Forfatter Emne: Stadig startproblemer :o(  (Læst 7178 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Stadig startproblemer :o(
« Dato: 13. April 2005 kl: 20:06:10 »
Den driller stadig...

Startede perfekt i morges og perfekt på vej hjem fra arbejde.

På vej hjem stoppede jeg i ca. 10 min og da jeg kom ud til den ville den overhovedet ikke starte. Fik starthjælp og så startede den, men 'hjælpebilen' skulle gasse lidt op først.

"WBX manden" har haft et lignende problem, der blev kogt ned til en defekt tændingslås, men så kan jeg ikke forstå at den starter med starthjælp...

Jeg kan høre et relæ i/ved starteren der klikker, men mere sker der ikke. Det er som om den skal have lidt højere spænding for at gå i gang...

What dælen do I do?
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Stadig startproblemer :o(
« Svar #1 Dato: 13. April 2005 kl: 20:26:59 »
Glemte lige:

- Det tager ca. 45 sekunder før indikatoren for gløderør slukker
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Stadig startproblemer :o(
« Svar #2 Dato: 15. April 2005 kl: 09:52:56 »
Så nu er problemet sgu løst tror jeg.

Fand en masse gode råd på:

http://type2.com/bartnik/tech1.htm

under "Electrical and Ignition" og endte med at sætte et startrelæ i ved siden af starteren. Starteren fik kun ca 9V fra tændingslåsen - det er åbenbart ikke nok til at trække spolen. Se:

http://type2.com/bartnik/relay.htm

Nu starter den perfekt, så hvis andre får lignende problemer er det værd at prøve ovenstående - koster ca 120 kr for det hele.

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Stadig startproblemer :o(
« Svar #3 Dato: 30. April 2006 kl: 19:08:44 »
Hmm hvor købte du det relæ til 120 kr?

Min Syncro er begyndt at få "klik" ingenting sker problemet.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Stadig startproblemer :o(
« Svar #4 Dato: 30. April 2006 kl: 20:08:49 »
Hej Jan

Jeg ser tingene sådan her:

Du skal ikke sætte et særligt startrelæ ved siden af. Det er noget fusk, og på sigt en upålidelig løsning.

Grundlæggende er starteren på en T3 nøjagtig som på din gamle Lada.  den fungerer således:

På toppen af et stort lokum af en jævnstrøms-elmotor sidder der et startrelæ. Til dette relæ går der 2 ledninger. En kraftig med permanent + fra batteriet og en tyndere, der giver +, når du drejer nøglen til start. Minus trækkes over den metalliske kontakt til koblingsklokken.

Når du drejer nøglen giver du strøm til en relæets spole, der bliver stærkt magnetisk. Herved "skubber" magnetismen til en jernkerne inden i relæet, som udfører 2 jobs: Først trækker den startmotorens tandhjul ind i svinghjulets startkrans og umiddelbart efter laver den bro over 2 kontaktpunkter, der skaber forbindelse mellem det kraftige kabel fra batteriet og startmotorens kul (bagpå relæet sidder 2 stk. 8 mm bolte og stikker ud. På den ene sidder kablet fra batteriet og på den anden sidder en kort ledning til startmotorens kul - forstil dig, at du lægger en skruetrækker over de 2 punkter = strøm til startmotoren)
Som bekendt trækker startmotoren en enorm masse strøm 1700 w/12 v/ 140 A. Det vil sige, at alle kontaktpunkter bliver maximalt belastet. Lidt rust, urenheder eller en løs forbindelse afslører sig straks.

Fejlsøgning:

1) Check at batteripolerne er rene og polskoene godt spændte.
2) Check spændingen på batteriet - voltmeter? hvis ikke, så bedøm om viskerne og blæseren er hurtige nok ved slukket motor
3) Check, at der kommer strøm i det tynde kabel til starteren, når en hjælper drejer nøglen til start. ( Det gør der på din - den "klikkede" til træffet
4) Check, at det alle kabler bagpå startrelæet er spændt og, at der ikke er betydelig rust på kontaktfladerne

Er alle ovennævnte forhold OK, så må starteren af. To 12 mm bolte (19 mm nøgle), de to kabler på relæet og skub lidt til koblingsslavecylinderen - så har du starteren i hånden.

Der findes to modeller. En med en gearreduktion (tynd model) og en uden (tyk model). De kan byttes indbyrdes.

Nu skal det undersøges om problemet er relæet eller motor. Tag et batteri og anbring startkabler på det. Minus sættes på startmotorens hus (et sted med god kontakt) og plus sættes til den nederste 8 mm bolt på relæet (altså den med den lille ledning, der forsvinder ind i motoren.) Pas på - motoren går i gang med et ryk, hvis den duer. Sker der intet, er det sikkert kullene i motoren der skal skiftes. Det er ikke svært, hvis man er lidt vant til jævnstrømsmotorer. De to lange 5 mm pindbolte i enden af motoren skal ud - så er der fri adgang.

Virkede motoren? Hvis ja, så er det relæet. Det er fastgjort med 3 skruer i enden, som typisk er røvirriterende svære at løsne. - Bor dem ud, hvis de er genstridige - relæet skal alligevel skiftes. Tag relæet forsigtigt af - kig på, hvordan det sidder og hvordan det har fat i tandhjulets indgrebsmekanisme.
Det er ikke svært. Køb et nyt relæ hos Bosch, og vupti så starter dokaen igen, som da den jomfruelig forlod Hanover i 1988 :wink:

Du kan selvfølgelig også bare tage starteren fra en anden - men det er nu lidt fedt at lave sin starter selv i stedet for at give en plovmand for noget der holder i 3 mdr.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Djursland

  • Gæst
Stadig startproblemer :o(
« Svar #5 Dato: 30. April 2006 kl: 20:54:36 »
hej med jer..

lige mine ord jarl...

Du kan selvfølgelig også bare tage starteren fra en anden - men det er nu lidt fedt at lave sin starter selv i stedet for at give en plovmand for noget der holder i 3 mdr.


Mvh Flemming  :lol:

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Stadig startproblemer :o(
« Svar #6 Dato: 01. Maj 2006 kl: 16:05:19 »
Tusind tak endnu en gang.

Jeg ser lige hvor meget jeg når i eftermiddag.

En ting der måske er relateret? Når jeg forgløder lyser forglødelampen lææænge (40 sekunder eller mere) Er det gløderørene der skal skiftes eller har det noget med kabelnettet at gøre ligeså?  (jordforbindelse eller dårlige kabler)

Den er desuden møgsvær at få igang.. Man skal lave lidt voodoo med pump med gaspedalen og prøve to-tre gange af 20 sekunder.. (måske derfor min startmotor er stået af)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Stadig startproblemer :o(
« Svar #7 Dato: 03. Maj 2006 kl: 15:22:12 »
Nå.. så er der målt igennem til relæet.

Stelforbindelserne til batteriet er renset ned.. kobberfedtet og spændt sammen.

Der er 12,4x hele vejen fra batteriet til relæet. Der er 12V ca. når nøglen drejes i den ledning med to kabler i som sidder på det stik der er øverst på startrelæet. Jeg går ud fra det er fra startnøgletændingsdimsen.

Der er en tom plads på relæet og ikke nogen ledning at se i miles omkreds. Den eneste løse jeg kan se starter kølevandscirkulationspumpen når jeg giver den stel (eller sætter den på polen på relæet) (og hvorfor faen sidder DEN løst.. det er skudda skidt ikke? hvor ska den sidde?)

Jeg har mailet lidt frem og tilbage med den tidligere ejer og han fortæller nbu lidt presset at han selv smd motoren i sidste sommer... smed er vist det rette ord i denne sammenhæng. * suk *

Relæet er skruet fast med torx?? og sidder #?*!! fast. Damn.. næste trin er et skrue relæet af og prøve at rense det / smøre det .. eller noget i den stil.

Hvis det ikke virker.. : Hvor faen køber man et nyt Bosch kvalivare relæ?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Stadig startproblemer :o(
« Svar #8 Dato: 03. Maj 2006 kl: 20:01:48 »
Citér
Hvor faen køber man et nyt Bosch kvalivare relæ?


Og nu det chokerende svar: Hos Bosch! :wink:  Nej, undskyld, - den lå lige til højre fod... Faktisk er der ofte en god klat penge at spare ved at handle direkte med Bosch, - de originale stumper er jo tit lavet af Bosch alligevel. Jeg er også sikker på, at enhver autoelektro kan levere det. Det "tomme" spadestik er originalt - no worries!

Citér
40 sekunder eller mere)


Gløderelæet er styret af en lille temperatursensor, der sidder i den vandstuds, der sidder på topstykkets endegavl. I denne studs sidder 2 identiske sensorer. Den ene giver signal til termometeret, og den anden altså til gløderelæet. Det fungerer sådan, at når bilen er iskold, gløder den længe, når den er lunken gløder den kortere og når den er varm gløder den slet ikke. Er sensoren defekt eller er kablet faldet af eller har dårlig forbindelse - så "tror" gløderelæet, at det er isvinter og derfor gløder den løs. På sigt koster denne defekt, at gløderørene går i stykker - og det lyder som om det kunne hænge sammen med dine startproblemer.

Startproblemer på en JX kan skyldes mange ting. Hyppige årsager er:

Dårlige gløderør
Dårlig timing
Dårlige dyser
Luft i dieselkredsen
Kompression som en cykelpumpe...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Stadig startproblemer :o(
« Svar #9 Dato: 01. Juli 2008 kl: 23:49:02 »
Citat fra: "Jarl"
Hej Jan

Jeg ser tingene sådan her:

Du skal ikke sætte et særligt startrelæ ved siden af. Det er noget fusk, og på sigt en upålidelig løsning.

...



Genopliver lige denne gamle tråd. Igen 1-0 til Jarl.

Mit startrelæ kan ikke mere :oops: så nu er det den rigtige løsning, som også findes her i tråden! Jeg får 11.3V fra tændingslåsen ned til starteren, men det er altså ikke nok til at sparke den igang. Med 12.5V direkte fra batteriet springer den igang med det samme, så lige nu starter jeg bilen ved at dreje nøglen til forglødning - derefter går jeg om til motoren og kortslutter 2 ledninger på bedste biltyve maner. Jeg SKAL bruge bilen i morgen, så derfor denne løsning indtil på mandag hvor jeg har tid til at lave det ordenligt....

tsk tsk man skulle have lavet det rigtigt for to år siden...

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Stadig startproblemer :o(
« Svar #10 Dato: 02. Juli 2008 kl: 22:17:36 »
Den slags elektriske stumper kan næsten GARANTERET fås hos den lokale autoelektriker. Hos vores lokale pusher kan de fremtrylle det mest utrolige.

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Stadig startproblemer :o(
« Svar #11 Dato: 08. Juli 2008 kl: 10:26:46 »
Hejsa,

Ny starter hos Hovwdi = 945 kroner så spm er om jeg gider skifte startrelæet? Nogen der evt har en pris på sådan et? Og måske endda et reservedelsnummer.

Bilen starter som en mis når bare starteren får tilstrækkelig spænding, så det er nok ikke kullene? Har kun problemet når der kommer lav spænding til starteren... Måske det ikke er pga den lavere spænding fra tændingskablet - måske der bare ikke kan trækkes nok strøm til at slutte relæet gennem de gamle trætte samlinger?

Gider bare ikke pille starteren af for at finde ud af at relæet koster 400 kr eks. Så hellere lade den sidde og vente til den nye starter kommer med posten ;o)

Mvh Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Bo

  • Gæst
Stadig startproblemer :o(
« Svar #12 Dato: 08. Juli 2008 kl: 11:02:38 »
Få fat i Mølle. Han har kontakt til renoverede startere til fornuftige priser.

Mølle

  • Gæst
Stadig startproblemer :o(
« Svar #13 Dato: 08. Juli 2008 kl: 12:21:48 »
jeg har 1 nyrenoveret liggene til diesel. 600,- (den gamle retur). Med garanti.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Stadig startproblemer :o(
« Svar #14 Dato: 08. Juli 2008 kl: 16:22:27 »
Har du prøvet et nyt og stort batteri.

Jeg skiftede skam også starteren på Backmobilen, så jeg kunne finde ud af mit OK batteri ikke var godt nok.

Kurt
Kurt - 25115788