Forfatter Emne: Kan man lodde med almindeligt tin...  (Læst 9412 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Kan man lodde med almindeligt tin...
« Svar #15 Dato: 09. November 2011 kl: 22:53:49 »
Hvad med MIG lodning ? Mht. at svejse i gl. alu hørte jeg engang fra en smed der lavede noget gearkassetilpasning for mig, AT tilsatsmaterialet helst skal være samme sammensætning som det gamle hus AT min gearkasse var noget hø fordi porerne i metallet havde "suget" olie og AT det blev dyrt :D
Han fik det lavet, men bad mig om ikke det var sidste gang fordi det var noget bøvl :( Siden har jeg holdt mig lidt fra det indtil jeg lærer noget mere om det, eller selv får fingre i en alusvejser og kan gøre egne erfaringer.
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Borre

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 313
    • Vis profil
Kan man lodde med almindeligt tin...
« Svar #16 Dato: 09. November 2011 kl: 22:57:55 »
Citat fra: "BlackChart"
Citat fra: "Jarl"
Du har sikkert ret. Måske er løsningen herunder. Og samtidig giver dette muligvis også perspektiver til alle de 5-trinsgearkasser, der er ved at tære igennem i det forreste skjold. Er der nogen, der kender det eller ligefrem har prøvet det?

 http://video.google.com/videoplay?docid=-85515200479269460#


Det produkt er afprøvet på et alu-hus til en starter fra en havetraktor, det SUX!

Jeg må nok give Morten ret!
Jeg prøvede at reparere et koblingsskjold på en gammel knallert med produktet. Det lykkedes først da jeg havde slebet loddefladerne rene, altså virkeligt rene, og først da blev resultatet ok (det tåler ikke for godt dagens lys :wink: )
Derimod så jeg et andet tilfælde, hvor en sachs motor på en crosser havde stukket plejlstangen ud af krumtaphuset, at hullet blev svejset til ( af en som kan svejse med aluminium). Derefter fræsede man det overskydende alu af. Det er sådan noget som kan lade sig gøre når man har sin gang på en teknisk skole. Men vel også ude i det virkelige liv, hvis man trækker muldvarpen af lommen :wink:
Yes!! Jeg har fået en T3\'er igen!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Kan man lodde med almindeligt tin...
« Svar #17 Dato: 09. November 2011 kl: 23:02:54 »
Citat fra: "jensjakob"
Hvad var det egentlig at Poot gjorde?


Jeg valgte den lette løsning,    Kemisk metal..      men det kræver også frisk metal at hæfte på..

hele gearkassen blev malet med hammerlak,    og aligevel har jeg måtte give det hele dinitrol ml.  

:)
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Kan man lodde med almindeligt tin...
« Svar #18 Dato: 09. November 2011 kl: 23:03:25 »
Citat fra: "jensjakob"
Hvad var det egentlig at Poot gjorde?


Jeg valgte den lette løsning,    Kemisk metal..      men det kræver også frisk metal at hæfte på..

hele gearkassen blev malet med hammerlak,    og aligevel har jeg måtte give det hele dinitrol ml.  

:)
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Kan man lodde med almindeligt tin...
« Svar #19 Dato: 09. November 2011 kl: 23:41:27 »
Mht gearkasserne, har jeg et par gange brugt at sandblæse dækslet (husk at stoppe noget i udluftningshullet på gearkassen)
og derefter jævnet det ud med kemisk metal, og malet det med en industri-primer/lak fra Toyota-truck, og det kan holde !
Som "lim" er kemisk metal uovertruffen. Jeg limede for 2 år siden en lille alu-skive fast, over et hul i bunden af tanken på Bastlerbussen
mens tanken sad på og var fuld af diesel, og da den blev solgt for ca et halvt år siden, var den stadig tæt, og er det sikkert endnu.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Kan man lodde med almindeligt tin...
« Svar #20 Dato: 10. November 2011 kl: 17:08:01 »
Der er jo ikke deciderede mekaniske kræfter på spil - det skal bare holde tæt. Jeg har nogle intakte skjold liggende, som jeg bare kunne klaske på, men det er jo sjovere at reparere det eksisterende. Jeg er sikker på, at kemisk metal - plastik padding - kan gøre jobbet fint, men jeg prøver på at udforske mulighederne for lodning. Jeg tror ikke, at alusvejsning er vejen her, for materialet er så usselt legeret, at alt tilsatsmateriale vil være alt for godt. Desuden vil jeg nødigt risikere spændinger, der måske en dag kan blive til en revne. Derfor er lodning spændende. Som sagt har jeg haft et vist held med karrosseritin på galvaniseret stål, og jeg er da indstillet på at prøve på alu også.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Kan man lodde med almindeligt tin...
« Svar #21 Dato: 10. November 2011 kl: 17:40:07 »
Fandt lidt på det her link : http://www.technicalmaterials.umicore.com/en/bt/brazingCenter/lexikon_des_loetens/lexikon_des_loetens.htm

Især afsnittet her
Citér
Aluminium and aluminium alloys

Aluminium and aluminium alloys are predominantly brazed with AlSi brazing alloys. The working temperature of these brazing alloy is ca. 600°C and hence only aluminium base materials with solidus temperatures above 630°C can be brazed with these brazing alloys. Pure aluminium and Al-Mn, Al-Mg and Al-Mg-Si alloys with less than 2% Mg and Si can be successfully brazed. For alloys with higher Mg and Si levels, brazing is not possible because the solidus temperature is too close to the working temperature of the brazing alloy. Higher Mg and Si contents also make wetting by solders more difficult.



Men mon ikke Andreas som er Alusmed har et bud på en løsning ellers ?
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Kan man lodde med almindeligt tin...
« Svar #22 Dato: 10. November 2011 kl: 18:53:00 »
Citat fra: "Jarl"
Der er jo ikke deciderede mekaniske kræfter på spil - det skal bare holde tæt. Jeg har nogle intakte skjold liggende, som jeg bare kunne klaske på, men det er jo sjovere at reparere det eksisterende. Jeg er sikker på, at kemisk metal - plastik padding - kan gøre jobbet fint, men jeg prøver på at udforske mulighederne for lodning. Jeg tror ikke, at alusvejsning er vejen her, for materialet er så usselt legeret, at alt tilsatsmateriale vil være alt for godt. Desuden vil jeg nødigt risikere spændinger, der måske en dag kan blive til en revne. Derfor er lodning spændende. Som sagt har jeg haft et vist held med karrosseritin på galvaniseret stål, og jeg er da indstillet på at prøve på alu også.



Lyder spændende. Jeg har et revnet krumtaphus på en B/S motor, som jeg går og funderer over, om jeg kan få tæt med forsigtig varme / tin.

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Kan man lodde med almindeligt tin...
« Svar #23 Dato: 10. November 2011 kl: 19:07:54 »
Kemisk metal er ganske udmærket, jeg kender flere fra Tenere.dk, som efter en "nødlanding" og nærkontakt med svensk skov og klippebund har repareret div. skjolde og tanke med kemisk metal. Dette har dog kun haft formålet at tætne motoren. Hvor meget mekanisk belastning kemisk metal kan holde til ved jeg ikke, jeg har dog tit svejst revnede sideskjolde og motorblokke op igen. Det meste aluminium brugt til motorer og gearkasser er til at svejse i, da de er af en lavt legeret type, dog er T3 gearkasser noget af en udfordring.

Ulempen ved at svejse i aluminium er varmeledningsevnen og udvidelseskoefficienten. Aluminium er det metal der næst efter kobber er mest varmeledende, og samtidigt med udvider det sig seks gange mere en almindeligt stål 37 så der kan godt komme spændinger i emnet der er svejst.

Hvis jeg skal svejse en del af en gearkasse eller en blok, plejer jeg at spænde emnerne sammen med de originale bolte og flancer, både for at tage spændingerne, men også for at få varmen ledt væk. Forarbejdet med at skærpe er uhyre vigtigt, da svejsningerne ellers har tendens til at revne igen...

Man kan godt lodde i aluminium, men personligt vil jeg helst svejse, da alu er så uædelt et materiale, at de fleste loddematerialer vil korrodere aluminiummet....

Alu kan svejses med TIG og med MIG, det kræver bare at svejseværket, der bruges kan svejse med vekselstrøm.
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Kan man lodde med almindeligt tin...
« Svar #24 Dato: 10. November 2011 kl: 19:46:03 »
Citat fra: "andreas"

Man kan godt lodde i aluminium, men personligt vil jeg helst svejse, da alu er så uædelt et materiale, at de fleste loddematerialer vil korrodere aluminiummet....

Altså indbygget kontaktkorrosion :)

Citat fra: "andreas"

Alu kan svejses med TIG og med MIG, det kræver bare at svejseværket, der bruges kan svejse med vekselstrøm.


Det er for at brænde igennem det beskyttende oxidlag, ikke ?
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Kan man lodde med almindeligt tin...
« Svar #25 Dato: 10. November 2011 kl: 21:27:13 »
Citat fra: "gunnar6690"
Citat fra: "andreas"

Man kan godt lodde i aluminium, men personligt vil jeg helst svejse, da alu er så uædelt et materiale, at de fleste loddematerialer vil korrodere aluminiummet....

Altså indbygget kontaktkorrosion :)

Citat fra: "andreas"

Alu kan svejses med TIG og med MIG, det kræver bare at svejseværket, der bruges kan svejse med vekselstrøm.


Det er for at brænde igennem det beskyttende oxidlag, ikke ?


Nemlig ;-) X2
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline soerencarlsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 280
    • Vis profil
Kan man lodde med almindeligt tin...
« Svar #26 Dato: 10. November 2011 kl: 21:36:16 »
durafix  er udmærket, jeg har loddet et 3mm fortærkning på en  kina kopimotor dæksel for ca 1 år siden og det er ikke faldel af endnu. maskine bruges dagligt.

Offline Borre

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 313
    • Vis profil
Kan man lodde med almindeligt tin...
« Svar #27 Dato: 10. November 2011 kl: 23:13:44 »
Citat fra: "soerencarlsen"
durafix  er udmærket, jeg har loddet et 3mm fortærkning på en  kina kopimotor dæksel for ca 1 år siden og det er ikke faldel af endnu. maskine bruges dagligt.


Jamen Søren, så er du jo manden, der kan give et kursus i den ædle kunst udi brugen af Durafix.

Denne her Søren er sgu ikke god til det :!:  :D
Yes!! Jeg har fået en T3\'er igen!

allan2712

  • Gæst
Kan man lodde med almindeligt tin...
« Svar #28 Dato: 01. September 2012 kl: 01:14:17 »
Hej til alle
Prøv lige at se denne video her, den viser lodning med AB 155 alutråd. Den er udviklet til reparationssvejsning og lodning. Den binder perfekt på Plader, stænger og sprøjtestøbte alu. legeringer. Den kan bruges med acetylensvejsning, propansvejsning, varm luft samt Tig. (AC) Den er en af de mest alsidige legeringer der findes på markedet. samtidig er den utrolig stærk, og har aluminiumens egenskaber.
http://www.youtube.com/watch?v=jy2k0s23UZo

Jeg udfører reparationssvejsninger til dagligt og vi udvikler svejsematerialer specielt til reparationssvejsning.
Har i spørgsmål er i velkommen til at skrive.

Offline soerencarlsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 280
    • Vis profil
Kan man lodde med almindeligt tin...
« Svar #29 Dato: 01. September 2012 kl: 09:17:37 »
Det ser ud til at være meget nemmere en det jeg tidligere brugte, da det ser ud til at man ikke skal bruge rustfri stålbørste som har det med at brænde.
SørenC