Forfatter Emne: Tandrem JX  (Læst 3279 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline flemse

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 242
    • Vis profil
Tandrem JX
« Dato: 29. Januar 2013 kl: 12:47:08 »
Jeg har søgt lidt rundt i forumet, men synes ikke rigtig jeg kan finde noget om skift af tandrem på JX motor. Synes bare jeg på et tidspunkt har set en trå hvor det blev gennem gået med billeder osv..

Nogen der kan hjælpe?

På forhånd tak

bjarkethomsen

  • Gæst
Tandrem JX
« Svar #1 Dato: 29. Januar 2013 kl: 15:59:21 »
Jeg har også denne opgave på to-do listen, så jeg er med på en lytter :)

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Tandrem JX
« Svar #2 Dato: 29. Januar 2013 kl: 16:08:33 »
Jeg havde glæde af denne video da jeg skulle prøve det.


Edit: Og den her er også god - den handler egentlig om timing af dieselpumpen, men mange af de samme obspunkter går igen ved tandremsskifte.

Offline flemse

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 242
    • Vis profil
Tandrem JX
« Svar #3 Dato: 30. Januar 2013 kl: 08:50:24 »
Mange tak

Men har der ikke været en tråd her på siden også?

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Tandrem JX
« Svar #4 Dato: 30. Januar 2013 kl: 12:37:14 »
Jo masser af dem! Men de er blevet slettet da man syntes at trådene om "min bil" skulle slettes efter 1/2års inaktivitet, men alt andet skrald blev. Jeg havde i min første tråd om min brandbil, hawaiibus, en beskrivelse, men de er væk ;(
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

bjarkethomsen

  • Gæst
Tandrem JX
« Svar #5 Dato: 02. Februar 2013 kl: 20:56:25 »
Jeg vil lige høre om der er nogle kyndige som krummer tær, hvis jeg tænker at skifte tandrem ved at:

- Markere den gamle rem og remhjul på de forskellige remhjul
- afmontere rem og overføre markeringer til den nye rem
- montere ny rem vha. markeringerne.
- samle skidtet og - voila!

??

jmjbiler

  • Gæst
Tandrem JX
« Svar #6 Dato: 02. Februar 2013 kl: 21:01:18 »
sæt den på mærker og markere derud fra så den ik hopper lige pludselig , så burde det ku gøres på den måde

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Tandrem JX
« Svar #7 Dato: 02. Februar 2013 kl: 21:59:05 »
Hvis du ikke er kyndig ud i at skrue motor så be om at få hjælp af en som er det, første gang du skifter rem.
 Jeg har sagt det før og nu igen: Alt hvad man kan er nemt. Be om assistance!!

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Tandrem JX
« Svar #8 Dato: 02. Februar 2013 kl: 22:28:13 »
Jeg ville kun krumme tæer hvis det var min motor...

Men det er da en super plan for at gøre plads til en nye frisk motor i brønden. Hvis du ikke magter at tage livet af den nuværende maskine med fuldt overlæg, så er straks bedre at lave halvdelen af et tandremsskift og så lade tingene gå sin naturlige vej ;-)

Der er en grund til at når dieselpumperne times så måles forskydningen af højtrykstemplet i 1/100mm og det er langt under en tand på remmen. Så blot at remmen sidder som den gamle rem uden en eneste tand er rykket er ikke ensbetydende med at timingen er den samme som den gamle rem.
Mvh. Casper

bjarkethomsen

  • Gæst
Tandrem JX
« Svar #9 Dato: 02. Februar 2013 kl: 23:23:25 »
Jeg var lige ved at få forhåbninger om at det skulle blive en relativt let omgang! Men det er første gang, og dersom må jeg krybe til korset! Hvad gør jeg så? (hjælp)

Sådan som den står nu er remmen blottet og klar til at den skal skiftes.

VH. Bjarke

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Tandrem JX
« Svar #10 Dato: 02. Februar 2013 kl: 23:25:44 »
Du kunne starte med at rette "Danmark" i din profil, til den by hvor du bor ;)
Danmark er lille, men jeg gider f.eks. ikke køre til Kbh. for at skifte en tandrem...
Var det måske derimod i nærheden kunne jeg nok godt overtales til at vejlede :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

bjarkethomsen

  • Gæst
Tandrem JX
« Svar #11 Dato: 02. Februar 2013 kl: 23:41:43 »
Gjort! er bosiddende  i Århus,  men Vellen stående i Øster snede.  :)

Jeg skal have bestilt dele fra vw-shoppen. Det er klogt at skifte strammerhjulet i samme ombæring ikke?

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Tandrem JX
« Svar #12 Dato: 03. Februar 2013 kl: 09:04:32 »
Jeg kan ikke forstå jeg ikke kan kopiere en tråd som hedder "død turbo efter skift af toppakning" fra d. 30/5  2011.

Der har jeg lagt billeder af mærkerne og flere, bl.a. Jarl, har skrevet gode råd i den tråd.

Hvor står bilen i Øster Snede ?

Jeg skal til Århus engang idag men har ikke tid at skrue, men kan vise dig hvordan jeg har gjort, og efter min skiften tandrem stillede Black Chart timingen, med ur, men han har vist ikke uret længere.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Tandrem JX
« Svar #13 Dato: 03. Februar 2013 kl: 11:00:00 »
Se, det var jo meget bedre :)
Øster Snede er jo ikke voldsomt langt væk ;)

Jeg har desværre ikke mit timeur mere, men hvis vi kan låne et, et eller andet sted, skal jeg nok være behjælpelig med skiftet..
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

bjarkethomsen

  • Gæst
Tandrem JX
« Svar #14 Dato: 05. Februar 2013 kl: 13:41:06 »
Skal vi prøve at finde ud af noget?
Var der en i Århus som ville vise metoden på deres motor (KH)?
Eller skulle vi finde ud af noget BlackChart?  ;)

Og mht. måleure. what do we do  :huh: