Forfatter Emne: Vinterdæk 205/14 købes til den gråblå  (Læst 3046 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline raumhart

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 160
    • Vis profil
  • By: Lejre
Vinterdæk 205/14 købes til den gråblå
« Dato: 04. Oktober 2013 kl: 22:41:49 »
Hej!

Har nu haft min første T3 og Syncro i en måneds tid ca.. Købt hos Niels Erik i det sydfynske og skal i første omgang bruges i det midtsjællandske. På sigt er planen at lære vognen at kende, indrette den til camping og forhåbentlig engang tage det store spring ud i noget "around the world agtigt". Well vi får se om bil og  cohones er til det.

I første omgang søger jeg bare nogle vinterdæk i dimensionen 205 R14 109/107. Ideelt  ville være Uniroyal Max Cms Plus 205 R14 C M+S som jeg har to af.

Alternativt vil jeg gerne høre hvor I andre køber sådanne dæk fra ny?

Bilen er skiferblå og dens hidtidige kaldenavn har derfor været den gråblå - i mangel af noget mere originalt.

Vh Jesper
Venlig hilsen
Jesper

1986 Syncro Multivan WBX (Brynhilde)

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Vinterdæk 205/14 købes til den gråblå
« Svar #1 Dato: 05. Oktober 2013 kl: 01:49:48 »
vær opmærksom på at hvis Du ikke har decoupler på ( så du kan afbryde det permanente 4hjulstræk) er det vigtigt at hjulene har nøjagtig samme rulleomkreds, altså er ens mærke og model, og fuldstændig lige meget slidt. Ellers belastes gearkasse og visco i fortøjet voldsomt.
Desværre kan jeg ikke hjælpe Dig med dæk, men håber Du kan bruge mit input alligevel.
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline raumhart

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 160
    • Vis profil
  • By: Lejre
Vinterdæk 205/14 købes til den gråblå
« Svar #2 Dato: 05. Oktober 2013 kl: 06:23:18 »
Tak Gunnar for dine bemærkninger. Bilen har ikke decoupler og jeg er OBS på at dækstørrelsen og slid skal være ens. Bilen er pt. kun med ens dæk akselvis - og uden reservehjul i samme størrelse.

Det lyder nok alligevel som fem helt nye dæk! :unsure:
Venlig hilsen
Jesper

1986 Syncro Multivan WBX (Brynhilde)

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Vinterdæk 205/14 købes til den gråblå
« Svar #3 Dato: 05. Oktober 2013 kl: 08:04:26 »
5 nye ens dæk er en rigtig god ide, når du ikke har decoupler.

Når det nu er en syncro, hvorfor så ikke købe AT dæk (allterrain) med MS godkendelse? Så slipper du for at anskaffe 2 sæt hjul med ens størrelse dæk, og det fungerer fint året rundt.

Som Gunnar skriver er det vigtigt med ens dæk og en millimeter tæller.

I øvrigt velkommen til T3 Nettet i almindelighed og til syncrofolket i særdeleshed. :cheer:

Vi ser meget gerne billeder af din bil og senere også gerne en tråd om den.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Vinterdæk 205/14 købes til den gråblå
« Svar #4 Dato: 05. Oktober 2013 kl: 08:36:15 »
Tillykke også herfra. Den bliver du glad for.

Husk også udover ovenstående gode råd (facts) at benytte dine spær ofte. De skal motioneres ellers gror de fast!

Go vind med hende og JA TAK til billeder :-)
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Vinterdæk 205/14 købes til den gråblå
« Svar #5 Dato: 05. Oktober 2013 kl: 16:41:44 »
Velkommen til Jesper. :)

Vi er også ret nye herinde (fik vores Syncro i marts/april i år - også fra Niels Erik). Vores planer er også jorden-rundt-agtige, når huset er solgt.

Glæder mig til at se billeder  ;)
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Vinterdæk 205/14 købes til den gråblå
« Svar #6 Dato: 06. Oktober 2013 kl: 00:09:53 »
Lige et indspark, dækrotation:

http://www.vanagon.com/syncros/technica/tire-rotation/index.htm

Det gør jeg så samtidigt med olieskift for hver 5000 km.  Jeg kører godt nok med decoupler, men har valgt at gøre det alligevel "for good housekeeping", idet jeg bilder mig ind at når nu det bliver vinter, vil det måske være en fornuftig ting at have gjort alleligevel, for der er jo ikke "hvidt" hele tiden.

Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline raumhart

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 160
    • Vis profil
  • By: Lejre
Vinterdæk 205/14 købes til den gråblå
« Svar #7 Dato: 06. Oktober 2013 kl: 07:35:08 »
Tak for Jeres gode inputs - og tak for velkomsten :cheer: Det er s.. ret fedt med så mange gode folk omkring når man er ny i T3 og Syncrofaget

Bilen bliver ikke til pendling og derfor er det, når nu der formentlig alligevel skal skiftes dæk, fristende at hoppe ud i noget der vil klæde den og selvfølgelig en god pointe bare have et sæt hjul.

Da jeg nu har et mindre hav af 14" fælge, og gerne vil strække finanserne bare lidt, tænkte jeg på at genbruge fælge og måske anskaffe noget AT eller MT til 14".

Skal dækket hedde M+S for at være vinteregnet - og lovligt - og i så fald er dette dæk vel ikke "godt nok"? http://www.nordkystens4x4.dk/shop/insa-turbo-dakar-12598p.html

Jeg vedlægger et enkelt billede af Skruben/Luffe/Grizly - fra den pæne side :)  - og skal gerne oprette en tråd når jeg har lidt mere stof at berette om. Kort om bilen er i øvrigt at den er en 1989 og med 2,1 WBX og to spær.

Vh Jesper
Venlig hilsen
Jesper

1986 Syncro Multivan WBX (Brynhilde)

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Vinterdæk 205/14 købes til den gråblå
« Svar #8 Dato: 06. Oktober 2013 kl: 08:45:38 »
De dæk, som dit link viser, er terræn dæk og hverken velegnede til is,  landevej eller for den sag sags skyld jorden rund, med mindre du hovedsageligt skal køre på nyligt optøede russiske skovveje.

I Danmark er der ingen pligt til vinterdæk, men i f.eks. Tyskland skal du have M+S dæk i vinterhalvåret.

Det jeg ville gå efter er AT dæk med M+S godkendelse. Jeg har et sæt Cooper ATR som disse:

http://www.nordkystens4x4.dk/shop/cooper-discoverer-atr-11120p.html

Dem har jeg været godt tilfreds med. De er rimelige i terræn, fine på is og sne, og forholdsvis lydløse på asfalt, som hovedparten af kilometre jo nok bliver tilbagelagt på.

I øvrigt ville jeg nok gå op i 15" Der er meget mere at vælge imellem. Også når du holder i Langbortistan, og skal have købt 5 nye dæk, fordi et af dine er blevet flået op. Her kan en decoupler være en rigtig god ting, fordi du så kun behøver at skifte et dæk.

Jeg købte også Arnold hos Thing og da så den ud som på nedenstående billede. Det sidste er som den ser ud nu, og du vil nok indrømme at det også pynter med større hjul.

Du skal også overveje din gearing. Den er meget forskellig på de forskellige syncroer. Noget i retning af 8 forskelige gearkasser og front differentialer. Du kan med fordel geare din bil optimalt ved at vælge den rigtige fælg og dækstørrelse. 5% er indenfor logivningen.

Her er et link til omregning af dækstørrelser: http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/skiftaffalg.htm

og her er mine egne beregninger på ovenstående baggrund:

[attachment=15784]h0328ef7.pdf[/attachment]

Den med rødt er standard syncro hjul

Arnold er en MV ligesom din og gearkassen er en AAN. Det er en af de højest gearede gearkasser, og den trækker 15" 225/75 OK på landevej.
Vær i øvrigt opmærksom på, at hvis du vælger 15" 225/ 75 eller større, kan du være nødt til at skære lidt i bagkanten af dine forskærme. Der er nogle, der har oplevet krøllede skærme efter nærkontakt med dækket.


[attachment=15781]haffa1da.JPG[/attachment]
[attachment=15782]h09f37f8.JPG[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Vinterdæk 205/14 købes til den gråblå
« Svar #9 Dato: 06. Oktober 2013 kl: 10:06:46 »
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650