Forfatter Emne: Utæt hydrauliksystem kobling  (Læst 2224 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Turtle

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
    • Vis profil
Utæt hydrauliksystem kobling
« Dato: 02. Oktober 2021 kl: 17:00:49 »
Hej
Vi er på weekend på Bornholm, og under kørsel begyndte koblingen at skulle pumpes for at virke. Det drypper fra den rillede kasse under bilen foran motoren. Jeg mener at have hørt, at koblingshydraulikken fyldes gennem bremsehydraulikken. Jeg har nu fyldt bremsevæskebeholderen op til max, og håber at vi kan komme hjem til Sjælland i morgen. Evt. fylde på undervejs. Er det en realistisk plan?
2,1 l 1988

Offline soekris

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 210
    • Vis profil
  • T3 model: T3 1.6Td Jx Syncro Panel Van 1991, T3 1.9DG Caravelle 1990
  • By: 4871, Moseby
Sv: Utæt hydrauliksystem kobling
« Svar #1 Dato: 02. Oktober 2021 kl: 20:34:44 »
Det kommer nok an på forbruget.. den er jo ikke så stor..
Men det er sikkert selve slave cylinderen så gør dig selv en tjeneste og få fat i en ny.. :)

Offline Turtle

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
    • Vis profil
Sv: Utæt hydrauliksystem kobling
« Svar #2 Dato: 02. Oktober 2021 kl: 20:43:46 »
Takker. Vi skal helt sikkert have det fikset når vi er tilbage. Vi prøver at lempe den hjem med godt med ekstra bremsevæske :-)
2,1 l 1988

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: Utæt hydrauliksystem kobling
« Svar #3 Dato: 03. Oktober 2021 kl: 08:11:06 »
Hovedcylinderen til koblingen sidder under rattet mellem bremse- og koblingspedalen. hvis den bliver utæt, så vil der ligge bremsevæske på gulvet i kabinen under gulvtæppet foran førersædet.
Når der er vådt under den rillede ting (gearkassen) foran motoren er det nok som nævnt koblingens slavecylinder, som har givet op. hvis det drypper under bilen, så tag en dråbe på fingeren, og mærk mellem to fingre, om olien føles "tør" og uden smøreevne. Så er det nemlig nok bremsevæske. sammenlign evt. med bremsevæske fra dunken. Slaven sidder et dumt sted og det er lettest at komme til, når bilen er på lift. at skifte salven er som sådan ikke svært. -snarere bøvlet. Den sidder med to M8 bolte, som der næsten ikke er plads til at få værktøj op til. Men det er muligt. Skru slaven af, og få den lirket frem i lyset. Og så skal koblings-slangen lirkes af. Den er som regel rusten der hvor der skal holdes igen med værktøj, når den skrues ud af slaven. En svejsetang eller lignende kan være en løsning. Slaven kan evt. udluftes inden den monteres igen. Der er nemlig heller ikke så meget plads til at få værktøj op til udluftningsskruen, når slaven er monteret igen. Det kan evt. gøres oppe fra motorrummet... -og hvis I ikke er vant til at skrue på biler... så lad en, der har lidt forstand på det, gøre det.. god tur hjem fra Bornholm. (PS. Der er ikke fare for at koblingens utæthed bruger bremsevæsken, så I får bremsesvigt. Kontrollampen for håndbremse vil lyse inden væskestanden bliver kritisk)
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline Turtle

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
    • Vis profil
Sv: Utæt hydrauliksystem kobling
« Svar #4 Dato: 03. Oktober 2021 kl: 12:55:22 »
Tusinde tak for super svar Erik. Det er præcis som du beskiver. Den lækker kun ved brug, den har stået natten over uden at lække. Vi har en ekstra dunk dot 5.1 i bilen nu, og er snart klar. Mange tak igen!
2,1 l 1988