Forfatter Emne: knuder i automaten  (Læst 2679 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

carat245

  • Gæst
knuder i automaten
« Dato: 09. December 2008 kl: 15:35:32 »
Jeg har sgu brug for noget konsulentbistand. VW laver knuder og jeg er ikke sikker på, at jeg kan regne ud hvorfor. Der er tale om 2100 indsprøjtningsmotor med automatgear fra 90. Der blev isat en ny lampdasonde kort tid før vi købte bilen, men katalysatoren er ikke ret ny.
Ved jævn kørsel er der ingen problemer, den lyder rimelig og er uden udfald eller andet skaberi. Men når vi nedbremser til stop, bliver motorgangen ujævn, og det føles som om den har svært ved at koble fri.  Den lugter ud af udstødningen som brændte våde hunde, og omdrejninger falder til 4-500 for så pludselig at stige til 17-1900. Ved neutral er den slem til at gå op i omdrejninger.

Mads-kaa

  • Gæst
knuder i automaten
« Svar #1 Dato: 09. December 2008 kl: 15:58:35 »
hmmm...er det permanent at den tager 17-1900 omdrejninger eller kun når motoren er varm?
Hvis det først er når motoren er varm, så er mit gæt at temperatur-føleren til motorstyring er defekt, eller ledningen er smuttet af.

/Mads

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
knuder i automaten
« Svar #2 Dato: 09. December 2008 kl: 16:47:38 »
Har du en motorkode?

Her er et par link med idéer til fejlsøgning:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=5906&highlight=digifant
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=5756&highlight=digifant

Ellers så prøv søgefunktionen på forsiden, der er meget info om alt muligt og umuligt.

Jeg kender ikke meget til automat gearkasser så rimeligt blank der.

Husk en god løsning kommer frem med en god fejlbeskrivelse - diagnose
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

carat245

  • Gæst
knuder i automaten
« Svar #3 Dato: 09. December 2008 kl: 20:02:04 »
Det er rigtigt at problemerne i nogen grad følges med motorvarmen. Men der er ingen konsekvens. Den kan opføre sig normalt det ene øjeblik, det vil sige at jeg kan holde den med bremsen på 1000 omdrejninger uden at noget sker. Øjeblikket efter filer den op og ned og forsøger at koble til; vognen står altså nærmest og hopper for at komme igang, og kommer den ikke igang forsøger den skuffet at lukke sig selv ned.

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
knuder i automaten
« Svar #4 Dato: 09. December 2008 kl: 22:29:59 »
Hej !
Det har intet med aut. gear at gøre , når du kommer over 900 omdr. vil bilen køre , det er den bygget til , så det er motoren du skal kigge på ,
motorstyring el. lamdasonden som du selv er inde på , god jagt , har selv haft en med aut. gear , lækker vogn  8)  :)
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

carat245

  • Gæst
knuder i automaten
« Svar #5 Dato: 10. December 2008 kl: 15:50:00 »
nu har jeg rodet og regeret, og et eller andet fortæller mig, at det kan være tomgangskontrolventilen, den som også omtales som tomgangsmotoren. Iflg. Haynes skal der kunne mærkes tydelige vibrationer i apparatet under tomgang, og jeg kan ikke mærke noget. Er det mon der, problemet befinder sig??

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
knuder i automaten
« Svar #6 Dato: 10. December 2008 kl: 22:08:44 »
Hej !
Den du kalder tomgangs motor er det ikke den der pumper kølevand rundt i tomgang så motoren bliver kølet , kig om der er to køleslanger hen til den . Jeg tror det er din lamdasonde kombineret med gl. kat. som giver nogle forkerte signaler til styringen , hvis det er din styrebox kan du komme og prøve min, det er en mv fra 89 med lamda og kat. så ku man jo udelukke den , du siger bare til hvis det er .
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

carat245

  • Gæst
knuder i automaten
« Svar #7 Dato: 10. December 2008 kl: 22:27:16 »
hej igen, og tak for din assistance.
Men tomgangsventilen er en ret stor magnetventil, der styrer luftindtaget under tomgang, den sidder oppe over motor i forlængelse af luftindtaget. Iflg Haynes skal man kunne mærke, at den snurrer, når den snurrer. Jeg kan ikke mærke noget, og ville egentlig gerne låne en for at checkke. Måske må jeg ad næstved til...........

Mads-kaa

  • Gæst
knuder i automaten
« Svar #8 Dato: 11. December 2008 kl: 19:18:58 »
Din tomgangsventil er afhængig af temperaturen. Jeg ville checke følgende:


og dernæst:


/Mads


carat245

  • Gæst
knuder i automaten
« Svar #10 Dato: 17. December 2008 kl: 17:27:22 »
Man fristes til med Knud Jespersen at udbryde et : Kammerater!! Men man skal vel vare sig.
Tak for indsatsen. Det var helt korrekt, at det skyldtes snavs i snorklen. Næste spørgsmål, nu vi alligevel er her: Er trækaksler ens på automatiske og alm. gearkasser??

hans

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
knuder i automaten
« Svar #11 Dato: 17. December 2008 kl: 18:14:42 »
Nej de er forskellige, er er en type til manuelle model, og to typer til automatmodellen (h/v)
Mvh. Casper