T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: dokajønne efter 06. April 2009 kl: 11:54:28

Titel: 1,6l vw-motor i transporteren (motorkode aee)
Indlæg af: dokajønne efter 06. April 2009 kl: 11:54:28
Hej forum
I en skoda felicia ligger der en vw 1,6 aee (75hk) motor. De er som regel svinebillige (når de ligger i en skoda) og min erfaring med dem (i skodaer) er at de er pålidelige, kvikke og momentstærke. Man mærker knapt at man spænder en 900kg campingvogn efter og man er tit først over lyskrydset.

Kunne denne være et motorvalg til en T3? Passer den mon bolt-on på en dieselklokke? er det sansynligt at den ville kunne slæbe en T3 (bare med samme overbevisning som en 1,6D (50hk)eller måske en 1,9wbx (60hk)?) Hvad med brændstofforbruget? Jeg ved at motoren i en skoda (fuldt ferielæsset med 4pers og campingSvogn) ikke kan presses under 10km/l.

..hm det vigtigste spørgsmål må vist være OM den passer det andet skal sgu nok gå.
Titel: 1,6l vw-motor i transporteren (motorkode aee)
Indlæg af: dokajønne efter 12. April 2009 kl: 09:11:45
Og hvad med denne?

http://www.guloggratis.dk/biler/reservedele/motor/annonce/4665458?bigimages=1#images

også plug n play
Titel: 1,6l vw-motor i transporteren (motorkode aee)
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 12. April 2009 kl: 09:13:37
Hvordan er momentkurven i forhold til 1,9´eren?

16v´eren er jo PnP som en alm. ABS er, men der må du jo nok op med slanter i forbindelse med 20% regelen.
Titel: 1,6l vw-motor i transporteren (motorkode aee)
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 12. April 2009 kl: 09:21:56
Ja, en 16v har jo lidt mere end 20% hk en en 1,9 motor...

det er 129 eller 136 hk den har.
Titel: 1,6l vw-motor i transporteren (motorkode aee)
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 12. April 2009 kl: 09:30:34
Nej, for så risikerer man at få en gæld, der ikke er at spøge med!

Om det er mange eller få ved jeg ikke, men da vel ikke mere end 10-15.000.

Det er nu heller ikke det jeg vil frem til, det var blot til oplysning, selvom jeg tror Dokajønne er klar over det.
Titel: 1,6l vw-motor i transporteren (motorkode aee)
Indlæg af: dokajønne efter 12. April 2009 kl: 09:43:42
Mntjoe... spørgsmålet er nok lidt hypotetisk, men er 2,0'eren bygget på dieselblokken og dermed lige til at vippe i?
Titel: 1,6l vw-motor i transporteren (motorkode aee)
Indlæg af: Jarl efter 12. April 2009 kl: 20:46:40
Ja, 2,0'eren passer på dieselklokken, men om den store indsugningsmanifold kan være der uden at modificere motorbrøndens side tvivler jeg på. Heldigvis er det jo så heller ikke aktuelt, da ingen raske mennesker vil lægge en motor i en T3 med så et katastrofalt dårligt momentforløb som en 16-ventiler. Den gode gamle 8V har et langt bedre momentforløb og føles derfor trods sine "beskedne" 115 hk langt stærkere. Find nogle teknisk skole-elever og prøv deres GTI V16, og opdag, hvad man egentlig forstår ved "hul i momentkurven".

Om Skodaens maskine passer i, ved jeg ikke, men jeg kan svare med et spørgsmål: Har den mellemaksel? Hvis ja, så ja. Hvis nej, så nej.
Titel: Sv: 1,6l vw-motor i transporteren (motorkode aee)
Indlæg af: verner efter 28. September 2019 kl: 01:32:40
Gammel tråd, men aldrig helt besvaret...
En AEE tilhører ikke EA827 blok familien og passer derfor ikke på dieselklokken uden en adapterplade

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_discontinued_Volkswagen_Group_petrol_engines