Forfatter Emne: Montage af solceller  (Læst 13208 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Montage af solceller
« Dato: 10. April 2013 kl: 22:13:19 »
Montering af solpanel på "kasketten" af bussen med beslag.

Nogen som har erfaring med montering i forhold til beslag - fladen på hver beslag er ikke ret stor (2,5*8 cm med 5 huller), så jeg er i tvivl om, hvorvidt lim er tilstrækkeligt - eller om der også skal bores. Min "frygt" er fugt  på sigt når bussen kæmper med vinden i de kolde dage med regnvejr :)

Argumenter for / imod at lade på primære batteri versus forbrugsbatteri - den primære årsag til solcelle er kabinevarmer, som kun bruges om vinteren. Jeg er i tvivl om "tab" såfremt primære batteri lades først, og så derefter sekundær batteri, hvor kabinevarmeren får strøm fra.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Montage af solceller
« Svar #1 Dato: 10. April 2013 kl: 22:21:33 »
Mit solcellepanel lader på forbrugsbatteriet, og så har jeg et avanceret skillerelæ, der stort set uden tab, skifter til startbatteri, når forbrugsbatteriet er ladet helt op. .
Når generatoren kører, prioriterer relæet startbatteriet og sender resten af de 90 amp videre til forbrugsbatteriet.

Fungerer fint

[attachment=14044]P3071358_2013-04-10.JPG[/attachment]


Tystor laderen prioriterer forbrugsbatteriet og overskuddet bliver sendt videre til startbatteriet.

Hvilestrøm på mit ca. 8 mdr gamle gel forbrugsbatteri er 13,14V en kold vintermorgen
Hvilestrøm på mit 3 år gamle startbatteri er 12,75V
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #2 Dato: 12. April 2013 kl: 13:22:02 »
Tak, Septoren løser som skillerelæ min problemstilling vedrørende tab - men det er dog en noget dyr (1400 kr) enhed den der Septor :)

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Montage af solceller
« Svar #3 Dato: 12. April 2013 kl: 13:44:47 »
Citér
Tak, Septoren løser som skillerelæ min problemstilling vedrørende tab - men det er dog en noget dyr (1400 kr) enhed den der Septor


Ja det er kostbart kram, men ting er kun dyre hvis de er mindre værd en prisen, og som Mølle engang sagde: Det koster at fyre med mahogni :P
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #4 Dato: 19. April 2013 kl: 21:23:47 »
Nogen har erfaring med montage af beslag el lign på "høj top" - hvordan og med hvad sikres bedst mod utæthed, når der skal bores?

@Kim: tak for input.

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #5 Dato: 20. April 2013 kl: 00:31:35 »
Gungho

Jeg har haft to Solifer campingvogne med henholdsvis et  og to solcellebatterier monteret på beslag. Det giver mange huller i et tag, foruden kabelhuller. Så det leder ned til een/ to ting, tillid til montør og fremstiller af tætningsmasse.
Problemet, som jeg har erfaret, er, at solcelle "tingen" har en vægt, og den vægt uanset hvor meget man nedgør den, gør at der samler sig vand under panelet. En simpel kontrol af snavs under panelet viser det.
Idag kan man få solceller der kan limes på, og hvor der kun skal bores et hul, det ville jeg måske overveje.
I mit tilfælde vil jeg slet ikke gå den vej. Jeg har valgt at tage min lille 13 kg Honda EU generator med på tur, skal der strøm på forbrugsbatteri, jamen så får den en omgang under frokosten, og middagsluren og så er den klaret.
Min erfaring (og jeg skriver min erfaring) med solceller og camping er ikke synderligt positive.
Regner du det i penge, ja så er Honda'en måske lidt dyrere i startinvestering, men tænk på hvad du kan bruge den til, eks hækkeklipning, båd, strømafbrydelse på huset, og meget mere

mvh Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Montage af solceller
« Svar #6 Dato: 20. April 2013 kl: 07:54:25 »
Jeg er enig med Bent i at pålimede solceller er at foretrække.

De vejer mindre og giver mindre luftmodstand end de stive, og så er der jo fordelen med, at man kan undgå huller og skidt under.

Jeg har selv gode erfaringer med at have et 50W panel til at drive mit system.  Det og lidt kørsel klarede noget nær en nulløsning efter 4 dages tur til Samsø i blandet vejr sidsrte september.
Vi kørte ca 300 km på turen, men jeg har senere konstateret et spændingstab på over 1V fra generator til batteri, så det kan blive endnu bedre, med et kraftigere kabel mellem generator og starter.

Da vi kom hjem efter at have kølet mange øl ( og mad) var der så vidt jeg husker over 12,75 V på forbrugsbatteriet.

Da jeg nu har fået monteret et Webasto fyr, er det min plan at investere i endnu et 50W panel, af samme slags. Det skal monteres på en let men stiv alu ramme, så det kan kobles til et stik bag på bilen,  med en 5 m ledning, Det kan så flyttes rundt efter solen og evt fjernes, hvis man forlader bilen.

Det er jo heller ikke altid man har lyst til at parkere bilen, hvor der er mest sol hvis der er meget varmt.

En generator vil gøre dig meget upopurlær hos naboerne på campingpladsen, og desuden får du ikke veligeholdt dine batterier i det daglige.

[attachment=14133]P5261915_2013-04-20.JPG[/attachment]


[attachment=14134]P8292101.JPG[/attachment]

Mit panel er købt hos firmaet Matronics og er beregnet til at lime på campingkøretøjer, og de har endda fået lov til at benytte et billede af Arnold som reklame for det

http://www.matronics.dk/Kategori/Baad-og-camping/Solceller-og-tilbehoer/Gruppe/50-Wp-Letvaegt-Solcelle-paneler-12V

Jeg har i øvrigt valgt at sætte en rustfri kant rundt om panelet for udseendets skyld. Det er skruet fast gennem taget med en del rustfrie skruer, og alt er pakket og limet med Sikaflex 291 til marinebrug.

Jeg har brugt det i mange år, også ved montering af beslag på glasfiberbåde, og har aldrig haft problemer med utætheder.

Mit tag er også limet på med ikke mindre end 12 patroner Sikaflex
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #7 Dato: 20. April 2013 kl: 09:11:54 »
Ang. generator så er det en upropulær ting at bruge når der er andre i nærheden, især pga. støjen.

F.eks. i Australien er stort set alle bush campingpladser indrettet i to afdelinger: en med tilladelse til generatorbrug og en hvor generatorbrug er forbudt. Der er ofte over 500m imellem disse to "afdelinger" og gud nåde at trøste den, som kommer til at tænde en generator i fejl område.

Vi overnattede stort set altid i de generatorfrie områder for det er noget mere dejligt med frisk luft og cikadesang end benzinos og generatorstøj.

Vores solcellepanel på Mary's tag er en marine udgave
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #8 Dato: 20. April 2013 kl: 15:29:45 »
:cheer:  Nu vil jeg helst undgå at blive udnævnt til "miljøbandit", og jeg kunne heller ikke drømme om at genere naboer, hverken på campingpladser eller i al almindelighed :)

På campingpladser anvender jeg i reglen pladsens strøm som jeg blot "pløkker" ind  i bilens lader så fordeler den selv mellem forbrugs og startbatteri.
Generator (og den er af typen forholdsvis stille) anvendes ligeledes gennem stikket til bilens lader, under standsning hvor der absolut ikke kan være gene for andre, så er det slået fast.
Jeg er godt med på, at solceller, og tilbehør sikkert er forbedret væsentligt siden jeg havde mine erfaringer med dem. Mine erfaringer ligger i perioden 1996-2000.

mvh
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Montage af solceller
« Svar #9 Dato: 20. April 2013 kl: 19:21:52 »
Kapasitet handler jo også om hvor stort og effektivt batteri man har, men ikke mindst om hvor økonomisk et køleskab og belysning,
der er i bilen.

Jeg har LED belysning, og når alt lys er tændt indendørs, bruger jeg under 20W til belysning og køleskabet bruger ca. 34w når kompressoren kører. Skabet har et system kalder ASU, der kan opmagasinere kulde, når der er generatorladning eller landstrøm, og automatisk går i sparemode, når der ikke er ladning, og det formindsker forbruget betydeligt.

Og Bent....bare det, at vi kører T3 kvalificerer os vist til betegnelsen miljøbanditter :P
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Montage af solceller
« Svar #10 Dato: 20. April 2013 kl: 20:01:51 »
Citat fra: "porteren" post=97868


Mit panel er købt hos firmaet Matronics og er beregnet til at lime på campingkøretøjer, og de har endda fået lov til at benytte et billede af Arnold som reklame for det

http://www.matronics.dk/Kategori/Baad-og-camping/Solceller-og-tilbehoer/Gruppe/50-Wp-Letvaegt-Solcelle-paneler-12V


Fedt med reklame plads for en lækker T3 syncro, sejt Kim.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Montage af solceller
« Svar #11 Dato: 21. April 2013 kl: 07:50:15 »
Citér
Fedt med reklame plads for en lækker T3 syncro, sejt Kim.


Tak Kenneth.

Det var KH der sendte billedet til dem i forbindelse med et køb, og de spurgte om de måtte bruge det på siden. Han kontaktede mig og de fik lov mod at de slørede min nummerplade.

De har senere givet mig lovning på en favorabel handel, når jeg køber det næste solpanel ;)
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #12 Dato: 21. April 2013 kl: 09:54:00 »
Jeg skal se at få taget billeder af mine paneler, jeg har faktisk også lovet Matronic et par billeder.

Jeg mener jeg har beskrevet min montering et andet sted, men der er jo skrevet flere tråde om emnet.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #13 Dato: 21. April 2013 kl: 13:04:09 »
Bent, du er ingen miliøbandit :)  
Og hvor har jeg været misundelig på dem med kompressorer rigtig rigtig mange gange på vores jordomrejse.
Men en kompressoren var fravalgt pga. pladsen (vi boede 5 personer i Mary i 25 måneder).

Når vi manglede strøm, så måtte Mary stå og tøffe lidt. Eller hvad med dengang da vi kørte knap 1.000km med en utæt dieselpumpe op over Andesbjergene og ca. halvdelen af dieselen løb ud under kørslen (hun kørte under 5km/L på den tur).

Såee, jeg tror ikke at du kan matche os i at være miliøbanditter ;)
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #14 Dato: 03. Maj 2013 kl: 23:24:47 »
@ Kim: Kan du fortælle konkret omkring tætningen - som jeg læser det, så har du boret i dit tag, hvilket jeg også skal. Hvad har du helt nøjagtigt brugt - bolt, møtrik, spændeskive(r), gummistykker - og hvordan (meget konkret) har du sikret, at det er tæt? Fra dit input tidligere vdr diesel kabinevarmer, så tænker jeg, at du har lavet en god varig løsning, som jeg måske kan drage nytte af.

@ Bent: Jeg måtte simpelten starte min gamle benzingenerator op - blot for at høre, hvor meget den larmer ... og ja, sådan et autonomt energianlæg er rart at have - men da den først var startet kunne jeg godt huske, hvorfor jeg byggede en lydisoleret kasse til den ... tiden er kommet til solceller for mig - men hvem ved .... måske skal bezingeneratoren med til svenskeland til vinter på skiferie, når bussen skal stå prøven.