Forfatter Emne: hæve tage hvilke modeller og hvor ?  (Læst 3447 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline goffy

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 81
    • Vis profil
  • T3 model: div t3 :)
  • By: 9700 brønderslev
hæve tage hvilke modeller og hvor ?
« Dato: 05. November 2015 kl: 12:23:03 »
Hej jeg over vejer at hive høj taget af min 79er og erstatte det med et hæve tag det behøver ikke nødvendigvis være et westfalia og det er ikke nødvendigt at kunne sove der oppe :)
er der nogen der har et bud på et tag og evt ved hvor jeg kan købe et og gerne et komplet med skinner og hele mulletjavsen  :woohoo:

Offline flemse

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 242
    • Vis profil
hæve tage hvilke modeller og hvor ?
« Svar #1 Dato: 05. November 2015 kl: 13:28:36 »
Er den på 60% afgift, så tjek lige om du kommer i klemme, hvis du fjerner 2 sovepladser? Hvad er det for et ragede har nu, evt. Billeder kunne hjælpe!

Offline goffy

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 81
    • Vis profil
  • T3 model: div t3 :)
  • By: 9700 brønderslev
hæve tage hvilke modeller og hvor ?
« Svar #2 Dato: 05. November 2015 kl: 13:37:40 »
den har ingen sove pladser der oppe nu men smider lige et billede op når jeg kommer hjem fra job  B)

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
hæve tage hvilke modeller og hvor ?
« Svar #3 Dato: 05. November 2015 kl: 14:45:09 »
Lidt om hævetag:

Westfalia:
1979 - 1985 oppe er sengen 110 cm bred  
1985 - 1992 oppe er sengen er 120 cm bred

Westfalia ændrede i 1985 rammen på taget, det blev skåret mere op til siderne. Her taler vi om de originale Westfaliabusser der er født som camper.

Westfalia Mosaik:
En model der kunne købes som sæt til ombygning. Her skæres der et hul mellem B og C traverse der ligger under taget. Man må ikke skære i de nævnte traverser. Samtidig havde man en skabelon til hullet i taget, hvor så den omtalte ramme "Mosaik" blev sat ind som et vindue.

Man kan godt sige at Mosaik modellen er koperet af flere andre ...

Futura, Reimo og mindst 5 andre:
Der blev produceret mange forskellige modeller mellem 1979 og 1992, så det er lidt svært med at udtale sig om detaljer, uden at kende til den fundne model. Enkelte engelske modeller ligner et GFK badekar, de lægges bare på tages og skrues fast - færdigt arbejde.

Teltdugen:
Der er forskel på den originale teltdug op til 1985 og efter 1985. Der er primært bredden (110 eller 120 cm) og lynlås på siderne vi taler om.

Jeg vedhæfter skabelonen til at save hul i taget, der må ikke skæres i traverse. Man kan i flere tilfælde nøjes med en selvlavet træramme til hullet o 2 trælister der ligger på bussens tag på venstre og højre side. Derpå lægges der så en tynd aluplade på 3 mm og oppe over hullet bygger man 2 krydsfinerplader med klaverbånd.

[attachment=20653]Skabelon_godkendt_hul_i_taget.jpg[/attachment]
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
hæve tage hvilke modeller og hvor ?
« Svar #4 Dato: 05. November 2015 kl: 14:49:36 »
Som man kan se her på billedet, kan man også benytte sig af den gråfarvede liste der sidder på et trappegelænder for at pynte på den indvendige ramme. I dette her tilfælde er det blevet skruet fast på trærammen (Futuramodel 1982).


[attachment=20654]Ironman_11.jpg[/attachment]
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
hæve tage hvilke modeller og hvor ?
« Svar #5 Dato: 05. November 2015 kl: 16:18:53 »
Citér
Hej jeg over vejer at hive høj taget af min 79er og erstatte det med et hæve tag det behøver ikke nødvendigvis være et westfalia og det er ikke nødvendigt at kunne sove der oppe :)
 er der nogen der har et bud på et tag og evt ved hvor jeg kan købe et og gerne et komplet med skinner og hele mulletjavsen :woohoo:


Jeg er lidt nysgerrig på, hvorfor du vil skifte højtaget ud med et hævetag.

Der er fordele og ulemper ved begge dele, så det er lettere at give dig feet back, hvis vi kender dit motiv.

I øvrigt Jens,, fin beskrivelse, så lærte jeg også noget i dag :)
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline goffy

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 81
    • Vis profil
  • T3 model: div t3 :)
  • By: 9700 brønderslev
hæve tage hvilke modeller og hvor ?
« Svar #6 Dato: 06. November 2015 kl: 06:34:52 »
hold da op tak for den fine respons og tegninger og billeder er lige noget for mig men kan godt se det er en noget større opgave end jeg lige regnede med.
grunden til jeg gerne vil have hæve tag er pga kørekomforten og pga jeg godt kunne tænke mig en T3 med hæve tag (jeg har jo allerede en med fast tag :) )
den 79er jeg har er kraftigt ombygget og det er hjemme lavet det ser såmænd godt ud og det ser ud til at være udført af en der har prøvet det før :)
jeg smider lige et par billeder og jeg overvejer om den skal laves om så den igen ligner en fra 79

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
hæve tage hvilke modeller og hvor ?
« Svar #7 Dato: 06. November 2015 kl: 08:22:06 »
Lidt billeder ... det der højtag er nok uden traverser, så der popper en del kritiske detajler op i henhold til det tyske synskrav. Oden B og C traverse er den ikke driftsikker iflg. det tyske lovkrav. En ombygning til original Westfalia tagramme medfører jo, at man skal slagte en original Westi. Jeg kender til Wolfgang her i Tarp, han har monteret det originale 120 cm West fra model efter 1985 på sin syncro. Man skal være godt trænet og erfaren til sådan en ombygning pga. svejse- og pladearbejde.

Min syncro har et Futura der er magen til Mosaik, altså noget der kunne købes som ombygningssæt.


[attachment=20664]Ironman_06_2015-11-06.jpg[/attachment]

[attachment=20665]Ironman_07.jpg[/attachment]

[attachment=20666]Ironman_09.jpg[/attachment]

[attachment=20667]Ironman_10_2015-11-06.jpg[/attachment]

[attachment=20668]Ironman_16.jpg[/attachment]

[attachment=20669]umbau01_2015-11-06.jpeg[/attachment]
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
hæve tage hvilke modeller og hvor ?
« Svar #8 Dato: 06. November 2015 kl: 08:22:58 »
Lidt billeder ... det der højtag på din bus er nok uden B og C traverser, så der popper en del kritiske detajler op i henhold til det tyske synskrav. Oden B og C traverse er den ikke driftsikker iflg. det tyske lovkrav. En ombygning til original Westfalia tagramme medfører jo, at man skal slagte en original Westi. Jeg kender til Wolfgang her i Tarp, han har monteret det originale 120 cm West fra model efter 1985 på sin syncro. Man skal være godt trænet og erfaren til sådan en ombygning pga. svejse- og pladearbejde.

Min syncro har et Futura der er magen til Mosaik, altså noget der kunne købes som ombygningssæt.


[attachment=20670]Ironman_06_2015-11-06-2.jpg[/attachment]

[attachment=20671]Ironman_07_2015-11-06.jpg[/attachment]

[attachment=20672]Ironman_09_2015-11-06.jpg[/attachment]

[attachment=20673]Ironman_10_2015-11-06-2.jpg[/attachment]

[attachment=20674]Ironman_14.jpg[/attachment]

[attachment=20675]Ironman_16_2015-11-06.jpg[/attachment]

[attachment=20676]umbau01_2015-11-06-2.jpeg[/attachment]
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
hæve tage hvilke modeller og hvor ?
« Svar #9 Dato: 06. November 2015 kl: 09:30:36 »
Med hensyn til kørekomforten bliver den ikke nødvendigvis, bedre med et hævetag.

Jeg monterede dette halvhøje Polyroof fastag på Arnold og fik faktisk bedre kørekomfort end med standard T3 taget.

I sidevind, bl.a. ved overhaliger af lastbiler på motorvej, kan en T3,som bekendt, slå nogle gevaldige sving fordi den påvirkes mest af vindstødene i den lette forende.

Polyroof taget her, er lavest foran, så selvom man stadigvæk kunne mærke vindstødende, skiftede bilen ikke retning, da den største vindpåvirkning var på den tunge bagende. Det gav en meget mindre anstrengt og meget tryggere kørsel ved højere hastigheder.

Desuden gav taget ikke større brændstofforbrug og kunne ikke mærkes negativt i modvind.

Jeg har derimod set målinger der viser, at et Westfalia hævetag med "badekar" giver en væsentlig forøgelse af vindmodstanden I forhold til et standard T3 tag.
Man kan få en spoiler, til erstatning for badekarret, der angiveligt skulle give et noget bedre flow.


[attachment=20677]P5060126.jpg[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline goffy

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 81
    • Vis profil
  • T3 model: div t3 :)
  • By: 9700 brønderslev
hæve tage hvilke modeller og hvor ?
« Svar #10 Dato: 06. November 2015 kl: 16:54:54 »
hmmm ja okay kan godt ske jeg skal leve med det høje tag jeg er på ingen måde pladesmed og er nok lidt af en fusker :) så med de input jeg har fået de sidste par dage tror jeg sku jeg lever med den som den er og bruger mit krudt på at lave lidt rust og skifte fronten og pille skørter af
jeg kunne godt tænke mig den kom til at ligne en 79er igen og så bliver det en 79er med høj tag det kan jeg måske nok leve med
men 1000 tak for alle de input det er jo super  :)