Forfatter Emne: Octavia eller Passat  (Læst 5676 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Octavia eller Passat
« Dato: 17. September 2014 kl: 17:59:42 »
Jeg kigger på vinterbil, og er blevet enig med mig selv om at 1,9TDi skal være motoren og forbruget skal ligge på 18+ km/l. Jeg kører meget og jeg bryder mig ikke om at give for meget i grøn ejerafgift. Hermed er de store familiecontainere valgt fra (sharan mm)

De mindste biler med 1,9TDi er også sorteret fra. Børneflokken er vokset og jeg vil ikke atomisere barnevogn mm. før den skal om i bilen. Hermed har jeg så  også valgt stc.

Tilbage er:
A4, Golf, Octavia, Passat

A4 og Golf dumper på pris. Mit budget ligger et sted mellem 15k og ABSOLUT max 30k

Tilbage står nu Octavia og Passat

Jeg ved at en Octavia frem til ca. 2002 er tæt på uopslidelig, men hvad siger panelet om Passat?? Og er der et bilmærke jeg totalt har overset?

Jeg plejer at shoppe en skoda Felicia til 5 - 10k, men benzinforbruget til mine 40000 årlige km gør at jeg næsten lige så godt kan køre i bussen. En del af øvelsen er også at skåne bussen (og mig)  for vinterens uhyrligheder.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Octavia eller Passat
« Svar #1 Dato: 17. September 2014 kl: 19:05:25 »
Det har vi jo vendt 1000 gange.. og vi ender altid ved Polo stc.. den er sku stor nok til dig en enkelt vinter.. (inden du har kørt den i sænk)
http://www.guloggratis.dk/biler/personbiler/vw/polo/annonce/erhverv/20912826-vw-polo#image-90818708


Og DERUDOVER så er det  jo ligemeget om det lige præcis er en 1,9..

Polo stc. Golf IV stc., Fabia stc. og

favoritten A6 1,9tdi med manuel 6 trins (svær at finde til 30 men det sker... hvis man er tålmodig) den sniger sig lige op på 17-18 stykker og findes i 1997 udgave..

Og uden for Vw verdenen (men stadig i bundesrepublikken)

Opel Astra stc, Mercedes c220 cdi stc.

Ellers måske en Toyota Avensis 2,0 D stc.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Octavia eller Passat
« Svar #2 Dato: 17. September 2014 kl: 20:22:34 »
jeg har valgt helt at springe pumpedyse motorerne over pga. forbrug og larm!
i stedet har jeg valgt en lille 1,4 hdi (commonrail)

det commonrail kan er at levere effekt uden at lyde som en traktor og drikke som en gris!
min svoger havde en golf4 101 hk den kørte næsten aldrig mere end 16 -17 km/l!

så mit råd er at finde en bil med en PSA dieselmotor :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Octavia eller Passat
« Svar #3 Dato: 17. September 2014 kl: 20:43:14 »
Tja overser du noget ?

I mit tidligere virke var jeg i en del år tilknyttet vor "Automotive group". Vi leverede "løsninger til sædefremstilling (skummet), støjdæmpning, kofangere, solskærme, dele til motorrummet og gud ved hvad.
Nu tager vi et eksempel og vælger så ikke lige VW, men en hedengangen fabrik, blot så man kan sætte sig ind i det tankesæt, der foregår hos bilfabrikker.
Vi vælger en fabrik som med succes laver en model som vi kalder 99. En virkelig kvalitetsbil som holder sig i markedet i mange år. Til sidst er det lykkedes at udvikle et sædeskum, der nærmer sig det perfekte. Et parameter er: "elongation at break" det vil sige at man trækker skummet i de tre akser, og stopper ved første brud, det gælder om at kunne trække det længst muligt, i faserne nyt frisk skum, døgn gammelt skum og så forskellige ældningsperioder (kunstigt skabte år). Et andet parameter er f.eks. "rådne egenskaberne" i.e. hvorlænge er skum om at nedbrydes ved varme og fugt over tid og så en masse bla bla.
Nu vælger vor fabrik så at lancere en ny model vi kan kalde den 900. Det perfekte skum fra 99 serien overføres så til 900 serien og så er den skid slået. Men man er jo ambitiøs der skal laves en "Kongemodel" den skal vi så kalde 9000. Man overfører så det gode skum fra 900 modellen til 9000 modellen, og samtidigt går der så et arbejde igang (det var til at tude over), og det skal gå stærkt, med at lave et sædeskum til 900 modellen, der har klart dårligere egenskaber på alle parametre, således at der er en kvalitetsmæssig forskel på 900 og 9000 serien. Det er marketing, for skumproduktet har nøjagtigt samme indkøbspris for fabrikken, samme produktionspris for producenten.

Skal vi nu følge denne logik, hvilket vi sikkert mellem os godt kan ;)  så er sorteringen følgende:1 Audi,2 VW, 3 Skoda og 4 Seat. Inden nogen nu farer i cyberblækhuset og siger: "Jamen delene er jo forskellige i størrelse etc" så er det jo ganske rigtigt, men grundmaterialer er nu engang grundmaterialer, og der er grænser for hvor mange "potter og pander" råvareleverandører kan stille til rådighed for en branche, specielt autobranchen, som er et volumenmarked, hvor fortjenesten er latterlig lav.

Så for at komme til sagen :cheer: som man skal på et tidspunkt :lol: så ville jeg med min baggrund, når jeg skulle vælge "en vinterbil der bare skal trille" fravælge Seat og sikkert også Skoda og så enten vælge Audi eller VW.

Det var bare det jeg ville sige.

Med venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Octavia eller Passat
« Svar #4 Dato: 17. September 2014 kl: 20:45:12 »
Fiseme ellers et lavt km tal på den der Polo!!! (hvis det passer)

PSA....så er vi vist i den franske afdeling ikke?

(en berlingo ville passe suverænt til mit behov, men jeg er for forfængelig)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Octavia eller Passat
« Svar #5 Dato: 17. September 2014 kl: 20:52:50 »
Ja, Bent. Jeg er med på hvordan salgshensyn på grimmeste vis kan forpurre et kvalitetsprodukt. Grunden til at jeg har kastet mig over de unge Octavia årgange, er at de blev bygget på et tidspunkt,  hvor Skodas vigtigste mål var at forbedre deres image. En førstegenerations Octavia er rigtig godt skruet sammen.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Octavia eller Passat
« Svar #6 Dato: 17. September 2014 kl: 21:46:48 »
En Passat hvor de forreste bærearme er i orden (8 stk), kører en del bedre end Octavia synes jeg. Octaviaen kører på en mindre platform/undervogn fra golf 4 og Passat har samme platform som A4. Der er bare mere plads i passaten end A4.
Og så med den "gamle" 1,9tdi. Modellen før pumpedyse... Så er du kørende.. :-)
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Octavia eller Passat
« Svar #7 Dato: 17. September 2014 kl: 21:59:51 »
Ja, det er helt klart TDi før pumpe dyse jeg søger. Jeg regnede med at bare jeg holdt mig til årgangene under 02, var jeg på den sikre side.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.766
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Octavia eller Passat
« Svar #8 Dato: 17. September 2014 kl: 22:25:32 »
Hej hvis du skal have en næsten u op slidelig køre maskine så skal du gå efter en SDI  64hk , den går nemt over 20 på literen og fåes som Stc. Både Polo , Fabia og cordoba ,har set flere der har gået over 400000 km.Hilsen Poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Octavia eller Passat
« Svar #9 Dato: 17. September 2014 kl: 22:45:44 »
Jamen jeg er sandelig også mest til sugediesel, men en TDi (før pumpe dyse) spadserer jo også gladeligt de første 600tkm uden at gøre væsen af sig, og så ligger de motorer jo i nogle lidt mere rummelige biler.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Octavia eller Passat
« Svar #10 Dato: 18. September 2014 kl: 13:15:49 »
Nu lægger jeg mig lige ud med hele borgermusikken - jeg får tæsk - det ved jeg, men jeg tager det med oprejst pande.

VW har aldrig kunnet lave diesel - med undtagelse af den skønne fembenede fra Audi. Men se dig om. De 1,9'ere, du snakker om i det prissegment er typisk den gamle 1,9 TDI, der er kendetegnet af en middelalderlig konstruktion med mellemaksel, en blok, der er støbt i frosset smør, så den har slidspor efter første kompressionstakt, en kraftudvikling, der er lige så elastisk som karakteristikken i det første MY-lokomotiv, der blev sat i drift i 54, og et takthjul på krumtappen, der gør det nødvendigt for fodgængere i nærheden at bære styrthjelm og brynje. Det er rigtig svært at komme i tanke om et andet mærke, der har lige så mange uheldige aspekter samlet i én motor.

Jeg er selvsagt enig med Verner i, at PSAs motorer owner de samtidige TDI'er på alle parametre. Indkøbspris, vedligeholdelsesbehov, forbrug, elasticitet, støj og køreglæde. Det frygtelige er, at det er der også mange andre der gør - Fiats JTD, Renaults DCI og langt hen ad vejen også Opels Isuzu CDTI'er. Det er selvsagt helt overflødigt at nævne kongen - MB.

Når det så skal handle om en hel bil, så er der masser af kvalificerede alternativer til VW, hvor du kan få en brillant motor. Hele Peugeot/Citroën-rækken giver mere valuta for pengene, og tilmed fin rustmodstandsdygtighed samt køreegenskaber, som fossillerede tyskere kun kan drømme om. Opel - eksempelvis Astra byder på mere rummelighed end VAGs tilsvarende - til en billigere penge, og desuden er du fri for at dele bilsegment med hækspoilerbanden fra teknisk skole. Focus med TDCI er også en uovertruffen køremaskine. Ingen tvivl om, at Octavia er en fin bil, men udover, at du må trækkes med TDI-motoren, så tjek lige benpladsen ved bagsædet... Min Fiesta forekommer som Herning Messecenter i den sammenligning. Spær øjnene op - verden er meget større end Wolfsburg - nu vil jeg gå ud og skifte tandrem på den største af vores HDI'er. Man må hellere være i god tid, den har godt nok kun kørt 160.000 km siden sidst, men det er jo godt at være på den sikre side - nævn sådan et tal for en TDI-mand, og han falder sammen i krampeangst med hallucinationer om smadrede ventiler og dybe mærker i stempelkronerne...

Værsgo at fyre løs ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Octavia eller Passat
« Svar #11 Dato: 18. September 2014 kl: 13:51:19 »
Don't mention the war... :-)

Jeg har haft PSA 1,9TD, 2,0HDI, Ford 1,7TDCI, Seat Altea TDI, MB270CDI, MB320CDI, VW CS og VW JX. Derudover har jeg i perioden '86-'96 kørt taxa med Audi's 5-benede TD, MB200, MB250, MB300, samt Volvo's 6-benede 740 (vel nærmest 1½ CS, bygget af i samarbejde med VW "Volvo Wolfsburg")...

Mit erfaringsgrundlag er derfor ikke så omfattende - og jeg må sige at nogle af nævnte var meningsløst døde i sværen, andre befriende livlige - men den mest karismatiske af dem alle er nu JX'eren... Mere opmærksomhedskrævende motor har jeg ikke haft - elsket og hadet - men the one and only ift VW T3...

I rest my case... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Octavia eller Passat
« Svar #12 Dato: 18. September 2014 kl: 14:50:04 »
https://www.youtube.com/watch?v=IrEFgNzcB_Q

http://www.dba.dk/volvo-v40-19-tdi-st-car/id-1004938165/
En hollandsk bygget Mitshibishi! Det er lige dig Vuk... ææhh Jønne...

 :woohoo:  :woohoo:  :woohoo:  :woohoo:  :evil:  :evil:  :evil:  :whistle:  :whistle:  :P  :P
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline mdonau

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 337
    • Vis profil
Octavia eller Passat
« Svar #13 Dato: 18. September 2014 kl: 18:38:05 »
passat , octavia og audi a6 findes også med 110kh tdi uden mellemaksel og med stærkere bolt på krumtappen..
volvo 850 og 1. gen v70 med 2,5 tdi mangler på listen..
Bundeswehr T3 med 1,7TDI, 2xSyncroprojekt, Passat 3B Variant Syncro TDI 110HK@170HK, BMW e46 330D Touring.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Octavia eller Passat
« Svar #14 Dato: 18. September 2014 kl: 20:29:39 »
Meget sprød Volvo dér Jankerbye!!.....måske ikke det fornuftige valg, men jeg kan mærke testosteronen pumpe i kroppen (og hvem køber egentlig bil efter behov??)

Med hensyn til det 8siders frankofile indlæg, af den ellers engang så trofaste JX-betvinger, følte jeg ingen pumpen.......Nu er jeg imidlertid efterhånden blevet midaldrende, og som følge heraf surfede jeg lidt udenom Wolfsburg.

Astra kunne jeg leve med, lidt trist måske (men til gængæld er der lagt afstand til hækspoilerbanden)
Zafira kunne være KANON, men 7000kr om året i grøn/patikelafgift og så ligger den lige over 15km/l det er lige til den dyre side.
Focus er i høj grad opnåelige indenfor mit budget, jeg har sidste år haft en Escort, den var tørstig (benz), men kørte faktisk rigtigt godt.

De sydeuropæiske...
Jeg har haft en BX fra 88 engang. Den var dyr i rep, men den står stadig som en af de bedst kørende biler jeg har haft.
Kunne jeg bide hovedet af al skam købte jeg en berlingo/partner eller endnu hellere en Doblo, men skal vi op i noget med en mere moderne diesel ryger jeg over i den dyrere klasse.

Jeg kigger stadig Passat/Octavia men vil også lade blikket defilere forbi
Focus
Astra
VOLVO!!!
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it