Forfatter Emne: skrue lidt i pumpen  (Læst 1862 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

sren madsen

  • Gæst
skrue lidt i pumpen
« Dato: 10. Juni 2009 kl: 22:55:20 »
Hej, jeg har en 1,6 TD fra 87´
Der er ikke meget skub i den, men ellers går motoren godt.
Tænkte lidt på at skrue den lidt i pumpen, hvad er jeres mening? Er det ikke ca 15min. man skal gi´den?

sren madsen

  • Gæst
skrue lidt i pumpen
« Svar #1 Dato: 10. Juni 2009 kl: 23:28:40 »
Vil også gerne have den lidt op i ladetryk. Lyder 0,9-1 bar ikke ok, hvis det skal være holdbart?

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
skrue lidt i pumpen
« Svar #2 Dato: 11. Juni 2009 kl: 00:25:30 »
Du kan sagtens prøve at give den lidt mere at leve af, men du skal nøjes med 1/8 omgang ad gangen på mængdeskruen, og stoppe ved røggrænsen.

"""Hvis du så også giver den 1 bar i ladetryk skal du nok kunne mærke at den får lidt mere trækkraft ( men sikkert ikke ret længe ) men du skal huske at justere overtryksventilen så den ikke bare lukker luften ud."""

Ovennævnte er opskriften til en næsten sikker motordød !!!!!
Der er dog en lille chance for at den overlever hvis du har både oliekøler og intercooler på.

Hvis din turbo yder 0,6 - 0,7 bar og du justerer pumpen op til røggrrænsen, og der stadig ikke er særligt meget træk i den, så er det nok en anden motor der skal til, men nu skal du ikke sammenligne trækkraften med en bil som kun vejer det halve....
Hvis din motor er 100% i orden og rigtig indstillet, er der trods alt kun 69 HK at lege med.
Du kan godt få lidt mere ud af den, men skal den holde til det, kræver det altså meget mere end et højere ladetryk og noget mere brændstof.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
skrue lidt i pumpen
« Svar #3 Dato: 11. Juni 2009 kl: 07:57:16 »
Helt enig med Tony.

En 1,6 TD (JX) er i forvejen stærkt termisk overbelastet som standart. Vi laver alle mulige tricks for at modvirke den indre overophedning - særligt på cylinder 4. Og selv med oliekøler og ladeluftkøler vil en yderligere effektforøgelse koste på levetiden - ret alvorligt endda.

Faktisk - efter min "morfar-smag" - performer en frisk JX'er glimrende i bilen, men hvis du oplever, at motoren yder ringere end andre af samme type, så ville jeg nok snarere eftersøge årsagen end at tvinge mere foder ind i gabet.

Hvis du vil se lidt om justeringsmuligheder på pumpen og turboen, så er der en beskrivelse her:

http://www.jarlpaulsen.dk/Bosch-pumper.html

og her

http://www.jarlpaulsen.dk/turborenovering.html
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!