Rejsen foregår i Scudo. - Bestemt ikke sædvanelig klasse - i ferietursscenariet er bussen state of the art, men man kan jo ikke købe bil for at tilgodese én uge om året og så ignorere de resterende 51. Ja, der findes en forlænget Scudo/Jumpy/Expert, men den er ekstrem sjælden som personbil - jeg har kun mødt den på mobile.de. Heldigvis er bagageproblemet overskueligt for os - vi er jo kun seks i familien, så det giver mulighed for enten at fjerne en sæderække eller simpelthen at læsse nogle sæder og fodrum til med bagage. Vi rejser jo "let" - uden telt og alt det hejs - sidste år fyldte vores bagage ikke engang op til rudernes underkant i bussen.
Den store achilleshæl ved at køre "moderne" bil er, at man er noget på herrens mark, når man pludseligt står på en øde alpevej med en besynderlig elektrisk fejl eller lignende - det ville være mere overskueligt i bussen. På den anden side, så gør jeg, hvad der står i min magt for at holde bilen i velplejet tilstand, så det forhåbentlig undgås. Uaget, hvad man i øvrigt mener om den, så har Scudoen ry for at være pænt driftsikker. En ting, jeg glæder mig meget til, er at forcere bjerge uden tanke på overophedning. De moderne TDI/HDI/JTD maskiner har simpelthen en fantastisk evne til at holde sig kolde- i øvrigt helt som ABS og dens fætre. Gennem årene har det været min største hæmsko med kammerdieselerne - de kører skønt og performer acceptabelt, men chaufføren sidder med kronisk dårlig samvittighed over, om han presser den for hårdt, og mange steder i Alperne er der ikke et alternativ til at presse den. Det var skønt sidste år at give gas uden dårlig samvittighed - det glæder jeg mig til at prøve igen i år - denne gang blot til den halve pris og med A/C ;-)