Forfatter Emne: Ændre turboens arbejds område  (Læst 1613 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Ændre turboens arbejds område
« Dato: 07. Januar 2007 kl: 19:11:29 »
Højben har været på arbejde idag, ca. 1900kg incl traileren...

Det gik over alle forventninger uden nogen som helst problemer (ja ja, bakkerne var den ikke stolt af når det gik op ;))

Men jeg faldt over noget der irriterede mig GRÆNSELØST...Det er ikke så slemt at det generer når bilen er tom, men når der kommer læs på og/eller trailer (den var også gal sidst jeg havde trailer på den) så er den gal :)

Det er arbejdsområdet for turboen jeg er lidt irriteret over...
Den tager først rigtigt ved når motoren runder 3000 rpm, altså der hvor man kan mærke det ekstra kick den giver...

Kan man ikke sænke det?? Flere gange på vej hjem fra Randers med hø idag kunne jeg godt have brugt den fra omkring 2000 rpm...
3000 er trodsalt midt i det grønne felt...

Nogen ideer??

Ps. turboen er næsten helt ny, den blev skiftet da jeg fik bilen og der var det en fabriksny der kom på...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Ændre turboens arbejds område
« Svar #1 Dato: 07. Januar 2007 kl: 19:17:22 »
hmm. godt spørgsmål, min begynder at larme fra turbinen ved en 2000 rpm og trækker (JX relativt) herefter som en gal.

Hvad kører du med af turbotryk og hvordan er justeringen af indsprøjtningspumpen?
Mvh. Casper

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Ændre turboens arbejds område
« Svar #2 Dato: 07. Januar 2007 kl: 19:18:39 »
Det er ikke en golf-turbo du har fået på? min (på aaz'en ganske vist) var da med fra ca 2000rpm (et gæt da jeg ikke har omdr tæller (men til gengæld ladetryksmanometer))
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ændre turboens arbejds område
« Svar #3 Dato: 07. Januar 2007 kl: 19:23:49 »
Intet kommer af intet udover lommeuld. Turbotryk kræver skoldhed udstødningsgas - og gerne i rå mængder. Skoldhed udstødningsgas kommer af rigeligt og velforbrændt dieselinput. Vil du have tidligere turborespons, så skal du sikre dig en generøst trimmet dieselpumpe, veljusterede dyser og hård kompression.

Med andre ord - op med indsprøjtningsmængden, tjek tidspunktet og dysernes åbningstryk. Så kan du få turbotryk fra ca. 22- 2300 omdr.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Ændre turboens arbejds område
« Svar #4 Dato: 07. Januar 2007 kl: 19:27:06 »
Okay...Havde da godtnok overvejet at give pumpen et lille pift ;)

Om dyserne er veljusterede skal jeg slet ikke kunne udtale mig om da jeg ikke har værktøjet til at teste/justere sådanne...

Kunne være man en dag ved lejlighed kunne lokke med dig, Jarl, men det bliver ikke før jeg har fået fat i 4 nye gløderør, så kan jeg jo lige skifte dem når nu dyserne alligevel er afmonteret...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Ændre turboens arbejds område
« Svar #5 Dato: 07. Januar 2007 kl: 19:40:45 »
Hvad skal man egentligt skrue på, på pumpen, for at give lidt ekstra??

Synes ikke lige jeg har kunne finde noget der har lignet noget spændende på den endnu ;)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ændre turboens arbejds område
« Svar #6 Dato: 07. Januar 2007 kl: 19:42:20 »
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!