Forfatter Emne: Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter  (Læst 13073 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bo

  • Gæst
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Dato: 18. April 2008 kl: 09:47:55 »
Ja nu skal det altså snart ske. De fine Hella Jumbo 210 lygter jeg snart for længe siden købte af Xploader, skal monteres. (Nu er den mørke vinter jo også næsten overstået :roll: )

Nå men jeg ville gerne lige høre om nogle gode/dårlige erfaringer med hensyn til placering. Konkret har jeg følgende spørgsmål, og så er der sikker noget jeg har glemt, så byd endelig ind :wink:

Er det nødvendigt at der trækkes strømledninger direkte fra batteriet?

Kan jeg montere lygterne i panelet mellem de 2 frontgrille

Jeg har købt dette relæ hos Biltema: http://www.biltema.dk/products/productimage.asp?iItemId=75841
Men skal der noget sikring ind imellem?

Andre ting jeg skal være opmærksom på?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #1 Dato: 18. April 2008 kl: 09:51:08 »
Du skal i hvert fald tænke dig grundigt om hvis du overvejer at placere dem på taget, kunne godt selv finde på at smide et par projektører derop, men i diset vejr osv. er det en meget stor ulempe...

Men ja, træk ledninger direkte fra batteriet, med sikringer på selvfølgelig, og så lad dem blive aktiveret over et arbejdsrelæ der aktiveres af dit fjernlys...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Bo

  • Gæst
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #2 Dato: 18. April 2008 kl: 09:53:32 »
De skal ikke på taget :!:  Er det ikke et arbejdsrelæ jeg har købt :?:
Er der noget med at det er bedst at sikringerne sidder så tæt på batteriet som muligt  :?:
*undskyld de "dumme" spørgsmål, men ved ikke en skid om det her :?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #3 Dato: 18. April 2008 kl: 09:56:21 »
Hov, glemte lige at kigge linket...

Den type har jeg ikke lige set før, det plejer at være de gængse små sorte relæ typer, 30 amps tror jeg det er de kan klare, men hvis den der er købt som fjernlys relæ kan jeg ikke se noget forkert i det...

Hvis du bare vil have dem ned foran, så kan jeg ikke lige se noget i vejen for at sætte dem i stykket mellem de to grills...
Ikke andet end det de selvfølgeligt vil tage lidt af luft stræmmen fra din køler, men tvivler på at det er noget alvorligt :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #4 Dato: 18. April 2008 kl: 09:57:26 »
Jo tættere på strømkilden jo bedre når vi snakket sikringer, så hvis du smider den ind lige efter polskoen på batteriet, så er du bedst sikret mod kortslutninger...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #5 Dato: 18. April 2008 kl: 10:18:02 »
Stenslag og luftstrøm til køler skal nok tænkes ind i placeringen..

Nu er dine jo store og runde.. ellers er den måde Kaizers små firkantede er monterede på ret fornuftig syntes jeg.. på stykket mellem forrude og kølergrill.

Jeg håber du laver en veldokumenteret howto når du er færdig med billeder at hvordan du har trukket ledninger og har monteret lygter.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #6 Dato: 18. April 2008 kl: 10:31:55 »
Citat fra: "jankjerbye"
Jeg håber du laver en veldokumenteret howto....


Enig!
Bo, det ku' blive dit første indlæg i Wiki!
 :lol:

Nej, men alvorlig talt så følger jeg lige opmærksomt med her. Lys kan vi ikke få for meget af!
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Mads-kaa

  • Gæst
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #7 Dato: 18. April 2008 kl: 11:00:28 »
- Dit relæ er tiptop, måske endda lidt overkill, men det er kun godt.
- Sæt sikringen under sædet, størrelsen finder du ved at regne ud hvormeget strøm lamperne bruger, og ganger med 2 ca.
- Træk rigeligt tykke kabler frem til relæet og videre til lamperne. Der findes tabeller på nettet som kan fortælle dig hvor tykke de mindst skal være til en given strøm.

Mit forslag til placering er på kofangeren mellem den lille grill og blinklysene. Men det er jo nærmest en smagssag.

/Mads

Djursland

  • Gæst
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #8 Dato: 18. April 2008 kl: 11:17:31 »
hej med jer

bo ville det ikke være en ide at sætte relære på dine andre lygter nu du var igang med at trække tygge ledniger ud til lyset og så bruge de ledninger der går ud til fjrenlyset nu som styre strøm til både de nuværere lygter og dine fine jumbo 210 lygter

så får du jo meget mere ud af det idet at dine normale lygter får masser af strøm og du får mere lys

Mvh Djurs i Laos der keder sig

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #9 Dato: 18. April 2008 kl: 11:47:48 »
Jeg har et spørgsmål.

Jeg har monteret kørelys. Det er jo forbundet med relæer.  når man så slår over på alm lys, for at kunne køre med langt lys, og instrument lys, så går det jo også over kørelys relæet. ( er det så ikke relæerne, der trækker det hele) . Ell trækker jeg stadig alle amp. gennem mine lys kontakter.

 Jeg synes faktisk, at jeg har kraftigt lys i mine forlygter.  

Men hvordan kontrolerer jeg bedst, at der faktisk er relæ'er mellem lys og kontakt.

Er det bare at måle om der er samme antal V ved lygter, som ved batteriet.


@ Bo. Skal du ikke have konstrueret en lygte holder, ala kænguru-gitter , der går om midt på fronten. :lol:

Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Mads-kaa

  • Gæst
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #10 Dato: 18. April 2008 kl: 12:02:46 »
Citat fra: "poot"
Jeg har et spørgsmål.

Jeg har monteret kørelys. Det er jo forbundet med relæer.  når man så slår over på alm lys, for at kunne køre med langt lys, og instrument lys, så går det jo også over kørelys relæet. ( er det så ikke relæerne, der trækker det hele) . Ell trækker jeg stadig alle amp. gennem mine lys kontakter.

Poul


Jeg tvivler på at kørelys-relæet ændre noget, men det kan godt være lavet sådan. Hvis du har et diagram over dit kørelys, kan man se det der.
Jeg kan faktisk ikke lige på stående fod gennemskue det...

/Mads

Bo

  • Gæst
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #11 Dato: 18. April 2008 kl: 12:27:37 »
Citat fra: "jankjerbye"
Stenslag og luftstrøm til køler skal nok tænkes ind i placeringen..

Nu er dine jo store og runde.. ellers er den måde Kaizers små firkantede er monterede på ret fornuftig syntes jeg.. på stykket mellem forrude og kølergrill.

Jeg håber du laver en veldokumenteret howto når du er færdig med billeder at hvordan du har trukket ledninger og har monteret lygter.


De er godt nok firkantede :wink: Og der er stenslagskappe med til dem :D  om man så husker at sætte den på :roll: er jo en anden sag :? Skal lige kigge lidt på Kaizers placering, nu du nævner det.

En how-to med dokumentation :?:  - hmm har ikke så gode erfaringer med lige netop den disciplin, men nu får vi se :wink:

@Lagoni: Har lavet ét indlæg i wiki(bare for at vise min gode vilje og prøve det) og kan helligt love at det bliver ved det ene. [size=9](det er så en henvisning til ABC´en - men sig det ikke til nogen :twisted: )[/size]

Bo

  • Gæst
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #12 Dato: 18. April 2008 kl: 12:29:09 »
Citat fra: "Djursland"
hej med jer

bo ville det ikke være en ide at sætte relære på dine andre lygter nu du var igang med at trække tygge ledniger ud til lyset og så bruge de ledninger der går ud til fjrenlyset nu som styre strøm til både de nuværere lygter og dine fine jumbo 210 lygter

så får du jo meget mere ud af det idet at dine normale lygter får masser af strøm og du får mere lys

Mvh Djurs i Laos der keder sig


Øhh.. :shock:  Måske :?:  Det kan jeg slet ikke overskue at skulle sætte mig end i lige nu :lol:  :lol:

Bo

  • Gæst
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #13 Dato: 18. April 2008 kl: 14:11:55 »
Hmmm... de kan ikke sidde mellem grill og blinklys, det er de for store til. Gad vide om de er for tunge til at blive monteret direkte i kofangeren? Man kan vist få sådan nogle stivere til at montere i toppen, så går det måske

Jeg fik også lige kigget lidt i diagrammet på pakken. [size=9](Godt man ikke skal lave noget der er bare lidt mere komplekst :shock: )[/size]

De forskriver en 16A sikring til de 2 x 55w H3 pærer

Hvilken størrelse (hedder det sådan) ledning vil i anbefale til et sådant set-up?

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #14 Dato: 18. April 2008 kl: 22:50:33 »
Hver lygte bruger 55 watt x 2 = 110 watt
Næsten 10 Ampere. Jeg ville sætte en 25 Amp sikring
(Den skal nok futte af, hvis der er kortslutning )
Jo tykkere ledning, des flere amp kan den bære, men minimum noget 2,5 kvadrat.
Nogle simple tommelfingerregler siger, at fjernlygter skal placeres så højt som muligt. Tågelygter så tæt på vejbanen som loven og mulighederne tillader.
Fjernlygter må vistnok ikke placeres højere end bilens originale lygter,MEN af en eller anden årsag, må de godt placeres på taget, hvis det sker bag forakslen tror jeg det er. Ellers må andre kyndige korrekse mig.
 :D  :D