T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: pho2graph efter 21. August 2009 kl: 11:08:02

Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: pho2graph efter 21. August 2009 kl: 11:08:02
Tog en tur på 30 km til vandet for at aftenbade i går i Mulle-multivan. Den kører godt, men lugter af og til af halvt/helt-ikke-forbrændt benzin når vi holder ved lyskryds. (men den frygt for brand og eksplosion skal man vel leve med ved en 20 år gammel T3 bil?)

Da vi skulle hjem efter badetur ca 1/2 time ville den ikke starte. Prøvede 3 gange 10 sekunder...lige da jeg faktisk gav op 4 gang kom den i gang (tak til batteriet for at kunne så længe)

Jeg har haft dette start problem siden vi købte bilen i juni, men troede det også blev løst samtidig da vi omsider forleden fandt fejlen med tændings forstærkeren.

Så tilliden til bilen er helt total væk nu. Jeg skulle hiiive ungerne med fordi de kun kunne huske at den huggede og hakkede hele vejen og ændrede deres ferie radikalt, men jeg overbeviste dem om at nu var problemerne ovre...
Så satme om ikke jeg skal sidde der igen med noget bras jeg har ofret 20.000 kr, 5 værksteder og hele min egen ferie under og over bilen for at få i orden, og kan fortsætte problem rækken.
Den bil er jo mere omfattende og tidskrævende en et plejebarn!

Er det normalt, at når man kører T3, så skal man altid ha Falck abonnement i orden, kedeldragt og værktøj med når man skal nogen steder, og 50/50 risiko for at man ikke når det ene eller det andet?

Eller er jeg simpelthen bare ualmindelig uheldig med køb af T3 biler?
(den sidste T3 diesel jeg købte stod mig i 52.000 kr på og viste sig at være et rust-lig og kunne ikke synes og måtte sælges for 7.000 kr efter et år)

Nå, men for at kigge igennem frustrationerne,
har jeg selvfølgelig læst om problemet "ikke at kunne starte når varm" forkellige steder herinde, men alle tråde er uafsluttede, eller ikke nogen løsninger på problemet.
Kun èn løste problemet; ved at skifte fra 2.1 WBX til en ny motor 1.9 DG.

Det lyder omfattende...

Så har jeg også læst i Haynes om problemet:

Engine difficult to start when hot
1. Air filter element dirty or clogged
2. Fuel injection system fault
3. Low cylinder compressions

Kan man stole på det?

(Haynes havde ikke det rigtige løsningsforslag mht. tændingen til mit sidste problem med huggen og hakken, som N.E Thing løste)

Og næste problem der fortsætter, er at den stadig bruger kølevandet. Jeg har udluftet og skiftet diverse rør rundt omkring og temperaturen holder sig i midten.

SUK !!!!
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Hinze efter 21. August 2009 kl: 11:24:29
Det er en lidt kedelig oplevelse du har. En DJ SKAL kunne springe igang med det samme. Hmm, det må da kunne løses. Er det inde i bilen du synes det lugter eller udenfor, for eller bag, også når motoren er slukket?

Hinze
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Mads-kaa efter 21. August 2009 kl: 11:26:55
Citat fra: "pho2graph"
Tog en tur på 30 km til vandet for at aftenbade i går i Mulle-multivan. Den kører godt, men lugter af og til af halvt/helt-ikke-forbrændt benzin når vi holder ved lyskryds. (men den frygt for brand og eksplosion skal man vel leve med ved en 20 år gammel T3 bil?)

- Nej, en bil skal da aldrig kunne brænde!!!

Da vi skulle hjem efter badetur ca 1/2 time ville den ikke starte. Prøvede 3 gange 10 sekunder...lige da jeg faktisk gav op 4 gang kom den i gang (tak til batteriet for at kunne så længe)

3 el. 4 gange 10 sekunder er da ingenting, det skulle batteriet gerne kunne klare, eller skal det skiftes

Jeg har haft dette start problem siden vi købte bilen i juni, men troede det også blev løst samtidig da vi omsider forleden fandt fejlen med tændings forstærkeren.

Har du lavet et grundlæggende service på bilen? Nyt luftfilter, nyt benzinfilter, justering af tænding, justering af ventiler, olieskift, evt. tjeck af benzintryk?
Har du prøvet at lave/få lavet en kompressionstest?
Hvordan lyder den når den ikke vil starte? Hvad er anderledes end når den starter normalt?

Så tilliden til bilen er helt total væk nu. Jeg skulle hiiive ungerne med fordi de kun kunne huske at den huggede og hakkede hele vejen og ændrede deres ferie radikalt, men jeg overbeviste dem om at nu var problemerne ovre...
Så satme om ikke jeg skal sidde der igen med noget bras jeg har ofret 20.000 kr, 5 værksteder og hele min egen ferie under og over bilen for at få i orden, og kan fortsætte problem rækken.
Den bil er jo mere omfattende og tidskrævende en et plejebarn!

Det er svært at genskabe en tillid som er forsvundet, og det er helt sikkert mange penge du har ofret, men hvad er alternativet? Sælge bilen og købe en ny med andre ukendte skavanker?

Er det normalt, at når man kører T3, så skal man altid ha Falck abonnement i orden, kedeldragt og værktøj med når man skal nogen steder, og 50/50 risiko for at man ikke når det ene eller det andet?

Når man kører i en gammel bil må man ikke forvente samme driftstabilitet som i en ny, det er klart. Når det er sagt, så er det klart muligt at få en stabil bil ud af en T3 (og andre gamle biler), men jeg er af den overbevisning at hvis man ikke gøre et stykke ordentlig arbejde selv, men sætter sin lid til en ukendt mekaniker, ja så ved man aldrig hvad der kan ske.

Eller er jeg simpelthen bare ualmindelig uheldig med køb af T3 biler?
(den sidste T3 diesel jeg købte stod mig i 52.000 kr på og viste sig at være et rust-lig og kunne ikke synes og måtte sælges for 7.000 kr efter et år)

Generelt kan man jo sige at jo grundigere man er ved købet af bilen jo bedre bil får man. Man kan jo dog stadig være uheldig, også mere end to gange...

Nå, men for at kigge igennem frustrationerne,
har jeg selvfølgelig læst om problemet "ikke at kunne starte når varm" forkellige steder herinde, men alle tråde er uafsluttede, eller ikke nogen løsninger på problemet.
Kun èn løste problemet; ved at skifte fra 2.1 WBX til en ny motor 1.9 DG.

Det lyder omfattende...

Så har jeg også læst i Haynes om problemet:

Engine difficult to start when hot
1. Air filter element dirty or clogged
2. Fuel injection system fault
3. Low cylinder compressions

Kan man stole på det?

du kan jo ikke stole på noget, man kan ikke skrive bøger som finder fejlen for dig, men det er gode retningslinjer

(Haynes havde ikke det rigtige løsningsforslag mht. tændingen til mit sidste problem med huggen og hakken, som N.E Thing løste)

Og næste problem der fortsætter, er at den stadig bruger kølevandet. Jeg har udluftet og skiftet diverse rør rundt omkring og temperaturen holder sig i midten.

Hvor meget vand bruger den? Med hvilken begrundelse har du skiftet rørene?

SUK !!!!


/Mads
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: pho2graph efter 21. August 2009 kl: 13:05:21
Ja I må undskylde min frustration, men det kan bare blive for meget når det økonomisk og indsatsen ikke blir honoreret tilbage fra bilen. Vi taler vitterigligt om 5 værksteder, heraf 2 autoriserede svenske VW og jeg selv der har brugt så at sige alle fridage, aftener og penge siden købet. Men jeg har nok desværre haft en blokade på intuitionen under købet af de to T3 ere.

Den lugter ikke af benzin når den er slukket. Kun den ene gang jeg fyldte tanken helt op, løb der benzin ud under bilen.

Den springer også normalt igang, det sker blot når jeg har kørt i bilen og den har holdt stille lidt.  

Mads, ja alle de ting du nævner er efterhånden undersøgt og dele skiftet ud i forsøg på at finde fejlen med huggeriet.
Jeg ved ikke om der er lavet kompressonstest. Det er muligvis et sted der mangler at blive afprøvet.
Men ellers er jeg blank.

Rørene til kølervæske blev skiftet fordi de var irret op indefra og sprunget læk. Højest sandsynligt forkert kølervæske på, udfra hvad jeg kan læse rundt omkring herinde.

Mht Haynes, kan man vel godt forlange, at de kan ramme bare en anelse bedre ud i fejlfinding, ellers kan de jo, ligeså godt lade være med at skrive noget som helst under fejlfinding og bare forholde sig til service af bilen.
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: pho2graph efter 21. August 2009 kl: 13:23:41
Ctange, jeg kan se du nødigt ville ofre 5000 kr på din bil..det var 52000 kr jeg havde ofret - femtitotusinde og stadig har en rustbunke holdende der ikke kan køre ordentligt. Du taler om tal hvor der simpelthen mangler et nul i forhold til mine tal. Det er da totalt forrykt hvilken forskel der kan være... Jeg græmmes over min naivitet.
Jeg sælger til højestbydende over 5000 kr og kører med offentlig transport i stedet.
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Hinze efter 21. August 2009 kl: 13:44:24
Citat fra: "pho2graph"
Jeg sælger til højestbydende over 5000 kr og kører med offentlig transport i stedet.


Forstår såmænd ganske udemærket din situation, meeeen der er selvfølgelig tale om en uagtsom joke, ik. Har vi nogen i området, der måske kunne give et par nye øjne på situationen?

Benzintrykket, er det blevet målt i tomgang og dellast?

Nu spørger jeg måske lidt frækt, men er vognen en "original" monteret med en DJ motor; tænker på om vi overser et eller andet. (se på det lille klistermærker ved sikringsboksen)

Hinze
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: PARKHAVE efter 21. August 2009 kl: 14:05:26
Uagtsom joke eller ej, så er der hermed budt 5100 kr., bare for at komme forbi autobuddene herinde :twisted:  :wink:  :wink:

Desværre aner jeg ikke en hujende fis om benzin t3'ere, så det afholder jeg mig fra at kloge i.
Held og lykke med at få den til at opføre sig ordentligt.
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: pawel efter 21. August 2009 kl: 14:17:17
6000kr 8)
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: PARKHAVE efter 21. August 2009 kl: 14:20:13
Det var fan... godt du reddede mig pawel :lol: Da jeg havde trykket udfør, så jeg for mig IM's ansigtsudtryk. :x  :x
Nå men hva' fae.. det ville så ikke være første gang
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: opelhaj efter 21. August 2009 kl: 14:55:49
6500
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Hinze efter 21. August 2009 kl: 15:03:24
I må sgu meget undskylde, men er det ikke at trampe på en stakkels mand der ligger helt ned. Lad os nu få vognen til at spinde igen. Skulle hensigten så ende med auktion eller salg, vil jeg opfordre til en ny tråd, hvor Pauls følelser lige har fået lov til at hvile sig lidt.

Hinze
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: bos1 efter 21. August 2009 kl: 15:53:48
hvis der løber benzin ud når den bliver fyldt helt op er der vel en utæthed et sted og det er jo ikke det værste
men kan det måske hænge sammen med at den kan være svær at starte hvis den måske sammentidig står og suger falsk luft et eller andet sted

du må ikke give op nu når du har lavet så meget men jeg forstår godt at man kan køre lidt surt i det (har selv været der mere end en gang)

få lavet det sidste på den og du vil nyde den endnu mere når den igen kører perfekt
og kan betale sig at smide en masse penge i en gammel bil
sikkert ikke men man smider jo penge efter så  meget uden at få dem ind igen men skal du beholde den i mange år eller er det en hobby så kan det vel være ligemeget  når føst den køre ordenligt tænker du ikke mere over det
jeg har selv en gammel bmw 320i der står mig i ca 22000 kr og den mangler stadig at få lavet pladearbejde men det er ligemeget for jeg synes den er sjov og skal forhåbenlig være i min varetægt i mange år endnu
og nogen gange kører jeg også mine biler på værksted hvis jeg ikke selv lige kan overskue at lave den selv

se at få lave den og så ud og nyd det sidste af sommeren og få overbevist familien  om at det er livet at eje og køre i en t3  8)  8)
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 21. August 2009 kl: 16:11:39
Vil du ikke bytte med en velfungerende 5 dørs Golf 2 1,3 istedet?
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: jensjakob efter 21. August 2009 kl: 16:48:00
Har du overvejet at invitere til mekke-T3 åbent hus og invitere ind til at hjælpe til med at få din bus på skinner?

Tror der vil være opbakning til det - også selvom Fyn er tyndt besat.
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: meyn efter 21. August 2009 kl: 16:55:08
Hey.

Har du kontrolleret om hvorvidt der er korrekt spænding til tændingsanlæget/tændspolen mens kl. 50 (starter) er aktiveret?
Hvis en DJ er en WBX med indsprøjning, kan fejlen måske også skyldes utætte/hængende dyser, således at den bliver druknet ved nyt startforsøg.
Hvad med benzinpumpen? (kan ikke huske om du har nævnt den)
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: pawel efter 21. August 2009 kl: 18:50:00
Jeg har ingen ekspertise på benz-området, så kan desvære ikke hjælpe dig til at løse dit motorproblem.

Men var jeg ejer af sådan en flot t3 multivan som du har, så var jeg ikke i tvivl om at skifte til diesel-drift. Sælg wbxen til nogen som elsker lugten af benz og sæt 1.9d i den. Så tror jeg at du lettere kan holde hvad du lovede ungerne.. :wink:

Ovenstående råd lyder måske ret så drastisk, men en konvertering fra benz til diesel er altså ikke så omstændig igen.. Det kan sikkert tjene sig ret hurtigt hjem; plus du får hvad du gerne vil have: driftsikkerhed.  :wink:
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Jarl efter 21. August 2009 kl: 19:03:54
Fat mod!

Der er næppe en eneste i dette forum, som ikke kan genkende trangen til at skubbe sin T3 ud over den nærmeste kajkant. Men samtidig findes der heller ikke ret mange biler, der kan berede deres ejer så meget glæde som T3.

At købe, eje og vedligeholde en T3 er noget andet, end det er med en moderne familiebil.

Overskriften for mit synspunkt er: Lær at passe den selv eller drop projektet. Det er dybt elementært for enhver at passe en Astra, en Golf eller en Corolla. Det kan alle værksteder. Men desværre kan du forsøge med 5, 8 eller 1000 værksteder uden at finde et, der kan passe en T3, og længe inden da er selv den mest velpolstrede tegnebog blevet slatten og indskrumpet. På T3-nettet er der masser af support at få, og det sætter vi alle meget pris på, men "at the end of the day" er der kun dig selv til at være driftleder, mekaniker og arbejdsdreng på din egen bil. Derfor skal du træffe et valg: 1) Anskaf alt relevant litteratur, køb værktøj for det samme beløb, som din kone bruger på tøj, accepter, at dine fingre ikke bliver rene de næste 3 år, meddel dine omgivelser, at du har fået en ny tidskrævende hobby, og at du derfor ikke kan komme til diverse sociale arrangementer og nyd, at du kører i en bil, som du har fuld kontrol over, og betragt det som dit lille private oprør mod et fremmedgjort samfund, hvor folk hele tiden lægger deres skæbne i andre "eksperters" hænder - eller 2) Køb en Kia Ceed med 7 års fuld garanti, og brug dit krudt på andre ting, du synes er mere interessante end biler.

Jeg har forståelse for begge valg, men det er ikke min opfattelse, at der eksisterer den kombinationsmulighed at købe en T3 og så forvente egenindsats som var det en Kia Ceed. Men til gengæld er det min personlige erfaring, at når man så påtager sig det fulde ansvar for sin T3, så kan man lave sig en bil, der er uhyre bredspektraet og samtidig billig i drift og ganske driftsikker.

Held og lykke med beslutningsprocessen!

PS: Din tank er rustet igennem på oversiden. Det er klassisk. Skift den, før det hele brænder.
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: jensjakob efter 21. August 2009 kl: 19:16:25
Eller, brug Dr Thing hele vejen.

Har du talt med ham om de nye symptomer? Kender jeg ham ret, vil han gå langt for dig.
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: bos1 efter 21. August 2009 kl: 19:18:31
@jarl her mangler vi så en smiley der bukker sig ydmygt i støvet
det er så vel talt det der
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Borre efter 21. August 2009 kl: 20:31:40
Right on Jarl!!

That's the gospel!!!


Kære Poul,
Hvis du træffer det valg der betyder, at du tager handsken op, vil dine børn (og måske endda din kone) elske dig på den lange bane.

Vi har kørt T3'er on and off i de sidste 16 år. De gamle busser har givet os uforglemmelige minder.
Når vores store drenge kommer hjem, falder snakken tit på de oplevelser vi sammen har haft i T3'erne:
Fantastiske ferier og ture, motorhavari ved Kassel, perioder hvor hele koret måtte skubbe kareten igang (også i lyskryds), og senest på turen her i sommers hvor vi tabte højre baghjul ved Bayreut i Bayeren med 9 mand i kareten og fuld oppakning.
Familiens reaktion: Shit happens og "tror du du kan få SOS International til at transportere den hjem Far?" og "hvornår tror du vi kan få en lejebil?"
Tingene løser sig og oplevelserne er jo med i vores fælles gods.

Jeg håber for dig, at du tager handsken op og tager kontrol over dit "Billiv". Tag kontakt til nogle af de "tunge" WBX'drenge så bli'r du sgu kørende igen
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Aran efter 21. August 2009 kl: 23:46:10
Som fhv. ejer af to benzinere kan jeg kun "belære" dig om, at du garanteret vil ærgre dig, såfremt du sælger dette unikke køretøj i et øjebliks frustration. Jeg troede naivt nok på, at mit kørselsbehov havde ændret sig, så der ikke længere var behov for T3`eren, og kors i hytten hvor har jeg tit bandet mig selv langt væk over, at have været så dum. Og ja, jeg havde selv lagt en masse arbejdstimer i dem begge, men var godt på vej til, at nå det resultat, som var målet: En sund karrosse, en totalrenoveret motor og en sund gearkasse.  Jeg kender udmærket og forstår din desperation. Jeg har stået med en bil, der ikke ville starte på en færge (En ledning bag generatoren, der var 99 % brændt over ) en bil med en enorm regning fra en autoelektriker, hvor relæer opførte sig yderst besynderligt, og værst af alt: en tungt lastet bil, hvor kølevandet fossede ud p.gr.a. forkert kølervæske (Pakningerne var totalt væk ). Alle problemer blev løst, og motoren totalt adskilt og renoveret. Det meste klarede jeg selv, men fik lidt assistance med udmåling af lejer, cylindre etc. og du kan bide spids på, at den go`e gamle DG motor kom til, at gå som en symaskine, med den klassiske boxerlyd.
Ligemeget hvor længe den stod urørt, kunne du være sikker på, at den startede i første forsøg. Det kan din med garanti også komme til. Ved at studere f.eks. Haynes kan du få en meget stor indsigt i, hvordan den er sat sammen. Hvis den hakker i det f.eks. under accelleration er det enten tændingen, eller manglende benzin. Et tilstoppet filter kan f.eks. forhindre, at den får tilstrækkeligt brændstof. For lavt benzintryk / defekt pumpe kan give samme resultat.  Nogen må kunne kurere dens "lunefulde" adfærd, og det behøver ikke altid, at ende med en enorm regning. Til gengæld ender du med, at kunne se enhver møtrik, split, låsering etc. i søvne.....
Op med humøret og frem med værktøjskassen.  :D
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: DT63 efter 22. August 2009 kl: 09:51:26
Her er et link til en tank til 1000Kr.
http://www.cm-carparts.dk/vw/t3/reservedele_karosseridele/kofanger_grills_mm.htm
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: opelhaj efter 22. August 2009 kl: 11:34:34
at ville køre t3 er en livsstil....... eller en hobby om man vil :0)
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: opelhaj efter 22. August 2009 kl: 11:38:27
smid dit nummer i en pm. jeg har en hel donor med alt dj el til og stå. så er det nemmere og fejlfinde når man kan skifte del for del
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: pho2graph efter 22. August 2009 kl: 12:55:36
Tusind tak til alle.
Jeg bliver sgu helt rørt. Jeg har skrevet det flere gange før, at sammenholdet og støtten i denne T3 verden herinde er helt unik og fantastisk. Så mange dygtige, gode, venlige og hjælpsomme mennesker samlet på et sted, skal man sku lede lang tid efter! Og alene det er nok til at beholde sin T3.
Jeg har også tænkt meget over hvad I har skrevet og har besluttet mig til at beholde multivan´en og give det en chance. Den stress og sortsyn bilen har påført mig indtil nu er bare en række af tilfældige og uheldige omstændigheder. Jeg gider ikke blive religiøs på det område.

Men jeg har læst og forstået budskabet fra jer: At det er en livsstil, man skal kunne lave det meste selv og man skal lære at leve med Tectyl og Wd-40 på fingrene og i panden.
Det er jeg også parat til(og min familie også), men hvad med alt det andet...? Vores træhus og have der skal holdes, mit karrierejob, mine børn og min kæreste, mine venner, mine andre hobbys, såsom at spille musik, guitar og trommer og dyrke internettet, (og ta til Tønder festival om lidt), mm, er der tid til det uden at blive stresset når man har en T3?

Er det et spørgsmål om at få bilen lavet helt, så vil der falde mere ro på ?
Jeg vil også lige tilføje, at vi HAR netop oplevet det fedeste liv med den sidste T3 diesel. Vi havde en uforglemmelig tid, sidste sommer i Skagen, Norge og Sverige hele familien sammen. Det var totalt peace, love and harmony og det var det der fik os til, hurtigst muligt at købe en anden, da den første var for rusten og kaser-bar til at vi kunne magte det.

Men nu er van´tilgivet og rullet op på et par blå ramper og så vil jeg lige efter/finjustere gear´ne.

Tilsidst;
Jeg vil være meget lykkelig hvis en af jer ville bruge en time på at lytte, kigge og køre en tur i bilen sammen med mig, så jeg kan få hul på de sidste problemer og genskabt tilliden til vognen.
Jeg vil GERNE køre efter det og komme hen til jer, og skal nok give kaffe og en tur på mc Donalds eller hvad I nu har lyst til.

Bedste hilsner
Paul
mob 21658878
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: TONY efter 22. August 2009 kl: 13:45:54
SÅDAN....godt du kom op på hesten igen.. :D

Engang imellem slipper jeg også hus og have og familiefester, for at rode med T3-eren (bare et års tid af gangen ca.)...
... men bare rolig, det hele er der stadig når man er færdig.  :wink:
Desværre må jeg melde pas, når det drejer sig om bensinmotorer, elanlæg og rustarbejde (derfor kører jeg i en diesel som ligner et læs lort) men bidrager gerne med et udvalg af dele som er fælles med dieselmodellerne hvis (når) du ryger i sådan et problem en gang.

Tony
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 22. August 2009 kl: 13:50:15
Og når nu du har fået det hele lavet, ja så falder sideruden ned når du i glæde lukker døren, men det er blot
 en sjov historie næste gang man er samlet i flok. :wink:
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Mads-kaa efter 22. August 2009 kl: 14:01:40
Nu skriver du Tønder Festival...
Hvis du tager bilen derned, så er jeg villig til at bruge et par timer fredag el. lørdag i selskab med dig, din bil og alle de fadøl vi kan nå at tømme mens vi kigger på "lortet".

/Mads
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: pho2graph efter 22. August 2009 kl: 14:21:27
Ha ha, det er en aftale, Mads.
Jeg er der fra fredag kl 18 og til lørdag aften eller søndag formiddag :-)
Er du også dernede i T3 en ?

Paul
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: jensjakob efter 22. August 2009 kl: 16:44:29
Det er dejligt at se at du giver det en chance mere.

Om det er normalt at bruge tid på sin T3 i store mængder?

Tjah - det kommer an på - men jo...........

Jeg har tidligere kørt i bil, hvor jeg næsten aldrig havde motorhjelmen oppe. OG det var enten en GOD forretning for mekanikeren, eller det var fordi jeg havde besluttet bare at køre bilen ned og ikke GAD mekke mere på den.

Med Frk Grå er jeg lidt ramt af - "jeg ejer hende ikke, jeg passer bare godt på hende medens hun er her hos os". Men det er også en velholdt bil, og når jeg bare lige får skiftet den sidste ankerplade, skiftet vandpumpe, skiftet pakning på udstødningsmanifold, skiftet tændrør+luftfilter, skiftet benzinslanger, færdiggjort startspærren, får lavet rust under gummilisten ved bagenden - så er den der hvor det begynder at ligne normal drift og "kun" de faste eftersyn.

Men mange T3'ere har levet et langt liv med under normal service - desværre - og de betyder at der er et stykke vej op af vedligehold-kurven før der er normalt vedligehold. Og nogen gange er den så stejl den kurve at man næsten knækker nakken, eller aldrig når i bund :(

Men i de perioder hvor bilen bare kører og kører og kører og kører - der er det så fedt. Og en T3-camper - det må være noget af det mest geniale køretøj at eje.

Jeg glæder mig meget til at høre hvad der kommer ud af dit møde med MadsMotorMagiker - der er ikke noget så fedt som at åbnet sine T3-øjne af en erfaren T3-ejer - pludselig bliver det hele så enkelt og lige til.

Gode hilsner og pøj pøj

Jens Jakob
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: DT63 efter 22. August 2009 kl: 18:22:14
Vi er nogle flere der tager til Tønder festival
vi håber at vi kan få samme plads som i fjor
Det er på Gade 19 næsten ude ved brandtårnet
så kik forbi vi bliver 6 biler her fra T3 nettet
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Aran efter 22. August 2009 kl: 19:24:42
Jeg kan lige tilføje, at havde jeg kendt til det her forum, da min motor kapitulerede, havde jeg garanteret sparet dyre lærepenge og MÅSKE også fået lidt mere nattesøvn. I første ombæring købte jeg en "reservedelsbil" med løfter fra sælger om, at motor var tip top 112 %. Det var den ikke. Der var et hul i blokken ved generatoren, hvor kølevandet tog flugten, når der kom tryk på. (Men det var behændigt lukket med en gummiprop ) Den gode friske Castrol motorolie fordelte sig i nattens løb - ud over værkstedsgulvet. Blokken kunne ikke spændes tæt, kølevandet ville ikke blive. Så var beslutningen om renovering ikke så langt væk. En beslutning jeg aldrig fortrød. Prisen for pakningssæt, lejer m.m. kom aldrig i nærheden af, hvad en  (godt ) brugt "huggermotor med tvivlsom garanti på daværende tidspunkt kostede. Men til gengæld fik jeg et kursus i boxermotoren som gav mig et noget specielt forhold til den. Der er noget HELT unikt ved, at dreje nøglen og høre den veltrimmede lyd af en motor, som man selv har "pillet i".
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: KHSalvesen efter 22. August 2009 kl: 19:50:13
Mentalt set er det håbløst at have med at gøre, hvergang man skal starte på nyt projekt er det forfra med indlæring. Samtidig opdager man jævnligt nye projekter der BØR startes op.

Jeg føler med dig.

Når så projektet er fuldbragt, kan man næsten ikke stige ud af bilen, for det spiller jo bare så fedt og man kan sende de nedladende blikke til alle de kønsløse afbetalingskøretøjer på afbedrag.

Kurt
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Mads-kaa efter 23. August 2009 kl: 10:05:24
Citat fra: "pho2graph"
Ha ha, det er en aftale, Mads.
Jeg er der fra fredag kl 18 og til lørdag aften eller søndag formiddag :-)
Er du også dernede i T3 en ?

Paul


Ja, det er planen. Jeg skal arbejde på torvet, sansynligvis som ølkudsk, så jeg kan ikke garantere for mine evner :wink:  Jeg kan ikke lige huske hvornår jeg skal arbejde, men jeg har dit nummer, så jeg ringer når jeg er dernede...

/Mads
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: opelhaj efter 24. August 2009 kl: 20:58:45
især det med de KØNSLØSE plastik biler..... Og afdragene
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: jensjakob efter 31. August 2009 kl: 20:32:12
Hej,
Hvad skete der på Tønder - vi venter spændt på at høre - og håber på det bedste for bilen og jer alle.

Gode hilsner

Jens Jakob
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: pho2graph efter 01. September 2009 kl: 21:36:09
Det gik både godt og skidt. Mads Kaa var stået tidligt op søndag morgen(i pivende regn og rusk), klar til at hjælpe mig. Men det lille notoriske kolikbarn, Mulle-Multivan lagde sig igen i selen for at udfordre mig.
Bilen havde simpelthen valgt at gå tør for strøm på BEGGE BATTERIER da vi skulle op og møde Mads søndag morgen. Det ene batteri var spritnyt og det andet nyopladet inden turen til Tønder.

Vi fik med møje og besvær og uforklarlige grunde lidt gang i bilen og Mads fik løsnet et stik til en lille boks i tændings systemet og sat det sammen igen, og vupti har bilen startet hver gang siden(hvis der var strøm til stede..)
Vi måtte dog grundet strømproblemer opgive at gøre noget ved bilen, men lagde lige an til at justere tænding inden han drog hjem, men bilen gik desværre helt tør for strøm, og Mads tog hjem. Jeg valgte frivilligt at gå 3 kilometer ud til Thansen (for at rase lidt ud over ....bilen) og købte et nyt batteri.

Jeg ved ikke hvad jeg skal sige... ud over en kæmpe tak til Mads for hjælp og for at slå til med sine magiske fingre de få øjeblikke der var strøm.

Jeg har lagt et par billeder fra Tønder. Undskyld den lausy billedkvalitet, det er fra et tudse gammelt Nokia 6300.
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: jensjakob efter 01. September 2009 kl: 22:08:10
Det var dejligt at høre at Mads kunne hjælpe. Virkelig dejligt. Har du fået modet tilbage?
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Mads-kaa efter 03. September 2009 kl: 20:40:49
Citat fra: "jensjakob"
Det var dejligt at høre at Mads kunne hjælpe. Virkelig dejligt. Har du fået modet tilbage?


Altså hjælpe synes jeg nu ikke jeg gjorde, i og med fejlen ikke blev fundet. Hvis det viser sig at problemet ikke kommer igen tror jeg det er rent held. Det eneste vi fik prøvet var at pille tomgangsstabiliseringen fra, og så startede bilen???
Da vi desværre løb tør for strøm og jeg skulle hjem blev der ikke tid til at gå tingene ordentligt igennem.

/Mads
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Hinze efter 03. September 2009 kl: 21:04:56
var det tilskudsluft ventilen eller relæet ved højre baglygte i pillede ved?
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: pho2graph efter 04. September 2009 kl: 08:04:23
Nej, det var en lille hvid plastikboks som sidder mellem tændspole og det tændingsslutmodul som blev skiftet for nylig. Det er helt sikkert den som ikke har det for godt. I går gik bilen i stå, da den skulle gå i tomgang, det har den heller ikke gjort før, så jeg tror det er i den lille hvide boks, tomgangsstabiliseringen at vi nok skal finde drille-peter. :-)
Og, ja Mads du har ret, det var held. Men som man siger, de dygtige opsøger også heldet.

Er der nogen som ligger inde med sådan et tomgangsstabiliserings modul, som virker og som vil sælge det ?

Paul
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Mads-kaa efter 04. September 2009 kl: 09:25:50
Jeg er ret sikker på at Hasse har en sidende i en bil i Solrød, men om han vil sælge??? Det er boksen som sidder mellem hallgiveren på fordeleren og tændingsmodulet.

/Mads
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Hinze efter 04. September 2009 kl: 21:08:44
Har du prøvet at sætte de to stik sammen; også prøve en tur. Jeg ha da også et par stykker liggende. Er de ens på DJ, CU, DG, DF ?

Hinze
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Hasse efter 04. September 2009 kl: 21:32:03
Om inte slagteren har kört iväg bilen så är det bara att ta den om du behöver men lämna gärna tändspolen den behöver kanske någon annan.
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: POLLE955 efter 04. September 2009 kl: 21:38:52
Jeg har da også en i Næstved , men der må da være en enkelt benzin mand på den anden side af broen der har en , eller køre de kun diesel ovre på de store vider  :lol:
hilsen poul
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 04. September 2009 kl: 21:51:00
The Thing har da garanteret også noget liggende.
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Mølle efter 04. September 2009 kl: 22:14:06
Citat fra: "Hasse"
Om inte slagteren har kört iväg bilen så är det bara att ta den om du behöver men lämna gärna tändspolen den behöver kanske någon annan.


Ja.. Der står stadig noget svensk i indkørslen. Jeg har nok brug for et foto af dimsen.. Jeg har ikke så meget forstand på benzinmotorer... jeg smider gerne en stump i en prøvekuvert. (især når stumpen tilhører Hasse og han har givet lov)
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Hinze efter 09. September 2009 kl: 19:24:55
How goes med tilliden?
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: pho2graph efter 10. September 2009 kl: 08:45:18
Hej igen.
Tja tjo, har faret rundt og arbejdet og har ikke haft så meget tid til at arbejde med bilen.(derfor er T3 og mig heller ikke altid kompatibelt) Den har stadig periodiske problemer med at starte. Jeg har i lang tid beklaget mig over at bilen vuggede frem og tilbage ved moderat kørsel, uden at nogen har hørt om det før, eller kender problemet. Nu er selve gearstangen også begyndt at stå og vugge kraftigt  frem og tilbage sammen med gearkassen når bilen skal trække, og det virker som om noget bryder sammen inden længe.
Og, så er der indenfor de sidste par uger kommet en skurrende lyd som om et leje er ved at gå...forhjul, gearkasse, transmission.
Prøver at indhente og få løst problemerne løbende som de opstår, men jeg er røget bagud af dansen og gået tør for penge. Har ofret snart 30.000 kr plus købs prisen, og det ser ud til at række som skrædder i helvede på denne bil. Den er stadig gennem rusten overalt og det hele bryder sammen stykke for stykke om ørene på mig.

Så, jeg ved ikke rigtig...Jeg har valgt at den ikke skal få mit humør med ned med nakken. Tro mig, 90% af de få der kunne ha fundet på at købe den bil, havde forlængst i frustration og vrede sat ild til den, eller kørt den i havnen en mørk nat. De sidste 9 % havde været mekanikere nok til at få den lavet så den kunne køre og stille og roligt sælge igen. Og så der der den sidste ene procent, bla. mig som ikke er klog nok, ikke har nok tid, forstand og tålmodighed nok, og som nu står tilbage med en rusten skrammelkasse og er gået fallit i nytteløse reparationer og mekaniker regninger.
Det samme skete med den sidste røde T3 diesel jeg havde. Der gik jeg (desværre) bare ikke tør for penge, blev ikke klog af skade og ville prøve igen.

Nu skal det ikke lyde som klage og klynke sang det hele. Det er helt og holdent min egen fejl :-)
Er bare lige inde i en fase hvor jeg ikke ved hvad pokker jeg skal stille op...

Kh, P
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Hinze efter 11. September 2009 kl: 08:28:32
Citat fra: "pho2graph"
Den er stadig gennem rusten overalt og det hele bryder sammen stykke for stykke om ørene på mig.


Er det overfladerust eller gennemtæringer. Har vi egentlig set billeder af vognen?

Hinze
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: pho2graph efter 14. September 2009 kl: 15:28:16
Hej igen.
Undskyld mine sene svar. Er lettere "arbejdsramt" i denne tid..:-)
Jeg vil lige skynde mig at sige, at der er ingen ynk fra min side, og jeg er superglad for den hjælp jeg kan hente hos jer. Og tusind tak for det :-)
Jeg ved godt T3 skulle være en dejlig robust og driftsikker bil. Jeg glæder mig VIRKELIG til jeg kan sige det om min. Må alt held snart smile lidt min vej...:-)

Hmm, hvor skal jeg starte.
1)
Bilen vugger frem og tilbage kan bedst beskrives med fornemmelsen, når man træder og slipper speederen hele tiden.(den gasser ikke op og ned)
F.eks kan jeg IKKE køre jævnt i 2 ell 3 gear 30-40 km/t uden at den begynder at hugge frem og tilbage, tilsidst må jeg koble ud ellers ryster det hele fra hinanden. Giver det mening ?
2)
Der er begyndt at komme en vedvarende lyd som stiger i takt med hastigheden, næsten samme lyd, som når man kører på de hvide punkterede striber ude i siden til højre på motorvejen.
Jeg kan ikke helt lokalisere lyden. Måske ude fra højre forhjul. Kan det være lyden af et leje der er brændt af? Eller noget andet...gearkasse, transmission?
3)
Den tomgangsregulator som jeg eftersøger er på foto her.
4)
Bilen bruger en del kølervæske. Skal ofte genfyldes. Kan ikke se eller høre nogen utætheder. Motoren virker som sådan ikke syg eller dårlig eller som en der skal ha meget væske(måske en del benzin, men det er jo en anden snak..:-) kører ca. 9 km/l blandet kørsel.
5)
Rust. Der er hul i de indvendige skærmkasser. Bagbroen er iflg Thing anløben. Der hvor sikkerhedsselerne er fastgjorte fandtes der også rust. Hele vejen rundt i alle samlinger er den anløben. Ved kørsel i regnvejr fosser det ind med vand ved passagers fødder.
6)
Kørelys er pludselig for nogen tid siden begyndt at virke som vinden blæser. Nogen gange, nogen gange ikke.
7) Begge nye batterier er afladte hvis jeg ikke kører et par dage. Forleden havde jeg glemt at slukke lyset(kørelyset virkede jo ikke)
Da jeg kom ud fra arbejde og skulle hjem var bilen tom for strøm. Ingen problem. Så har jeg jo lige det nye andet batteri. Startkabel på...ingen strøm på det heller.(ligesom forleden da Mads Kaa ville hjælpe mig, men nu har jeg altså 2 NYE batterier der ikke virker) Så er det man føler Fanden render en i røven for at gøre livet surt for en.
Og her er det så jeg syns problemerne begynder at hobe sig op.

Ergo, det altså er ikke nok for mig at få diverse værksteder til at skifte alt muligt ud, eller at jeg selv køber nye dele og sætter i.
Så tilspørger jeg, kan jeg få en af jer til at hjælpe mig? Blot kigge, lytte og sige om bilen er værd at ofre noget på, eller den skal slagtes (som det vist hedder) Mads nåede det ikke da vi løb tør for strøm. Men det kan da for pokker ikke ske to gange i træk...

Bedste hilsner,
Paul
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Mads-kaa efter 14. September 2009 kl: 15:56:11
Nu skal jeg ikke starte en religionskrig op, og jeg ved også at det ene batteri af nød blev købt hos thansen. Men jeg synes altså et mærke batteri er et bedre valg; Varta og hvad de ellers hedder. I øvrigt tror jeg du kunne have glæde af at få ryddet lidt op i dit el-net. Som udgangspunkt holder man normalt camping-el adskildt fra motor/bil-el; du skal have et seperat batteri til dit campinggear, som er adskildt fra det øvrige system og har seperat laderelæ.
Med hensyn til rust: Ja, din bil er rusten, men få den nu til at køre ordentlig før du begynder at tænke på det. vand ved passagerens fødder kunne meget vel være rust i forrude rammens nederste del.
Kørelys: uoriginalt kørelys bør fjernes i forbindelse med oprydning i ledningsnettet. Derefter kan du selv installere nyt uoriginalt kørelys, så er du sikker på det virker (hvis du gør det ordentlig).
Rumle lyden kunne godt være et hjulleje. Hvis det kommer fra forhjulene er det i hvert fald ikke fra gearkassen (som jo hedder transmission på engelsk (same same)).
Kølervæske forbrug kan være skide svært at finde. Jeg kunne tænke mig at man måske med trykluft kunne sætte tryk på systemet, og så måske finde lækagen. Med varm motor fordamper væsken det øjeblik det kommer ud af hullet. Hvis du kører med rød køler væske kan du kigge efter røde/hvide aflejringer ved samlinger i kølersystemet. blåkøler væske må give tilsvarende aflejringer bare i blå/hvid...
Rystelser ved opgasning tror jeg kan være mangel på benzin? Levere pumpen nok tryk? Er filteret nyt? Hvordan sprøjter dyserne?

Ja, det kan godt virke uoverskueligt at gå i gang med. Du kan selvfølgelig også vælge at betale dig fra det, men så smuldre de næste 30.000 hurtigt mellem fingrene på dig. Jeg synes du skal fokusere på et problem ad gangen, og så måske finde en alternativ transport over en periode, så du ikke er dagligt afhængig af bilen. Kast dig ud i det, så får du efterhånden som problemerne bliver løst de vildeste opture og mod på den næste opgave, men forvent at det tager noget tid at få bilen på benene igen.

/Mads
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Hinze efter 14. September 2009 kl: 19:46:40
Det er godt nok en lang liste du nævner (ikke nødvendigvis længere end andres), men forstår godt frustrationen. Jeg tror du kommer til at gøre op med dig selv om du har tid til at have T3. Enig med Mads, een ting ad gangen. Du er nød til selv at have tid til og få "lært" lidt om teknikken i vognen. Hvis du har købt T3 for at holde den vedlige med værkstedsregninger, er det et dødfødt projekt (undskyld den direkte vending). Vognen har nået en alder, hvor der skal mekkes og det kan kun forsvares økonomisk med egen hænder. Hvis det er en nødvendighed at have daglig transport, giver det kun mening ved egen mekken. Jeg tror såmænd langtfra den er slagtemoden, men skal måske have en ejer med andre behov end dine.
(Lang smøre, giver det mening!)

Hinze
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Aran efter 14. September 2009 kl: 20:32:38
Jeg er helt enig med Mads og Hinze. Een ting ad gangen, og mon ikke motoren er det væsentligste udgangspunkt ? At den ikke tager gassen kan skyldes mange ting. Vand i benzinen, tilstoppet filter, dårlig indsprøjtning, fejltænding / svag gnist osv. osv.  Der må være nogen, der kan kaste et blik på mekanikken og få en ide om, hvad der er galt. Drikker den kølevæsken, eller smider den det ? Er det første tilfældet, har du måske et revnet topstykke (Gud forbyde det ) og det kan måske forklare den manglende vilje til normal kørsel. Det er fileme svært, at diagnosticere alene ud fra gætteri, men håber og tror på, at nogen kan knække nødden.
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: opelhaj efter 14. September 2009 kl: 20:37:22
man skal i bund og grund være en smule, ja der står en smule små tosset, for at holde liv i en gammel 23årig varebil...   det er vel grænsende til det fanatiske. og ja der kommer somtid noget der li kræver et kram og lidt nussen, men tro ikke at de modeller der er pæne og skinnende i lakken ikk kræver kærlighed. så om det er en gammel smadret murerbalje eller en fin lle så er de stadi 20 år gamle og ja de kræver Opmærksomhed. mht det dersens insprøjtnings halløj så er det efter min fuldeoverbevisning noget stenalder halløj som man var bedre tjent uden. der er alt alt for mange fejlkilder i forhold til en register karburator. det så min mening :0) du ska afgøre om du vil bruge din fritid på din nye "hobby" som er en t3 eller du vil køre ht-bus og spille badminton ;0)
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: pho2graph efter 14. September 2009 kl: 21:45:28
Bare rolig Hinze.
Jeg har lagt frem hvad der er galt med bilen, og spurgt til om nogen kunne hjælpe med at
lytte, kigge og give et godt råd, IRL, fordi det er trættende for alle at jeg bliver ved med at spørge om noget der skal høres og ses, og ikke kan beskrives.
Men jeg kan sgu helt ærligt godt forstå du ikke gider høre mere på mig nu, og og forstår også godt, hvorfor du foreslår at min bil i stedt får en anden ejer med tid, lyst, råd og overskud til denne hobby. Jeg virker sikkert hjælpeløs og som om jeg skyder i øst og vest. Men jeg har styr på listen af problemer.
Jeg har allerede gjort op hvad jeg vil! Og jeg har ikke tænkt mig foreløbig at kaste håndklædet i ringen og forære bilen væk (som med den sidste)
Det har jeg ikke råd eller lyst til, men jeg trækker mig liiiige lidt tilbage og lader være med at fylde så meget herinde, men håber stadig på, at en erfaren T3er herinde får tid engang til at tage en tur i bilen og vurdere om det er stort eller småt.
Og jeg hører jeres råd, og tager fra nu af en ting af gangen.
Tak :-)
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: PARKHAVE efter 14. September 2009 kl: 21:50:58
Citat fra: "pho2graph"
Og jeg har ikke tænkt mig foreløbig at kaste håndklædet i ringen og forære bilen væk (som med den sidste)


Pokkers :wink:  :wink:

Nææ du, ikke noget med at holde det hele for dig selv, sådan noget indestængt giver sure gamle mænd :lol:  :lol:  :lol:

Hvad med at lave et "fix min bil for kage/øl" træf ???
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Hinze efter 14. September 2009 kl: 21:53:20
Du skal såmænd ikke holde dig tilbage for min skyld; man kan ikke fylde for meget her på stedet :D det var bare en venlig retningsgiver af min opfattelse af situationen. Stor respekt for at du hænger i endnu. Motor først, så kosmetik bagefter  :wink:

Hinze
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: KHSalvesen efter 14. September 2009 kl: 22:05:53
Nu samler du dig lige og beslutter om du vil, eller ej. [size=24]Godt så.[/size]

Hvorfor ikke tage til træf.: http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-8428-postdays-0-postorder-asc.html Der vil garanteret være en masse "Spidskompetencer" der både vil se, røre og køre din bil. Måske endda nogle af fejlene er væk, når du kører hjem. Der er rigeligt værktøj og værksted med grav.

Du behøver ikke holde dig tilbage, hverken på den ene eller den anden måde. Hverken med det ene eller det andet, du har ligeså meget ret OG PLIGT til at skrive herinde som alle andre.

Kurt
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: KHSalvesen efter 14. September 2009 kl: 22:34:36
Citat fra: "pho2graph"

1)
Bilen vugger frem og tilbage kan bedst beskrives med fornemmelsen, når man træder og slipper speederen hele tiden.(den gasser ikke op og ned)
F.eks kan jeg IKKE køre jævnt i 2 ell 3 gear 30-40 km/t uden at den begynder at hugge frem og tilbage, tilsidst må jeg koble ud ellers ryster det hele fra hinanden. Giver det mening ? NÆ, men det er altså motoren der er årsagen. Ik
2)
Der er begyndt at komme en vedvarende lyd som stiger i takt med hastigheden, næsten samme lyd, som når man kører på de hvide punkterede striber ude i siden til højre på motorvejen.
Jeg kan ikke helt lokalisere lyden. Måske ude fra højre forhjul. Kan det være lyden af et leje der er brændt af? Eller noget andet...gearkasse, transmission? Det kan såmænd være en stænkklap der rager på, eller en overkørt ræv som sidder i hjulkassen. Bedste bud er vel et leje eller bremsen.
3)
Den tomgangsregulator som jeg eftersøger er på foto her.
4)
Bilen bruger en del kølervæske. Skal ofte genfyldes. Kan ikke se eller høre nogen utætheder. Motoren virker som sådan ikke syg eller dårlig eller som en der skal ha meget væske(måske en del benzin, men det er jo en anden snak..:-) kører ca. 9 km/l blandet kørsel. Der er vel tre muligheder. A.: Motoren spiser vandet, Ikke så godt. B.: Det smides udenfor bilen, noget skal tætnes. C.: Det smides indeni bilen, her burde du ikke være i tvivl.

5)
Rust. Der er hul i de indvendige skærmkasser. Bagbroen er iflg Thing anløben. Der hvor sikkerhedsselerne er fastgjorte fandtes der også rust. Hele vejen rundt i alle samlinger er den anløben. Ved kørsel i regnvejr fosser det ind med vand ved passagers fødder. Jeg kan sikkert godt få en pladesmed til at give sit bud, så har du noget at gå videre med.

6)
Kørelys er pludselig for nogen tid siden begyndt at virke som vinden blæser. Nogen gange, nogen gange ikke. Væk med det, så kan du lege med det nymodens pjat når du er kommet helt ovenpå igen.


7) Begge nye batterier er afladte hvis jeg ikke kører et par dage. Forleden havde jeg glemt at slukke lyset(kørelyset virkede jo ikke)
Da jeg kom ud fra arbejde og skulle hjem var bilen tom for strøm. Ingen problem. Så har jeg jo lige det nye andet batteri. Startkabel på...ingen strøm på det heller.(ligesom forleden da Mads Kaa ville hjælpe mig, men nu har jeg altså 2 NYE batterier der ikke virker) Så er det man føler Fanden render en i røven for at gøre livet surt for en.  Forudsætningen er jo de bliver ladet op, samt at de ikke tappes mens de venter på at hjælpe dig med at starte. Det er der skrevet meget om, ud med sikringerne og se hvor strømmen forsvinder hen.

Og her er det så jeg syns problemerne begynder at hobe sig op.

Ergo, det altså er ikke nok for mig at få diverse værksteder til at skifte alt muligt ud, eller at jeg selv køber nye dele og sætter i.
Så tilspørger jeg, kan jeg få en af jer til at hjælpe mig? Blot kigge, lytte og sige om bilen er værd at ofre noget på, eller den skal slagtes (som det vist hedder) Mads nåede det ikke da vi løb tør for strøm. Men det kan da for pokker ikke ske to gange i træk...

Bedste hilsner,
Paul
Kom glad, mon ikke du kan finde en konvoj at køre med. Er det helt galt kan du jo søge en med trailer.

Kurt
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: FarT3 efter 15. September 2009 kl: 09:27:48
Der er ikke så meget at lave på jobbet i dag faktisk så lidt at jeg giver mig i kast med at svare på indlæg der omhandler BENZIN T3. Jeg har ingen forstand på det så tag ikke mine bud for andet end at det var værd at overveje.

Bilen hugger. Var det samme problem som Mr. Thing løste 1, gang ? Og hvad var det ? Har du undersøgt om tanken er tæret eller om det bare er en at udluftningsslangerne der ikke er sat ordentligt på. En rustkage eller snavs kan blokere for benzinafgangen fra tanken og lave mærkelige gerninger der.
Er det muligt at trække indsprøjtningsdyserne op en for en. (Her er min manglende viden om denne motor åbenbar) Jeg spørger fordi vi her på værkstedet havde en Golf med huggeproblemer. Ingen tester afslørede fejl. Efter 2 dage kom jeg tilfældigt forbi og trak en dyse op uden at motoren ændrede nævneværdig lyd. Fejlen var fundet.- Defekt indsprøjtningsdyse. (Når ikke man har så mange sejre husker man dem bedre. Til gengæld er variationen heller ikke så stor når man skal fortælle dem ) :D  Jeg tænker en defekt dyse vil give ujævn motorgang omdrejningsregulatoren vil forsøge at kompensere for det og slå til og fra og så har vi huggeriet.

Støjen fra muligvis højre forhjul..... Forsvinder lyden når du træder på bremsen eller bliver den kraftigere ? Forsvinder den er det et bremseproblem muligvis bare yderkanten af bremseskiven der skal frigøres for rustflager. Skurer det kraftigere når du bremser mangler der helt sikkert belægning på klodserne. Se at få det ordnet før skiven tager skade. En rustflage kan også være kommet mellem klods og skive.
Er lyden der uanset vil jeg bedømme det til at være lejet.

Afladte batterier ? Når du har ladet batterierne helt op så prøv at tage stikket af generatoren når du standser bilen. Er der stadig power på batterierne efter et par dage med aftaget stik er der en afladning i generatoren.

Med dette indlæg ihukommes jeg bønnen "Kære Gud. Hjælp mig til at holde min store mund lukket indtil jeg ved hvad jeg taler om".....men for sent . Jeg har trykket på Udfør  :D
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: verner efter 15. September 2009 kl: 12:16:24
den tikke lyd fra forhjul har jeg også haft periodisk, det viste sig at være ankerpladen der gik på bremseskiven pga. rust, den skulle bare have et buk med en stor skruetrækker, måske det er samme problem på din??

du kan se det når du har hjulet af, der vil være blankt metal der hvor den er gået på!
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: pho2graph efter 15. September 2009 kl: 12:43:04
Ha ha, hvor er i skønne alle sammen.
Tak for løsnings foreslag.
Det er ikke bremserne, det er noget mekanisk der kører rundt og skurer. Jo hurtigere jeg kører, jo højere. Jeg kender ikke lyden men tipper selv på et afbrændt leje i højre forhjul..Please..., det vil være det billigste og det er ikke så svært for mig at skifte selv :-)
Huggeriet fik Niels Erik Thing sat en brat stopper for. Det var et tændingsmodul der er blevet skiftet.

Men nu har jeg lovet mig selv ikke at gøre det store væsen af mig herinde i en periode, og kun tage ET problem af gangen.
Men I har været så rare at give mig nogle ideer til hvad det forskellige kan være, og dem vil jeg gå ind og kigge på efterhånden som jeg når igennem.
Jeg skal nok melde tilbage hvis/når jeg finder fejlene.

Lyder skønt med træf i start oktober Kurt. Jeg er freelance, og ved ikke altid hvornår vagterne kommer ind, men hvis det flasker sig kunne jeg godt tænke mig at kigge forbi :-)
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: bos1 efter 15. September 2009 kl: 14:20:22
lyder godt du ikke har tabt lysten til at bygge videre på din bil   :D

og gør du bare opmærksom på dig selv det kan næppe blive for meget
der er ikke andre der holder sig tilbage så hvorfor skulle du
hellere spørge en gang for meget og så være sikker end at skulle lave det samme arbejde flere gange og så kører træt i det  :wink:

så FYR LØS
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Mads-kaa efter 15. September 2009 kl: 14:26:06
Citat fra: "pho2graph"
Det er ikke bremserne, det er noget mekanisk der kører rundt og skurer.


Hvis bremser ikke er mekaniske, hvad er de så? :wink:

/Mads
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Jan W efter 15. September 2009 kl: 14:27:19
Nu for at tage to ting på en gang... :D
Dit kører lys og afladningsproblem kan godt hænge sammen, så afmonter kørerlys og se om det ikke løser det andet. :idea:
MHT .din skurerlyd kontroler dine bagnavs møtriker hvis de ikke har været spændt som de skal kan de godt give ballade.

Mvh Jan
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: ibber efter 15. September 2009 kl: 14:27:34
Citat fra: "Mads-kaa"

Hvis bremser ikke er mekaniske, hvad er de så? :wink:

/Mads


Hydrauliske , mekaniske bremser er med kabler , som håndbremsen, på alle 4 hjul - kan ikke anbefales
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: KHSalvesen efter 15. September 2009 kl: 14:29:10
Citat fra: "Mads-kaa"
Citat fra: "pho2graph"
Det er ikke bremserne, det er noget mekanisk der kører rundt og skurer.


Hvis bremser ikke er mekaniske, hvad er de så? :wink:

/Mads
Hydrauliske. !

Kurt
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Mads-kaa efter 15. September 2009 kl: 14:46:22
Citat fra: "KHSalvesen"
Citat fra: "Mads-kaa"
Citat fra: "pho2graph"
Det er ikke bremserne, det er noget mekanisk der kører rundt og skurer.


Hvis bremser ikke er mekaniske, hvad er de så? :wink:

/Mads
Hydrauliske. !

Kurt


Godt så, er det hydraulikken i mener skurer???

/Mads
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: FarT3 efter 15. September 2009 kl: 15:23:49
NEJ NEJ NEJ ! Glem alt om om bremserne er mekaniske eller hydrauliske og lad være gøre forvirringen komplet. Lav en anden tråd om nødvendigt og nej der kan ikke bruges skurepulver  :D
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 15. September 2009 kl: 22:31:52
Det må da være et hjulleje, der er røget. Bilen op på en donkraft, et hjul ad gangen indtil du finder et der er slør i.

Forsvinder lyden, når du drejer til en bestemt side? For så er det sandsynligvis lejet i samme side, som du drejer til.
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: pho2graph efter 02. Oktober 2009 kl: 18:02:18
Et par små kommentarer og updates til min bil.

Den er sørme begyndt at starte mere regelmæssigt nu. Så det lysner...

En fyr med forstand på biler har kørt en tur sammen med mig i Multivanen et par gange.

Det at bilen ligesom vugger frem og tilbage når jeg kører mener han er mekanisk slitage. Kan det passe der sidder nogen gummi ting et eller andet sted inde i transmissionen som kan slides væk og ligesom lave slør?
Det er ofte så meget, at jeg må koble ud.

Den skure lyd som jeg mener kan være et afbrændt leje, tillægger min bilkyndige ven i stedet dækkene. Det er nogen nye ret dyre og kraftige helårsdæk fra Semperit jeg fik sat på forhjulene og sporet, hos Ovethi i Odense.

Han har før oplevet noget af det samme, og sagde at nogen biler bare har det bedst med nogen bestemte mærker dæk.

Jeg ved ikke om jeg er enig. Har I nogen erfaring med dæk som pludselig efter nogen tusinde kilometer begynder at støje meget og lyde som om man kører på vågn op stregerne på motorvejen ? Vi prøvede at lukke lidt luft ud, så dæktryk var præcis efter foreskrifterne på disse 205/70/14. Men jeg syns bare det er blevet værre...

Kører ud i Harrald Skrald nu og køber noget frisk motor olie. Min ven anbefaler noget tykt olie som fandtes den gang bilen blev konstrueret, og ikke for meget moderne syntetisk selvrensede olie. Han er inde på at det kan blive for tyndt og det kan være årsagen til at bilen smider lidt olie ud.
Skal lige ha tjekket herinde om ikke der skulle stå lidt om erfaring med motor olie...
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Hasse efter 02. Oktober 2009 kl: 18:10:55
Du behöver skaffa en annan bilkunnig ven.
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: jensjakob efter 02. Oktober 2009 kl: 18:26:33
Hej,

Kan du komme til Kbh en dag?

Ellers finder jeg gerne en måde at komme forbi Fyn på.

Hvis ikke noget af det gode folk tæt på dig kan - så kommer jeg forbi og hjælper dig - med stor glæde og fornøjelse.

Du skal have T3net assistance så du kan få gode oplevelser med din bil.

Ring.

JJ
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Borre efter 02. Oktober 2009 kl: 20:24:55
Din hjulstøj synes jeg også kunne lyde som slidte baghjulslejer
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Rabundus efter 02. Oktober 2009 kl: 20:32:46
Hasse er som sædvanlig en klog og forstandig mand!  Den med olien er jeg dybt uenig i.   :|
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Rollenlager efter 02. Oktober 2009 kl: 22:04:39
Ja, der sidder et ophæng for enden af gearkassen der ligger op af den krydsende tværvange, og inden i det beslag sidder en rund gummiklods der er vulkaniseret fast.... hele drivlinien kan ligge og skvulpe frem og tilbage, når gummiet  i det beslag beynder at blive mørt, så find et nyere af slagsen og den der klamme fornemmmelse at gearkasssen ligger og svømmer frem og tilbage er væk....  Angående dine dæk,  hvis de ikke støjer volsomt fra nye, støjer de heller ikke efter nogle tusinde Km, så du finder  sikkert et leje der knurrer lidt.  Jeg ville først tjekke de forreste, der er noget mere udsatte for en pludselig opstået defekt....
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: verner efter 02. Oktober 2009 kl: 22:10:31
normalt siger jeg at biler med hydrauliske ventil løftere skal køre 5/40 eller 5/30 som minimum.
andre ældre biler med mekaniske ventilløftere f.eks. en jx-motor har bedre af en 10/40 olie.

og det er de erfaringer jeg har gjort mig, der vil altid være andre meninger og specielle motorere der kræver anden olie, men det er god grundregel.

ja nogle biler kører bedst på bestemte dæk, for der er forskel på dæk de er andet end sorte gummiringe, men om det er det der er galt i dit tilfælde kan jeg ik sige uden at have set og prøvet bilen.
det samme med alle dine andre fejl, de skal opleves... tror jeg :)
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: pho2graph efter 13. November 2009 kl: 09:12:33
Så er der nyt fra fra mig og vores multivan. OG JEG ER HAPPY !!:-)

Jeg har givet den gas med jobbet og tjent lidt ekstra hjem, så Mullle kunne komme en tur forbi Niels Erik Thing på sydfyn.

De store problemer med at starte, var simpelthen starteren. pluspolen var irret over så den fik næsten ingen strøm,derfor havde motoren ikke kraft nok til at slå noget i gang. Nu hviner motoren igang. En meget stor fornøjelse. (er understimuleret, så jeg har lyst til bare at sidde og starte hele tiden..:-) Starteren er fra HowdiAudi som NET ikke er helt glad for, men det var hvad han lige havde liggende af nye, så den valgte jeg.
Skurrelyd fra forhjul. Forhjulslejer brændt af og skiftet.
Bremsepedal vuggede op og ned. Baghjulstromler, bremsebakker og cylindre skiftet.
Smed olie. Utæt ved olietrykskontakt.
Smed vand. Set bagfra. Et af de lange rør i højre side bagerst, var kobberstuds der sidder i samling kravlet ud, og blevet utæt.
Plastik grenrør der sidder bagerst til højre var flækket og vand piblede også ud der. NET måtte afmontere nypåsåt starter igen for at skifte grenrør. I øvrigt stødte han også i det område på en lille stump benzin slange der var mørnet op. God kilde til en motorbrand.
Ved et slag på baghjulsophængene gik NETs hammer lige igennem. Udskiftet med to friske brugte.
2 Baghjulsnav skiftet
Fjederkonsol i venstre side var så rusten at den var ved at gå op igennem bunden. Så her har han lavet rustarbejde, fået malet det og givet tecyl.

Bilen har stadig rimelig meget rust, men kører rigtig godt. Tilliden er genskabt og jeg er ikke bange for at skulle ud nu og køre på arbejde.

Jeg har et evne til at finde biler hvor ALT hvad der kan gå stykker er det eller er slidt op.

Men der ligger altså også noget moral i det at handle bil. De to yngre pensionister fra Horsens der solgt mig bilen, valgte at spille dumme og fortie. De har så udemærket, i samarbejde med den lokale mekaniker vidst alt hvad den bil fejlede, men valgte at klappe i for at få mest muligt i salgspris.
Det har så for mig og min familie betydet 5 måneders frustrationer, en total kikset sommerferie, besøg på 6 forskellige værksteder og et pengebeløb jeg ikke vil sige højt her.

Jeg klynker ikke, men jeg forsøger bare at tale til alle de folk der bevidst snyder andre. At fortie hører altså også med i de 10 bud.
Jeg accepterer at nogen kan gøre en god eller dårlig handel. Fair nok, Men ikke sådan et par røvhuller som dem i Horsens. De kunne ha sagt, "hør Paul" du skal vide der er rigtig meget i vejen med bilen og vi orker ikke selv at gå i gang, så nu er du forberedt!"
Så fik jeg det sagt. Men sådan nogen typer findes jo heldigvis ikke herinde...:-)

Men altså, nu er jeg lykkelig genforenet med bilen(via en stor investering) så nu vælger vi selfølgelig at beholde den.
I øvrigt tak til alle dem der har skrevet og tilbudt sin hjælp. Da jeg er selvstændig har jeg løbet rigtig stærkt på det sidste og ikke haft tid til at svare eller gøre brug af hjælpen, ej heller gøre noget ved bilen selv. Så tak til Thing.

P
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: BlackChart efter 13. November 2009 kl: 10:16:53
Kunne man tillade sig at spørge hvad du måtte slippe til Thing for den operation??
Har på fornemmeren at han er rimelig med sine priser, men kan ikke lige mindes at have set nogle egentligt priser fra ham...
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Hinze efter 13. November 2009 kl: 10:35:49
Citat fra: "pho2graph"
Så er der nyt fra fra mig og vores multivan. OG JEG ER HAPPY !!:-)P


Det er squ dejligt at høre, godt du fik løbet lidt stærkere på jobbet :D

Hinze
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 13. November 2009 kl: 11:00:41
Godt gået pho2graf, klap dig selv på skulderen. :D

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: jensjakob efter 13. November 2009 kl: 11:15:48
Hej,

Godt gået - og velkommen tilbage igen.

Mht handel i det hele taget - så har  jeg flere gange afvist at sælge en T3 til folk som gerne ville købe den, selvom jeg fortalte hvad der skulle laves, virkede køber så optimistisk, at jeg måtte igang med at spørge til mekaniske evner/muligheder - og ende med "Jeg tror ikke du får en god oplevelse - det bliver ikke min bil du skal blive ked af at have købt".

Men jo, der er mange sælgere derude som glemmer "loyal oplysningspligt" - og det koster (skriver Jens Jakob som efterhånden har brugt alt for et grimt 6-cifret beløb på at redde et lejlighedskøb hvor sælger også glemte at fortælle en masse ting..............)

Og ja - så er der købers "undersøgelsespligt" - men på et eller andet tidspunkt bliver jeg også træt af at skulle gå rundt og være "grænsende til paranoidt frygtsom" - og handler så i blinde.

Sidst men ikke mindst - juraen er ganske uigennemsigtig i DK, og skulle man endelig vinde en sag efter lang tids kamp og omkostning - så kommer der bagefter det sjove fakta at det ofte vil være umuligt at få den erstatning udbetalt som man har vundet fordring på............

Så alt i alt - erfaring er dyrkøbt......

Men godt at se dig her igen - og tilbuddet om et "pay it forward"-træf hos dig står stadig åbent ;-)

/JJ
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: pho2graph efter 13. November 2009 kl: 13:08:34
Jeg kan lige spørge Niels om jeg må oplyse prisen. Han er jo selv aktiv på forummet herinde.
Men jeg kan sige så meget, at alene skift af bagbroerne ville ha kostet det samme de fleste andre steder andre steder som jeg har betalt for ALT.
Jeg tror ikke vi kan finde en billigere mekaniker i DK, uden det går hen og bliver kantstens mekaniker og sort.

Og så er der lige den fede detalje ved Sydfyns Autocamper - når man ankommer møder man et syn af T3 ere overalt(overvægt af syncroer). Værkstedet bugner af reservedele til disse typer biler, og Niels Erik og hans Benzin "specialist" Brian, er hurtige og de kender de her biler som deres egne bukselommer og de virker passioneret og oprigtig glade for at mekke på T3 biler. Det kører jeg gerne rigtig langt for :-)
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: ibber efter 13. November 2009 kl: 13:24:17
alle mekanikkerer skal jo ha penge for deres arbejde , de lever jo af det ligesom os selv ,også kan man vel lige så godt bruge ham der kender alle de små tricks til at lave det hurtigt , det bliver sikkert billigerer end at bruge en med en laverer timeløn der nok bruger dobbelt så lang tid på noget der måske alligevel ikke er lavet ordentligt , en specialist ved jo hvordan det skal være når det er rigtigt godt. og dette er selvfølgelig når man ikke evner at lave det selv ;0)
Titel: Har mistet tilliden til vore multivan.
Indlæg af: greven efter 14. November 2009 kl: 11:12:35
Hej
vdr. køb af t3 gjorde jeg det da jeg selv var meget grøn i t3
aftalte sælger og jeg at jeg betalte omtalte Niels ERik Thing en mekanikker time
for at gennemgå bilen for eventuelle fejl og ja man finder altid et eller andet
på en gammel bil men man undgår at man får købt et vrag
Kan iøverigt varmt anbefale sydfyns autocamper super godt værksted
m.v.h. Jesper Greve