Forfatter Emne: Kølerslange og kølevæske - hvilken retning? (benziner, golf motor)  (Læst 1297 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Hvilken retning bevæger kølevæsken sig i - jeg har en benziner med en golf (3?) motor i. Baggrunden for spørgsmålet er installation af bilvarmer, som skal kobles ind (bliver nok på de to lukkede udtage/propper, som kan ses på billed #2 ved store køleslange til køler og retur).

Jeg kan se, at når motoren er varm, så er der bevægelse i kølevæsken i ekspansionsbeholderen, men indtil motoren er varm, så kan jeg ikke se/forstå hvilken retning kølevæsken løber. Nogen som (let) kan forklare det ud fra nedenstående billeder?

På billedet "total-slange" billede kan jeg se, at der fra motoren til vandpumpen under generatoren går en slange ind. Der er to udgange; en som går op i ekspansionsbeholderen og som går tilbage til motoren via en noget større slange (fra køleren). Det andet udtag fra vandpumpen går direkte til køleren foran i bilen med et par små-udtag på vej inden. Når jeg skriver "går fra motoren til vandpumpen", så er det ikke udtryk for, at jeg siger, at det er den retning, at kølevæsken bevæger sig - reelt er det dette mit spørgsmål går på.

Og - der hvor slangerne "mødes" (venstre side af billedet, midt) - er der en termostat/ventil, og hvorledes virker den?

Og - på tværs af motoren går et kobberrør (kan ses som grønt), som også er koblet til motoren og ind på kølerslangen. Hvad er funktionen af dette?

PS på min laptop, så skal man skrolle billedet for få mulighed for at se det yderste th af billedet.

[attachment id=1 msg=128350]
[attachment id=2 msg=128350]
« Senest Redigeret: 30. December 2016 kl: 14:41:06 af gungho »