Forfatter Emne: Montage af solceller  (Læst 13215 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #45 Dato: 21. Juli 2013 kl: 20:15:43 »
Det endte med både en Septor - og så påliminng af solcellepanel med 291. Der er lidt lysshow over septoren, når den kobler ind og ud - en skam den er placeret i motorrummet, så jeg ikke kan få glæde af al den blinkning :)

Jeg undrede mig en smule over kravet om 10 mm ledninger (der er under 2 m fra startbatteri til forbrugsbatteri), men måske kan ladestrømmen være så stor, at det er påkrævet. Mit startkabel er på 3 mm og nok er det en kortvarig og midlertidig belastning for at starte andet køretøj, men der er dog et stykke vej fra 3 mm til 10 mm, og hvor jeg også tror at startstrømmen er væsentlig højere end ladestrømmen til forbrugsbatteriet.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Montage af solceller
« Svar #46 Dato: 21. Juli 2013 kl: 21:09:37 »
Tjaee...Et startkabel skal, efter min mening, mindst være 30 kvadrat mm.... men gør endelig som de skriver i brugsanvisningen og brug mindst 10 kvadrat til Septoren.

Den måler på batterierne og et mindre kabel kan give et spændingsfald i nogen situationer, hvilket vil få Septoren til at virke uhensigtsmæssigt.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #47 Dato: 22. Juli 2013 kl: 00:00:46 »
Ja, det er korrekt at et mindre tværsnit giver større ohmsk modstand fremfor et med større tværsnit  - jeg havde kun fokuseret på tværsnit i forhold til ladestrøm og slet ikke givet det en tanke, at Septoren selvfølgelig måler reference.

Tak, forståelsens lys blev tændt.

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #48 Dato: 03. August 2013 kl: 10:56:27 »
SÅ er der lavet en tråd med vores bil Kim:

http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

 B)
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #49 Dato: 06. August 2013 kl: 13:33:22 »
Med fare for at komme til at fremstå som en total klaphat  :blush: , kommer lige en opdatering på montagen af mine 2 50W paneler:

Da jeg skulle lime mine paneler fast med Sikaflex 291, havde jeg godt bemærket at der på bagsiden af panelerne (de er af alu) sad en blå plastikfilm. Jeg tænkte umiddelbart at det måtte dreje sig om en beskyttelsesfilm, som skulle fjernes inden pålimning. Men da jeg prøvede på at fjerne filmen, lod det sig ikke gøre. Hverken på det ene eller det andet panel. Jeg prøvede derefter at ridse ned i plastikken for at se om den kunne fjernes på den måde....stadig uden held.
Nå, tænkte jeg så - fejlagtigt skulle det vise sig - det er åbenbart ikke meningen af den film skal af. Hvor efter jeg gav mig til at lime panelerne på.
I skrivende stund, ca. 1 1/2 måned senere, har jeg lige limet mine paneler på igen. Det, efter at have måtte pille dem af med en spartel, rense tag og paneler ned, og påføre ny lim!   :S
Hvad er moralen så? At man nogen gange skal stole på sin første fornemmelse, og at man nogen gange skal bruge kraftig lim for at fjerne beskyttelsesfilmen på solpaneler...  :silly:

Jeg håber, at jeg har reddet, en eller anden person ude i fremtiden, fra at gøre en lignende fejl  ;)
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Montage af solceller
« Svar #50 Dato: 06. August 2013 kl: 13:40:31 »
Tjae man kan jo tage fejl....som pindsvinet sagde, da det kravlede ned fra skurebørsten :P

Moralen kunne også være: Er du i tvivl, så spørg Matronics ;)

Nå Hans Lars. Det var da godt at du opdagede det inden jeres store eventyr, og nu ved du da lidt om holdbarheden af Sikaflex 291.

Ser i øvrigt godt ud med dem på taget og så er der vist oven i købet plads til et mere, hvis det skulle være nødvendigt.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #51 Dato: 06. August 2013 kl: 13:41:58 »
Lige præcis  :cheer:

Citat fra: "porteren" post=102079
Tjae man kan jo tage fejl....som pindsvinet sagde, da det kravlede ned fra skurebørsten :P

Moralen kunne også være: Er du i tvivl, så spørg Matronics ;)

Nå Hans Lars. Det var da godt at du opdagede det inden jeres store eventyr, og nu ved du da lidt om holdbarheden af Sikaflex 291.
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #52 Dato: 11. August 2013 kl: 10:38:49 »
Jeg tror vi har rigeligt for nu. Overvejer at montere enten en lang skiboks, eller vore waffleboards på taget...
Er også på udkig efter en kasse til badekarret. Har set mig lidt lun på denne: http://alubox.com/vis.asp?v=vare&vid=170&gid=20
Som ser nogenlunde sådan her ud: http://alubox.com/billeder/500/153.jpg

Citat fra: "porteren" post=102079

Ser i øvrigt godt ud med dem på taget og så er der vist oven i købet plads til et mere, hvis det skulle være nødvendigt.
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #53 Dato: 04. Oktober 2013 kl: 20:23:23 »
@Hanslars: Jeg må så sige, at jeg har oplevet noget tilsvarende her i oktober - jeg havde godt nok fjernet den blå film, men den ene side af mit panel har ikke fat i taget mere. Og det til trods for Sika af rette type er brugt.

Jeg kan se, at der kan være en af følgende muligheder - eller en kombination af disse:

1) Taget buer på tværs - og mit panel følger taget, hvorfor panelet "trækker" væk for at få den oprindelige form igen (panelet er næsten vandret, men med en smule bur modsat taget).
2) Jeg kan se at Sika er på panelets underside - og der ikke er noget Sika på taget af bilen, og på samme tid kan jeg se, at rød lak er gået af, så den grønne millifarve er nedenunder Det kan indikere, at enten har lak ikke været stærk nok, eller jeg har brugt rengøringsmiddel som har opløst den røde lak.
3) Jeg har været tilbageholdende med Sika - forstået på den måde, at jeg kunne have brugt mere i enderne, således "trækket" var blevet mindre.

Så - weekendens projekt bliver at fjerne solpanelet, rengøre og håbe på rette temperatur så jeg kan prøve at lime på igen.

[attachment=15760]h5e3de3b.jpg[/attachment]

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #54 Dato: 04. Oktober 2013 kl: 21:28:04 »
@ Gungho: Jeg endte med at bruge et andet produkt anden gang, som jeg fik anbefalet af marinelageret:

http://marinelageret.dk/baadpleje-285/lim-fra-sikaflex-tech7-mm-923/tec7-produkter-795/tec7-fugemasse-12076.html

Det virkede ret godt (det sidder der i alt fald endnu  :lol: ). Inden jeg limede det på brugte jeg Tec7 cleaner til at affedte taget. Og så var jeg ikke fedtet med limen anden gang.
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Montage af solceller
« Svar #55 Dato: 05. Oktober 2013 kl: 09:20:47 »
Jeg er ked af at sige det, men jeg har dårlige erfaringer med Tec7 fugemasse.

Som vistnok nævnt i en anden tråd, fik jeg anbefalet det af min dengang lokale marineforretning.

Jeg brugte det til at fuge min tagluge med og ikke længe efter opdagede jeg, at der dannede sig sort skimmelsvamp på fugningen. Noget alla det, der nogen gange kan ses på gummifuger i et badeværelse. Det var så bare en smal fuge oven på taget af Arnold, så fred være med det.

Resten af patronen, brugte jeg til midlertidigt, at tætne nogle revner i tagpappen på min skurvogn. Nu to år efter var loftet ødelagt pga. vandindsivning. Jeg kravlede op på taget og konstaterede at Tec7 fugerne var forvitret væk og kunne børstes af. Derfor utæthederne.

 Jeg turde ikke dengang at bruge noget, for mig uprøvet, til at lime mit tag på Arnold fast med. Der valgte  jeg at bruge Sikaflex 291. Heldigvis. Det holder, som altid, fint år efter år.

Den oplevelse har bekræftet min fordom om, at vandbaserede lim og malerprodukter, nok er godt for professionelles langsigtedes helbred, men er noget skrammel, jeg ikke selv vil bruge på hobby basis.

@gungho.

Jeg tror at årsagen til at Sikaen slipper på din bil er, at den maling, som du har limet den på, er en enkomponent "hobbymaling", for jeg har aldrig oplevet at Sikaflexen opløser prof autolak, eller trækker den af.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #56 Dato: 05. Oktober 2013 kl: 16:33:36 »
Citat fra: "porteren" post=103916
JJeg turde ikke dengang at bruge noget, for mig uprøvet, til at lime mit tag på Arnold fast med. Der valgte  jeg at bruge Sikaflex 291. Heldigvis. Det holder, som altid, fint år efter år.


Tja. Det kan være at jeg har valgt forkert. Det må tiden jo vise  :)  Indtil videre sidder det i alt fald som det skal. Det er heldigvis lettere at pålime solpanelerne igen (hvis det skulle blive nødvendigt) end det er at pålime et tag igen. Men det er da klart at Gungho ikke skal købe Tec7, hvis produktet ikke lever op til det de lover.
EN ting er i alt fald sikkert, vi holder øje med det!  :blink:
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #57 Dato: 06. Oktober 2013 kl: 00:25:41 »
Jeg må med 35 år på bagen i kemikaliebranchen (og stok konservativ) give Kim W ret, vandbaserede produkter er noget skrammel, og om det er maling, træbeskyttelse, fugemasse, er et fedt.
Tænk på gamle svenske træhuse der har stået i mere end 100 år, der er træet hårdt som beton, Falu Rödfârg fra Stora Kopperberg har sørget for det, men det er også forbudt nu. Tidligere var der godt med arsen i træbeskyttelse, nu er det bare en vandbaseret plasticpose man smører på sit udvendige træværk. Ak ja :angry:
Min første tanke da jeg så billedet af solcellepanelet havde sluppet taget, var at vedhæftningen jo var god, men at der måske var tale om en bimetaleffekt, altså stål og aluminiums forskellige udvidelseskoefficienter, men dårlig vedhæftning mellem maling og grunder er jo absolut også en sandsynlig mulighed, for limen har jo bidt sig fast i malingen, men malingen har sluppet grunderen.

Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"