Forfatter Emne: starter ikke.......  (Læst 2626 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

T3Anders

  • Gæst
starter ikke.......
« Dato: 13. August 2008 kl: 23:40:03 »
Jeg har gennem efterhånden længere tid vist at den min bil har haft en tendens til at aflade batteriet, sidste sommer gik der en tre-fire uger, så kunne man ikke starte før batteriet skulle lades. ikke noget videre problem, men aligevel...

Har så for nylig anskaffet en batteriladedims efter at problemet er blevet tiltagende værre gennem de senere måneder, dvs. kortere og kortere tid før problemet opstod. (En udmærket dims iøvrigt ; http://www.ctek.com/DA/Buy-Charger.aspx?charger=mxs3600, til afhentning for kr 545 her: http://www.castrolshop.dk/shop/profile.html) Har haft genopladet batteriet en 3-4 gange, det virker ok, batteriet er knap 3 år og havde ihvertfald stadig, inden de sidste par ganges genopladning, en udmærket effekt på 87% af max. når det blev testet. (Kender en batterikyndig som servicerer gaffeltruck-batterier....)

Selve starteren har gennem forløbet tilsyneladende virket helt normalt, når bare der var strøm nok. Skftede olie+filter i sidste uge og har kørt nogle hundrede kilometer uden problemer og med helt problemfri start af bilen.

Men nu er den helt gal, batteriet aflades hurtigt når ledningerne sættes på og med nyopladet batteri sker der nu slet ingenting med starteren, når nøglen drejes. Alle de sædvanlige lamper lyser stadig i instrumentpanelet, blæseren kører fint, så jeg formoder at det alene er et problem med at få strøm til starteren?

Efter at have søgt og læst i forummet (http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=115&highlight=startmotor),  forestiller jeg mig at næste skridt er noget med at efterse ledningerne mellem batteri og starteren. Det kunne måske passe med at der en løs forbindelse, fx. en ledning der er blevet gnavet mere og mere? Eller er der andre oplagte ting, måske kunne fejlen ligge mellem tændingsnøglen og starteren?

Er der noget særligt at være opmærksom på i den forbindelse, er det fx. sværere tilgængeligt ned gennem låget på en doka, og er det nemt at se og følge ledningerne/ skifte dem.....? er der nogle muligheder jeg helt har overset?
 :roll:

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
starter ikke.......
« Svar #1 Dato: 14. August 2008 kl: 00:10:46 »
det kunne lyde som dit bundstykke ved tændingslåsen der svigter dig, det kan måske også være årsag til afladningen, men har du målt om den afladder?
hvis ja hvor mange ampere?

du kan hurtigt tjekke om den får spænding nok til starterrelæet ved at tage en h4, h7 eller lign. forlygtepære med to stykker ledning på.
den ene ledning holder du på kl.50 ved starteren (+ til starter relæ) og den anden ledning til stel, så får du en til at dreje nøglen til start, så skal den gerne lyse klart og skarpt, hvis ikke har du et problem enten i bundstykket eller i forbindelsen derfra og til starteren.

en anden måde at tjekke det på er at tage ca. 1,5m ledning med en kabelsko i den ene ende som mont. på starterrelæets kl.50
den anden ende kan du kortvarigt røre batteriets pluspol med (husk at bilen skal stå i frigear :wink: ) det skal få starteren til at køre, hvis starteren ellers er iorden og har rene anlægsflader og der er stel til motor og gearks. men det er der sku skrevet så meget om i så mange andre starter-tråde.

har du prøvet at afmont batteriets pluspol med en gammeldags prøvelampe imellem? hvis den lyser har du afladning!
og det første man piller fra er radio og anlæg (det er der afladningen er i 9 ud af 10 tilfælde :wink:  )
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
starter ikke.......
« Svar #2 Dato: 14. August 2008 kl: 08:06:01 »
Giver startrelæet et klik når du sætter tænding på ? Jeg har før oplevet at det er ledningen med kabelskoen på startrelæet der er irret over eller kun hænger i ir, men det forklarer ikke afladningen.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

T3Anders

  • Gæst
starter ikke.......
« Svar #3 Dato: 15. August 2008 kl: 10:24:42 »
Jeg havde oprindelig en mistanke til radioen så den har jeg hevet ud...ved så ikke helt om det udelukker at ledningerne bagved laver ballade.

Men jeg må da nok se at prøve nogle af Verners forslag. Symptomerne er vel nok nærmest noget der passer problemer i bndstykket. Nu har jeg jo (heller ikke) erfaring med biler og el; en prøvelampe, -er det noget specielt, eller noget jeg mon allerede har liggende i huset?

Når nu starteren har fungeret helt normalt for kun få dage siden, så tror jeg umiddelbart ikke det er irrede flader eller andet dernede omkring. Men en forbruger har jeg et eller andet sted. :x

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
starter ikke.......
« Svar #4 Dato: 15. August 2008 kl: 18:54:49 »
Hvis generatoren har en defekt diodebro, kan den sagtens lade - men også aflade, når bilen står stille.
Oft kan dette ses ved, at lyset "blafrer" når der gasses op (Men ikke altid )
og som allerede foreslået: En prøvelampe indskudt mellem batteriets pluspol og fødekalet. Lys= afladning.
Har du stik bag i generatoren,demonteres dette (eller skrueterminal) og test igen. Ingen lys = synderen fundet.

Offline per

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 137
    • Vis profil
starter ikke.......
« Svar #5 Dato: 16. August 2008 kl: 08:18:03 »
Ingen lys = synderen fundet.

Hittar du inte felet enligt ovan får du börja att dra ut säkringarna. Det brukar minska antalet platser att kontrollera. Att gissa och koppla ur på måfå är ju nästan ett hopplöst projekt. Det går nog bättre med en multimeter än en lampa när man testar.
Per

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
starter ikke.......
« Svar #6 Dato: 17. August 2008 kl: 14:37:59 »
en prøvelampe ser sådan her ud, den kan fåes de fleste steder f.eks. harald nyborg, biltema m.fl.

http://www.kesa.dk/product.asp?product=1920
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

T3Anders

  • Gæst
starter ikke.......
« Svar #7 Dato: 27. August 2008 kl: 10:53:53 »
så kører den igen  :) , synderen er fundet; det var stelkablet som var irret over.

Og jeg har betalt mig fra det, har hverken tid eller evner til at rode med det, men det var jo ellers temmelig simpelt, kunne nok finde ud af at tjekke det en anden gang - men nu går der jo nok en rum tid før det er irret over igen!

Fik så lige skiftet starteren i samme omgang, mekanikeren sagde at den lød underligt og nok snart ville stå af. Spændt på at se regningen........hvad koster en ny starter egentlig?

T3Anders

  • Gæst
starter ikke.......
« Svar #8 Dato: 27. August 2008 kl: 10:58:01 »
kr 955,30 hos Howdi kan jeg se....

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
starter ikke.......
« Svar #9 Dato: 27. August 2008 kl: 10:58:40 »
Citat fra: "T3Anders"
så kører den igen  :) , synderen er fundet; det var stelkablet som var irret over.

Og jeg har betalt mig fra det, har hverken tid eller evner til at rode med det, men det var jo ellers temmelig simpelt, kunne nok finde ud af at tjekke det en anden gang - men nu går der jo nok en rum tid før det er irret over igen!

Fik så lige skiftet starteren i samme omgang, mekanikeren sagde at den lød underligt og nok snart ville stå af. Spændt på at se regningen........hvad koster en ny starter egentlig?


ca. 1000kr. hos en ikke VW forhandler eller omkring 600, for en nyrenoveret, hos en T3 dele pusher her på siden!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.