Forfatter Emne: Eberspacher benzinfyr , sikkerhed?  (Læst 4566 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jheltzen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia 2.0 CU LBX
  • By: 8830
Eberspacher benzinfyr , sikkerhed?
« Dato: 25. Maj 2015 kl: 09:48:26 »
Hej.

Min gamle t3 westfalia fra 80 har et originalt benzinfyr der overraskende nok efter 35 år stadig virker.
Jeg er dog lidt betænkelig ved at bruge det da fyret har den lidt høje alder og benzin er noget lettere at antænde i end fx diesel.

Jeg vil derfor høre om man med ro i sindet kan beholde og bruge det gamle fyr eller om det bør blive udskiftet med fx et på gas?
Går der først ild i et et benzinfyr kunne jeg forestille mig at det hurtigt går rigtig galt og vil jo nødig brænde min gamle camper af.

Mvh Jesper.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Eberspacher benzinfyr , sikkerhed?
« Svar #1 Dato: 25. Maj 2015 kl: 13:36:17 »
Det er nok en sund ting at udskifte det.

Eller som minimum udskifte alle brændstofslanger (det bør gøres i alle tilfælde - også til/fra motor) da brændstofslanger er den største årsag til brændte T3'ere.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Eberspacher benzinfyr , sikkerhed?
« Svar #2 Dato: 25. Maj 2015 kl: 13:51:18 »
Fyret som sådan er egentlig ret simpelt, men som JJ så rigtigt påpeger, er benzinslanger tilbøjelige til at mørne med alderen, og det scenarium kræver ikke meget fantasi, at forestille sig hvad der så kan ske.

Fyret er sådan simplificeret et brændkammer med et gløderør og en blæser. Det kan koges ned til, at det enten kører eller også kører det ikke. Kører det ikke vil elektronikken slå pumpen fra, så benzinen ikke hober sig op i brændkammeret.
Det ville jeg ikke være så bekymret over, og da slet ikke når det fungerer.
Men skift samtlige gamle slanger i benzinsystemet inklusive fyret. Så er du garderet.

Offline jheltzen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia 2.0 CU LBX
  • By: 8830
Eberspacher benzinfyr , sikkerhed?
« Svar #3 Dato: 25. Maj 2015 kl: 14:33:35 »
Tak for svar.

Er ved at skifte fra kaburator til indsprøjtning på den gamle CU motor, så alle brændstofslanger fra tank til motor er skiftet, at tage de sidste 30 cm. fra tank til fyr med er en hurtig gjort.

Offline per

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 137
    • Vis profil
Eberspacher benzinfyr , sikkerhed?
« Svar #4 Dato: 26. Maj 2015 kl: 09:42:53 »
Är det inte så att bensinslangen till ebern inte får vara mjuk?
Per

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Eberspacher benzinfyr , sikkerhed?
« Svar #5 Dato: 26. Maj 2015 kl: 10:46:53 »
I Tyskland er et brændkammer kun godkendt for 10 år, så skal det skiftes (tjekkes til syn). Dårligt justerede varmefyr har allerede været årsag til dødsfald på bustræf i Tyskland. Folk fik i nattens forløb en CO forgiftning  ... mener at kvinden blev båret ud til Wietzendorftræf for 3-4 år siden ...

og lidt billeder om emnet ...

Bus is burning
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Eberspacher benzinfyr , sikkerhed?
« Svar #6 Dato: 26. Maj 2015 kl: 11:19:45 »
Det kan ikke retfærdigøre et ikke vedligeholdt benzin fyr. Og det kan nok heller ikke slukke en benzin brænd.
Men de fleste af dødulykkerne skyldes vel kvælning grundet kulilten, så en alarm til det er ikke af helt galt.

Falck (som jeg af en eller grund har mere tiltro til end THansens alarm) har pt. en godkendt alarm på tilbud til under 400 kr.

http://webshop.falck.com/teknik/kuliltealarm

Ved os er det et absolut minimumskrav for at det gamle gas køleskab får lov til at køre om natten.. Om det er falsk tryghed kan jeg ikke sige, men absolut bedre end ingen alarm når det kommer til kultile..

(hvis man er Tryg kunde får man yderligere rabat ved at bruge koden "Tryg". Den virker i øvrigt også selvom man ikke er Tryg kunde.. ;))
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Eberspacher benzinfyr , sikkerhed?
« Svar #7 Dato: 26. Maj 2015 kl: 12:44:09 »
Hvis brændkammeret er defekt/utæt på et benzin luftfyr, ville den viste kulilte alarme så kunne alarmere om dette..?
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Eberspacher benzinfyr , sikkerhed?
« Svar #8 Dato: 26. Maj 2015 kl: 13:53:49 »
Pas..

Men jeg håber da, at hvis et defekt brænderkammer forårsager, at ilten bliver forbrændt, at alarmen giver udfald på dette..

Samtidig tænker jeg, at sådan en gammel bil er piv utæt, at det dog ikke kan være et problem.. Men kulilteforgiftning er nok ikke noget man skal spøge med.
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Eberspacher benzinfyr , sikkerhed?
« Svar #9 Dato: 26. Maj 2015 kl: 19:03:34 »
Man skal bestemt ikke spøge med kulilte, men hvis afgangsrøret ellers fungerer og ikke er tilstoppet, burde de grimme rester fra forbrændingen havne udenfor bilen.
Det er dog en glimrende ide med en alarm, så er man da på den sikre side.
Personligt giver jeg ikke meget for de ti år, Jens Flensborg. Der er immervæk forskel på hvor meget de forskellige fyr er i drift. Nogle bruger det måske hver dag i vinterperioden, mens andre måske kun bruger det i weekender, eller måske endda endnu sjældnere.
Skulle det endelig være af begrænset holdbarhed, burde der være en fabriksmonteret timetæller på.

Offline jheltzen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia 2.0 CU LBX
  • By: 8830
Eberspacher benzinfyr , sikkerhed?
« Svar #10 Dato: 26. Maj 2015 kl: 19:44:04 »
Nu hvor vi er ved det, er der så nogle servicepunkter man kan tjekke?

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Eberspacher benzinfyr , sikkerhed?
« Svar #11 Dato: 26. Maj 2015 kl: 22:35:41 »
servicepunkter varmefyr?
alt over 10 år er ikke lovlig her hos tyskerne ...
man finder ofte brugte varmefyr på genbrugspladsen her  ...

 :woohoo:   :evil:  :evil:  :evil:
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Eberspacher benzinfyr , sikkerhed?
« Svar #12 Dato: 27. Maj 2015 kl: 01:17:06 »
Fyret er ikke som sådan indrettet på service, såfremt blæser og gløderør fungerer.
Man kan dog med lidt snilde skille det ad og smøre lejer etc, men det vil jeg kun anbefale hvis de skriger og jamrer sig. Ellers er parolen: Hvis det virker: Hold fingrene væk!  :P


Nu er vi ikke i Tyskland og dermed heller ikke underlagt tysk lovgivning.
Så hvad de gør syd og nord for grænsen er og bliver to forskellige ting.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Eberspacher benzinfyr , sikkerhed?
« Svar #13 Dato: 27. Maj 2015 kl: 08:38:54 »
no risk no fun ...

der er forskellige holdninger,  og når enkelte har oplevet omtalte dødsfald, så kigger man nok anderledes på tingene.

mere kommer der så ikke fra min side.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963