Forfatter Emne: Motorvarmer - alternativ tilkobling.  (Læst 4295 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Motorvarmer - alternativ tilkobling.
« Dato: 22. November 2013 kl: 22:07:51 »
Min Eberspacher motorvarmer skal indbygges - min bus er benziner, så der er plads i mortorrummet. Bussen har haft varmeapparat under bagsædet, men da jeg overtog bussen var det afmonteret, og køleslangerne i motorrummet eksisterer stadig og afsluttet med prop.

Min overvejelser går på, hvorvidt motorvarmeren kan kobles ind i de afsluttede kølerslanger, selvom  motorvarmeren normalt er placeret tæt på køleren.

Nogen som har erfaring med dette?

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Motorvarmer - alternativ tilkobling.
« Svar #1 Dato: 22. November 2013 kl: 22:28:34 »
Normalt monteres fyret tæt på motoren - for det er motorblokken primært der skal varmes op - ikke køleren,
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Motorvarmer - alternativ tilkobling.
« Svar #2 Dato: 22. November 2013 kl: 23:29:49 »
Du har helt sikker ret JensJakob - og din forklaring giver god mening, tak.

Mine tidligere køretøjer med varmer havde køler og motor placeret sammen og kunne der konstatere, at varmeren var placeret umiddelbart under køleren, så jeg antog at det var køleren og dennes placering, som var bestemmende.

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Motorvarmer - alternativ tilkobling.
« Svar #3 Dato: 23. November 2013 kl: 13:24:05 »
Jeg fik lige spurgt specialisterne i serviceafdelingen på min arbejdsplads, normalt placerer man et vandbåret fyr i slangerne fra motor til varmeapparat, da du så samtidigt kan varme kabinen op. Du kan også sagtens montere den i slangerne fra det bageste varmeapparat, det har jo overhovedet ingen forbindelse til køleren eller dens rør...
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Motorvarmer - alternativ tilkobling.
« Svar #4 Dato: 23. November 2013 kl: 21:19:48 »
Tak for input Andreas, og pænt af dig at spørge specialisterne.

Umiddelbart tænker jeg, at "varmeapparatet under bagsædet" har været tilknyttet samme system mht kølervæsken, som kølerenen, og varmeapparatet så har været styret af en pumpe elektronisk (når man havde brug for det). Mit gæt er, at det er en kreds for sig selv, som kører parallelt med det eksisterende kølesystem og "fødes" af det. Det vil simpelten være nemt og enkelt at koble eberspacheren ind  der fremfor at skulle sætte det ind i serie, hvilket kræver ændring i eksisterende system  (som du/specialisterne også påpeger, at der er den normale måde).

Men - hvis jeg sætter den ind der hvor jeg ønsker, så kan jeg desværre ikke gennemskue, hvordan flowgennemstrømningen af væske kommer til at gå (da jeg tror det er parallelt forbundet) - den "mindste modstandsretning" vil givetvis være bestemmende, men det kan så måske være modsat den retning, som kølevæsken vil løbe, når motoren starter .... (køleslangeudtaget er væsentlig mindre diameter end "hoved" kølerslangen, så ingen tvivl om, hvordan det så derefter vil udvikle sig).

Så mange tanker blot fordi der eksisterer et gammelt udtag ....

Jeg er stadig lutter ører, hvis nogen har hexet sådanne  en alternativ indkobling.

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Motorvarmer - alternativ tilkobling.
« Svar #5 Dato: 23. November 2013 kl: 23:05:20 »
Jeg ville koble fyret på de to slanger, flowet gennem motoren er sikkert stort nok til at det opvarmede vand vil løbe både gennem motoren og varmeapparatet.
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Motorvarmer - alternativ tilkobling.
« Svar #6 Dato: 24. November 2013 kl: 11:25:28 »
Da jeg i sin tid kørte med "vandvarmer" var den netop koblet ind i slangerne til de eksisterende varmeapperater.
Jeg havde lavet en ekstra tilslutning, magen til den til bageste varmeapperat.
Virkede fint, bortset fra at fyret sad FOR udsat for skidt og møg, der hvor jeg havde placeret det, og derved døde.
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Motorvarmer - alternativ tilkobling.
« Svar #7 Dato: 24. November 2013 kl: 13:55:18 »
@BlackChart: Det lyder som den løsning, som jeg søger - godt med bekræftelse af løsningen. Kan du fortælle lidt mere - hvor havde du konkret placeret fyret (og hvor højt), siden det  fik så meget skidt og møg? (jeg har ikke plads i siderne pga batteri og luftfilter - men tænker den placeret umiddelbart ved eksisternde udtag).

Og - hvad er det for en ekstra tilslutning, som du omtaler, hvor var den, og var det i stedet for en af de to kølerslanger - det forstår jeg ikke. Jeg har blot to køleslanger, som er afsluttet i motorrummet.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Motorvarmer - alternativ tilkobling.
« Svar #8 Dato: 24. November 2013 kl: 17:26:13 »
Du har de 2 tykke slanger som går til køleren, og så har du de tynde til kabinevarme. De tynde havde jeg klippet over og sat et ekstra T-stykke på hver...

Mit fyr sad placeret lige over motorbøjlen i højre side, på en syncro med grove dæk...
Da det havde fået den første måneds saltlage fra vejene om vinteren begyndte det at lave nykker og kort efter døde det helt...

Dvs. sørg for at det ikke kommer til at sidde hvor hjulet kan skovle salt og skidt og møg op på det...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Motorvarmer - alternativ tilkobling.
« Svar #9 Dato: 24. November 2013 kl: 18:13:02 »
Tak, giver god mening mht. beskyttelse af fyret i forhold "ydre" påvirkninger.

Og de der to T-stykker- er det fordi du bibeholdt din kabinevarmer? (min kabinevarmer er afmonteret, så jeg tænker, at jeg koble fyret direkt ind på de to tynde slanger)

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Motorvarmer - alternativ tilkobling.
« Svar #10 Dato: 24. November 2013 kl: 18:35:33 »
Korrekt, jeg havde både forreste og bageste kabinevarmer intakt..
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Sv: Motorvarmer - alternativ tilkobling.
« Svar #11 Dato: 15. December 2016 kl: 20:17:01 »
@BlackChart - det er godt nok tre år siden du svarede, men min løsning blev kabinevarmer .... synes dog nu, at en motorvarmer også er på sin plads ... og det er så nu, at motorvarmer er noget som skal bringes til virkelighed ... du nævnte, at du havde placeret dit fyr ovenpå motorophæng. Du har vel ikke et par billeder, som du kan sende af dette? Og hvordan (præcis hvor) monterede du det? Takker.