Forfatter Emne: Kølervæske - blå til bensiner  (Læst 5567 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline camperman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 835
    • Vis profil
Kølervæske - blå til bensiner
« Dato: 16. Juni 2011 kl: 17:48:52 »
Hej alle,

Var nede hos mølle for et par dage siden for at købe vandbeholder til min ekspansionsbeholder. Da jeg kommer hjem dobbeltchecker jeg kølervæsken og ser at det er den blå type. Min bil er en 2.1'er benzin.

Jeg kan forstå at man skal bruge den røde til min type bil. Skal jeg gå i panik og skifte, eller kan jeg roligt køre videre med den blå type? Hvis det skal skiftes, er der så nogen der er friske på at gøre det sammen?

Hilsen

Thomas

Kkrogsgaard

  • Gæst
Kølervæske - blå til bensiner
« Svar #1 Dato: 16. Juni 2011 kl: 18:44:20 »
Jeg ville ikke gå i panik, men planlægge et skift i nær fremtid... ny termostat ville nok også være godt og så sørg for at få skyllet HELE kølesystemet  GRUNDIGT igennem med rent vand!

Måske endda investere i en gang kølerrens.

Så vidt jeg har forstået er det pga alt det alu der er i en wbx i forhold til r4 (diesel og benzin)

Bo

  • Gæst
Kølervæske - blå til bensiner
« Svar #2 Dato: 17. Juni 2011 kl: 09:07:49 »
Nogle erfarne wbx´ere der lige vil gennemgå processen fra A - Z for jeg kører også med blå og skal have skiftet???

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Kølervæske - blå til bensiner
« Svar #3 Dato: 17. Juni 2011 kl: 10:12:15 »
der findes en rigtig god tråd om kølervæskeskift et sted her på sitet.

jeg prøvede at finde det, men har endnu ikke lært at blive ven med søgemaskinen på t3nettet, hvilket jeg synes er megaærgerligt

så prøvede jeg at søge med google, men det gav heller ikke resultatet, men jeg brugte heller ikke meget tid på det

et forslag til webmasteren er at sætte en googlesøgemaskine ind på forsiden, der kun søger på denne site. pm mig hvis du skal have hjælp til at sætte det op. det er gratis, det er let, og det virker 100%.

jeg skrev for ikke så lang tid siden en kort version om udluftning, og den kommer her

 den korte version er at løfte snuden på bilen, løsne udluftningsskruen ovenpå køleren, åbne helt for varmeapparatet ved instrumentbrættet, få fruen eller et andet offer til at holde omdrejningerne på motoren så højt man mu kan holde ud på villavejen, og så fylde kølervæske på ekspansionsbeholderen til der ikke kommer mere luft ud af udluftningsskruen. Så strammes udluftningsskruen, og låget sættes på ekspansionsbeholderen, og først her må fruen eller slaven slippe speedometeret.

totalskift af væsken er at tage slangen af vandpumpen, skylle godt igennem og påfylde væske igen, og så udlufte

håber det hjalp lidt
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Kølervæske - blå til bensiner
« Svar #4 Dato: 17. Juni 2011 kl: 11:11:44 »
Takker. Hvem kan forklare logikken bag de høje omdrejninger? Nødvendigt for at drive luften ud?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Kølervæske - blå til bensiner
« Svar #5 Dato: 17. Juni 2011 kl: 11:49:29 »
jens jakob, jeg troede du var et geni.

der skal selvfølgelig et godt tryk på, for at presse vandet op i 1,5 til 2 meters højde fra pumpen der leverer trykket. hvis omdrejningerne på motoren er for lav, er der ikke noget tryk af nævneværdig grad, og vandet fosser bare tilbage og ud af systemet, fordi bilen står løftet med snuden.

jeg er virkelig skuffet over dig jj, jeg må give dig et lynkursus i klassisk fysik, det her er syvende klasse pensum

anyway, dyb respekt for de der spørger

de der ikke gør, bliver aldrig klogere
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Kølervæske - blå til bensiner
« Svar #6 Dato: 17. Juni 2011 kl: 11:55:16 »
Jeg har lige dyrket temaet i forhold til vores lille søde Fiesta med 1,4 TDCI alu-motor. Som jeg har forstået det, så er korrosionsbeskyttelsen bedre og mere langtidsholdbar i silikatfri kølervæske (typisk den røde - hos VW benævnt G12). Mange firmaer lancerer den røde som "long life" - bl.a. Shell, Q8 og Statoil. G12 er således at foretrække til korrosionsudsatte materialer, men desværre har den den egenskab, at det iblandet alm. blå kølerglykon kan udfælde geleagtige snotklatter og delvis tilstoppe kølekanaler. derfor er grundig udtømning og gentagne gennemskylninger afgørende ved skift af type. Senest er der kommet en G12+ på markedet, der ikke har tendensen til udfældning, og derfor kan iblandes systemet uanset, hvad der måtte være i i forvejen. På baggrund af, hvad der siges om WBX' sårbare pakflader og pakninger mellem vandkappe og topstykker må det vist stærkt tilrådes at skifte til silikatfri væske. På dieselerne er problemet irrelevant, for ingen topstykker bliver så gamle, at tæring er et issue ;-) R4B er - som i så mange andre sammenhænge - aldeles immune overfor den slags bagateller ;-) - vi bruger mørtelvand, saltsyre, acetone eller cola - alt afhængig af, hvad man har ved hånden...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Kølervæske - blå til bensiner
« Svar #7 Dato: 17. Juni 2011 kl: 11:55:20 »
;-)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kølervæske - blå til bensiner
« Svar #8 Dato: 17. Juni 2011 kl: 12:10:11 »
Citat fra: "Jarl"
Jeg har lige dyrket temaet i forhold til vores lille søde Fiesta med 1,4 TDCI alu-motor. Som jeg har forstået det, så er korrosionsbeskyttelsen bedre og mere langtidsholdbar i silikatfri kølervæske (typisk den røde - hos VW benævnt G12). Mange firmaer lancerer den røde som "long life" - bl.a. Shell, Q8 og Statoil. G12 er således at foretrække til korrosionsudsatte materialer, men desværre har den den egenskab, at det iblandet alm. blå kølerglykon kan udfælde geleagtige snotklatter og delvis tilstoppe kølekanaler. derfor er grundig udtømning og gentagne gennemskylninger afgørende ved skift af type. Senest er der kommet en G12+ på markedet, der ikke har tendensen til udfældning, og derfor kan iblandes systemet uanset, hvad der måtte være i i forvejen. På baggrund af, hvad der siges om WBX' sårbare pakflader og pakninger mellem vandkappe og topstykker må det vist stærkt tilrådes at skifte til silikatfri væske. På dieselerne er problemet irrelevant, for ingen topstykker bliver så gamle, at tæring er et issue ;-) R4B er - som i så mange andre sammenhænge - aldeles immune overfor den slags bagateller ;-) - vi bruger mørtelvand, saltsyre, acetone eller cola - alt afhængig af, hvad man har ved hånden...

G12 + har været på markedet i måske 10 år og er ganske rigtigt blandbar med begge typer.
Den sidste nye fra VW hedder G12 ++, og for at det ikke skal være løgn laver Alaska også en blå kølervæske, der skulle være blandbar med alt, så det er ikke nemt at vide hvad der er op og ned.
Arnold, som kører med WBX, er leveret fra Thing med blå kølervæske, angiveligt fordi det havde den i sig fra Sverige, og måske har den kørt med det hele sit 165.000 km lange liv. Så hvad skulle det nytte at skifte til G12++ nu?
Det er klart at hvis jeg skal have tømt systemet på et tidspunkt, bliver der fyldt G12++ på den, men at skifte i panik virker lidt meningsløst, det førnævnte taget i betragtning  :?


















g
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Kølervæske - blå til bensiner
« Svar #9 Dato: 17. Juni 2011 kl: 12:11:22 »
en lille tilføjelse til gennemskylning.

det jeg gjorde var at sætte en vandslange ned i ekspansionsbeholderen, og lade vandet løbe på fuld kraft mens motoren kører i gode omdrejninger. det vand der kommer ud den anden vej var i begyndelsen at sammenligne med det landmændene kører ud på marken og kalder gylle. jeg fortsatte processen og efter en fem - ti minutter begyndte vandet at ligne almindelig postevand. fortovet skulle skylles godt og grundigt efter den proces.

et tillægsspørgsmål til jarlen.

jeg kører med det gule væske fra Thansen. de har ikke rødt som foreskrevet af t3nettet, men de påstod hårdnakket at den var god nok og at jeg roligt kunne køre med det de ville sælge mig.

jeg købte.

blev jeg snydt, som så ofte før i mit godtroende liv?
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Kølervæske - blå til bensiner
« Svar #10 Dato: 17. Juni 2011 kl: 12:14:27 »
Mvh. Casper

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Kølervæske - blå til bensiner
« Svar #11 Dato: 17. Juni 2011 kl: 12:16:36 »
det var satans, da jeg var der påstod de at de ikke havde rød

jeg blev snydt
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kølervæske - blå til bensiner
« Svar #12 Dato: 17. Juni 2011 kl: 12:17:21 »
Citat fra: "casper"
jeg kører med den her:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=5450550398&n=-2027216152&pn=-2027216059


Det er sgu billigt. 1,5 L G12++ koster ca 110kr.......
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Kølervæske - blå til bensiner
« Svar #13 Dato: 17. Juni 2011 kl: 12:26:14 »
ja, det er ikke der man skal lede hvis man mangler undskyldninger for hvorfor man ikke kører på rød kølervæske
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Kølervæske - blå til bensiner
« Svar #14 Dato: 17. Juni 2011 kl: 12:30:24 »
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!