T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: schultze efter 15. Januar 2012 kl: 20:20:46
-
Hej T3nettet.
Jeg har brug for jeres hjælp til valg af motor eller evt komplet drivlinie. Jeg er ved at være færdig med rust og meget andet i min T3 årgang 1979, og har hele tiden fremskudt motor projektet da det nok var noget jeg fandt ud af hen af vejen.
Bilen er født med en 2.0 CU luftkølet motor, og mener denne type har 70 hk, det vil sige med mine beregninger på en lovlig motor må jeg ikke overstige 84 hk (er dette korrekt)?
Jeg har derefter lagt en JX motor i bilen (1.6 GTD motor mener den har 68 HK) Men er ikke yderligere tilfreds både med motorstanden, men også med dens kræfter.
Så nu spørger jeg jer, hvilken motor ville i vælge til en 79'er camper med 1 meter høj glasfibertag som skal kunne køre syd på og tilbage igen uden problemer? benzin eller diesel? vil gearkassen fra JX motoren kunne bruges (4 gear)?
Budgettet ligger på omkring 10-15.000 MAKS
Håber nogen kan hjælpe
MVH Martin Schultz Kristensen (den forvirrede T3 bygger)
-
Har du stadig din Cu motor
Du skal vel bare ha en 75hk R4 i fra en golf/vento
-
nej desværre, bilen er købt uden motor, men tidligere ejer havde allerede svejst batterikasse i bagenden samt monteret køler osv. derfor jeg valgte at fortsætte til diesel.
Nu siger du R4 er ikke så velkendt med de nymoderne vw motore, er det en 1.6 monopoint motor eller hvordan? har den kræfterne til at slæbe sådan en bud afsted af motorvejen?
-
Martin, hvis du er til R4i så kontakt Andreas, han kan måske hjælpe med en komplet motorløsning
-
jep en aam motor ville være rigtig godt.
-
Det går lige hurtigt nok drenge, jeg kan ikke følge med, nogen der kan forklare mig hvad en r4i motor er? er det en aam motor og hvad er dette for en, hvor plejer denne at sidde, passer den direkte på min almindelige gearkasse? Jeg er ikke bleg for selv at bygge noget, faktisk stoler jeg ikke rigtigt på delene i bussen med mindre jeg selv har haft en finger med i spillet under opbygning, så ingen komplette løsninger :-)
og til sidst, ingen der mener det er diesel jeg skal satse på i stedet?
-
Du skriver du har en JX i nu... Så en AAM er lige til at ligge i...
Den har 75hk og næsten samme moment som JX. den ligger i golf og passat'er fra 92-98
-
takker manta cc men er denne så meget bedre så? er det en benzin eller diesel motor? ville det være optimalt med min standart 4 gear gearkasse som sad på jx motoren? beklager de mange spørgsmål, men er rimelig ny på disse motorkoder osv. :-)
-
Det er en 1.8 benzin motor...
Jeg ved ikke hvad for en gearkasse nr din kasse har... men der måske en mulighed for den passer ok i gearing...
Det smarte ved den motor er den er drift sikker... de står næsten på alle gade hjørner til 1000-1500kr hvis den skulle springe i luften...
Slid dele er billige da det jo er gammel vw teknik.
-
det var sku da i hvert fald en billig løsning i forhold til min maks pris :-) hmm denne type motor er det ikke med motorstyreboks katalysator osv?
-
jo jo den er er med kat og motor boks og start spærre...
start spæren skal bare ha en print til at snyde den.. ledning nettet skal bare kortes op og sættes rigtig til...
Samt der skal bare laves et nyt forrør med kat...
og lige en benzin pumpe under bunden..
-
det lyder jo selvfølgelig altid mere simpelt end det er, men lige en opgave for mig og alle mine projekter, hvordan og hvorledes med motorophæng osv? skal disse special laves? og hvad med batterikassen med påmonteret expansionsbeholder fra JX motoren?
-
kig mit album igennem.
http://www.bilgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=88042
-
alt er stort set plug an play når man går fra JX til benzin
-
okay, jeg takker, men jeg ved nu ikke helt, hælder stadig mere til en diesel løsning måske, nogen der har erfaring med 1.9 GTD motoren i en T3?
-
Jep så må vi andre fattigrøve nøjes med en benzin... jeg vil lige nævne at jeg spare omkring 2.500kr om året i dvs afgifter og plus dvs rep af diesles motor..
-
hehe ja det er selvfølgelig også noget der skal med i overvejelserne. men alting til sin tid, tror jeg vil tage endnu en nat og sove på det med en ny overvejelse. takker for svarene.
-
Jamen det var så lidt... Vi kan evt tag en snak over mobilen omkring motor ombygnig engang i frem tiden...
-
så blev det besluttet under længere tids diskussion både herinde og over telefon med andre motor kyndige inden for denne bil model, og valget er fastsat til en AAM motor. Så er spørgsmålene bare:
- Nogen der ligger inde med sådan en AAM motor med ledningsnet med et kendt antal kilometer osv?
- Er min 4 gearet JX gearkasse den optimale løsning for sådan en T3 med 1 meter høj glasfiber kasse på toppen?
- Hvor lidt mere præcist skal jeg lede efter AAM betegnelsen på motorene ved huggeren?
-
jeg vil råde dig til at finde en hel bil. evt en fra tysk land...
Dette gør om bygningen lidt nemmer....
Hvad er koden på din gearkasse så vi finde ud af hvad gearing du køre med..
Motor typen står ved strømfordeleren på blokken lige under topstykket.
-
super, hmm og hvor finder jeg så gearkasse koden, så skal jeg da prøve at finde den. hehe. Jamen er det ikke kun motor, ledningsnet, styreboks der skal bruges? Derefter tilføje en universal brændstofpumpe plus diverse ledninger og ombygning med JX svinghjul, bundkar osv?
-
jeg vil råde dig til at tage katalysatoren med, så er der chancer for et miljømærke i forruden ;-)
-
hehe ja det er rigtigt, men er det korrekt at jeg ikke behøves at købe en komplet bil for at have den til at stå og rode hvis bare jeg finder de nævnte dele på en bil ved ophuggeren?
-
Det er billigere med en hel bil, du kan prøvekøre den, så får du udstødningen med, alle dele er der, og så er ledningsnettet ikke skamklippet.. Samtidigt får du 1000-1500 kr i skrotning ved en hugger..
-
Ja det er rigtig nok, hmm hvad skal man lede efter, der står jo ikke ligefrem AAM i salgsannoncerne?
-
spørg om det er en 75 eller 90 hk motor..
-
okay, det var da dejlig nemt hvis det er det eneste der er at kigge efter
-
Hmm jeg har nu søgt rundt på nettet og ringet til en del mennesker der har haft biler ståend. er der ikke andre motorkoder end AAM koden der er 75 hk? Jeg er efterhånden støt på mange forskellige motorkoder på disse 1.8 benzin række 4 motore. Bl.a. ADZ, ABS, osv osv
-
ADZ ogg ABS er begge med 90 hk, måske nogen ved om der 1,6 bensinere som passer... ?
Mht. motormuligheder, har jeg en ADZ stående, pillet ud af en Vento for 2 måneder siden, (for mange hk til din nuværende)
Skulle du ende med at blive hængende ved dieselmotor, har jeg også en komplet ilægningsklar JX, pillet ud af Holgers syncro sidste fredag,
den er HELT komplet og skulle gå godt, jeg får bare ikke brug for den til det jeg regnede med ( ca 70 hk og JX kender du jo)
og en AAZ som er ved at blive gjort klar til at køre som alm. 1,9 diesel. adskillelse er påbegyndt og nye stempelringe indkøbt,
den får ca 68 hk med en renoveret JX pumpe og har smidig træk helt fra bunden.
Kammeraten jeg hentede min ADZ ved, havde en også AAM, jeg prøver at høre ham om den står der endnu, og skriver herinde hvis den ikke er solgt.
Tony
-
Jeg har en 1F stående, den kommer fra en 1.6l seat cordoba med 75 hk, den er klar til ilægning om nogle uger...
-
Tony tak for det. Men jeg hat ladet mig fortælle at vægtafgiften stiger en del hvis jeg lægger diesel i, nogen der ved noget om dette? Eller evt et sted man kan slå det op.
Andreas vil helst bygge selv, stoler mere på noget jeg selv laver end hvad Andre har haft fingrene i, beklager men sådan er jeg :-)
-
Men Andreas en 1f motor med 75 hk, hvad er forskellen så på den og en 1.8 er det fra en af de senere modelår?
-
En 1F er en 1.6, og blev produceret sideløbende med de tre 1.8 motorer. Det er samme type indsprøjtning, den største forskel tror jeg ligger i de 200 kubik.. ret mig hvis jeg tager fejl.
-
Andreas vil helst bygge selv, stoler mere på noget jeg selv laver end hvad Andre har haft fingrene i, beklager men sådan er jeg :-)
Helt ok med mig, du siger bare til hvis der er noget jeg kan hjælpe med ;-)
-
Hehe du skal have tak andreas, jeg har kigget lidt videre i dag efter motorer og er faldet over lidt golf 2er der har 75 hk, er dette en AAM eller en anden gammel motor jeg ikke kan bruge?
-
De fleste golf 2´er har Pierburg karburator, det ville jeg gå langt uden om hvis det var mig.... Dog har nogen af de sidste årgange monopoint indsprøjtning, bla "Manhattan" modellen...
-
Jep uffe lige bl.a. den model jeg mente. er en golf 2 med monopoint så en AAM motor hvis det er en 1.8? Jeg er i kontakt med en der har en bil til salg, men kan ikke forklare ham hvor den motorkode skal stå:-) man kan vel ikke lokke en er jer der har AAM motor til at tage et billede og evt. poste det herinde? mere for at jeg kunne sende mails videre til dem jeg er i kontakt med så jeg får fat i den korrekte motor. takker på forhånd
-
På de fleste motorer står det på et klistermærke øverst på plastskjoldet til tandremmen, ellers står det øverst på blokken, lige under den kølevandsstuds, der kommer ud mellem 3. og 4. cylinder på topstykket.
-
Ellers sidder der en typeseddel omme i bagagerummet, på bagpanelet hvor motorkode står på...
-
1,8'eren findes jo også i en 1,6 udgave med monopoint og 75hk, den ligger f.eks i passet fra 88-89 og måske golf2 mm
-
Tak for de mange svar. Jeg var ude ved den lokale ophugger i dag og fik en længere snak med ham. Jeg fandt en fin Golf 3 importeret fra tyskland med kun 129.xxx km på speedometeret, selvfølgelig ikke andre garantier på motor, men den lød sund. Jeg har fået lov at tage hele bilen og levere resten tilbage når jeg er færdig med den. Men hvad skal jeg bruge?
- motor
- Ledningsnet, styreboks
- startspære moduler osv.
Er det ikke det hele?
Så fik jeg i øvrigt en snak med ham omkring forskellen fra denne og så 90 hk? og vi kunne ikke blive helt kloge på det egenligt? er den dysen til forskel eller er det blot motorstyringen, nogen der ved noget herom? det kunne jo være man lige "kom til" at sætte den forkerte boks i eller sådan noget lignende:-)
-
Og forresten nogen der kender til en hjemmeside hvor man kan slå motorkoder op og dermed HK?
-
Der er lidt øverst her for Golf3, et link jeg fik herinde men ellers søg på VW EA827 . Andre VW, SEAT, Skoda og Audi har nemlig brugt samme blok
http://www.doppel-wobber.de/forum/index.php?page=Info&id=124
http://da.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_EA827
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_EA827_engine
-
Du skal bruge ledningsnettet fra sikringsboks til hhv. lambdasonde, styreboks og stikket ved motoren, det er i et stykke. KLIP INTET!!!
Styreboks og tændingsmodul.
Startspærremodulet er ligegyldigt, der har Hinze et print...
Flexslangen fra luftfilter til indsugning.
komplet udstødning incl katalysator,
og selvfølgelig motoren ;-)
Det nemmeste er at pille det hele ud ved huggeren, der har du også mulighed for at løfte motoren ovenud.
Forskellen på AAM og ABS/ADZ er stemplerne, og dermed kompressionen, har jeg fået at vide....
Til motorkoderne bruger jeg http://catalog.meca.se/CarSelect.aspx?CategoryType_ID=1
-
Takker for svarene, glæder mig helt til at komme i gang, men til de få det kender smiths autolager gide man ikke afmontere motoren der. Det er også nemmere i sit eget værksted med eget værktøj, og har både lift og motorkran, så mon ikke det går:-) så skal den jo bare renoveres:-)
-
haha kender godt smiths, super flink fyr, men sku ik de bedste værkstedsforhold, de plejer selv at stå ude i kulden og skrue :)