Forfatter Emne: Dækrotation - erfaringer søges.  (Læst 2012 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Dækrotation - erfaringer søges.
« Dato: 26. Juni 2013 kl: 08:58:23 »
Jeg har ledt lidt på nettet vedr. dækrotation for 4x4 inkl. reservehjul.
Der er sikkert nogen herinde som har erfaringer og/eller gjort sig tanker om dette.  :)

Jeg tænkte umiddelbart på at tage reservehjulet, og flytte det til højre baghjul, og næste gang der så skal skiftes rundt (med det som nu er det "nye" reservehjul - og et andet) flyttes det "nye" reservehjul til højre forhjul osv. Dvs. man hele tiden flytter en plads rundt, mod uret. Er det en god ide?

For en god ordens skyld skal jeg vel nok sige at dækkene er BF Goodrich Mud Terrain.

Jeg har også fundet nedenstående billede på: http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=43  - det er billede G...


[attachment=14833]tire_rotation_fg_2013-06-26.jpg[/attachment]


Men er det nødvendigt at rotere alle dæk samtidigt? Meningen er at vi skal på en 1-års-tur med bilen, og det bliver derfor til dækrotation ude i marken med håndkraft...  :silly:
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Dækrotation - erfaringer søges.
« Svar #1 Dato: 26. Juni 2013 kl: 09:07:24 »
Vi har altid roteret dækkene på Mary efter nogenlunde samme princip (dog ikke så gennemtænkt som på tegningen).
Og efter ca. 5.000 til 10.000km.

Men på tur ud i bjergene og med konstant overlæs, så kan du også bruge punkteringerne som tidspunkt for rotation, for det kommer ofte før 10.000km  :(
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Dækrotation - erfaringer søges.
« Svar #2 Dato: 26. Juni 2013 kl: 09:17:59 »
Tak for hurtigt feedback Dennis  ;)  Vi har stadig vores første punktering til gode, men vi har jo heller ikke kørt med overlæs, selvom vi dog har kørt i Danmarks nye "bjergkæde"  :P
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline jason

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 568
    • Vis profil
Mvh Jason
22644383

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Dækrotation - erfaringer søges.
« Svar #4 Dato: 26. Juni 2013 kl: 14:41:01 »
Citat fra: "hanslars" post=100656
Men er det nødvendigt at rotere alle dæk samtidigt?

Øhhh, ikke forstået...
Med en hi-lift eller andet ordentligt løftegrej er det en nem opgave at rotere hjul... der er ordentligt værktøj guld værd B) .
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Dækrotation - erfaringer søges.
« Svar #5 Dato: 26. Juni 2013 kl: 15:02:04 »
Når man roterer er det indforstået alle dæk/hjul skiftes rundt imellem hinanden i det angivne mønster. Det er kun ved brug af reservehjulet der kan være en "pause". Det burde ikke betyde alverden, men det er lettest at gøre det på alle hjul når man nu har grejet fremme til det.
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Dækrotation - erfaringer søges.
« Svar #6 Dato: 26. Juni 2013 kl: 19:45:46 »
Tak for alle indsparkene.  :)

Det er selvfølgelig ikke så ofte man vil skulle gøre det, men jeg tænkte at når man nu er ude for at se Verden, at det er det man vil bruge sin tid på (og ikke så meget dækskifte)...  ;)

Men jeg kan se at det nok bliver den "store" rotation så. Alle er vel enige om at det er et sted mellem 5.000 og 10.000 km?
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk