)
Loadindex på gulplader skal vel svare til akseltrykket og dermed ligge omkring de 100.. (på hvidpladebiler er det ikke relevant i forb. med syn :roll: )
ANYWHICHWAY... fuck profiler og loadindex... bare dækkenes diameter ikke overskrider 75cm så kan de komme på uden bærearmen bagved skraber imod. Men vognen skal nok hæves lidt hvis man skal kunne køre og dreje med 75cm dæk.. og jeg ved ikke om en standard godt "udglødet" JX syntes det er særligt hyggeligt at trække sådan er par hjul... Alt det tager jeg ikke stilling til, ej heller fælge eller ET :wink: Spørgsmålet gik på hvor STORE dæk der kunne komme på .. og svaret er 74,9 cm i diameter, så kan de være der for den bageste bærearm. Folk med 16" bærearme i bag kan gå endnu højere op.. men jeg kan ikke huske det tal i hovedet.. har aldrig været rig nok til at eje en 16"
sikke noget fis, LOADINDEX er lige så relevant på en hvidplade bil!
hvis en bil er feks. er typegodkendt med varevognsdæk skal den også have det på som minimum!
vi havde tit problemet ved citroen, hvor nogle udgaver af berlingoen var blevet typegodkendt med forstærkede varevognsdæk og nogle modeller med alm dæk, så vi måtte altid kigge efter i papirene :shock:
man omtaler normalt ikke dæk i diameter men i omkreds i milimeter, der efter slår man op i en dæk tabel og ser hvad der passer indenfor +/- 5% af omkredsen. (sådan er loven)
hvis man har abs-bremser er der nogle mindre grænser, men det er jo ik et luksus problem som ret mange T3ere har :wink: