Forfatter Emne: 1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk  (Læst 6834 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk
« Dato: 29. Maj 2006 kl: 20:42:17 »
Sagaen fortsætter.

I min søgen efter en ekstra motor til Grünehild når hendes 1,6TD en dag står af er jeg faldet over en meget billig 1Y der allerede er ombygget og har siddet i en Syncro TD!

Maskinen har ifølge sælger kørt 6000 km siden ombygning med JX pumpe, ny tandrem og strammerhjul og nye dyser.

Grunden til at den er billig er at den i løbet af kort tids kørsel bliver meget varm og opbygger højt tryk i kølesystemet med sprængning af kølerslange som relsultat. Dette er sket en gang og den har stået stille siden. Toppakningen og toppen er skiftet siden men når man giver gas opbygger den igen højt tryk der truer med at sprænge kølerslangerne.

Der er ikke bygget oliekøler på.

Hvad siger dieselekspertpanelet?

Skal jeg holde nallerne væk eller er det bare  en "dårlig ombygning" der kan reddes ved at justere på opbygningen af systemet??
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk
« Svar #1 Dato: 29. Maj 2006 kl: 21:00:56 »
Men først skal håbefuldamatør-panelet da ytre sig:

1y er 1.9D ikk?

Er den billig nok så køb den da!
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk
« Svar #2 Dato: 29. Maj 2006 kl: 21:22:15 »
Jeg har faktisk også lige siddet og kigget forelsket på den på Ebay.

Det er sgu svært at sige, hvad man skal gøre her. Det springende punkt er, om man skal frygte en revne i blokken. Det nye brugte topstykke har - ifølge hans tekst - to små revner. I de fleste tilfælde er det uden betydning, men før eller siden bliver de jo så dybe, at det er kritisk. Det virker dog usandsynligt, at de to toppe begge skulle have det samme problem. Problemet kan selvfølgelig også ligge i at blokkens pakflade har vredet sig en smule under varmepåvirkningen - et problem, der givetvis kunne løses med en planslibning.

Udover problemet med tryk i kølevandet, så er der også grund til moderat paranoia hvad angår stemplerne. Ingen ved hvor længe "kogeseancen" har stået på, og derfor kan man heller ikke vide om stemplerne har revet i cylindrene.

Men indrømmet - jeg var også fristet, men jeg tror, at jeg sidder over denne gang. Har du en AAZ-ombygning i maven, så var handlen måske god - alene for stumpernes skyld.

Og en 1Y er en 64 hk 1,9 sugediesel. I dette tilfælde er den så eftermonteret med turbo - det er der ingen problemer i. Den eneste forskel i blok/top til AAZ er at stemplernes krydspinde er 26 mm i AAZ mod 24 mm i 1Y (som JX).
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk
« Svar #3 Dato: 29. Maj 2006 kl: 21:33:44 »
Altså det er jo først og fremmest prisen og det faktum at den har siddet i en Syncro TD der tiltaler mig. Men den kan jo nå at komme en del længere op i løbet af ugen.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk
« Svar #4 Dato: 30. Maj 2006 kl: 08:06:08 »
Det kunne vel også være i selve kølesystemet at der var en prop eller en  dårlig pumpe?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk
« Svar #5 Dato: 30. Maj 2006 kl: 10:34:33 »
Eller en termostat der ikke vil åbne?

@Jarl
Når nu 1y er tæt på identisk med aaz, ville man mon så kunne finde en top fra en golf2 at sætte på? (med hyd. ventilløft). Jeg har en 1y blok på hånden og føler mig frisk på forsøget.
Altså når jeg har renoveret mit hus og Lavet rust på syncroerne og børnene er flyttet hjemmefra og jeg har råd til at sige mit job op.
 :?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk
« Svar #6 Dato: 30. Maj 2006 kl: 14:33:32 »
Jo, det kan der ikke være nogle problemer i. Det eneste forbehold er - som med AAZ - det høje kompressionsforhold. Angående det, så har jeg tænkt lidt. Forkammeret udgør det "rum" der er tilbage, når stemplet er i top. Forkammeret består af en øvre del, der udgøres af alugodset og en nedre del der udgøres at en stålbund, der kan skiftes. Hvis nu man tog denne stål bund fra et AAZ-topstykke (evt defekt) og satte over i en hydraulisk topstykke fra en Golf? Det afhænger selvfølgelig af, om forskellen ligger i bunden eller toppen...

Jeg vil godt være med til at lave nogle fede projekter, når
Citér
jeg har renoveret mit hus og Lavet rust på syncroerne og børnene er flyttet hjemmefra og jeg har råd til at sige mit job op.
:lol:  :lol:  :lol:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk
« Svar #7 Dato: 30. Maj 2006 kl: 23:29:02 »
man kan ikke bare smide en ekstra toppakning i? feks 2 stk 2huls? Eller er det dødsdømt fra starten?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Rene\'

  • Gæst
1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk
« Svar #8 Dato: 08. Juni 2006 kl: 23:53:26 »
hvis det blir er jeg blevet den lykkelige ejer af en  passat med 1Y motor og jeg fik et specikationsskema med,hvis du får brug for det :D  er nu lidt dejlig med 18 km/L

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk
« Svar #9 Dato: 09. Juni 2006 kl: 09:28:17 »
Ohh..

Hvornår er den fra? Hvad må man slippe for sådan en hvis jeg må spørge?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Rene\'

  • Gæst
1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk
« Svar #10 Dato: 09. Juni 2006 kl: 12:30:21 »
Det må man gerne :)  den er fra 89  men det er den (nye) model af dem og den stod til 29500 mener jeg det var,med alufælge. Og ifølge papirerne  har den  50kw gange 1,36=68 hk

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk
« Svar #11 Dato: 19. Juli 2006 kl: 10:17:33 »
Det lader til at det er 1y der er flest at finde af til under 5000 kr. Nu er jeg stødt på en igen og vil lige prøve at se om jeg har forstået det korrekt.

En 1y kan monteres som den er i en t3, evt. med pumpen fra en jx for lidt øget effekt?

Er bundtrækket også væsentligt øget i en 1y? Hvad betyder dimensionerne på krydspindende for motoren?

Der kan eftermonteres en turbo læser jeg. Hvilket fabrikat skulle så være at ønske m.h.t plads og ydelse i en t3? Garret eller KKK?  Hvad er det billigeste sted at skaffe sådan en fætter?

Hvad kan man møde af udfordringer med en turbo "opgradering"?

Hvad vil i skønne man får ud af det i effekt? Omkring de 75 en AAZ har?



Hmm det var en hel del spørgsmål, men jeg fornemmer efter at have kigget på markedet i et par måneder at 1y er den økonomiske vej til at kunne køre op af bakke i min gamle dame uden at skulle ned i 2 gear  :x
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk
« Svar #12 Dato: 19. Juli 2006 kl: 23:45:35 »
Citér
En 1y kan monteres som den er i en t3, evt. med pumpen fra en jx for lidt øget effekt?


Ombygningen er som om det var en AAZ. Du kan læse om det her:

http://www.motorensuche1.com/downloads/AAZ-Umbauanleitung.pdf


Citér
Er bundtrækket også væsentligt øget i en 1y?


I lave omdrejningstal ja, i de højere omdrejningstal er bilens gearing vel lav. Større hjul kunne hjælpe.

Citér
Hvad betyder dimensionerne på krydspindende for motoren?


Intet, så længe du ikke går i tuningstanker. En 1Y uden turbo er nogetr af det mest solide, der findes. Med turbo er den dejlig, dyrere og mere sårbar.

Citér
Garret eller KKK?


KKK - modellen hedder K14. Købes billigst hos motorensuche.com - evt. ebay.

Citér
Hvad kan man møde af udfordringer med en turbo "opgradering"?


Opbygningsmæssigt: manifolder, pumpe, frem- og returrør og andre småting.
Driftmæssigt: Højere termisk belastning af motoren og større ydelse.

Citér
Hvad vil i skønne man får ud af det i effekt?


Med turbo: Valgfrit mellem 70 og 110 hk afhængig af hvor meget man skruer på turbotrykket og dieselpumpen. Oliekøler og ladeluftkøler bliver uomgængelige.
Uden turbo: Ca 65 hk.

AAZ / 1Y uden turbo er mit næste valg. Driftsikker som et MY-lokomotiv, billig, uproblematisk - masser af tid til at passe børn :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk
« Svar #13 Dato: 28. Juli 2006 kl: 15:51:42 »
Hmm.. driftssikker som et MY lokomotiv. DET lyder jo godt.. men rent faktisk med mindre heste end en JX? Det kan jeg slet ikke forestille mig kan være en god ide?!! Jeg er ikke fartgal og kan fint finde mig i at nøjes med 110 km/t (med lidt større hjul) omkring de 3500 eller hvad det ender med. Men jeg kan ikke holde ud at skulle køre 80 i 3. med 4000 omdrejninger og pedalen i bund.

Men kan en 1y uden turbo overhovedet trække mine tons (og last) op af bakker? Det er jo netop det min JX har problemer med, men her er det så at det berømte bundtræk skal være forskellen?

Jeg har ikke råd til at konvertere og så "opdage" at jeg har lavet en ligeså sløv karet ud af det, så vil jeg hellere finde en gammel JX.

Nu ser det ud til at der kommer plads til et motorindkøb i 10000 krs (jo billigere jo bedre selvfølgelig) klassen i budgettet inden for den næste måned og SÅ vil man jo meget gerne satse rigtigt.

Min umiddelbare plan hvis 1y ikke viser sig at være en blindgyde er en 1y fra en hugger med lave km. Og så evt. en opboring/honing og planing og lidt nye pakninger/lejer hvis det ikke slår bunden ud af budgettet. Omkring 120.000 km laver til at være der hvor prisen/alderen knækker. Så det kan være jeg ikke behøver renovere ... (bare nemmest når nu motoren ER ude)

Når jeg kigger mig blind på momentkurver på nettet kommer jeg ALTID forbi enelleranden lækker TDI 110 HK konvertering og kan ikke lade være med at tænke at DET må altså være den rigtige (men dyre) vej. Man kan endda få mekaniske dieselpumper hos Bernd Jaeger til den! Altså når Syncroen med benzin har 112hk i 2.1 versionen så må transmissionen sku ku holde.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk
« Svar #14 Dato: 28. Juli 2006 kl: 16:26:11 »
Har lige modtaget dette tilbud på en totalrenoveret, boret, planet, nye lejer, ny krumtap, ny top .. hele gøjemøget. I udbytning for en gammel JX

---------------------------------------------------------------------------------
Motor im Austausch generalüberholt/Eigeninstandset : VW Transporter (JX)  
 
ArtNr ArtBez  Stk Stk-Preis Ges-Preis  
TW19001Y motor instandgestzt:HL,PL,Kolben,ZK NEU o.Ölpumpe/Anbauteile im AT 1 1.482,75 EUR 1.482,75 EUR  
 
 
Preis zzgl. MWSt: 1.482,75 EUR
 
Versand:per Spedition
 
Versandkosten einmalig: 149,00 EUR

----------------------------------------------------------------------------------

Det er liiige i overkanten af mit budget, men så har jeg vel også en motor der med den korrekte behandling (som jeg lige skal lære) kan køre 400.000 km uden renovering?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012