Forfatter Emne: Hilsen fra Harald  (Læst 5453 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
Hilsen fra Harald
« Dato: 18. December 2007 kl: 16:00:13 »
Goddag allesammen.

Så kom jeg endelig selv på banen efter snart at have læst længe på alle de sjove, spændende og lærerige indlæg, som I hver især lægger på.
Deler jeres glæde over at køre T3, for det er, efter min mening, en af VWs mest stabile(stærke) konstruktioner nogensinde. Og så er den forholdsvis nem at gå til, når man er 'hjemmemekker'.
Vi er de lykkelige ejere af 'Harald', opkaldt efter den nordmand, som solgte den til os i Maj i år.
De opmærksomme 'Bilbase'-surfere (som jeg selv) vil have bemærket Haralds kortvarige optræden der, inden vi slog til.
Harald er født i 1986, Har levet sine første mange år i fødelandet, inden han kom til Danmark i 1999. Rygter svirrer om hans fortid som oliebrænder, men nu er han ihvertfald udstyret med en 2.1 benziner, og han tager rigtigt godt for sig af de dyre dråber (for meget, men det kommer vi tilbage til).
Han har plads til 7 personer og har bevist, hvad han kan med alle syv sæder optaget og et hav af bagage på Sverigestur den forgange sommer.

Egentlig var jeg mest til luftkølerne(CU'erne). Har haft en sådan for mange år siden, som jeg var meget meget glad for. Og ja, det var mig med den luftkølede, grå CF-bus til salg for nogle måneder siden. En drøm om opbygning/indretning på ny, som brast pga. vores allesammens problem, tid og penge, (og så havde den lige det der tændingsproblem). Den fandt nye græsgange på Vestsjælland og er vist handlet igen, ak ja.Håber den lever videre i kyndiges hænder. Og som nogen skrev herinde. Der er længere og længere mellem motorstumperne til de gamle.
Så fandt vi Harald. Han er nysynet d.1/5 i år. Men der er jo altid noget at skrue på.
Og nu kommer spørgsmålene til de kyndige hjerner herinde.

1. Jeg synes han 'æder' benzin i sig i alt for store mængder. Han går ikke rent, og nu har han fået nye tændrør, benzinfilter, Duckhams 15/40+ filter (selvom det måske ikke betyder noget). Han kører fint, men når han er blevet godt varm, mister han trækkraft og begynder at gå dårligt.
Når jeg stopper bilen kortvarigt (20 sek. eller lignende) og starter igen, går han rent igen. Hvad kan det være? Han har jo indsprøjtning. Måske der??

2. Hvorfor summer han fra benzinpumpen nedenunder. Er det skidt, slid eller??? Han summede ikke en eneste gang på ferieturen?

Iøvrigt tak til Bo i Køge for flyer og
opmærksomheden om T3nettet.
Og ja, jeg ved I holder af billeder og jeg
skal nok få taget nogle, Men Harald er pænest i solskin.
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hilsen fra Harald
« Svar #1 Dato: 18. December 2007 kl: 18:29:16 »
Olieskift med filter og kvalitetsolie er en rigtig udmærket ide. Det sikrer smøreevnen og holder liv i maskinen. Soder den tændrørene ? Det burde den gøre hvis den er så tørstig. Hvordan ser udstødningen ud ?
Blæser den sort røg, eller er afgangsrøret pænt musegråt ?
Din benzinpumpe skal køre når tændingen er til, men den kan da godt have ændret lyd, hvis du ikke har bemærket den før. Larmer den voldsomt ?
Hvis det kun er en sagte snurren er alt sikkert ok der.

En Co måling kunne sige en del om forbruget.
Det kunne være en mulighed ?

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Hilsen fra Harald
« Svar #2 Dato: 18. December 2007 kl: 20:48:26 »
ja en 4 gastest kan fortælle det meste :D  2.1 power all the way. :D
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Hilsen fra Harald
« Svar #3 Dato: 18. December 2007 kl: 21:14:42 »
Det ville være rart med lidt flere info omkring motoren..

Motortype nummer, evt. motorstyringstype, evt. lidt billeder ?

Kat ?

Km/l ca. ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
Hilsen fra Harald
« Svar #4 Dato: 18. December 2007 kl: 22:19:45 »
Hej og tak for jeres bud.
Vidste ikke, at der var forskel på motorstyringen på 2.1
Jeg ved fra sælgeren, at den faldt til synet første gang
pga. for høj CO2.

Jeg har selv en teori om, at det er en fejl ved indsprøjtningen.
Der er nogen (megen) grå/hvid røg ved koldstart og alm.start.

Har sat nye NGK-rør i. De gamle var Bosch Super 4-rør (gys!),
ikke rent 'forbrændte'. Men der er ikke mærkbar forskel før og efter.
Da den gik meget højt i tomgangen, har jeg stillet den lidt ned på en stor
skrue på flangen lige under kablet til speedertrækket, men der
er ingen forskel på motor-problemet alligevel.

Er der mon noget, som 'nulstiller',- relæ, kontakt el.lign. når man stopper
motoren og starter igen?
Jeg finder lige et motornr. og vender tilbage
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Hilsen fra Harald
« Svar #5 Dato: 18. December 2007 kl: 23:28:47 »
Hej og tak for jeres bud.
Vidste ikke, at der var forskel på motorstyringen på 2.1
Jeg ved fra sælgeren, at den faldt til synet første gang
pga. for høj CO2.
Det er nemt, den kan justeres !

Jeg har selv en teori om, at det er en fejl ved indsprøjtningen.
Der er nogen (megen) grå/hvid røg ved koldstart og alm.start.
Fejlen er sikkert en sensor, selve boksen fejler MEGET sjældent noget !

Har sat nye NGK-rør i. De gamle var Bosch Super 4-rør (gys!),
ikke rent 'forbrændte'. Men der er ikke mærkbar forskel før og efter.
Da den gik meget højt i tomgangen, har jeg stillet den lidt ned på en stor
skrue på flangen lige under kablet til speedertrækket, men der
er ingen forskel på motor-problemet alligevel.
Du havde kørt motoren varm først ikke ?

Er der mon noget, som 'nulstiller',- relæ, kontakt el.lign. når man stopper
motoren og starter igen?
Næææ, men motorstyringen kan gå over i ASE (after start enrichment) mode. og ændre på indsprøjtningen (og tænding, hvis det er en digifant styrebox).

Tag MEGET gerne billeder af styrebox, strømfodeler og udstøningssystem.

Er der katalysator på ?


Jeg finder lige et motornr. og vender tilbage

Det er nok det bedste... som Jarl så rigtigt har skrevet "Kvaliteten af diagnose input = kvaliteten af diagonse output. Hvis input er upræcist gætværk, så bliver output også upræcist gætværk"
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Bo

  • Gæst
Hilsen fra Harald
« Svar #6 Dato: 19. December 2007 kl: 05:44:11 »
Hej Harald og velkommen til som "synlig" bruger. Fedt at der bliver reageret på flyer´ne :D  :D

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hilsen fra Harald
« Svar #7 Dato: 19. December 2007 kl: 09:30:02 »
Du skriver, at den mister trækkraft. Har du kontrolleret dit benzinfilter indenfor den sidste tid ?
Vand i benzinen ? Stik den en sjat karburator sprit eller et af de additiver, der renser og smører indsprøjtnings systemet.
Dog må du ikke bruge sprit hvis du kører med katalysator.

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
Hilsen fra Harald
« Svar #8 Dato: 20. December 2007 kl: 21:22:23 »
Hej igen.
Har taget billede af motoren men kan ikke lige få lagt det på. Kræver vist link gennem en hjemmeside eller??

Nå men motornr er DJ011721
Benzinfilter har jeg skiftet for et par uger siden. Undrer mig over, at der ikke sidder et filter FØR benzinpumpen. Der må da ryge en del 'snask' igennem.
Jeg kan ikke finde nogen katalysator på den men udstødningen er heftig med mange rør etc. og en ordentlig bagpotte, dog original,tror jeg.
HAr iøvrigt hældt den første lille snaps ABCON fuel/injektion cleaner i. Det skader nok ikke.
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
Hilsen fra Harald
« Svar #9 Dato: 20. December 2007 kl: 22:18:10 »
Citat fra: "xploader"
normalt plejer der og sidde et filter på føde slangen fra tanken, ca, lige under skydedøren


Ja ok, har et stort filter monteret, men det sidder mellem benzinpumpe og motor
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Hilsen fra Harald
« Svar #10 Dato: 20. December 2007 kl: 23:45:43 »
Ja det er lidt mærkeligt der ikke sidder et filer før pumpen.. :roll:
Der er dog en lille si indbygget i pumpen. Man kan pille slagen af på sugesiden og blæse den ren med trykluft.

Når det nu er en DJ, så burde det ikke være svært at finde fejlen.
Tjek alle forbindelser til sensorer og de 2 stelforbindelser (en på det foreste gearkasseophæng og en i venstre side af motorummet. rens og smør dem alle ! også til tomgangsmodulet der sidder bag højre baglygte.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
Hilsen fra Harald
« Svar #11 Dato: 09. Januar 2008 kl: 22:22:50 »
Hej igen.

Brugte en jule-formiddag på fejlfinding af den urene motorgang. Jeg startede med benzinpumpen under bilen. Og som sagt. Der er ikke filter mellem tank og pumpe. Det har haft sine konsekvenser. Pumpen var næsten 2/3 lukket af slam i tilgangen. En god gang trykluft og benzin og skylle, skylle. Derefter montering. Der har INTET været siden. Harald kører og trækker som han skal.
Teori: Når bilen er begyndt at gå ujævnt, og jeg har stoppet og startet, så har pumpen sat så meget tryk, at der er trykket benzin frem. Tilstopningen har så bevirket et tiltagende trykfald, som har givet ujævn motorgang.

Idé: at indskyde et lille 20 kr. plastfilter mellem tank og pumpe til at tage det værste.

Tror der ligger et pænt lag slam i bunden af tanken.
Nogen der har en patent-løsning på rensning af tanken??

Bortset fra det tror jeg ikke det skader med en motorjustering.

I øvrigt tak for hjælp og gode råd fra jer som skrev kommentarer på.
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

Djursland

  • Gæst
Hilsen fra Harald
« Svar #12 Dato: 10. Januar 2008 kl: 01:36:58 »
Citat fra: "xploader"
Godt at høre at den ruller igen.

MHT til din tank er der nok den sure vej tilbage. Af med den, skyl den godt og meget grundig igennem, og gi den så en behandling med dette Fuel tank sealer

http://www.cargizmo.dk/index.php?cPath=41_39&osCsid=cd381c41f5393107e0ba91d5924a801a

Det kan kun tilrådes, hvis den er begynd og ruste indvendig, så kommer det igen. Det her laver en glasagtig hinde på indersiden, som ikke kan nedbrydes.
Tro mig jeg har prøvet med en 60 år gammel tank til en motorcykel  :cry:

mvh

Peder



ja ja du har prøvet det men hvad er resultatet

det er ligesom når der står alegi testet... men der står ikke om hvad resultatet blev... griner

Mvh Djurs  :lol: