Forfatter Emne: Renovering af starter  (Læst 3270 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Renovering af starter
« Dato: 31. August 2008 kl: 08:28:27 »
Hej!

Min starter er begyndt at drille ved at ikke ville gå i indgreb på tandkransen. Pisse irriterende at skulle forsøge over 25 gange.. Men den snurrer nu lystigt rundt. Whiiiiiiiiirrrr.. KRAK.. og så måske start. Det sker primært når motoren er helt varm efter kørsel og stilstand i 10-30 mins. (min er jo altid varmet op af mit fyr når jeg starter 8) )

Min teori: For lang tids kørsel med stort hul i forrøret gav en dejlig sort overfladebehandling af motorrummet og jeg GÆTTER på at der således også er fedtet godt til i starteren.

Jeg har en løs gammel hund af en starter der for min egen samvittighed og videre uddannelse i t3 bør renoveres, så denne tråd bliver min dokumentation af mit første forsøg på dette.

Jeg har forsøgt med fuld søgning på forskellige kombinationer af "renovering" og "starter" men uden held.

Inden jeg giver mig i kast med at skaffe reservedele og begå de første bommerter når jeg skiller den ad, vil jeg godt høre lidt fra jer derude der HAR haft sådan en svend skilt ad helt eller delvist.. og måske endda renoveret en.

mvh

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Renovering af starter
« Svar #1 Dato: 31. August 2008 kl: 09:12:01 »
Jeg har skilt startere af på et par andre biler og tror ikke der er fundamentale forskelle.

Det er bare at klø på og selvfølgelig sørge for at ens arbejdsplads er indrette således at man ikke fylder nye lejer og rotor/stator op med grus + det kan være en fordel hvis man kan finde det man taber. Dvs det er ikke noget man laver i perlegruset.

Der plejer at side et par lange bolte i enden der holder det hele sammen, de løsnes og statoren kan trækkes af. Og så er det ellers bare at skille af fra en ende af. Det kan godt drille lidt når man skal ha næsen af (oppe ved tandhjulet) men tålmodighed og ikke alt for meget vold.

Det der oftest sker når en starter ikke vil slå ind, er at akslen bliver smurt ind i en blanding af fedt, koblingsstøv og andet snavs og dermed ikke kan komme ordentligt frem. Men ej heller tilbage, mange vw fra 90'erne har det typiske weee efterløb på starteren fordi motoren spinder den op inden den når at falde tilbage - ikke et sundhedstegn og tror heller ikke det er godt for lejerne på lang sigt.

Derfor husk at når det hele skal samles igen er det vigtigt IKKE at pøse akslen til i tykt fedt, da det samler skidt. Jeg har haft gode erfaringer med et meget tyndt lag teflon fedt (nulon / superlube) men mindre kan sikkert også gøre det. Og sørg for at simmeringen er ordentligt sat i.

Når man er igang kan man (hvis man har for mange penge) sætte en rotor i med flere felter og dermed få en starter der roterer hurtigere og med mere kraft - bliver brugt på mange traktorer! Så lyder det lidt som når man giver 24 volt starthjælp til en 12 volt bil. Starter MEGET hurtigt  :roll:
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Mølle

  • Gæst
Renovering af starter
« Svar #2 Dato: 31. August 2008 kl: 09:27:29 »
Det er selvfølgelig ikke lige så sjovt, men er man mere til det, kan man købe en renoveret starter af mig for 600 bananer.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Renovering af starter
« Svar #3 Dato: 31. August 2008 kl: 09:36:43 »
Det er dælme en god pris.. du har fået en PM.

Så kan jeg bruge hele vinteren på at renovere min :D

Skal nok lade tråden leve som renoveringstråd selvom Onkel Mølle på kort sigt har interveneret...

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Renovering af starter
« Svar #4 Dato: 01. September 2008 kl: 11:31:13 »
Citat fra: "jankjerbye"
Det er dælme en god pris.. du har fået en PM.


Og jeg kan godt fortælle dig den står som ny, alt er fixet og shinet op... har haft en til låns men fik ikke brug for den, så Mølle har fået den retur.

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Carsten

  • Gæst
Renovering af starter
« Svar #5 Dato: 01. September 2008 kl: 12:26:30 »
jeg købte en af mølle og den virker perfekt, så det kan jeg kun anbefale
carsten

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Renovering af starter
« Svar #6 Dato: 01. September 2008 kl: 13:50:05 »
Det lyder dælme nice.. :D

Har den fået chromspray fra Biltema? :D

Vi vil se billeder...

Nå.. spøg til side.. jeg tømmer nok sparegrisen og får onkel mølle til at levere en. Skal nok tage et billede af monteringen..

Er dog stadig hooked på at renovere selv, for at kunne det. Men det udsætter selvfølgelig deadlinen.

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012