Forfatter Emne: MV motor olie lampe lyser  (Læst 16025 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
MV motor olie lampe lyser
« Dato: 06. Januar 2016 kl: 21:26:27 »
Hej kære t3 ejere

Jeg har kort luftet problemet på Frank Binau´s side Viktoria, da det er den bil det handler om.

I jule dagene kørte vi en tur på ca 20 km, pludselig lyste olie lampen, og summeren gik i gang, mig ind til siden, stoppede bilen, vetede lidt, og startede, ingen alarm, og vi kørte de sidste 2 km til vores bestemmelsels sted.
5 timer efter kørte vi retur, efetr ca 18 km gik alarmen igen, denne gang efterfyldte jeg med en ½ l olie,  selv om olien stod på mærket, de sidste km kom arlarmen 2-3 gange.

Herefter var det jeg skrev på Frank´s tråd, samt på Facebook.    jeg har fået det råd, at der tit er problemer elektrisk,   med div følere, dårlige samlinger osv.    Frank har forrige år skiftet de to olie følere på motoren, så egentlig er jeg tryk ved dem.  jeg har kikket lidt rundt, og prøvet at udelukke div el ting.
Radio stødæmpningen på generator afmonteret, og gen monteret. en næsten gennemtæring af ledningen til føler på siden er repareret med en ny ledning. og problemet er stadig det samme.

Jeg har søgt og læst hvad jeg sådan nogenlunde kan komme i nærheden af.   fysisk har jeg afprøvet en olie føler. og kan konstatere at den bryder kredsløbet når der kommer tryk på. dvs dårlig ledning ville have den virkning at der ikke ville komme alarm. sååe ?????


Ja ved det godt HAR DU MÅLT OLIE TRYKKET :)     Nej dertil er jeg ikke kommet endnu, og tja det kræver jo en smule adskillelse, og nå den er startet, ja så kan man måske ligesågodt tage tyren ved hornene.

Mine overvejelser lige PT, jeg ærger mig, nu er der udsigt til sne, og så kan/tør jeg ikke køre :(  :(

 Jeg mangler lige at tjekke ledningsnettet ved instrumentbrædt,   ikke at jeg tror det er der.

Næste er,   olie pumpe, evt 30mm koster ca 400 kr+ plade og møtrikker, nogenlunde det samme som olien,  der skal fyldes på.
Self nye olietryk følere, ikke at jeg tror det er dem :( men for ikke at ende med at skulle skrue alt af igen. så skifter jeg dem.

Og nu er jeg så ved mine spørgsmål,
olie overtryksventilen,   er der nogen som har oplevet, at den er stoppet i åben tilstand.
   
Oliesuge si , er der sådan en mellem oliepumpe og bundkar, havde det været en rækkemotor, så havde jeg pillet bundkaret af, kontrolleret at intet lort sad og stoppede for olie tilførslen på pumpen,   hvad er alternativet på sådan en sammenskruet alu blok :)       Kan man tage oliepåfylningsrøret af, og evt komme ind med et endoskob ? (sådan et har jeg) , kan man evt skylle bundkarret, hvem har erfaring ?

Ingen tvivl om at olietrykket skal kontrolleres  når alt er samlet :)    lyser lamperne stadig, ja så må jeg jo ty til den hårde løsning, af med ledningerne til følerne,   men jeg har det lidt sådan, at det kan jo være de faktisk virker, og noget er galt.   

En frygtelig tanke har strejfet mig, har nogen oplevet at noget er smuttet ned i oliepåyldningsrøret !!!   Blade, græs, tvist eller ??

Hvad er jeres erfaringer, ved at nogen har skildt sådanne motorere af i atomer :)

Det som gør, jeg går lidt som katten om den varme grød, er at jeg kan se, at udstødning og mange andre skruer, er til adskillelse med vinkelsliber og skærebrænderen.  i ved nok,   1 dag til at skille af, og 1 time til at samle :) :)

med venlig hilsen

Poul           og dokaen "moshel"
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.550
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
Sv: MV motor olie lampe lyser
« Svar #1 Dato: 06. Januar 2016 kl: 21:49:41 »
Har du prøvet og drille ledningerne ved følerne af på og på stel fjerner det lyden eller er det det samme har været udsat for det var mit instrumentbræt der var defekt
Mvh Madsen
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Sv: MV motor olie lampe lyser
« Svar #2 Dato: 06. Januar 2016 kl: 22:02:39 »
Har du prøvet og drille ledningerne ved følerne af på og på stel fjerner det lyden eller er det det samme har været udsat for det var mit instrumentbræt der var defekt
Mvh Madsen

Instrumenbrættet er det næste jeg tjekker,   men har sgu dårlige anelser,   egentlig svarer brumme billedet lidt til dårligt tryk.

ved lave omdrejninger går lampen ud, og brummeren stopper,   ved mellem gas kommer den igen, og sommetider forsvinder det igen ved flere omdrejninger.

HAR DESVÆRRE ET BILLEDE INDE I MIT HOVEDE AF EN TOT TVIST DER SVØMMER RUNDT I BUNDKARRET :(  :D
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Sv: MV motor olie lampe lyser
« Svar #3 Dato: 06. Januar 2016 kl: 22:19:41 »
Hej Poot.
Jeg har haft samme problem med min gamle Syncro.. Der viste det sig også, at det var printpladen bag på instrumenthuset, der var i udu.. Vær opmærksom på, at selvom følerne blev skiftet for nylig er det ikke ensbetydende med at de fungerer som de skal.. Har været ude for (et par gange efterhånden), at ganske nye følere var defekte.
Det sagt, så tror jeg at den eneste måde du kan få ro i sjælen på er at få kontrolleret dit olietryk. Jeg har også tidligere haft en 2,1, dog en DJ, som havde dårligt olietryk. Det viste sig at være lejerene, der var slidte. Det tager ikke mange minutter at få det kontrolleret, og hvis du ikke vil gøre det selv kan det heller ikke koste en formue at få gjort det på et værksted.
Hvis det viser sig at olietrykket faktisk er dårligt vil jeg nok anbefale dig at få pillet motoren ud og få checket den ordentligt igennem. Der er mange steder fejlen kan ligge. Oliepumpe, lejer, oliekanalerne i blokken osv..
Du kan evt. læse dig lidt frem her:  http://www.vanagain.com/troubleshoot-the-oil-light-and-buzzer/. Synes det er en god guide til at fejlsøge og til at forstå, hvordan systemet fungerer. Held og lykke med det.

Mattias

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Sv: MV motor olie lampe lyser
« Svar #4 Dato: 06. Januar 2016 kl: 22:56:11 »
Vil også sige at få tjekket printet bag på instrumentet først og om stikket sidder ordentlig på, inden du begynder at pille motoren fra hinanden.. Og selvfølgelig få målt olietrykket, ellers kan vi jo gætte i en uendelighed.. :)
Du må gerne låne olietryksmåler af mig, det kræver nok bare lidt porto.
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Sv: MV motor olie lampe lyser
« Svar #5 Dato: 06. Januar 2016 kl: 23:25:04 »
Vil også sige at få tjekket printet bag på instrumentet først og om stikket sidder ordentlig på, inden du begynder at pille motoren fra hinanden.. Og selvfølgelig få målt olietrykket, ellers kan vi jo gætte i en uendelighed.. :)
Du må gerne låne olietryksmåler af mig, det kræver nok bare lidt porto.

Ja portoen kan hurtigt løbe op,  stemmer lige dørklokker hernede lokalt,   tænkte på måske at låne et andet instrument  panel, :)   
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Sv: MV motor olie lampe lyser
« Svar #6 Dato: 06. Januar 2016 kl: 23:33:15 »
Udefra kommende omstændigheder, gør at jeg de næste 14 dage bare er gået i tænkeboks :)   og er modtagelig for diverse input.

Har lige haft en yderst behagelig samtale med PEP84DF,   han kan altså forklare hvordan sådan en motor ser ud indeni, så jeg nu har et helt klart billede på hjernen :)   TAK   

Jeg ved nu, at lavtryks føleren som sidder mellem stødstængerne, bryder strømmen ved korrekt olietryk,    og højtryksføleren som sidder ved mellem olieføler og pumpe er sluttende ved korrekt olie tryk.

« Senest Redigeret: 06. Januar 2016 kl: 23:50:28 af poot »
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Sv: MV motor olie lampe lyser
« Svar #7 Dato: 07. Januar 2016 kl: 06:50:03 »
Jeg har haft nøjagtigt samme problem på min diesel. Det hjalp at skifte oliepumpe, og problemet kom ikke tilbage. (men noget nemmere at skifte den på en diesel)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Sv: MV motor olie lampe lyser
« Svar #8 Dato: 07. Januar 2016 kl: 07:43:34 »
En anden hurtig lille ting jeg ville tjekke/skifte var trykventilen, den er nem at komme til og ihvertfald på de luftkølede er flimrende olietryk tit p.g.a. en slap eller knækket fjeder i den ventil. Det er bolt on og hvis den alligevel skal stå stille i 14 ville jeg afmontere sien og tømme motoren for olie og køre en tynd skylleolie igennem den hvis du mistænker at der er urenheder i olien
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Sv: MV motor olie lampe lyser
« Svar #9 Dato: 07. Januar 2016 kl: 10:36:51 »
Hmm Jeg kan ikke lade være med at tænke. hvad gik der forud før dette problem kom,  og da var det du skrev at den var begyndt at klapre i ventilerne. Derfor skiftede du oliefiltre og olie og vis jeg forstår dig ret. Er det der efter at den er begyndt at give alarm. Og når jeg læser på de forskællige sider kommer det frem at den er meget meget kræsen med olie og filtere Og kun vil køre med en af disse to som en har beskrevet på en side som jeg indsætter her. Og den er også meget følsom med at den skal have den rigtige olie.


Sådan Stop din olie lys fra Flickering i tomgang





Denne løsning har 1 kommentar


i bede Ken, motor, ledninger


af Ken Wilford

5 august 2014

Hvordan man kan stoppe at Flickering olie lys.


Du har lige købt din Vanagon efter test køre det, og at være tilfreds med hvordan det kørte og alt synes stor. Så du tager den første tur over 30 mins og kommer til et stop tegn. Det røde lys ved siden af "olie kan" billede begynder at flimre mens du er i tomgang. Efter ambulancen ankommer og EMTs genoplive dig, er den næste ting du nødt til at regne grunden til at olie lys flimrer. Her er nogle almindelige årsager til olie lyse flicker:


1. forkert oliefilter


Vanagon er kræsne omkring hvilken oliefiltre det kan lide og hvilke det ikke. Faktisk er der kun to, vil jeg anbefale (som jeg også sælge) og disse er Mahle eller Mann. Begge disse er lavet til spec af VW forhandler filtre (Mann faktisk gør forhandler filtre) og rent faktisk vil hjælpe din van på to måder.


One, disse filtre har en anti-afløb tilbage ventil, der hjælper med at forhindre olien fra dræning ud af motoren, når motoren er slukket. Dette hjælper olie presset til at komme hurtigere start og forhindrer løfteren klapren. Mindre slid på motoren ved start up (dette er en god ting).


To, disse filtre har mindre huller i filtermateriale end billigere filtre. Dette giver dig en højere, anført olietryk og hjælper med at holde lys fra olie.


Dårlig filterliste indeholder: Fram, Bosch (ikke såre mig de ikke er gode), noget hvid eller gul. Tror sort, når du tænker oliefilter.
« Senest Redigeret: 07. Januar 2016 kl: 10:58:20 af FrankBinau »
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Sv: MV motor olie lampe lyser
« Svar #10 Dato: 07. Januar 2016 kl: 10:51:01 »
Det jeg sætter ind nu er oversat fra en side. Og var med hensyn til oliefilteret og dette ang din olie Mvh Frank



Hvis din van har nogle kilometer på det, er det muligt, at din olietrykket er lidt lavt, (intet virkelig bekymre dig om endnu) og jeg foreslår at bruge en lidt højere viskositet olie i motoren. 20W-50 olie Castrol GTX eller noget lignende (jeg ville ikke bruge Pennsoil eller enhver olie, der siger, at det kommer fra Pennsylvania lager som denne olie har et sludging problem).
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Sv: MV motor olie lampe lyser
« Svar #11 Dato: 07. Januar 2016 kl: 10:56:02 »
Og lige et sidste link oversat, Håber det hjælper dig vidre. Mvh Frank :-)

Sticky ventil


Du kunne have en klæbrig olie overtryksventil. Denne ventil er placeret i bunden af motoren. Du er nødt til at fjerne en stor slidsede skruen fra bunden af motoren (alle af olie vil komme ud af motoren, når du gør dette). Også vil en fjeder og en ventil falde ud af motoren. Rydde op ventil med nogle scotchbrite og bremse renere og rydde op i det hul, som ventilen rides i såvel. Nogle folk har haft held med stretching foråret lidt eller købe en ny fra forhandler men jeg kan kun sige "prøve det på egen risiko".


4. nøgne Wire


Ledningsføring vil olie pres afsenderen kunne have en bar plet på det og røre motoren eller andet sted. Undersøg ledning går fra afsenderen til firewall og hvis du ser nogen steder på det, der ser mistænkte, erstatte wiren med en ny.


5. LAV PRES!


Du kunne faktisk have en lav olie presset tilstand! Jeg ville købe en billig olie trykmåler på din lokale dele butik og installere det i bunden af motor i stedet for bestanden olie pres afsender. Check olietryk ved tomgang og lad det varme op til hot (det eneste negative side til denne opsætning er at du ikke kan tjekke olietrykket gå ned ad vejen). Trykket skal være over 19 psi på 2000 omdrejninger og over 3 psi i tomgang. Hvis trykket er lavere så du har en lav olie presset tilstand og din motor er behov for en genopbygning.


Jeg håber, at dette er nyttigt for dig.


Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Sv: MV motor olie lampe lyser
« Svar #12 Dato: 07. Januar 2016 kl: 16:38:02 »
Jeg er fuldt opmærksom på overtryksventilen,   og kender overvejelserne, kan fjedren være knækket, eller sidder der et sandkorn så ventilen ikke kan arbejde ordentligt :-) 

Mht si i bundkarret, mente PEP absolut det måtte være muligt at komme ind og kikke på den via oliepåfyldningsstuds hullet, med et endoskob. Det vil jeg ihverfald gøre. Hvis der rent faktisk ikke er olie tryk.

Frank,  hvir længe har du haft problemet, og fandt du ud af hvad løsningen er ?   Er det den blå som du kører med nu problemet er ved ?

Mvh Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Sv: MV motor olie lampe lyser
« Svar #13 Dato: 08. Januar 2016 kl: 08:47:19 »
Hej,

Jeg må først smide på bordet, at jeg ikke har nogen ide om, om olie trykket måles ens eller forskelligt på en WBXer eller diesel. Men mit input, som er på et lavt niveau, kommer fra WBX

Forrige år, havde jeg lignende problem. Alarmen gik efter et ganske kort øjeblik når motoren var uden belastning (tomgang), og kort tid efter også når jeg kørte almindeligt. Ved høje omdrejninger var problemet sjældnere..

Jeg gik baglens til værks... (man skal jo lære det...). I dag ville jeg nok starte omvendt og måle det egentlige olietrk. Det vil spare utrolig meget tid og mange sorger..

- Få målt olietrykket. Det er nemt, og kan gøres ganske billigt, måske gratis. Jeg er efterfølgende endt med at købe en VDO olietryksmåler (ca 700 kr) på Ebay, som nu er fast monteret i cockpitet.

- Skift olietryksmåleren, de koster ikke mange kroner. Jeg læste mig frem til, at VW selv skiftede dem ud på et tidspunkt, da de fandt ud af, at de reagerede fortidligt. De fra start brugte var sat til 0,3 bar. De nyere åbner først ved 0,25 bar, så VW må have ment, at denne smule kunne løse problemet (er der noget vi kan genkende her fra VW i 2015...?). Jeg bestilte en ny hjem fra Tyskland. Ved en fejl kom jeg til at bestille flere, så jeg skulle have en ekstra ved interrese..
Dog havde dette ikke nogen effekt, men tror alligevel den nye sensor gav mening.

- Skiftede oliepumpten, da jeg havde læst, at denne også kunne være slidt. Var ligeledes heller ikke tilfældet.

- Splittede hele elektronikken i cockpittet. Ligeledes heller ingen effekt.

- Læste der kunne være slam og propper i motoren fra den gamle olie. Kørte den med Molly motorens (efter mange overvejelser, anbefalinger og advarelser). Ingen effekt.

- Skiftede olien til 20/50. Ingen effekt.

Lejerne måtte være synderen... Jeg endte med at få skiftet motoren til en renoveret en. Trykket er nu i top og jeg triller glas og velindformeret (via VDOen).
Den gamle motor blev efterfølgende tjekket, og der blev fundet adskellige andre grove fejl.. Den er nu gravet ned på en mark..

Måske disse to links kan give lidt info.

https://www.brickwerks.co.uk/index.php/brickwerks-blog/vw-t3-oil-pressure-switches/
http://www.gowesty.com/tech-article-details.php?id=42

Og tilsidst kan du læse hele forløbet (og min amatør-isme) i tråden her. Jeg synes der kommet meget god input.

http://t3nettet.dk/index.php?topic=93362.msg114816#msg114816

Men som alle de andre har rådet - få målt trykket.

Vh Kjeld
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
Sv: MV motor olie lampe lyser
« Svar #14 Dato: 08. Januar 2016 kl: 10:24:53 »
Jeg fald over en sjov video som jeg lige vil dele.

Motor med Bardahl kører 1300km uden olie for test.
https://m.youtube.com/watch?list=PLDH_a0pey2e90WVUdIFFHXbOKT2mixYnM&v=dnYrSU9a3fg
« Senest Redigeret: 08. Januar 2016 kl: 10:34:31 af Milos camperbus »
Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!