Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - lagoni

Sider: 1 2 [3] 4
31
Diesel Fora / Reservedele til turen
« Dato: 15. Maj 2008 kl: 20:18:12 »
Til Fynstræffet havde jeg naturligvis pakket tøj og øl og sengetøj og øl og mad og øl osv. Og så kom vi til at sludre om hvor mange procent af vores oppakning som bestod af værktøj.
Jeg kører selv rundt med en del efterhånden, og så er der jo dem der planlægger jordomrejser og hvad ved jeg og så tænkte jeg at det kunne være sjovt, og måske ligefrem nyttigt, at lave en liste over reservedele som det var relevant at have med til hverdag og fest. Vi har jo en del erfaringer med hvad man kan komme ud for...

Jeg starter....

Olie
Vand
Hjullejer
Fedt
Hjulbolte og hjulmøtrikker
Pærer
Kabler og kabelsko
Kileremme
Dyser
...
...
..i fortsætter...
:?:


Og glem ikke...
Kedel, kande, kaffe og kop!

 :!:  :lol:

32
Diesel Fora / Topstykke 068 103 373 F
« Dato: 13. April 2008 kl: 10:49:45 »
Er der nogen der har styr på hvilket topstykke der har dette nr.? Jeg har spurgt min onkel, men han ryster bare på hovedet.

Jeg spørger fordi jeg har fået 3 stk foræret af en der skulle rydde op på sit værksted og havde "rodet med de der Transportere engang". Nu skulle de altså bare væk, så jeg viste mig fra min flinke side...


Som sagt 3 stk., med numrene
Topstykke 068 103 373 F  - 63
Topstykke 068 103 373 F  - 67
Topstykke 068 103 373 F  - 73

33
Diesel Fora / Fedtkop
« Dato: 30. December 2007 kl: 13:22:37 »
Jeg vil sætte et par nye fedtkopper på forhjulene, men kan, typisk mig, ikke hitte dem hos Hovwdi...
Ka' i hjælpe?
 :oops:

34
Diesel Fora / Skift af forhjulslejer
« Dato: 07. December 2007 kl: 15:32:05 »
Jeg vil sætte nye lejer i forhjulene, og vil lige høre om det er svært at få de gamle lejer ud?

Skal jeg bruge kulde eller varme? Mukkert eller pincet? Voodoo eller Karma? Eller er det som medicinmanden sagde til missionæren; dén der falder af af sig selv!?

Og nu spørger i sikkert hvorfor jeg vil skifte...
Nåeh men det er såmænd bare fordi at da jeg kørte til arbejde onsdag, kom der en grim lyd af metal mod metal nede fra, jeg tror(!) det var venstre forhjul. Det underlige var, at når jeg stoppede bilen, så forsvandt det, og kom igen efter nogle kilometer. Det er ved lige-ud-kørsel, ikke ved sving, og den bremser som en engel putter sig i skyen. Jeg listede de sidste kilometer til arbejdspladsen med 30 km/timen.

En forhistorie findes måske her...
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=4004&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Nye lejer kom med posten idag, og jeg regner med at tage bussen til jobbet imorgen og lave det på værkstedet der. Håber at jeg bliver klar til adventstræf søndag!

35
Diesel Fora / Verstem-mutter
« Dato: 18. November 2007 kl: 16:52:12 »
Solvognen har været på værksted, for at få justeret kambrer og sporing. Det kostede 2100 kr. De sagde de havde brugt 3 timer på det. Jeg fik så også skiftet de to gummimuffer på stængerne, men jeg synes stadig det er mange penge.

Og så tror jeg at jeg har ramt et hul i vejen. Ihvertfald flyttede rattet sig stille og roligt ca. 3-5 grader med uret. Jeg tror sgu heller ikke værkstedet har strammet ordentligt op på tingene, og pengene er nok mere eller mindre spildt.

Nå, jeg kørte altså til Lolland og hældte et par styresystemer på Poot's computer, og så kørte jeg hjem. Da jeg skulle dreje fra motorvejen, kom der lyde fra bremsen, som om den ikke gik ordentligt på, og som om afdækningspladen stødte på. Jeg stoppede selvfølgelig og tjekkede at hjulet ikke var ved at falde af, og så listede jeg hjem.

Venstre forhjul af, og så konstaterer jeg at bremseskiven sidder løst. Møtrikken blev "låst op" der hvor blikket skal hakkes ned, og den blev strammet. Først fast så skiven ikke kunne dreje, så lidt tilbage og så stramme lidt igen så skiven kan gå rundt. Selvfølgelig kan det blik på møtrikken ikke holde til at blive slået mere, men det kom da ned i hakket og møtrikken sidder nok godt nok fast.

En lille prøvetur og den bremser ok, men har klar tendens til at styre mod højre når den bremser. Jeg synes også stadig der er underlige lyde. Nu har jeg det også sådan at jeg bliver lidt hypersensitiv i sådan en situation, så jeg prøver at slappe lidt af og satse på at jeg kan køre i morgen.

Men jeg vil gerne have skiftet den møtrik.
Onkel siger: "Verstem-Mutter - 251 407 671"

Jeg kan ikke finde den hos Howdi. Kender i et sted den kan købes i morgen?

36
Diverse / batteri lader ikke sig selv op..
« Dato: 04. November 2007 kl: 19:09:19 »
Hvordan kunne du se at den tabte strøm? Målte du på batteriet med et multimeter?

Nå, men der er en tråd igang om generatorproblemer som du måske kan få glæde af.
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=3901&postdays=0&postorder=asc&start=0

37
Diverse / Nu er Yvonne blevet min
« Dato: 04. November 2007 kl: 19:05:52 »
Velkommen til og Tillykke med købet! For én gangs skyld kan vi byde nogen velkommen uden straks at falde over dem med krav om billeder.
 :lol:

38
Diesel Fora / generator
« Dato: 28. September 2007 kl: 17:35:20 »
Jeg har en som jeg ikke ved om virker. I er velkomne til at prøve  :D

39
Diesel Fora / Motor problem på Transporteren
« Dato: 23. September 2007 kl: 18:54:07 »
Kan du høre at starteren arbejder når du drejer nøglen?
Har du et multimeter så du kan måle på batteriet? Jeg har selv problemer med at mit batteri bliver afladet. En mulig fejlkilde er forvarmerrelæet.

40
Diesel Fora / Kølesystem igen igen
« Dato: 08. September 2007 kl: 10:04:22 »
Gæt hvem der blev bugseret hjem af Falck. Det er ved at blive en dårlig vane. Temperaturmåleren stod fint i midten som den plejer. Pludselig faldt den mod venstre og vippede lige over det hvide felt. Jeg standsede og tjekkede motorrum men kunne ikke konstatere noget unormalt. Fortsatte 3 km til Thansen hvor jeg skulle ha nogle pærer, og nu var motoren meget varm. Jeg handlede en ny vandpumpe og ringede til Falck.

Og hvis nogen siger "topstykke", så hedder det:
"T3 byttes med lille personvogn".
Indrømmet, jeg har i tankerne komponeret op til flere salgs-bytte-annoncer de sidste par dage...

Men, hvo intet vover, så nu håber jeg at det er vandpumpen! Og derfor er jeg gået igang med at prøve at tømme systemet. Nej, først læste jeg en halv dag på forum, og så startede jeg med at save rustne spændbånd over og fik afmonteret de to tykke slanger oppe ved fronten.

Det kom der sgutte meget vædske ud af...   hmm...  Til gengæld var det der kom ud, af en blå-sort farve...

Afmonterede så generator og beslag, og så kom der lidt mere vædske ud da vandpumpen blev løs. Men der er stadig meget i systemet, så ka i ikke én gang til for prins Knud forklare, hvor f..... jeg skal skille for at få det sidste ud?

Jeg ska osse lige ha lånt naboens haveslange så den sammen med min egen kan nå ned til P-pladsen.

Jeg har fundet en kilerem som er 10 X 600 men dén der hedder 9,5 X 643 kan jeg sgutte finde nogen steder...



Poot har advokeret for at jeg skifter til 1-rem-systemet, og det ville jeg da sådan set også gerne, men såvidt jeg forstår så involverer det et tandremsskift, og dér stopper mit vovemod.

41
Diverse / modeller: en forklaring.. ?
« Dato: 29. August 2007 kl: 13:32:08 »

42
Diesel Fora / Hjælp søges - Bærearm
« Dato: 16. August 2007 kl: 10:22:43 »
Jeg skal have skiftet gummiophængene i bærearmen. Jeg har ikke helt styr på processen, men der skal åbenbart hæftes med et CO2 svejseværk. Er der nogen der har sådan et, og er friske på at hjælpe? Jeg har falck abonnement så jeg kan få fragtet bilen.

43
Diesel Fora / Hvilken kilerem
« Dato: 14. August 2007 kl: 15:31:32 »
Jeg har et 2-rem system, og sidst jeg startede motoren hørte og så jeg at den yderste rem var meget løs. Jeg tænker at jeg ligeså godt kan skifte begge remme, når jeg alligevel er igang.

Jeg spurgte så Onkel, og mht. kilerem til vandpumpe var han rimelig klar i mælet:
068 121 039B - 9,5 X 643mm.

Men da jeg så spurgte til kilerem til generatoren blev han straks teknisk og stillede en hel masse spørgsmål som jeg ikke ku svare på. Kan i hjælpe?


44
Diesel Fora / Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Dato: 13. Juli 2007 kl: 18:41:58 »

Holbækmotorvejen i vestlig retning. Myldretid. Jeg kørte med ca. 80-90 km i timen, da der kom en kraftig hakkende lyd fra højre(!) side ved forhjulet. Øjeblikket efter røg venstre forhjul af og jeg landede med en grim lyd på asfalten. Koblede ud og drejede stille og roligt ind i nødsporet mens jeg tændte havariblinket og bremsede blødt og holdt øje med venstre forhjul som trillede lystigt videre gennem den temmelig tætte trafik tværs over tre vognbaner uden at ramme nogen eller noget, for til sidst at lande blødt i midterrabbatten.

Jeg tog skumslukkeren under førersædet i hånden, stoppede motoren og kiggede i spejlet. Fri bane. Stod ud og så at der ikke umiddelbart var brud på slanger eller tank. Bremseskiven var slidt ca. 5 cm. ind der hvor den havde kørt på asfalten. Gik lidt rundt om bilen. Satte mig ind på bagsædet. Tændte en smøg. Og så ved jeg ikk...  det var lissom jeg begyndte at ryste lidt. Underligt, for det var bestemt ikke koldt i kabinen.

Fandt Falck kortet frem, og lyttede med undren til min egen rystende stemme, da jeg forsøgte at forklare Falckdamen hvor jeg var og hvad der var sket. Efter tre kvarter kom Falckmanden. Han kiggede lidt og grinte lidt, og spurgte hvor hjulet var havnet. Jeg udpegede et sted ca. 150 meter fremme, og så spurtede han over vejen og spurtede tilbage med hjulet. Så skruede han et par bolte ud af de andre hjul og satte det tabte hjul tilbage på plads. Derefter kunne han uden problemer trække Solvognen op på ladet.

"Den ska sku bare ha et par nye bremseskiver og nogen længere bolte, så fejler den sgu da ikk noget!" var hans dom.
Hvor jeg dog inderligt håber han har ret!

Jeg har lige skiftet dyser og dyserør og slanger og gløderør og forvarmerrelæ og jeg har brugt de sidste af bankens penge på at købe en ny udstødning og en dunk olie og noget rød kølervædske, og havde håbet at jeg stille og roligt skulle gå og hygge med de ting i weekenden. Tjah...  nu er jeg sgu bange for at den planlagte tur til Norge i august må opgives.

Nå, det var en længere historie. Lige nu sidder jeg med en kølig øl og glæder mig over at jeg ikke var skyld i at nogen kom til skade. Det ku være gået grueligt...  osv...      og så ikke et ord om fredag d. 13, vel?! ;0)

I morgen vil jeg tage nogen fotos, og så håber jeg at i er friske på noget vurdering og rådgivning. Hvis nogen ligefrem skulle have lyst til at komme forbi og besigtige skaden, så gir jeg ihvertfald kaffe eller øl.

45
Diesel Fora / Vi er dem de andre ikke må lege med...
« Dato: 26. Juni 2007 kl: 08:00:27 »
Citér
Nye miljøregler for biler på vej i Tyskland
For at forbedre miljøet overvejer man i visse Tyske byer at forbyde ældre biler i centrum. Forbudet forventes også at gælde udenlandske biler.


http://autocamper-nyt.dk/pages/webside.asp?articleguid=31147


...eller kan vi installere et partikelfilter?

Sider: 1 2 [3] 4