Forfatter Emne: Lavt olietryk  (Læst 17432 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Olielampe blinker selvom der er olie på
« Svar #15 Dato: 24. August 2014 kl: 22:49:18 »
Ethvert autoværksted bør kunne måle. Måske skal du fortælle hvor på motoren de skal måle, altså
 hvor indikatoren sidder.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Olielampe blinker selvom der er olie på
« Svar #16 Dato: 26. August 2014 kl: 00:02:33 »
Hvis det kun er når du bremser at lampen lyser, vil jeg tro at der er et EL problem.
Opstår problemet kun når du kører med høj fart eller også når du holder stille og  i frigear gasser op og bremser.
Der sidder flere stelforbindelser på en JX'er, Bla. en bag luftfilteret der driler. Hvor de sidder på en wbx'er, ved jeg ikke lige.
Der må også være en stelforbindelse til olie pumpen.
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline pep84df

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 359
    • Vis profil
Olielampe blinker selvom der er olie på
« Svar #17 Dato: 26. August 2014 kl: 12:44:37 »
Hej tomtom!

Hvorfor i alverden skulle der være en stelforbindelse til oliepumpen på en WBX er, det kræver en forklaring?

Mvh PETER

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Olielampe blinker selvom der er olie på
« Svar #18 Dato: 26. August 2014 kl: 21:04:00 »
Der er ikke en decideret stelforbindelse til oliepumpen, men derimod til motor og gearkasse som helhed.
Det kraftigste sidder ved gearkasseophænget inde under bilen. Det er udsat for vand og salt m.m. så ofte vil et ekstra stelkabel eller to være anbefalelsesværdigt, men igen: Starter og generator skal nok fortælle hvis der ikke er fornøden kontakt.
Oliepumpen er mekanisk og stelforbindelse har ingen betydning for dens virke.

Noget kunne pege i retning af en træt oliepumpe eller slidte lejer når det forekommer i tomgang og varm motor, hvor olien er tynd.
Men hvis jeg ikke tager meget fejl er Hinze leveringsdygtig i samtlige lejer etc. hvis nu det værst tænkelige scenarium skulle vise sig.

Du kan med lidt held finde de rent mekaniske olietryksmålere på veteransider, eller vælge de elektriske fra f.eks. Biltema m.fl.
De mekaniske er lige til: Røret skrues i evt. via en adapter og aflæsning sker direkte.  Nogle monteres med et t-stykke så olietrykslampen er med, men hvis du "bare" vil lave en måling i motorrummet, er dette overflødigt.
De elektriske er relativt lette at montere ved førerpladsen, føleren skrues i samme sted(er) som følerne normalt sidder, igen ofte via et t-stykke og olietrykslampen bevares. Der skal så trækkes ledning og forbindes til instrumentet, men det vil fremgå af vejledningen hvordan.

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Manglende olietryk
« Svar #19 Dato: 03. September 2014 kl: 08:43:22 »
Så er jeg kommet lidt videre, men er straks endt i en ny blindgyde - det er ren PacMan når jeg skal arbejde med en gammel bil..
Kloge ord og råd søges. Gerne info omkring en der evt. har mulighed for at ligge hånd på min motor..

- Oliefilter skiftet til Mann filter
- Oliesensor (0,25 bar) skiftet
- Olie skiftet til 20/50
- VDO olietryk manometer installeret

Mit olietryk er i bund - det ser ikke ud til at det er en falsk / elektronisk alarm.

- Ved start kold motor er trykket 3,5 bar men falder langsomt efter et par minutter.
- Efter 15 min kørsel (kender ikke olietemperatur)
     0,25 bar i tomgang
     0,5 bar ved 2000 rpm
     0,8 bar ved 3000 rpm

Aldrig over 1 bar (ud over ved start)

Jeg kan læse mig til forskellige mulige årsager: 1) Olietrykspumpe, 2) Lejer 3) Fjeder (??? oil pressure relief spring)  4) tilstoppet  olie system

Jeg hører/mærker ingen uregelmæssigheder ved motoren.

Har I nogle gode bud på hvordan jeg kan komme videre?

vh Kjeld
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Olielampe blinker selvom der er olie på
« Svar #20 Dato: 03. September 2014 kl: 09:11:58 »
Næste punkt må være at skifte pumpen.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Olielampe blinker selvom der er olie på
« Svar #21 Dato: 03. September 2014 kl: 13:41:30 »
Skidt og slam i systemet ser også ud til at kunne være en mulighed...

Fyren her har og oplever problemet på nøjagtig samme måde..

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=37&t=115620
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Manglende olietryk
« Svar #22 Dato: 11. September 2014 kl: 10:52:22 »
Onsdag stod på godt selskab med Otto på GDS. Tak for Otto for en hyggelig aften med øl, pizza, olie og masser af bandeord.. :)
Vi fik skiftet oliepumpen (som sad afsindig godt fast - nu ejer af en meget bøjet aftrækker..), men desværre har det ikke givet nogle ændringer til  olietrykket, som stadig er i bund.

Konklussion; jeg kan ikke gøre mere, og motoren køres nu til den står af.. Jeg krydser fingre for at det tager lang tid, og at jeg ikke skal lide for meget af lyden af metal mod metal..

:(

vh Kjeld
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Lavt olietryk
« Svar #23 Dato: 11. September 2014 kl: 19:37:34 »
Der ER stadig noget du kan gøre: Bardahl havde i min læretid en tilsætning til slidte lejer, en dåse på størrelse med en sodavandsdåse.
Noget tyktflydende og fedtet stads, som vi opvarmede på værkstedsfyret lige inden påfyldning.
Det gav vitterligt et forbedret smøretryk, og mig bekendt var der ingen seriøse havarier som følge heraf. Jeg kan selvfølgelig ikke huske hvad det hed specifikt, men mon ikke lidt søgning i deres produkter kunne give et praj ?

Det blev naturligvis tilsat olien i motoren.

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Lavt olietryk
« Svar #24 Dato: 11. September 2014 kl: 20:34:50 »
Var det denne du tænkte på Aran ?

http://www.bardahl.dk/Produkter.aspx?a=b&ProID=171

Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Lavt olietryk
« Svar #25 Dato: 12. September 2014 kl: 18:53:47 »
Det kunne det sagtens være. Dengang i hine tider fyldte man en hel dåse på ved samtidigt olieskift. Det kunne være noget af en opgave når der var pissekoldt på værkstedet, derfor fandt vi hurtigt ud af, at give termostaten et lille drej og placere bøtten i luftstrømmen. Fik man det på fingrene kunne man mærke den fedtede hinde i lang tid efter, selv efter mange gange håndvask, så tom reklamegas var det ikke.
Bardahl hører ikke til de billigste produkter, men måske kunne det forlænge livet på en træt motor ? Det er nok et forsøg værd.

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Lavt olietryk
« Svar #26 Dato: 12. September 2014 kl: 19:15:02 »
Ja Aran, det er jeg enig i.

Jeg lærte det produkt at kende da jeg for en lille snes år siden købte en totalt udhamret Honda CB 400 four fra jeg tror 1975-76 stykker for "en prut og en begmand".
Olielampen ville ikke holde op med at lyse pga for lavt olietryk. Jeg gav den noget tyk olie, det hjalp, i al fald indtil den havde fået en masse "gas" og var blevet godt varm. Så smed jeg en dåse af ovennævnte produkt på, det virkede. Her for nogle år siden forærede jeg så Honda'en væk til en flink mand. Forhistorien var at jeg havde givet den alt for meget gas ind i et sving, havde overvurderet mine evner, hvilket medførte, at motorcyklen  røg ind i et hus, og jeg landede i en tjørnebusk :sick:
Manden jeg forærede den til, lavede den i stand på et par eftermiddage, og mig bekendt kører den endnu :cheer:

Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Lavt olietryk
« Svar #27 Dato: 12. September 2014 kl: 19:18:00 »
mener i oprigtigt at slidte lejer kan sænke olietrykket så markant? Jeg har ikke i min vildeste fantasi den tro, men måske jeg ikke går nok op i klokketårnet ;)

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Lavt olietryk
« Svar #28 Dato: 13. September 2014 kl: 08:07:09 »
Jeg havde det som dig, Hinze, indtil jeg fik forklaret fænomenet i detaljer.

Olien bliver trykket ind i lejerne igennem små drænrør. Når der bliver for meget slup imellem aksel og leje, kommer olien lettere igennem, og derved bliver der mindre tryk. Ganske logisk faktisk. Det har ikke nødvendigvis noget med oliepumpen at gøre. Men med en tykkere olie bliver trykket højere, fordi olien har svært ved at passere igennem.

Det med klokketårnet må du lige uddybe. Jeg er jyde og forstår det ihvertfald ikke. Måske er det noget man gør i Greve?
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Lavt olietryk
« Svar #29 Dato: 13. September 2014 kl: 08:19:52 »
Citat fra: "ottokrog" post=114876
Jeg havde det som dig, Hinze, indtil jeg fik forklaret fænomenet i detaljer.

Olien bliver trykket ind i lejerne igennem små drænrør. Når der bliver for meget slup imellem aksel og leje, kommer olien lettere igennem, og derved bliver der mindre tryk. Ganske logisk faktisk. Det har ikke nødvendigvis noget med oliepumpen at gøre. Men med en tykkere olie bliver trykket højere, fordi olien har svært ved at passere igennem.

Det med klokketårnet må du lige uddybe. Jeg er jyde og forstår det ihvertfald ikke. Måske er det noget man gør i Greve?


Jeg er med på hvordan olien løber rundt, men at det skulle give så markant reduktion, hmm. (klokketårnet var en dårlig hentydning til at jeg ikke frekventere kirken så ofte, altså hvor tro er i højsædet)