tandremsskift,hyppige olieskift,anstændig kørsel
forebygger langt de fleste problemer og giver langvarig køreglæde og få rep.-udgifter.
Nu ved jeg ikke, hvor meget man skal lægge i dit brugernavn, men hvis du lige som mig er en voksen mand, så er risikoen for pludselige fejl i en sauger meget lille. I formel 1 kører bilerne 1 weekend på en motor. Blandt mine lærlinge holder motorerne typisk en måned - eller indtil de skruer i den første gang :wink: , men hos os voksne, der har overstået parringsritualerne foran grillen i form af hjernedød kørsel, holder motorerne mange år.
Når jeg er lidt obs på dyser, så er det fordi de fleste perlegrusmekanikere afstår fra at gøre noget ved dem. Derfor er mange dyser gået i arv fra motor til motor eller fra topstykke til topstykke og ingen ved længere noget om, hvordan de oprindeligt blev justeret og hvor mange hundredetusinde de har kørt, og så er risikoen for skader overhængende. Samtidig sker de slidbetingede forandringer meget langsomt, og derfor kan ingen længere huske, hvordan den kørte med nye dyser, og man accepterer, at det "er en død hund".
Jeg trimmer mine egne dyser ved hver tandremsskift - så er jeg sikker på, at de er i topform, at timingen passer og samtidig når de ikke at vokse helt fast i deres gevind. Mange laver dyseservice for hver 100.000 . Engang imellem kan man også fornemme, at det er nu.
Så mit råd er: Fortsæt med den service du giver vognen nu - hyppige olieskift er den billigste livsforsikring, der findes. Tjek at krumtapbolten er 12.9 og tjek dyserne, når du synes - så venter der masser af herlige km i den fast unzerstörbare sauger.