Af med skidtet. For din egen skyld. Du må gerne lave konstruktive ændringer på din bil, hvis du kan dokumentere, at den efter ændringerne overholder de vilkår, der var gældende på bilens første registreringsdato.
Denne dokumentation kan bestå af 1) en henvisning til at bilen er i nøje overensstemmelse med en anden standardtypegodkendt bil (glem det - der blev aldrig lavet T3 med LLK) eller 2) en dataerklæring fra fabrikanten - VW (glem det - sådan en får du aldrig) eller endelig 3) en attest fra et godkendt prøvningsinstitut (f.eks. TÜV - de udfærdiger sådan en attest for ca. 30.000 kr, hvis bilen iøvrigt overholder kravene).
Sådan er du stillet rent juridisk. Om den har 4 hk mere eller mindre er underordnet. En LLK giver ikke i sig selv anledning til effektforøgelse. Det gør den kun, hvis man trimmer ladetryk og indsprøjtningsmængde. Naturligvis kan man tro og håbe, at synsmanden ikke lægger mærke til noget, men skulle du være så uheldig at møde en, der ikke har fået sex i en måned, så kan han altså lægge dig på hjul og stejle. Er det så ikke nemmere at bruge en halv time på af-/påmontering før og efter synet og så slippe for bøvlet? Det ville jeg i hvert fald gøre.