Forfatter Emne: Opbygning af elsystem i westfalia camper  (Læst 3595 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Freedom camper

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
Opbygning af elsystem i westfalia camper
« Dato: 02. Maj 2015 kl: 23:50:40 »
Hej :-)

Ovre på vwnettet er de ikke så skarpe på el som her. Håber det er i orden jeg skriver vedr en T2b'er...!

Jeg er igang med totalrenovering og går hele vejen. I den forbindelse opbygger jeg elsystemet op helt forfra. Jeg søger derfor gode råd.

i min westfalia Berlin skal jeg have opbygget komplet elsystem. Alt fra det gamle elsystem er skrottet, så vi starter på en frisk :-)

Er der nogen der har prøvet sådan en opbygning? Mit eneste krav er, at det "bare skal være i orden"....

Jeg installerer "EU strømindtag" på siden til strøm fra campingpladser.

Bussen skal kunne holde et par dage uden strømindtag, dvs der skal installeres ekstra batteri og evt forberedes til solceller. Derudover skal der afsættes diverse 12V el. usb udtag rundt omkring.

Forbrugsbatteri skal lades når alm batteri er fuldt opladet, og forbrugsbatteri prioriteres til forbrug, indtil det er tømt.

Herudover er jeg lidt i tvivl omkring valget mellem gas - eller benzinfyr. Hvad siger de kloge her??

Er der nogen kloge herinde der kan hjælpe mig med hvad der er bedst og hvad der skal indkøbes? og har nogen links til eldiagrammer el. lignende der måske kan hjælpe mig?

Mvh Søren

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Opbygning af elsystem i westfalia camper
« Svar #1 Dato: 03. Maj 2015 kl: 01:15:21 »
Hej Søren.

Jeg har et forbrugsbatteri af gel-typen, som er koblet via sådan en velfungerende fætter her...: http://www.danpower.com/product/booster-8/
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Opbygning af elsystem i westfalia camper
« Svar #2 Dato: 03. Maj 2015 kl: 01:38:40 »
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Freedom camper

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
Opbygning af elsystem i westfalia camper
« Svar #3 Dato: 06. Maj 2015 kl: 10:35:22 »
Et par lækre tråde mht el - helt sikkert.

Jeg har en elektriker til at hjælpe mig med opgaven, men han har ikke erfaring i at bygge biler/både/campingvogne.

Vil nogen hjælpe mig med en "indkøbsliste" af de store komponenter, dvs fejlstrømsrelæ osv?

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Opbygning af elsystem i westfalia camper
« Svar #4 Dato: 06. Maj 2015 kl: 10:51:18 »
Citat fra: "Freedom camper" post=120088
Et par lækre tråde mht el - helt sikkert.

Jeg har en elektriker til at hjælpe mig med opgaven, men han har ikke erfaring i at bygge biler/både/campingvogne.

Vil nogen hjælpe mig med en "indkøbsliste" af de store komponenter, dvs fejlstrømsrelæ osv?


hvorfor vil du have fejlstrømsrelæ, du skal kun have beskyttelse mod overstrøm dvs. sikring i bilen.

men få din elektrikker til at læse SB6 kap.708, hvis han ikke allerede har gjort det  ;)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Freedom camper

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
Opbygning af elsystem i westfalia camper
« Svar #5 Dato: 08. Maj 2015 kl: 07:39:00 »
Nogen andre der kan hjælpe ?

Verners svar kan jeg ikke bruge til meget.... :-(

Offline flemse

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 242
    • Vis profil
Opbygning af elsystem i westfalia camper
« Svar #6 Dato: 08. Maj 2015 kl: 08:16:33 »
Citat fra: "jensjakob" post=120012
Der er en del e-lækkeri at læse i Porterens tråd her:
http://www.t3nettet.dk/index.php/forum/diverse/92357-kim-s-badroadcamper-projekt-ms-4x4-ulven?start=80


Som JJ skriver, så tjek Porterens tråd. Der omtaler han også en lille bog om el opbygning ift. sejlbåde. Der står meget nyttigt og som jeg forstår, skrevet så man kan forstå det.

Måske det kunne hjælpe.

Men kan nu ikke helt forstå at der ikke er hjælp at hente på vwnettet. Mindes at der har været flere tråde omkring netop el diagrammer til forbrugsbatt. osv.

Offline Freedom camper

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
Opbygning af elsystem i westfalia camper
« Svar #7 Dato: 08. Maj 2015 kl: 09:15:43 »
har fundet en god tråd at starte ud fra - egentlig en stor del af den info jeg søger...

http://www.sejlnet.dk/artikler/foraarsklargoering-del-3-el-sanitet-og-gas

Offline per

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 137
    • Vis profil
Opbygning af elsystem i westfalia camper
« Svar #8 Dato: 08. Maj 2015 kl: 10:51:54 »
Det är bra om du funderar igenom vad som skall drivas via bostadsbatteriet. Om du skall ha ett kompressorkylskåp så fungerar de som jag har sett bara på 12 V. Ett modernt sådant kan nog gå ca ett dygn på batteriet. Vidare tycker jag att du skall koppla värmare, radio och belysning till bostadsbatteriet. Här finns lite om hur du skall koppla batterierna http://t3nettet.dk/index.php/forum/dine-projekter/12940-skillerelae-vs-arbejdsrelae#12940 . Kopplas batterierna med ett relä har du alltid ström i bilbatteriet. Jag skulle koppla 220 V till bilen med en jordfelsbrytare så att strömmen bryts om det blir något fel. Glöm inte att skyddsjorda karossen. Har du inte någon fast 220 volts förbrukare i bilen kan du sätta en laddare och ta ut strömmen via batteriet. Koppla laddaren till jordfelsbrytaren så den går igång när du kopplar 220 V till bilen. Då laddaren kan gömmas undan. Om du planerar att bo på campingar med ström så kan du tänka över om du vill ha en elektrisk värmare.
Per