Forfatter Emne: JX for lav i UPM, hvordan drejer jeg den op?  (Læst 1209 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
JX for lav i UPM, hvordan drejer jeg den op?
« Dato: 25. Januar 2011 kl: 12:18:12 »
Hej

Motoren JX i min LLE er lidt for lav i omdrejninger - omtrent 600-700 - og bussen har negative vibrationer pga. dette. Jeg vil gerne skrue den op på 800-900, men hvor finder jeg den rigtige skrue på ESPèn?

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
JX for lav i UPM, hvordan drejer jeg den op?
« Svar #1 Dato: 25. Januar 2011 kl: 12:20:18 »
Dertil vil jeg lige nævne, at den efterhånden justerer sig negativ - tyskerne siger "ESP setzt sich statisch um 1-2 grad - die Justierung geht dadurch zurueck" ... 291.000 KM dog med ny motor de sidste 150.000 ... og motorens ESP blev nyjusteret med de 140.000

Jen
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
JX for lav i UPM, hvordan drejer jeg den op?
« Svar #2 Dato: 25. Januar 2011 kl: 14:26:07 »
Citat fra: "Jens Flensborg"
Hej

Motoren JX i min LLE er lidt for lav i omdrejninger - omtrent 600-700 - og bussen har negative vibrationer pga. dette. Jeg vil gerne skrue den op på 800-900, men hvor finder jeg den rigtige skrue på ESPèn?

Jens


Der er en fjederbelsatet skrue, der bestemmer tomgangsanslagets position.
Der er så en plastik skive med nogle riller, så skruen bliver holdt fast.
man drejer vist bare skruen, og holder lidt ud i fjederen imens.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
JX for lav i UPM, hvordan drejer jeg den op?
« Svar #3 Dato: 25. Januar 2011 kl: 15:19:00 »
man skal ha en lille 8mm nøgle på - evt. få dyser tjekket.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
JX for lav i UPM, hvordan drejer jeg den op?
« Svar #4 Dato: 25. Januar 2011 kl: 16:36:15 »
Hej igen

Hvordan tjekker jeg JX dysser uden det rigtige værktøj?
Letherman? eller Schweizer Taschenmesser?

Humor please ... kan man løse det problem med normalt køkkengrej?

Måske skulle jeg købe 4 nyrenoverede dysser på ebay til 130 euro?

Efter 150.000 Km måske en rimelig god og fornuftig ide?

I må gerne kommentere det, 130,- euro er penge til slid ... altså normalt

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
JX for lav i UPM, hvordan drejer jeg den op?
« Svar #5 Dato: 25. Januar 2011 kl: 16:47:54 »
Det ser sådan ud:

Billede nr. 10 fra toppen

http://www.jarlpaulsen.dk/Bosch-pumper.html



Til at skifte dyser skal du bruge en særlig dysetop (SW27 - lang). Desuden skal du bruge 4 nye flammeskiver. Du kan vælge mellem at skifte selve dysespidsen (så skal du have dem justeret ved hjælp af en dyseprøver og indstillingsskiver(shims)) eller at skifte hele dysen - med krop og spids (så er de justeret fra leverandøren). Under alle omstændigheder skal du passe meget på gevindet i topstykket. Det er sårbart, og det er klogt med masser af wd40 og tålmodighed - lidt frem og lidt tilbage, når du løsner dem. Når d nye dyser skal i, så gør hullet og gevindet helt rent, læg de nye flammeskiver i (vend dem rigtigt - konisk nedad) og brug lidt alupasta på gevindet. Spænd med 70 nm. Monter til sidst nye lækolieslanger, så har du fred de næste mange år. Pas under hele operationen ekstremt på at have tophygijene. Ét lille sandkorn i en dyse eller et dyserør kan lave katastrofale skader.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
JX for lav i UPM, hvordan drejer jeg den op?
« Svar #6 Dato: 26. Januar 2011 kl: 16:22:08 »
tak Jarl
Jeg vælger hele dysser
Ventiler skal justeres
Glødrør skal skiftes
udstødningsbærearm er måske brækket midt over (vibrationsproblem)
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
JX for lav i UPM, hvordan drejer jeg den op?
« Svar #7 Dato: 26. Januar 2011 kl: 21:53:15 »
Der var en større revne i en trykledning (fantastiske sprøjt ud af den), MDohna skiftede alle 4 ledninger i aftes, da jeg var på spontant besøg på en gamle flyveplads i Eggebek. Nu drejer den igen normalt uden de store vibrationer. Næste projekt bliver ventiljustering og tandrem.
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963