Så fik jeg vaske dyret og set lidt på rust tilstanden, der er en del (ca 30) pletter med overflade rust, ikke noget alvorligt og uden at det er til at se noget på bagsiden af pladen. Der er lidt rust i pladesamlingerne, alt i alt ca. 1-1,5 meter rust fordelt ud over bilen.
Jeg har taget et billede det værste sted mht. pladdesamlinger og et billede af de almindelige pletter.
Det ser ud til at rusten er blevet "skjult" af en tidligere ejer, da der er malet over med en lidt anden farve, det er lidt svært at se på billedet.
Målet er at få lavet al rusten og få den omlakkeret til sidst. For ikke at dø 4 gange under processen, havde jeg tænkt at tage det lidt hen af vejen over en periode på 1 års tid.
Problemet er at jeg ved tæt på intet om rust arbejde, rust i plade samlingerne har jeg ingen anelse om hvordan man laver. Pletterne med overfladerust har jeg tænkt at lave således:
1) fjern rusten, ender sikkert i en lille "krater"
2) fyld "krateret op til overflade højde
3) give det en slags "anti rust primer"
4) slibe det, give det en gang maling/lak primer
5) slibe det, sprøjtelakere det
6) sprøjte en gang klar lak på
Er jeg helt "way off" her ?
og mht. step 2 fylder man pladen og med metal ?, syenes jeg engang hørte at "man" fyldte bly eller tin i, men det kan godt være jeg husker forkert.
Vognen ender nok med at se lidt spættet ud undervejs, men det skal jo også være overkommeligt at kaste sig ud i. Det vigtigste er dog at det bliver gjort "ordentligt", så jeg ikke ender med at få den lakkeret over det hele, og rusten så bare bobler frem gennem lakken, kort tid efter.
Og så lige en sidste ting, rusten på billede 2 i samlingen, hvordan er det sammenligningsmæssigt ? er det let rust/middel rust/meget rust ? i forhold til hvad i ellers har set.