Forfatter Emne: Gamle dysser vs nye  (Læst 1086 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

T3Sync

  • Gæst
Gamle dysser vs nye
« Dato: 08. Maj 2007 kl: 00:16:48 »
Hvis dysserne i ens motor er slidte og ikke gør deres arbejde særligt godt betyder det vel en dårligere forbrænding med dårligere motorydelse til følge . Når så der kommes nye i betyder det vel bedre motorydelse .

Hvordan er oplevelsen efter et dysse skift ?

Hvor meget betyder det for ydelsen ?

Jeg ved det må være meget forskelligt alt efter hvor stort slidet måtte være , men kan man sige noget om det ?

Morten

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Gamle dysser vs nye
« Svar #1 Dato: 08. Maj 2007 kl: 00:21:42 »
Ja, nye dyser virker! Helt som du selv beskriver, bevirker den bedre forstøvning bedre forbrænding med nedsat forbrug, mindre røg og større ydelse til følge. Og det er så meget, at det mærkes.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Gamle dysser vs nye
« Svar #2 Dato: 08. Maj 2007 kl: 09:20:20 »
Jarl.
Du har flere gange beskrevet hvad dårlige dyser kan forårsage, ligesom du på pædagogisk vis beretter om alle de andre fejlmugligheder der er ved en diesel.
Når man som jeg har en 1,6 med sug der pt. ikke opfører sig sært kan jeg sommetider vågne om natten og tænke: gad vide hvor længe der går før det er min tur?
Så spørgsmålet er hvordan man forebygger bedst?
Ud over tandremsskift,hyppige olieskift,anstændig kørsel osv. skal man så i forebyggelsens øjemed få sine dyser testet regelmæssigt, kontrollere timing  og hvad der ellers beskrives med jævne mellemrum?
Motoren har kørt 190000 og opfører sig eksemplarisk, det eneste symptom er at den efter flere dages stilstand er lidt rygende når den startes op, men ellers er der ikke røgudvikling.
Sidste sommer kørte vi 5000km med bjergkørsel i Polen og Tjekkiet( 2. gear spederen i bund og 35 kmt op gennem hårnålesvingene) samlet olieforbrug var under 1 liter.
Når jeg er lidt bekymret skyldes det at de 50HK jo trods alt skal flytte 1700kg plus hvad konen vejer og hvad der ellers er påfyldt af vand, gas osv. så med hund og mig selv slæber den vel ca. 2000kg hele tiden.
 ALTSÅ, HAVD ER EN RIMELIG TIDSHORISONT FOR MASKINEN
Nu uden T3

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Gamle dysser vs nye
« Svar #3 Dato: 08. Maj 2007 kl: 09:23:37 »
Jarl.
Du har flere gange beskrevet hvad dårlige dyser kan forårsage, ligesom du på pædagogisk vis beretter om alle de andre fejlmugligheder der er ved en diesel.
Når man som jeg har en 1,6 med sug der pt. ikke opfører sig sært kan jeg sommetider vågne om natten og tænke: gad vide hvor længe der går før det er min tur?
Så spørgsmålet er hvordan man forebygger bedst?
Ud over tandremsskift,hyppige olieskift,anstændig kørsel osv. skal man så i forebyggelsens øjemed få sine dyser testet regelmæssigt, kontrollere timing  og hvad der ellers beskrives med jævne mellemrum?
Motoren har kørt 190000 og opfører sig eksemplarisk, det eneste symptom er at den efter flere dages stilstand er lidt rygende når den startes op, men ellers er der ikke røgudvikling.
Sidste sommer kørte vi 5000km med bjergkørsel i Polen og Tjekkiet( 2. gear spederen i bund og 35 kmt op gennem hårnålesvingene) samlet olieforbrug var under 1 liter.
Når jeg er lidt bekymret skyldes det at de 50HK jo trods alt skal flytte 1700kg plus hvad konen vejer og hvad der ellers er påfyldt af vand, gas osv. så med hund og mig selv slæber den vel ca. 2000kg hele tiden.
 ALTSÅ, HAVD ER EN RIMELIG TIDSHORISONT FOR MASKINEN
Nu uden T3

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Gamle dysser vs nye
« Svar #4 Dato: 08. Maj 2007 kl: 13:52:03 »
Citér
tandremsskift,hyppige olieskift,anstændig kørsel
forebygger langt de fleste problemer og giver langvarig køreglæde og få rep.-udgifter.

Nu ved jeg ikke, hvor meget man skal lægge i dit brugernavn, men hvis du lige som mig er en voksen mand, så er risikoen for pludselige fejl i en sauger meget lille. I formel 1 kører bilerne 1 weekend på en motor. Blandt mine lærlinge holder motorerne typisk en måned - eller indtil de skruer i den første gang :wink: , men hos os voksne, der har overstået parringsritualerne foran grillen i form af hjernedød kørsel, holder motorerne mange år.

Når jeg er lidt obs på dyser, så er det fordi de fleste perlegrusmekanikere afstår fra at gøre noget ved dem. Derfor er mange dyser gået i arv fra motor til motor eller fra topstykke til topstykke og ingen ved længere noget om, hvordan de oprindeligt blev justeret og hvor mange hundredetusinde de har kørt, og så er risikoen for skader overhængende. Samtidig sker de slidbetingede forandringer meget langsomt, og derfor kan ingen længere huske, hvordan den kørte med nye dyser, og man accepterer, at det "er en død hund".

Jeg trimmer mine egne dyser ved hver tandremsskift - så er jeg sikker på, at de er i topform, at timingen passer og samtidig når de ikke at vokse helt fast i deres gevind. Mange laver dyseservice for hver 100.000 . Engang imellem kan man også fornemme, at det er nu.

Så mit råd er: Fortsæt med den service du giver vognen nu - hyppige olieskift er den billigste livsforsikring, der findes. Tjek at krumtapbolten er 12.9 og tjek dyserne, når du synes - så venter der masser af herlige km i den fast unzerstörbare sauger.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Gamle dysser vs nye
« Svar #5 Dato: 08. Maj 2007 kl: 17:23:40 »
Jarl

Tak for info. Jo jeg er en gammelpot på 54 somre og har kørt det ræs jeg skal.
Bilen kun på plader om sommeren så koldkørsel eksisterer ikke.
Jeg vil ved næste tandremsskift sikre at krumtapbolten er den rigtige, jeg går ud fra at typen er stemplet i enden på den, og så må det være passende at starte næste sæson hos en dieselpusher og få kontrolleret dyser og timing.
Og jeg har bestilt oliekøler.
Nu uden T3

Mads-kaa

  • Gæst
Gamle dysser vs nye
« Svar #6 Dato: 08. Maj 2007 kl: 17:27:43 »
Citat fra: "Gammelpot"

Bilen kun på plader om sommeren så koldkørsel eksisterer ikke.


Selvom om det ikke er koldt (under 0) så vil jeg stadig påstå at du kører "koldkørsel" indtil motoren er varm! Er det opvarmningsfasen det hedder, Jarl?

/Mads