Forfatter Emne: Ang. skift fra JX til 1Y  (Læst 3806 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Ang. skift fra JX til 1Y
« Dato: 16. Februar 2008 kl: 09:03:37 »
Hvad er jeres erfaringer mht. moment og økonomi?

JX har 138 Nm ved 2500 omdr
1Y har 124 Nm ved 2400 omdr

Kan 1Y hamle op med JX ved lavere omdrejninger?

Min teori er at den kan, da JX henter moment i form af turboen og den sætter jo først ind ved ca. 1800 - 2000 omdr.
Og det er under de omdrejninger jeg er interesseret i at høre om jeres erfaringer.

Er der en momentkurve et sted for de to motore?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Ang. skift fra JX til 1Y
« Svar #1 Dato: 17. Februar 2008 kl: 15:23:36 »
Citat fra: "Kkrogsgaard"
JX henter moment i form af turboen og den sætter jo først ind ved ca. 1800 - 2000 omdr.


Ja, den sætter ind, men yder ikke fuldt tryk før omkring 3100 omdr. (i hvert fald ikke min :D)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ang. skift fra JX til 1Y
« Svar #2 Dato: 17. Februar 2008 kl: 16:58:30 »
Man bestemmer næsten selv hvornår man vil have turbotrykket i en JX. Skru lidt friskt på pumpe og turbo, så er der godt tryk ved 2000 omdr.

Rent effektmæssigt tror jeg ikke, at en 1Y som sauger kan hamle op med JX ved kørbare omdrejningstal. Det er klart, at 1Y har mere naturligt bundtræk ved helt lave omdr før der overhovedet er opbygget tryk, men i daglig kørsel befinder man sig jo ikke meget i området under 1500 omdr. - med mindre man kører Scania...

Til gengæld kan en 1Y i en Golf sikkert overleve en to-tre JX-blokke i en T3... :(
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Ang. skift fra JX til 1Y
« Svar #3 Dato: 17. Februar 2008 kl: 17:16:29 »
Det vil da ikke give ret meget at skrue på turboen når den ikke når 0.65 bar før ~3000-3100 RPM, eller har jeg misforstået et eller andet?? :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ang. skift fra JX til 1Y
« Svar #4 Dato: 17. Februar 2008 kl: 17:50:46 »
Nej, du har ike misforstået noget - du har ret - isoleret set.

Men hvis man justerer pumpen til at levere mere saft, så bliver der tidligere mere udstødningsgas til turboen at leve af og turboen sætter altså ind tidligere.

Men når man så speeder yderligere op, så stopper turboen sin dosering ved 0,65 bar, mens pumpen fodrer noget mere end før. Så kommer røgfanen. Derfor får turboen også lige lidt "skru", så pengene passer igen.

Man risikerer godt nok at få nogle flere hk ud af det, men dem kan man jo bare lade være med at bruge.... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
Ang. skift fra JX til 1Y
« Svar #5 Dato: 17. Februar 2008 kl: 17:53:10 »
ja. overskud af hk er godt at have. Lige som penge i banken.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Ang. skift fra JX til 1Y
« Svar #6 Dato: 17. Februar 2008 kl: 17:54:29 »
Arh, okay...Lettere misforstået så :)

Skal lige have hjernen op i gear igen...

4 dage i Rønbjerg ferie center uden nogen kontakt til omverdenen, alle mobiler lå her på matriklen alle 4 dage ;) Det er altså noget der skulle gøres lovpligtigt :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Kkrogsgaard

  • Gæst
Ang. skift fra JX til 1Y
« Svar #7 Dato: 17. Februar 2008 kl: 21:50:58 »
Nu har jeg jo læst med i diskusionen om CN, AAB, AAZ osv...

Jeg har ikke et kæmpe behov for en topfart på 110 km/t bare jeg kan holde den på 90 på motorveje, så er jeg tilfreds.

Måske har den skide turbo alligevel betydning, men det er som sagt bundtrækket jeg er ude efter, men man kan jo altid sætte en turbo på senere, når jeg finder ud af at den er for tam, eller montere en kompressor (er det forsøgt på diesel?)

Hvor belastende for motoren er det at skrue mængden op på en D, i forhold til en TD?

Indtil der kommer nogen herinde, der har tegninger over adapterplader, så spekulerer jeg ikke engang i AAB og CN motore, så det er enten 1Y, AAZ eller KY, der i øvrigt også skal have turbo på, har jeg ladet mig fortælle.

Men stadig, er der nogen, der har momentkurver på 1Y, AAZ, AAB og alle de andre?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ang. skift fra JX til 1Y
« Svar #8 Dato: 17. Februar 2008 kl: 22:15:20 »
Citat fra: "Kkrogsgaard"

Hvor belastende for motoren er det at skrue mængden op på en D, i forhold til en TD?


Det giver god mening at skrue op for dieselmængden i en TD, fordi man i den samtidig kan skrue op for ilttilførslen (ladetrykket). Derved kan man bevare det nødvendige luftoverskud, der sikrer en tilstrækkelig fuldkommen forbrænding.

Det giver mindre mening at skrue op for mængden i en SD - til gengæld giver det nogle spektakulære røgfaner. Problemet er jo, at man tonser mere diesel ind, men man har ikke rigtig mulighed for at øge ilttilførslen.

Kan I huske de gode gamle dage, hvor vi kørte på 3 gears Puch? Den, jeg havde, havde justerbar strålespids. Det var fandme fedt! Når man havde lirket ved plumben og snittet lidt i stemplet og nappet storebrors effektpotte, så behøvede man ikke bruge en halv dag på at dyse karburatoren om lige som de der Yamaha-tabere, der kørte med fast dyse. Nej man kunne bare dreje lidt indtil man havde det rigtige mix.

Hvad var der nu sket, hvis man havde givet den lidt ekstra på strålespidsen, så den fik lidt mere benzin? Så må den da få ekstra hk - eller? Nix. Nada. Den går dårligere! Den firetakter og mister effekt. Hvorfor? Jo, fordi barrieren ligger ikke i at pøse tilstrækkelig med benzin ind - det kan vi sagtens - det er bare at skrue på strålespidsen. Nej barrieren ligger i at få tilstrækkeligt med ilt ind, så vi kan afbrænde brændstoffet.

Nøjagtig det samme problem har en sugediesel (og ja, jeg ved godt, at en diesel har kvalitetsstyring og alt det der). Det er den mindste kunst at få en masse diesel ind, men hvis ikke der er tilstrækkelig ilt, så bliver det til sort røg, nedsat effekt og sure medtrafikanter, der vil gøre alt for at få gamle dieselbiler af vejene snarest.

Derfor er der kun én vej og det er mere ilt ind! Det kan så til gengæld gøres på mange måder: Man kan lave mere volumen, så der naturligt suges mere luft ind, man kan gøre adgangsvejen nemmere at passere (polere kanaler, tilpasse manifolder til topstykket, high-flow-luftfilter etc.) eller man kan bide i det sure æble og sætte hårtørrer på.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Kkrogsgaard

  • Gæst
Ang. skift fra JX til 1Y
« Svar #9 Dato: 17. Februar 2008 kl: 22:28:03 »
Ok.

Helt ærligt er 1Y lige så død som CS og KY?

Nogen der har erfaringer de vil øse ud af...?

Ellers hedder det vel AAZ, Oliekøler og LLK med blæser på?
Er nu også ret tiltalende :-)

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Ang. skift fra JX til 1Y
« Svar #10 Dato: 20. Februar 2008 kl: 11:15:40 »
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Ok.

Helt ærligt er 1Y lige så død som CS og KY?

Nogen der har erfaringer de vil øse ud af...?

Ellers hedder det vel AAZ, Oliekøler og LLK med blæser på?
Er nu også ret tiltalende :-)


1Y har også oliedyser under stemplerne, så man kan uden problemer montere turbo på 1Y. Bare toppen er med turbo ventiler  :?

Er det ikke Jan Påske der har en 1Y med hårtørre?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ang. skift fra JX til 1Y
« Svar #11 Dato: 20. Februar 2008 kl: 15:59:32 »
Jo, og mon ikke også Jan Kjærbye har en, der var planlagt til turbo, og Palm kører vist også med en.

Eneste interne forskel på 1Y og AAZ er krydspindens diameter, som i 1Y er 24 mm (som alle 1,6'erne) og i AAZ er 26 mm. Tager man derfor en 1Y med AAZ-stempler og AAZ-plejlstænger, så har man de facto en AAZ og tilmed slipper man for at sætte en prop i AAZ'erens turbooliereturhul i siden af blokken.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Kkrogsgaard

  • Gæst
Ang. skift fra JX til 1Y
« Svar #12 Dato: 20. Februar 2008 kl: 19:06:31 »
Så kommer 40.000 kr. spørgsmålet:

Hvad er krydspindende og hvilken betydning har det at de ikke er samme dimension?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ang. skift fra JX til 1Y
« Svar #13 Dato: 20. Februar 2008 kl: 19:51:52 »
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Kkrogsgaard

  • Gæst
Ang. skift fra JX til 1Y
« Svar #14 Dato: 20. Februar 2008 kl: 19:58:47 »
Hvordan donerer jeg 40.000 til Google?

Jeg havde på fornemmelsen at krydspinden var det som google fortalte, men havde ikke overvejet de uanede muligheder søgemaskinen har at byde på.

Vil det så sige at der også er forskel på dimensionerne i krydspindsgangen (eller hvad man nu skal kalde den)i stemplet på AAZ og 1Y? Og hvilket formål har det, holdbarhed eller lign?