Til brian ! Hege min viv, kører små turer til og fra skole ( vi har 4 drenge ). Nogen gange når klokken er mange, får den ful skrue ud af indkørslen. Det har på ca 500 små turer kostet to motorer og en gearkasse.
Gearkassen tager slet ikke skade af små ture, og vil jo være udsat for det
samme ved skift til benzindrift.
Så gearkassen bør være ude af overvejelserne.
Jeg tror de her dieselmotorer sagtens kan klare mange små ture.
Jeg har kørt 1.6 diesel siden 1985, i golf2 og T3, og der har været MANGE
små ture, de skal tælles i tusinder. På den tid har jeg kun oplevet at en
motor "gik ned" muligvis pga. slid, men diagnosen var ikke sikker.
De kan stoppe med at fungere af andre grunde (løs takthjul, revnet toppakning, manglende vand og olie).
Nu er det ikke sådan at jeg vil argumenterere imod benzinkonvertering,
og jeg vil også selv gøre det hvis der er gode argumenter,
men det kan jeg ikke se at der er.
Beslutninger skal tages på baggrund af saglige og korrekte fakta,
og ikke ammestuehistorier.
Den med at dieselbiler ikke holder til at køre små ture holder ikke
efter min erfaring.
Du skriver "koste 2 motorer", men var der en sikker diagnose?
Har du beskrevet problemerne på T3nettet?
Generelt med maskiner der ikke virker, så må man gå i detaljerne
og finde årsagen til at de ikke virker. Oftest er det jo bare en lille del
der forhindre maskinen i at fungerer. Så reparerer eller udskifter man
den den defekte del, og maskinen kører videre.
Ekselmpe: Jeg kender en ældre dame. Hun har en vaskemaskine.
Pludselig en dage virker den ikke, den vil ikke lukke vandet ud.
Hun ser maskinen som et "hele", en balckbox, der virker eller ikke virker.
Hun tror hun må have en ny.
Jeg lover at se på maskinen, og konstaterer at der bare er vandpumpen der
går for sejt rundt til at starte. Muligvis kan det fixes for 0.00 kr,
og i værste fald må man lige sætte en ny pumpe i til 250 kr.
Lige nu er der vist mindst 3 dieselmotorer til salg på T3nettet til 1000 kr
eller mindre.