7*20kg 100Kr)

Du burde da ha en lille rapshakker med generator, til at stå og lave varmen, strøm kan man altid bruge også til varme.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #28 Dato: 08. Januar 2009 kl: 21:37:37 »
Citat fra: "KHSalvesen"
[size=18]10 Cylindret Rækkemotor [/size] :lol:  Faktisk to. :lol: På naturgas. :?

Nej. Jeg læste at de stort set ikke har liv i Catarpiller motorene mere, de kan ikke sælge strømmen for nok penge, så det meste af tiden er det en stor naturgasbrænder der laver arbejdet. De får så vistnok en skilling for stand by kapacitet med motorene.  AKA Fjernvarme, kun godt 3000 Md :shock:  

Og så er der den lille altædende morsø. Jeg godter mig hvergang skorstensfejeren roser konen for god og ren fyring. Han skulle bare vide  :twisted:  Men er man lidt til pyro, så forstår man brandtrekantens virkninger i praksis, eksperimenterer og leger lidt med det.

Jeg har tidligere kørt en del koks gennem såden en lille morsø med stort held, men lige nu får den savsmuldsbriketter (billig 7*20kg 100Kr)

Du burde da ha en lille rapshakker med generator, til at stå og lave varmen, strøm kan man altid bruge også til varme.

Kurt


savsmuldsbriketter til 7*20kg  for 100Kr hvoe køber du det henne
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #29 Dato: 08. Januar 2009 kl: 21:40:01 »
Citat fra: "bos1"
Citat fra: "KHSalvesen"
[size=18]10 Cylindret Rækkemotor [/size] :lol:  Faktisk to. :lol: På naturgas. :?

Nej. Jeg læste at de stort set ikke har liv i Catarpiller motorene mere, de kan ikke sælge strømmen for nok penge, så det meste af tiden er det en stor naturgasbrænder der laver arbejdet. De får så vistnok en skilling for stand by kapacitet med motorene.  AKA Fjernvarme, kun godt 3000 Md :shock:  

Og så er der den lille altædende morsø. Jeg godter mig hvergang skorstensfejeren roser konen for god og ren fyring. Han skulle bare vide  :twisted:  Men er man lidt til pyro, så forstår man brandtrekantens virkninger i praksis, eksperimenterer og leger lidt med det.

Jeg har tidligere kørt en del koks gennem såden en lille morsø med stort held, men lige nu får den savsmuldsbriketter (billig 7*20kg 100Kr)

Du burde da ha en lille rapshakker med generator, til at stå og lave varmen, strøm kan man altid bruge også til varme.

Kurt


savsmuldsbriketter til 7*20kg  for 100Kr hvoe køber du det henne

Vores lokale spar købmand. Tjek din nærmeste spar.
[size=18]ÆÆÆÆÆ Er det ikke kun 10 Kilo, altså 70 Kilo ialt for 100 Kr. [/size]
Kurt
Kurt - 25115788