T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: dokajønne efter 30. Oktober 2005 kl: 19:02:32
-
Hej
Som passioneret Syncronaut oplever man af og til, at det står lidt sløjt til med bundtrækket i en 1.6TD (Hvis man skal liste sig over væltede træstammer, eller hive sig op af en for syg skrænt).
Jeg har hørt ude i byen at der er mere bundmoment i en almindelig 1.6D uden turbo. er der en der har tal eller en forklaring? Under alle omstændigheder burde den vel bedre kunne tåle mosten, eller hvad?
-
hej jønne..
jeg har ikke tallene på de to motor.. men så ville jeg heller finde en 1,9 D motorkode 1 Y den må ha mere bundtræk.. eller en 1,9 TD motorkode aaz. men jeg ville ikke ligge en 1,6 D i pga at den har kun 50 Hk og i en syncro neeeeej så kan den ikke slæbe selv ned af bakke. min kunne ikke slæbe sig selv uden turbo. nu har jeg turbo på men den lader kun 0,55 bar og den er klart blevet bedre men ikke nok...
Ps, har du nogle dæk til at ligge til en syncro i 205/14 da mine sprang karkassen i sidste uge på de to foreste og nu køre jeg på 195/65-14 vinter dæk men den tager 1.000000 omd ved 80 km/t
Mvh Flemming :lol:
-
du kan finde data på diverse T3-motorer her: http://www.kvisten.com/vwnettet/t3motor.pdf
/Mads
-
hej med dig..
Blæret nok side.. så kan man jo altid følge med når folk snakker i motor koder...
tak for det
Mvh Flemming :lol:
-
Aha
Fin tabel i øvrigt
1.6D 103NM ved 2000 omdr
1.6TD 138NM ved 2500 omdr
Det må vel betyde at der er mere traktor over D´eren end TD´eren? Eller hvad?
Og hvordan kan det være er krumtappen anderledes, eller?
Mht. dæk står alle mine (og "4x4"´s) på køretøjer der før eller siden skal ud og køre, så ingen overskydene her
-
Aha
1.6D 103NM ved 2000 omdr
1.6TD 138NM ved 2500 omdr
Det må vel betyde at der er mere traktor over D´eren end TD´eren? Eller hvad?
hmm bob bob... de tal du har fundet i tabellen er jo maksimale momenter for de 2 motorer. Dvs. du ikke ved om td'eren måske har mere end 103Nm ved 2000 omdr/min.....
Hvis definitionen på en traktor er, at dens momentkurve topper ved lavt omdrejningstal, så må sugemotoren selvfølgelig være den mest traktoragtige. Men hvis td'eren har mere end 103Nm ved 2000 omdr/min, så har den vel alligevel det bedste bundtræk (den "topper" bare senere)?
Det jeg vil frem til er, at man nok skal have hele momentkurver for de 2 motorer for at kunne give svar på dit spørgsmål....
Mvh. Ulf
Ps: forskellen på de 2 motorer ligger ikke i krumtappen (de har jo samme slaglængde!), men snarere et ½-termodynamisk fænomen med forskelligt indsugningsmanifoldtryk med og uden turbo. Dermed også forskellig fyldningsgrad ved de forskellige omdrejningstal og derfor topper de 2 momentkurver også forskelligt. Og det er vist en alt alt for kort forklaring, hvis man er rigtig motornørd.
PPS: håber ikke indlægget blev for forskelligt til at man kan forstå det
-
Hej Gulf
Indlæget ganske forståeligt
Alligevel.... Holder man i tomdang i en alm T3 diesel og slipper koblingen med et ryk kører man, i en TD´er går man i stå (groft sagt)
Måske skyldes min opfattelse at TD lige pludselig "vil noget" når turboen sætter ind og så flyver man over landskabet i stedet for at kravle lige så stille.
Eller er jeg heeeelt galt på den?
-
Jeg synes jeg har oplevet et lignende fænomen i min fars gamle passat TDI'ere. Den der var chip-tunet til 140 heste havde en størrere tendens til at "stalle" hvis man ikke koblede rigtigt ud end den med standard 105. Men det er jo også to forskellige motorer!!!
/Mads
-
Jeg er enig med (G)ulf. Td'eren topper senere - det betyder ikke, at den ikke ligger over D'eren ved små omdr. Med et manometer kan man se, at ladetrykket på en TD er meget lille indtil 2200 omdr. men alligevel tilstede. Derfor tror jeg, at den har en anelse mere overarm også i de små omdr. Vil man have et jævnt forløb, så er det mange kubik og lav udnyttelsesgrad. Tag nu f.eks. Stena Lines Oslofærge.... nå, vrøvl! Men 1.9'eren er da svaret på problemet. Og indtil da, så er 1,6 TD'eren da fin Intercooler på, lidt op med ladetrykket og lidt op på pumpen. Det kan også mærkes i de små omdr.
-
Hej
Ummidelbart lyder det fristende at opgradere til 1,9.
Jeg vil dog alligevel forsøge at finde momentkurver for begge 1,6 motorer inden jeg gør noget overilet.
KANON forum det her!!
-
Hej Flemming.
Selvfølgelig har vi (jeg) et sæt dæk på fælge i overskud.
205 (så hud jeg visker) M&S, ej nedslidte.
Du kan da give mig et ring hvis det har interesse, 21445303
MVH
Peter