T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Jens Flensborg efter 25. Januar 2011 kl: 12:18:12
-
Hej
Motoren JX i min LLE er lidt for lav i omdrejninger - omtrent 600-700 - og bussen har negative vibrationer pga. dette. Jeg vil gerne skrue den op på 800-900, men hvor finder jeg den rigtige skrue på ESPèn?
Jens
-
Dertil vil jeg lige nævne, at den efterhånden justerer sig negativ - tyskerne siger "ESP setzt sich statisch um 1-2 grad - die Justierung geht dadurch zurueck" ... 291.000 KM dog med ny motor de sidste 150.000 ... og motorens ESP blev nyjusteret med de 140.000
Jen
-
Hej
Motoren JX i min LLE er lidt for lav i omdrejninger - omtrent 600-700 - og bussen har negative vibrationer pga. dette. Jeg vil gerne skrue den op på 800-900, men hvor finder jeg den rigtige skrue på ESPèn?
Jens
Der er en fjederbelsatet skrue, der bestemmer tomgangsanslagets position.
Der er så en plastik skive med nogle riller, så skruen bliver holdt fast.
man drejer vist bare skruen, og holder lidt ud i fjederen imens.
-
man skal ha en lille 8mm nøgle på - evt. få dyser tjekket.
-
Hej igen
Hvordan tjekker jeg JX dysser uden det rigtige værktøj?
Letherman? eller Schweizer Taschenmesser?
Humor please ... kan man løse det problem med normalt køkkengrej?
Måske skulle jeg købe 4 nyrenoverede dysser på ebay til 130 euro?
Efter 150.000 Km måske en rimelig god og fornuftig ide?
I må gerne kommentere det, 130,- euro er penge til slid ... altså normalt
Jens
-
Det ser sådan ud:
Billede nr. 10 fra toppen
http://www.jarlpaulsen.dk/Bosch-pumper.html
Til at skifte dyser skal du bruge en særlig dysetop (SW27 - lang). Desuden skal du bruge 4 nye flammeskiver. Du kan vælge mellem at skifte selve dysespidsen (så skal du have dem justeret ved hjælp af en dyseprøver og indstillingsskiver(shims)) eller at skifte hele dysen - med krop og spids (så er de justeret fra leverandøren). Under alle omstændigheder skal du passe meget på gevindet i topstykket. Det er sårbart, og det er klogt med masser af wd40 og tålmodighed - lidt frem og lidt tilbage, når du løsner dem. Når d nye dyser skal i, så gør hullet og gevindet helt rent, læg de nye flammeskiver i (vend dem rigtigt - konisk nedad) og brug lidt alupasta på gevindet. Spænd med 70 nm. Monter til sidst nye lækolieslanger, så har du fred de næste mange år. Pas under hele operationen ekstremt på at have tophygijene. Ét lille sandkorn i en dyse eller et dyserør kan lave katastrofale skader.
-
tak Jarl
Jeg vælger hele dysser
Ventiler skal justeres
Glødrør skal skiftes
udstødningsbærearm er måske brækket midt over (vibrationsproblem)
Jens
-
Der var en større revne i en trykledning (fantastiske sprøjt ud af den), MDohna skiftede alle 4 ledninger i aftes, da jeg var på spontant besøg på en gamle flyveplads i Eggebek. Nu drejer den igen normalt uden de store vibrationer. Næste projekt bliver ventiljustering og tandrem.
Jens