Forfatter Emne: 1.6d vil ikke starte  (Læst 2239 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

borst

  • Gæst
1.6d vil ikke starte
« Dato: 29. August 2011 kl: 15:26:00 »
Nu er der problemer med elsklingen igen.

Pludselig en dag ville den ikke starte, den sagde intet når man drejede den over på starter position. Det blev afhjulpet med startkabler.
Så gjorde den det sq igen, prøvede igen lykken med startkabler plus en stramning af kilerem (meget løs) i håb om den ikke ladte batteriet op og det bare var det.

Nu vil den ikke igen, den drejede kildre men rundt, men ret uharmonisk, og så virker det som om den bruger alt strømmen og den siger intet når den prøver at blive startet?

Jeg har lidt mistænkt det til at være noget andet end bare batteriet. Den har de sidste par måneder altid haft lidt svært ved at starte. Man har skulle forvarme den et par gange, og holde starteren inde et par sekunder, før den har ville starte.

Tænker måske gløderør? Men den vil jo gerne starte med startkabler og rigtig lang tid i starterposition, så får den hostet sig igang, og når den er varm vil den gerne starte uden problemer

Mølle

  • Gæst
1.6d vil ikke starte
« Svar #1 Dato: 29. August 2011 kl: 16:31:46 »
Det virker som om du både skal kigge på gløderør og starter og batteri. Hvis du har haft mange starter med defekte gløderør, så er du langsomt men sikkert i gang med at slå starter og batteri ihjel.

Gløderør først...

borst

  • Gæst
1.6d vil ikke starte
« Svar #2 Dato: 29. August 2011 kl: 16:42:30 »
Falck manden mente bestemt også det var gløderørerne, den startede med
Kablerne på, men først efter 1 minut eller sådan med starteren kørerne.

Er der andre forslag?
Og hvor komplekst er det at skifte selv, hvis man er helt grøn i t3 verdenen? Kan Thansen bruges, hvilke er det?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
1.6d vil ikke starte
« Svar #3 Dato: 29. August 2011 kl: 17:10:19 »
De 3 af dem er lette nok, den under pumpen kan være en smule besværlig at få skiftet men absolut ikke umuligt...
TSvansen gløderør er skam fine - i 14 dage, så er de kaput...
Køb nogle Bosch eller lignende kvalitet fra f.eks. Merkonomen, de holder langt bedre...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
1.6d vil ikke starte
« Svar #4 Dato: 29. August 2011 kl: 20:06:39 »
Drejer starteren rundt når du drejer nøglen? Ellers kan det være bundstykket i tændingslåsen der er defekt. Eller en løs forbindelse ved den lille tynde ledning (gerne kabelskoen) nede ved starteren.

Det kan også være mangel på diesel i pumpen! Er der luftbobler i returslangen? Dette kan skyldes en defekt pakning i pumpen, gerne ved akslen hvor speeder armen går ind i toppen.

Ryger det når du tørner?
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

borst

  • Gæst
1.6d vil ikke starte
« Svar #5 Dato: 29. August 2011 kl: 22:00:13 »
Super, er der en guide/manual til udskiftningen, jeg har en bog på tysk i bilen, den forstår jeg absolut nul af.

Jeg vil da tro starteren kører rundt, nu hvor den starter. Vi fik den startet efter 1 minut i startposition, kørte i 1 times tid, lod den stå (mens solnedgangen blev nydt på vandet med et surfbræt under fødderne) i 3 timer, og der startede den, hvilket nok er grundet motoren stadig har lidt varme tilbage.

Jeg er dog 99,9% sikker på, at når jeg går ned i overmorgen og prøver, så laver den komik med os, og ikke vil starte.

Når den kommer igang, spinder den som en mis, og har de børnesygdomme som den altid har haft. Den ryger ikke mere end hvad godt er.

Offline pcdoctor

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 189
    • Vis profil
1.6d vil ikke starte
« Svar #6 Dato: 29. August 2011 kl: 23:49:56 »
Når den nu i morgen ikke vil starte, så prøv at holde et kabel på + på akku og til spidsen af et af gløderørene i 5-7 sekunder. Bagerste (den længst inde i motorrummet) er nemmest at komme til. Pas på ikke at holde kabet til stel, for så bliver der varmt.
 
Start så uden forvarmning.
Hvis det virker, ligger problemet ikke i defekte gløderør, men i, at der ikke kommer strøm til gløderørerne, hvilken kan skyldes et defekt gløderørs relæ, defekt bundstykke i tændingskontakten eller kabelbrud.
Jeg havde et lignende problem med "Den lille Blå", hvor jeg også var helt sikkert på, at fejlen lå i gløderørerne, men hvor et oliefiltret skift fjernede problemet.

Preben

PS.: Dengang bundstykket i min tændingslås var futtet af, brugte jeg et stykke ganske almindelig 220 volt kabel, hvor begge ledninger var snoet sammen og det virkede fint.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1.6d vil ikke starte
« Svar #7 Dato: 30. August 2011 kl: 08:53:45 »
Det lyder bestemt som et problem med forglødningen.

Der kan være 4 typiske fejl:

1) Gløderør defekte. I med nye Bosch eller Beru.
2) Sikringen til gløderørene defekt. Luk den lile boks i højre forreste af motorrummet op og kig efter en stor bladsikring. Ny kan købeds eksempelvis hos Thansen.
3) Gløderelæet defekt. Stort sort relæ i samme boks i motorrum. Nyt fåes bl. a. hos Hovwdiaudi.
4) Kablet fra gløderelæ til gløderør kaput. Skift til nyt i kraftig dimension.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

borst

  • Gæst
1.6d vil ikke starte
« Svar #8 Dato: 30. August 2011 kl: 22:46:16 »
Fantastisk med så en så meget præcis hjælp til problemknusningen, de 4 ting vil blive afprøvet hurtigst muligt.

Når vi snakker kabel, er det så bare en ganske almindelig husledning, eller hvordan og hvorledes?

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
1.6d vil ikke starte
« Svar #9 Dato: 31. August 2011 kl: 19:25:37 »
Citat fra: "borst"

Når vi snakker kabel, er det så bare en ganske almindelig husledning, eller hvordan og hvorledes?


Nej, der skal en tykkere ledning til.

Men til det nyttige eksperiment der beskrives her:
Citat fra: "pcdoctor"
Når den nu i morgen ikke vil starte, så prøv at holde et kabel på + på akku og til spidsen af et af gløderørene i 5-7 sekunder. Bagerste (den længst inde i motorrummet) er nemmest at komme til. Pas på ikke at holde kabet til stel, for så bliver der varmt.
 
Start så uden forvarmning.
Hvis det virker, ligger problemet ikke i defekte gløderør, men i, at der ikke kommer strøm til gløderørerne, hvilken kan skyldes et defekt gløderørs relæ, defekt bundstykke i tændingskontakten eller kabelbrud.
Jeg havde et lignende problem med "Den lille Blå", hvor jeg også var helt sikkert på, at fejlen lå i gløderørerne, men hvor et oliefiltret skift fjernede problemet.

Preben

PS.: Dengang bundstykket i min tændingslås var futtet af, brugte jeg et stykke ganske almindelig 220 volt kabel, hvor begge ledninger var snoet sammen og det virkede fint.

kan det bruges,
eller bedre et startkabel. Hvis det gnistre lidt når det forbindes,
så er ikke alle gløderør brændte.