Forfatter Emne: I håb om tilgivelse...  (Læst 114052 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #285 Dato: 26. Oktober 2010 kl: 22:18:31 »
Motronic - ikke jetronic
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #286 Dato: 26. Oktober 2010 kl: 22:21:42 »
Hvis al elektronikken kikset har jeg vist en brugt 1,6 sauger til at ligge et sted....
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
I håb om tilgivelse...
« Svar #287 Dato: 26. Oktober 2010 kl: 22:42:13 »
Citat fra: "subwoofer"
Hvis dit opset er likt en diesel, så går der ingen strøm i trossen ved brug af starteren. Lys, derimod...

Ved konstruksjon af elektronik er der vanlig praksis at holde signal-stel og stel adskilt, det arrangement giver meget mindre støy på signalerne.

lyder meget fornuftigt.
hvis stel til følerne er samlet med stel til forbrugere så gir det støj/spændingsforstyrelser!

@jarl, har du et ledningsdiagram over de nævnte følere og stelforb?
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #288 Dato: 26. Oktober 2010 kl: 23:16:38 »
Jeg har alt i ledningsdiagrammer - tak Crapz. Hinze, Teknisk Bibliotek Esbjerg og Viborg Centralbibliotek.

Jeg ved altså helt præcis, hvordan der skal være forbundet. Jeg har også set og hørt denne motor køre perfekt i en Golf for nogle uger siden. Jeg har afprøvet den grundigt i Golfen - netop mhp. at vide, at alt virkede.

Desuden ved jeg, at ALLE samlinger, jeg har lavet i det nye ledningssetup er tjekkede og dobbelttjekkede, loddet, og påført krypeflex i to lag. Samtidig ved jeg, at ALLE kabler er korrekt forbundne, og jeg har luret de to steder, der er lavet stelstyring. Jeg ved også, at mine to stelkabler - mellem batteri og motor og mellem karrosseri og gearkasse er gigantiske, rene og totalt i orden. Endelig ved jeg at de to stelkabler faktisk er uinteressante i denne sammenhæng, da styreboxen tager AL sin stel direkte på motorblokken.

MEN, som nævnt ved jeg, at jeg i dovenskab har samlet alle de små stelforbindelser fra styrebox, gaspotmeter, tomgangsreguleringsmotor, indsugningslufttemperatursensor, tændspole, hall, kølevandstemperatursensor 1 & 2, og dem har jeg samlet ført til stel på motorblokken. Dette er den eneste afvigelse i forhold til det oprindelige set-up, og derfor kredser min opmærksomhed omkring det. Samtidig undrer det mig, at VW har lavet stelkredsene i to. Én, der "steller" gaspotmeter, indsugningslufttemperatursensor og kølevandstemperatursensor 1 separat, og sender deres stel tilbage til boksen, og derfra igen ud til motorblokken. Den anden stelkreds "steller" alt det andet i en fed pærevælling.

Derfor spørger jeg, om der er nogen, der har faktuel viden om, om der er en mening med det. Det tror jeg selv, at der er - ellers var det nok lavet på den simpleste måde. I virkeligheden er det også ufattelig nemt at lave det om - ½ times arbejde- jeg ville bare være mere motiveret for det, hvis jeg vidste, at der havde betydning. Subwoofers teori er fornuftig, så jeg prøver sgu.

Ang. CS - jamen kom med den - vejen nede på marken er blevet noget blød her i regnen - så kan den ligge der sammen med de andre dieselblokke og turboer ;-)

I øvrigt har jeg lige kørt mig en tur på 120 km. Jeg kan kun sige, at den maskine indfrier alle forventninger. Nu ville det jo naturligvis være ulovligt, og derfor vil jeg skarpt tage afstand fra det, men jeg har en tydelig fornemmelse af, at den motor på flad motorvej kan bringe bilen til at køre 147 GPS-km/h, hvad der ville svare til 155 på speedometeret. Det ville i givet fald være det hurtigste, jeg endnu havde kørt i den bil, og det med et støjniveau som en 1Y'er, der kører 80. Oven i købet er det min klare overbevisning, at termometernålen ville stå rock steady på dioden selv efter adskillige km på den måde. Jeg er en tilfreds mand indtil videre.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #289 Dato: 26. Oktober 2010 kl: 23:37:09 »
Citat fra: "dokajønne"
Hvis al elektronikken kikset har jeg vist en brugt 1,6 sauger til at ligge et sted....


 :twisted:  :twisted:
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #290 Dato: 26. Oktober 2010 kl: 23:39:09 »
147 gps kmt - hmmm - din motor er mere frisk i det end min :-( - jeg må hellere igang med et renoverings-job :-)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline a.jespersen

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 128
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #291 Dato: 27. Oktober 2010 kl: 11:51:02 »
hej jarl.først et tillykke,og så til det med din tomgang-benzin forbrug.jeg tror ikke du har nok modstand i din udstødning,det gør det at din lamda ikke har noget at læse på og vil så bare prøve at gi mere benzin hvis det er skrevet som sort snak må du ringe mvh a.jespersen

Bo

  • Gæst
I håb om tilgivelse...
« Svar #292 Dato: 27. Oktober 2010 kl: 12:00:46 »
Citat fra: "jensjakob"
147 gps kmt - hmmm - din motor er mere frisk i det end min :-( - jeg må hellere igang med et renoverings-job :-)


Hey hey... det var en fornemmelse manden havde, IKKE en reel afprøvning. Det ville jo have været både ulovligt og temmelig farligt  :wink:  :twisted:

Gad vide hvad min kommende 1p motor kan ved siden af det?? Må hellere fornemme mig frem  :wink:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #293 Dato: 27. Oktober 2010 kl: 12:11:12 »
OK, Allan - det var et spændende perspektiv, som giver anledning til lidt afprøvninger. Du mener altså, at "tætheden" af udstødningsgas kan være for lille omkring lambdasonden, fordi lysningsarealet i udstødningen måske er for stort? Mon ikke jeg så kan teste det ved at spærre lidt af lysningen ved afgangsrøret, så stiger tætheden da?

Kan du huske, hvordan du har kablet stel på de tre komponenter - gaspotmeter, indsugningstemp.sensor og kølevandstemp.sensor (den del af den, der går til boksen). Har du sendt deres stel tilbage til boksen, som lednngsdiagrammerne siger, man skal, eller har du samlet hele svineriet og sendt alt ud på blokken?

@Bo: Jamen 1P har da flere hk, så mon ikke du kan give mig baghjul? Nu har jeg ikke studeret momentkurver, men den lyder da kraftig. Er det til Sika'en? Glæd dig! Man har ikke prøvet en T3'ers potentiale, før man har haft R4 i. Det er sprøde elastiske motorer!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #294 Dato: 27. Oktober 2010 kl: 13:52:42 »
A7 Bulli-R4 treffen mit freies fahrt.

Det er jo ord jeg aldrig skulle tro jeg havde læst herinde fra forhærdede diesel-kørere "give baghjul til".

Fagre nye verden.

med mulige 147 km på toppen er jeg meget spændt på at høre om det reelle forbrug - tror da at 12 km/l er indenfor rækkevidde.

Så bliver det for alvor interessant læsning!
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #295 Dato: 27. Oktober 2010 kl: 14:44:46 »
Hvad er det lige der gør en R4 så meget mere fed end en wbx ? Gerne en teknisk forklaring, jeg mener der er en række oscillerende og roterende dele, noget der sprøjtes ind og forbrændes, skaber tryk og fremdrift. Hvis noget er bedre i indsugning, indsprøjtning udstødning eller lignende, så kan de "forbedrede" ting vel også retrofittes en wbx ? eksempelvis en moderne motorstyring, hvis det er der hunden ligger begravet, og hvis R4 ellers har hvad der kan betegnes som en moderne motorstyring.

Jeg var af den opfattelse af km/L for en t3, var primært resultatet af vægt og aerodynamik, og ikke så meget motorens effektivitet
Mvh. Casper

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #296 Dato: 27. Oktober 2010 kl: 14:58:27 »
Touche - en WBX banker R4 indtil flere gange på gangkultur :-)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #297 Dato: 27. Oktober 2010 kl: 15:30:24 »
Jeg tror ikke, at der er kan findes saglige argumenter for at rækkemotoren principielt skulle være bedre end boxermotoren. Som du selv beskriver, så handler det hele om effektivitet af forbrændingen og tab - eksempelvis i form af varme og indre friktion.  

Motronic, som min har, er heller ikke avanceret eller specielt nytænkende - dens styrke er dens enkelthed. Én indsprøjtningsdyse, der kan det hele - tomgang (det kan min så ikke så godt endnu ;-)), accelerationspumpe, choker, topydelse. Jeg er sikker på, at de forskellige management-systemer på wbx'erne er mere avancerede.

Så kan man komme med en smøre om ventilstyringen - stødstænger og tandhjulstræk kontra tandrem og overliggende knast. I daglig drift tror jeg ikke, at det ene system udmærker sig særligt frem for det andet - det er immervæk sjældent, at man ligger i omdrejningsregisteret, hvor ventilerne svømmer.

Hvorfor så denne udelte begejstring? Jo, fordi min ABS får mig til at føle at min bil er kommet ind i 90'erne og er fuldt ud alltagstauglich. WBX er sød, charmerende og sjælden, men gud fri mig vel for at holde i Bretagne med en defekt. Sker der noget motormæssigt med ABS, så vil den nærmeste bilkirkegård have mindst 25 biler holdende med passende stumper, og enhver dreng kan reparere sådan en motor, for det var det han lærte i uge 1 på teknisk skole.

Alligevel vil jeg påstå, at der en nogle konstruktive fordele ved ABS frem for WBX. Motoren er mere kvadratisk, hvilket ikke bare påvirker karakteristikken positivt, men så sandelig også gør noget for levetiden - lange stempler bliver gamle. Desuden er det muligt - som jeg netop har gjort, at lægge MLS-toppakning i - det er ikke en livstidsforsikring, men de holder dælme godt. Toppakning på en boxer er jo ikke det samme, som vi række-folk forstår ved toppakning - ikke destomindre har jeg hørt om, at gummipakningen ofte er et issue. Så er der det med hovedlejerne. Jeg ved godt, at det er fordomsfuldt og kategorisk, men i min verden er fem hovedlejer det rigtige antal til firecylindrede motorer. - Medgivet: WBX'en har en meget kort krumtap, meeeen... I min ungdom har jeg knækket krumtapper i LBX'ere. I øvrigt er det en god fornemmelse med en krumtap, der ikke er shimmet op til det rette aksialslør. Så alligevel lidt tilbage til motorstyringen: Det er min- indtil videre udokumenterede påstand, at der er ekstremt få fejl på Motronic, når det først spiller. Jeg kender folk, der har tilbagelagt ½ mill. km i G2 uden én gang at pille ved motorstyringen - ikke noget med Vanagon-syndrome.

Alt dette er naturligvis min subjektive synsvinkel - ikke et forsøg på at skildre en nøgtern sandhed. Skulle jeg have en T3 som udstillingsgenstand, der kunne tages frem til fint brug alle søndage i juli, så skulle den definitivt være med WBX, men den reelle situation er, at jeg har en T3, der skal slæbe børn, cykler og skoletasker hver dag - også på sure november-morgener - derfor vælger jeg R4. Og så lige lidt dril: Da jeg i sin tid fik bilen, var den udstyret med GW - altså 90 WBX-heste. Den motor kunne helt tydeligt ikke lave samme præstationer med bilen som den nuværende WBX. - I sandhedens interesse skal det selvf. siges, at den havde 300.000 km på klokken og ikke havde mødt for meget kærlighed i sit liv.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #298 Dato: 27. Oktober 2010 kl: 16:23:11 »
intet slår en DG.....   :0)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Bo

  • Gæst
I håb om tilgivelse...
« Svar #299 Dato: 27. Oktober 2010 kl: 17:26:36 »
Citat fra: "Jarl"
@Bo: Jamen 1P har da flere hk, så mon ikke du kan give mig baghjul? Nu har jeg ikke studeret momentkurver, men den lyder da kraftig. Er det til Sika'en? Glæd dig! Man har ikke prøvet en T3'ers potentiale, før man har haft R4 i. Det er sprøde elastiske motorer!


Næhh Sikaen får en AAZ´er muligvis med IC.....
1P´eren er en lillebror, jeg regner med kommer med hjem på søndag 8)  I skal nok blive opdateret.....

Og undskyld indblanding...aij ikke alligevel...Du kan tage det  :wink: