Forfatter Emne: Strøm Problem?  (Læst 4822 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

t3-jakob

  • Gæst
Strøm Problem?
« Dato: 30. August 2011 kl: 22:24:54 »
Hej Alle

Jeg har længere undret mig over hvordan camper modellen af vores skønne T3, fungerer når der er installeret køleskab, og andre med strøm krævende apparater?
Jeg mener det skal jo være et voldsomt batteri der skal holde til en uges ferie.

Så hvis der er en der har lyst til at forklare mig hvordan det hænger sammen ville jeg blive meget glad.

Jeg har nemlig selv planer om at installere meget strømkrævende apparater i min bus.

Jeg har desværre ikke selv haft muligheden for at se en camper på helt nært hold endnu, så jeg er på helt bar bund.


Venlige hilsner

Jakob

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Strøm Problem?
« Svar #1 Dato: 31. August 2011 kl: 08:42:59 »
Du skal have min 2 batterier ombord - det almindelige batteri, der forsyner alt, hvad der har med kørsel at gøre og et forbrugsbatteri (marinebatteri), der forsyner dit forbrug ved stilstand. Batterierne monteres med et "skille-relæ", der skirer, at der lades på begge batterier, når du kører og at der udelukkende forbruges fra forbrugsbatteriet. Jeg har et 130 AH forbrugsbatteri af gel-typen i Røde Mor, som er rigeligt til flere dages stilstand. Mit skillerelæ har en funktion, hvor forbrug til køleskabet forsynes direkte fra generatoren, når motoren kører og udelukkende fra forbrugsbatteriet iøvrigt. Jeg vedligeholdsoplader altid begge mine batterier, når jeg har været på en længere tur med min C-TEK lader og har endnu ikke været ude for, at løbe tør for strøm.
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Strøm Problem?
« Svar #2 Dato: 31. August 2011 kl: 09:57:21 »
Det skillerelæ, hvor stort er det mht ampere? Er et alm. 30 A relæ nok? Og hvor er jeres batterier placeret?
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline jensen-dk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 64
    • Vis profil
Strøm Problem?
« Svar #3 Dato: 31. August 2011 kl: 10:57:56 »
Jeg ville bruge et "intelligent" skillerelæ af denne type eller noget lignende: http://www.elfrasolen.dk/Support/Batterilader/Intelligent-Skillerelae-1.htm
Det lader dit startbatteri op først, og derefter dit forbrugsbatteri. På den måde er du altid sikker på at kunne starte (eller næsten sikker).
Jeg har set nogle forbrugsbatterier placeret under fører- eller passagersædet.
Forhåbentlig kommende T3 ejer

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Strøm Problem?
« Svar #4 Dato: 31. August 2011 kl: 12:28:30 »
Jeg skrev "skille-relæ" i gåseøjne, fordi mit er lidt mere end et relæ... ;-)

Det er detteher, jeg har - og det fungerer upåklageligt...

http://danpower.com/Brugsanvisninger/Brugsanvisning%20web%20-%20dan1212.pdf
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Strøm Problem?
« Svar #5 Dato: 31. August 2011 kl: 12:48:57 »
Hvorfor var det nu at én stor diode hen til forbrugsbatteriet ikke er en god nok løsning?

Offline jensen-dk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 64
    • Vis profil
Strøm Problem?
« Svar #6 Dato: 31. August 2011 kl: 12:54:56 »
Der er altid et spændingsfald over en diode på 0,6V eller mere. Derfor vil forbrugsbatteriet aldrig blive ladet helt op.
Der findes batteriskillere med dioder; men der anbefaler man af samme grund at hæve ladespændingen på generatoren tilsvarende.
Forhåbentlig kommende T3 ejer

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Strøm Problem?
« Svar #7 Dato: 31. August 2011 kl: 13:26:43 »
Citat fra: "jensen-dk"
Der er altid et spændingsfald over en diode på 0,6V eller mere. Derfor vil forbrugsbatteriet aldrig blive ladet helt op.
Der findes batteriskillere med dioder; men der anbefaler man af samme grund at hæve ladespændingen på generatoren tilsvarende.


Spændingsfaldet kan nu bringes noget længere ned hvis man bruger Schottky-dioder 0.15-0.45 volt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Schottky_diode
http://da.wikipedia.org/wiki/Schottky-diode

Det er vel ikke så meget, i forhold til variationen i ladespændingen.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Strøm Problem?
« Svar #8 Dato: 31. August 2011 kl: 14:17:37 »
Det hele handler om ambitioner. Selvfølgelig er et ægte skillerelæ beregnet til formålet den bedste løsning. - Monstro ikke der ligefrem findes nogle, der ligefrem hæver spændingen på ladestrømmen? Og sokm andre har nævnt kan de fine også prioritere opladningen mellem batterierne.

Men, men, men... Langt heroppe i det mørke Jylland klarer vi os også med mere beskedne løsninger. Jeg har i flere år kørt med en ultra elementær løsning med et simpelt arbejdsrelæ. Styrestrømmen kommer fra D+ på generatoren, og arbejdsstrømmen er så en forbindelse mellem de to pluspoler på batterierne. Funktionen er altså, at når generatoren lader, så kobles batterierne sammen og det lades. Når motoren slukkes, og ladningen ophører, så skilles de ad, og jeg kan tappe af forbrugsbatteriet. Jeg har valgt en overkill-løsning med et 100A relæ og en forbindelsesledning på 10 mm2, men i originale VW-campere er der laet præcis samme løsning blot med et 40A arbejdsrelæ og 6 mm2 ledning.

Jeg er bestemt ikke den store campist, og mit behov er primært at kunne føde en køleboks nonstop, når vi kører på ferie. Til et så beskedent behov er stenalderløsningen alt nok.

Diskussionen om spændingsfald er vigtig, for en væsentlig del af et batteris effekt ligger i overspændingen - den del af spændingen, der overskrider 12 V, så har du et stort behov skal du - ligegyldigt, hvilken løsning du vælger - sikre, at forbrugsbatteriet får tilstrækkelig spænding - tykke gode kabler og relæer uden spændingstab er Gud.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Strøm Problem?
« Svar #9 Dato: 31. August 2011 kl: 14:54:15 »
Jeg har lige været en tur på nettet, og snakket med en strømkyndig arbejdskollega. Jeg regner med at tage relæet fra kølerblæseren på min reservedelsbil til relæ mellem batteriernes pluspoler.
Relæet har en smeltesikring, det kan trække 70 ampere, og det hele er med en holder til.

Lige nu kører jeg med et system, der er "dødfødt". Begge batterier er fast parallelkoblet, og kablet fra minuspol kører via afbryder til motorblokken. og ingen sikringer til fuglerederne i bilen....
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline jensen-dk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 64
    • Vis profil
Strøm Problem?
« Svar #10 Dato: 31. August 2011 kl: 15:20:20 »
Citat fra: "brian"
Hvorfor var det nu at én stor diode hen til forbrugsbatteriet ikke er en god nok løsning?


Hvis du kun sætter en diode fra startbatteriet til forbrugsbatteriet, kan du tappe begge batterier med forbrugs-enhederne; men du kan kun hente startstrøm fra startbatteriet (hvis der er noget tilbage :o ).
Vender du dioden om (fra forbrug til start batteri) skal generatoren tilsluttes på forbrugsbatteriet.
Hvis der skal bruges dioder, skal der sidde en diode pr. batteri fra generatoren ud til hvert batteri. Det skal være kraftige dioder, der mindst kan klare max-strømmen fra generatoren.
Forhåbentlig kommende T3 ejer

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Strøm Problem?
« Svar #11 Dato: 31. August 2011 kl: 18:24:32 »
Lige præcis. Hvis du vil adskille med dioder skal du bruge noget fra en generator e.l.
De mere almindelige du køber i en elektronikbiks kan ikke klare så stor strøm, bliver overophedede og futter af på rekordtid. De er bedre tjent med, at sidde i spærreretningen på relæet for, at "klippe spidser" og forhindre selvinduktion, med deraf følgende startproblemer, når relæet har "hængt" og begge batterier er flade.

Hvis du bruger såkaldte effektdioder, skal du huske køling. Selv en generatordiode skal have afkøling.

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Strøm Problem?
« Svar #12 Dato: 01. September 2011 kl: 09:07:42 »
jeg løber aldrig tør for strøm

jeg har to batterier originalt fra fabrikken og et tredje, som står ovenpå det bag førersædet. det bliver bare brugt som et backup startbatteri, hvis de to andre kører tør i løbet afnatten når lys og køleskab æder jraften ud af batterierne.

det er bare forbundet med en sko, som er let at tage af og på.

når jeg så kører en længere tur, bliver alle tre batterier ladet op

når jeg holder stille på en rasteplads og forbruger strøm, så er kabelskoen af

ulempen er at skulle huske at tage den kabelsko af, men fordelen er ALTID at kunne starte

mit problem skyldes selvfølgelig at mit relæ ikke virker som det skal, men jeg er tilfreds med løsningen

et tillægsspørgsmål som egentlig ikke har noget med det at gøre

når jeg har kørt i en times tid, og bilen er gennemvarm, så har jeg startproblemer, selv med tre batterier der er fuld knald på

starteren kan næsten ikke trække motoren rundt, den drejer som hvis der næsten ikke er kraft på batteriet

hvad kan det skyldes, hvis jeg skubber den to meter og løfter koblingen i andet gear, springer hun igang som en mis, så det kan ikke være fordi motoren har sværere ved at køre rundt i varmen

er der nogle der har svaret?
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

t3-jakob

  • Gæst
Strøm Problem?
« Svar #13 Dato: 01. September 2011 kl: 14:44:26 »
Mange tak for de mange svar, og forskellige muligheder. Jeg føler at jeg er blevet bare lidt klogere på emnet.
Men har ikke rigtigt besluttet mig hvordan jeg griber det an.