Forfatter Emne: \"dyseproblemer\".. ja-ja...jeg ved det (måske) godt  (Læst 1762 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
\"dyseproblemer\".. ja-ja...jeg ved det (måske) godt
« Dato: 22. September 2008 kl: 21:58:46 »
Da jag før har stillet tåbelige spørgsmål, uden at blive bortvist herfra, prøver jeg lige igen...  :wink:
Jeg ville lige prøve at starte den sidste hele (sauger)motor op, som står i garagen, den er pillet ud uden afprøvning, og den viste sig hurtig at være en meget effektiv røgmaskine..
Den gik selvfølgelig meget ujævnt, og lidt dysepilleri viste at den døde når jeg løsnede dyserør 1 eller 4, men der var ingen forskel når jeg løsnede nr. 2 eller 3. så de to midterste dyser blev skiftet ud med et par gamle fra skuffen, men det gjorde heller ingen forskel.
Det "tåbelige" spørgsmål er så... kan det på nogen måde være andet end dårlige dyser (også dem fra skuffen) ...  :?:
Manglende kompression på cyl 2 og 3  :?:
Pumpedefekt.... nej vel..  :?:
Pumpe eller knast-indstilling.. nej, det ville påvirke alle 4 cyl.. ik`..  :?:

Motoren skal sikkert bare skilles ad, da jeg mangler lidt stumper til Bastler-Bussen, men det kunne da være rart om den kunne gå ordentligt, inden den skal partéres..  :wink:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
\"dyseproblemer\".. ja-ja...jeg ved det (måske) godt
« Svar #1 Dato: 22. September 2008 kl: 22:29:45 »
Som du selv er inde på, kan der være 717 gode grunde til, at motoren tilsyneladende ikke arbejder på cyl. 2 & 3, men vi kan jo lave lidt sandsynlighedsberegning på det.

Mit første skud ville også lyde på dyser. Ved du, at de to erstatningsdyser virker? Lod du den gå længe nok til at den fik en chance for at lufte ud og få liv i de "nye" dyser? Var dyserørene ordentligt renset og forskruningerne OK?

D.pumpen vil næppe fodre på 2 dyser og så ikke på de 2 andre. Men er returventilerne i enden af pumpen stoppede/groet sammen? Er de spændt ordentligt sammen, så der ikke mistes tryk gennem gevindet?

Luft(-lækage) i dieselfremløbet kan også forårsage alle mulige mere eler mindre sære fænomener i pumpens dosering. Har du tjekket, at pumpen står fuld af diesel, og at den ikke suger luft?

Hvad med gløderør? Lod du den gå længe nok til at den evt. kunne skabe naturlig varme nok til at tænde på de to cylindre med potentielt dårlige gløderør?

Hvad med ventiljustering? Er der måske nogle ventiler på 2 & 3, som ikke kan lukke, fordi der ikke er spillerum?

Hvad med kompression i det hele taget? Når du tager kablet af til magnetventilen og spinder motoren rundt med starteren, lyder den så jævnt på alle 4 - siger den rytmisk og jævnt "tuuu-juuu-juuu-juuu-juuu-juuu"? Eller kan du tydeligt høre, at en eller flere cylindre yder mindre modstand på starteren end de øvrige, så den siger: "Tuuu-juuu-ju-juuu-juuu"?

Du har ret i, at hvis taktningen mellem knast/pumpe og krumbasse ikke er i iorden, så vil det påvirke alle 4 med lige stor kraft, men selvf. kan den stå så elendigt, at kun de mest velfungerende cylindre (typisk 1 & 2) er i stand til at frembringe en bare nogenlunde forbrænding.

Du må simpelthen i gang med basal fejlsøgning, men start lige med at tjekke for luft og dyser.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
\"dyseproblemer\".. ja-ja...jeg ved det (måske) godt
« Svar #2 Dato: 22. September 2008 kl: 23:28:06 »
Dejligt at lære noget nyt.  :D  jeg vidste ikke at det var returventiler bagerst i pumpen..  :oops:
Den kørte nok ca 5 minutter, hvis den havde kørt længere havde jeg ikke kunnet finde den igen pga. røgslør. Rørene blev blæst igennem da jeg satte de andre dyser i, som har lagt længe i skuffen og sikkert ikke er optimale.
Den blev fodret med diesel fra en dunk (med filter), og den spyttede rigeligt retur i dunken, men kunne ikke se efter luft pga sorte gummislanger.  :?
(det var en rigtig amatør-test....  :lol:  ..)
Der er ingen synlige utætheder nogen steder, men den kan vel også godt suge luft et sted fra, uden at der løber diesel ud samme sted.... eller..  :?:

Tak for input, der er da steder nok at lede efter fejl.. :wink:
Jeg tjekker den med lyden  :lol:  .. og piller topdækslet af så jeg lige kan få tjek på ventil- og knastindstiling, inden jeg går videre med alt det andet.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
\"dyseproblemer\".. ja-ja...jeg ved det (måske) godt
« Svar #3 Dato: 27. September 2008 kl: 21:34:41 »
Problemet blev fundet...  :(  
..den med "lydprøven" gav faktisk lidt at gå efter, de 4 cyl lød langt fra ens..  :shock:
Ved at fodre den med mere diesel og nogle ekstra omdrejninger, kom den til at gå relativt jævnt og det blev bedre da den var blevet varm.
Med hånden over udluftningsstudsen kunne jeg næsten tælle hvert stempelslag og da olien også dryppede taktfast ud af oliepindsrøret, var der ikke længere tvivl om at det var en meget kraftig underkompression, og dermed en død motor..
Et stort lyspunkt er da i det mindste, at den er 100% tæt i topstykket, så lidt stumper kan den da give..  :wink:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Mølle

  • Gæst
\"dyseproblemer\".. ja-ja...jeg ved det (måske) godt
« Svar #4 Dato: 22. Oktober 2008 kl: 07:53:31 »
Citat fra: "macfreak"
Citat fra: "TONY"
Problemet blev fundet...  :(  
..den med "lydprøven" gav faktisk lidt at gå efter, de 4 cyl lød langt fra ens..  :shock:
Ved at fodre den med mere diesel og nogle ekstra omdrejninger, kom den til at gå relativt jævnt og det blev bedre da den var blevet varm.
Med hånden over udluftningsstudsen kunne jeg næsten tælle hvert stempelslag og da olien også dryppede taktfast ud af oliepindsrøret, var der ikke længere tvivl om at det var en meget kraftig underkompression, og dermed en død motor..
Et stort lyspunkt er da i det mindste, at den er 100% tæt i topstykket, så lidt stumper kan den da give..  :wink:

Tony


Det var sørme godt, at den ikke "løb løbsk" for dig...
Kan lige se det for mig, en løbsk motor på et bord, og ingen kobling til at stoppe den med...


Mororer der løber løbsk har den dejlige egenskab, at de altid standser af sig selv igen, og når de gør, så gør de det ordentligt. -men mon ikke naboerne alligevel var blevet lidt bekymrede over larmen og røgen???

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
\"dyseproblemer\".. ja-ja...jeg ved det (måske) godt
« Svar #5 Dato: 22. Oktober 2008 kl: 08:33:16 »
Du mener lidt ligesom den her V8 løber løbsk på en palle i en lade?
http://www.youtube.com/watch?v=JHGRfouL6DM&feature=related

Stort............
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
\"dyseproblemer\".. ja-ja...jeg ved det (måske) godt
« Svar #6 Dato: 22. Oktober 2008 kl: 20:14:04 »
Mon ikke de har glemt at sådan en gammel Scania motor ikke går ud når de tager strømmen fra?! ;) Han siger et eller andet med at den ikke kan stoppe lige før den går ud :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Kkrogsgaard

  • Gæst
\"dyseproblemer\".. ja-ja...jeg ved det (måske) godt
« Svar #7 Dato: 22. Oktober 2008 kl: 22:12:22 »
Kom vi tømmer lige en dåse dieselstart ind i indsugningen... så skal den nok være til at styre.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
\"dyseproblemer\".. ja-ja...jeg ved det (måske) godt
« Svar #8 Dato: 22. Oktober 2008 kl: 22:25:26 »
Citat fra: "Mølle"


Mororer der løber løbsk har den dejlige egenskab, at de altid standser af sig selv igen, og når de gør, så gør de det ordentligt. -men mon ikke naboerne alligevel var blevet lidt bekymrede over larmen og røgen???


..  :lol:  .. mine naboer og genboer har heldigvis vænnet sig til, citat :
 "den tossede VW fanatiker som hamrer og sliber til langt ud på natten"
og kommer gerne over dagen efter for at se hvad der var så vigtigt at få lavet, at jeg syntes det var ok at spolére deres nattesøvn...  :lol:
.. og jeg har faktisk haft en motor til at løbe løbsk, ovenikøbet mens jeg lå under bilen og ledte efter en utæthed..  :shock:  .. aldrig før, er jeg kommet så hurtig ud fra et undervognstjek, og motoren holdt til det, men for s.... den tog omdrejninger..
(3 cyl. 1,0 diesel, Daihatsu Charade...  :oops:  ..)

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
\"dyseproblemer\".. ja-ja...jeg ved det (måske) godt
« Svar #9 Dato: 23. Oktober 2008 kl: 16:23:46 »
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Kom vi tømmer lige en dåse dieselstart ind i indsugningen... så skal den nok være til at styre.


Er der andre end mig der fandt deres "Norske motorvarmer" lidt underlig??

Skal der ikke ilt til en forbrænding inde i motoren??
Bruger den ild de har tændt i turboen ikke denne ilt??

Tænker normænd ikke?? :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Kkrogsgaard

  • Gæst
\"dyseproblemer\".. ja-ja...jeg ved det (måske) godt
« Svar #10 Dato: 23. Oktober 2008 kl: 18:24:33 »
Jo der skal da ilt, men min pointe er at en dåse dieselstarter nok er lidt mere antændelig end en alm. dieselolie.

Da de begynder at bruge føntøreren sker der også noget.

Kan ikke forestille mig det er Nordmænd, det må absolut være Svenskere :P

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
\"dyseproblemer\".. ja-ja...jeg ved det (måske) godt
« Svar #11 Dato: 23. Oktober 2008 kl: 18:29:18 »
De siger selv "Norsk Motorvarmer" på et tidspunkt...
Synes også selv sproget lyder svensk...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
\"dyseproblemer\".. ja-ja...jeg ved det (måske) godt
« Svar #12 Dato: 23. Oktober 2008 kl: 20:36:33 »
Selvf. er der indlysende tåbeligt at fodre motoren med den iltfattige luft, der kommer fra flammerne. men princippet om at fodre med skoldhed indsugningsluft er klassisk og effektivt.

Masser af gamle traktorer er direkteindsprøjtere. De har typisk ikke gløderør, men derimod en glødespiral i indsugningsmanifolden, som netop har til opgave at opvarme indsugningsluften og dermed lette antændelsen af dieselen. For yderligere at øge denne effekt, så bruger man tit et trick til at starte en motor, der har stået stille længe: En føntører eller endnu bedre en varmluftpistol ind i indsugningen - så skal der nok komme liv i dyret. Et kendt trick i veterantraktorkredse. I virkeligheden er det vist også det, de gør på denne film til sidst.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
\"dyseproblemer\".. ja-ja...jeg ved det (måske) godt
« Svar #13 Dato: 23. Oktober 2008 kl: 21:41:02 »
Det med diesel motorer uden gløderør kender jeg ganske fint...

DAF'en jeg har nu er uden gløderør, Ivecoen jeg havde før var uden gløderør og de sidste 2 Scania'er jeg har haft var også uden gløderør, den ældste dog med den glødespiral du nævner...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan