Forfatter Emne: T3, 2.1, \'89 på vej til Rusland - sidste stumper  (Læst 4511 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
T3, 2.1, \'89 på vej til Rusland - sidste stumper
« Svar #15 Dato: 02. Juni 2013 kl: 23:07:00 »
Man kan forresten lave en simpel tyverisikring med en hemmelig kontakt, der afbryder et eller andet, så bilen ikke rigtig vil nogen ting.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
T3, 2.1, \'89 på vej til Rusland - sidste stumper
« Svar #16 Dato: 03. Juni 2013 kl: 08:57:14 »
Her er et par links til et par andre fynboer, som har taget turen til Rusland og turen lidt syd om Rusland

http://familienrejser.dk/

http://barskeberta.dk/index.htm

http://jordenrundtmedfamilien.dk/

Alle bor de indenfor en radius af ca. 15km fra os  :)
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
T3, 2.1, \'89 på vej til Rusland - sidste stumper
« Svar #17 Dato: 04. Juni 2013 kl: 19:17:29 »
Jeg kendte en gang en Ford mand, der havde været i USSR flere gange i en lettere bedaget Transit. Han havde malet et landkort på siden af bilen og satte må prikker til, at markere alle de steder han havde været. Han hævdede, at det var de mest venlige og åbenhjertige mennesker han havde mødt, og derfor ingen grund til, at betvivle den hjælpsomhed man ofte støder på i verdens fattigste brændpunkter. Og da han desværre er død for længe siden, må armoden have været endnu værre dengang, lige omkring og efter murens fald. Men han kunne berette om familier, der gladelig delte ud af deres hjemmebagte brød, vandrationer etc. Så ikke alle er banditter, der udelukkende tænker i, at "erhverve" andres egendele i kampen mod fattigdommen.
Dengang var der noget med fastlagte ruter, og forbud mod fotografering ved militære anlæg. Jeg ved ikke, om det samme gælder den dag i dag ?
Jeg ved fra vores ture til Polen, at udviklingen er gået så stærkt der, at deres levestandard ligger meget tæt på vores, eller endda noget foran. Hvis man tror, at polakkerne futter rundt i Fiat 126 og Trabant / Wartburg, bliver man nok overrasket ved synet af store, lækre Mercedes, BMW, Toyota m.fl.  To taktere findes endnu, men de er efterhånden sjældne. Og McDonalds, Burgerking og alle de andre er også på fremmarch.
Om dette er et plus kan man så sætte spørgsmålstegn ved, da det unægteligt også medfører de livstils sygdomme vi kender i vesten: Fedme, diabetes etc.  men det vil vel altid være en del af udviklingen ?  Ikke alt der kommer vestfra er til det bedste ?

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
T3, 2.1, \'89 på vej til Rusland - sidste stumper
« Svar #18 Dato: 05. Juni 2013 kl: 00:30:41 »
Ja Aran, den tid husker jeg også. Jeg har en kæmpesamling af Østtyske frimærker. Min onkel var hyperkommunist, og havde dem med fra Østtyskland, når han med jævne mellemrum var dernede til indoktrinering, jo han arbejdede på B&W Refshaleøen.

Polen er landet med den største vækst i EU, så det er ikke et rimeligt at sammenligne noget med det.

Det jeg tidligere har påpeget er, at hvis man er uforberedt mht til bil og dens tilstand og lige så uforberedt med lokal politiske/sociale forhold, så kan man komme rigtigt galt afsted i Rusland. På samme vis som man kan komme galt afsted, hvis man intetanende går sig en tur ved midnatstide i Detroit.

I Detroit, hvis man mestrer sproget Engelsk, kan man fornemme en stemning, men hvis man ikke kan sproget Russisk, kan man komme rigtigt galt afsted.

Lad mig eksemplificere: Du er kommet galt afsted, og har brug for en indsprøjtning, fra en sygeplejerske. Hun finder kanylen frem og skal til t give dig "skuddet", din lokale "hjælper" finder 20 US dollars frem og siger på Russisk : engangs sprøjte.
Det bliver man glad for bagefter.

Ruslands Afghanistan krig, lavede en hulens masse narkomaner, i en størrelses orden vi ikke har fantasi til at forestille os, de har ikke tilgang, til social welfare som i USA, eller det vi kender i Danmark. De skyder noget der ligner benzin i blodet, blot for at overleve. Marginaliseringen i det Russiske samfund er stor. Hvis man har lavet sit "hjemmearbejde" ordentligt, så ved man også hvordan man undgår "magneter" så som nye energilinier m.m.

Aran, på dine ture i Polen, så du så også, at de fattige og hjemløse (og kriminelle) ikke lå og sov på gaden ?

De sov nede i fjernvarme brøndene, fordi polske fjernvarme rør er isoleret med glasuld, og så skærer man sig en 2 x 1 meter glasuldmadras og så nyder man strålevarmen fra røret man har skåret det fra.

Jeg elsker at læse succes historier om folk der har klaret dette og hint, og blot er kommet hjem efter en vellykket tur. Turene hvor ting er gået rigtigt galt, som altid på grund af manglende forarbejde, finder man ganske sjældent.

Jeg har ikke mødt nødstedte Danskere i Rusland, men jeg har mødt 2 sæt i Indien, der var kommet for nær en energilinie, det er svært, tidskrævende, og ja træls.

Fattige mennesker i fattigområder, er jo ikke dem der overfalder dig, de behandler dig venligt, og du gør ligeså. De farlige er dem der  har snuset til velstanden og mistet fodfæstet, og det er lige præcis de områder man skal holde sig fra.

mvh
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
T3, 2.1, \'89 på vej til Rusland - sidste stumper
« Svar #19 Dato: 05. Juni 2013 kl: 19:11:49 »
Jovist har vi også set elendigheder på vores ture. Der findes stadig tiggere på gaderne, og turister er yndede ofre. Det ved de lokale Policja også, og de dukker op ud af ingenting og jager dem på porten.
Vi har været "forfulgt" helt ind på en restauration, men her kom en tjener springende og fyren måtte tage flugten under spark og hvad jeg antager må være eder og forbandelser.
Hvis man har øjnene lidt med sig på turen, vil man hurtigt opdage, at det "kun" er i de større byer det går afsindigt stærkt. Yderområderne er stadig præget af den armod der var herskende under kommunismen. Husene ligner for en dels vedkommende noget, der er uegnet til menneskelig beboelse.
Man kan også se dem stå i tilknytning til de store markeder og forsøge, at sælge udslidte sko, gammelt køkkengrej, rustent værktøj m.v. Det kan godt være et trist syn, ligesom manden der fisker op af skraldespandene i byen og drikker sjatter, eller kaster sig grådigt over rester fra McDonalds, som andre har kasseret.
Og jo, vi har også været forfulgt af en type som næppe bare ville tigge en cigaret. En grim karl, der fik de små nakkehår til, at røre på sig. Jeg halede vist godt i fru R, og nærmest spurtede ind på hotellet i sikkerhed. Han standsede ved døren, men stod længe og spejdede efter os.
For selvfølgelig skal man være bevidst om, at kriminalitet, vold - og sikkert også mord er en del af hverdagen, - uanset hvor vi bevæger os hen. Man skal ikke stille sig til skue når man hæver kontanter, og langt mindre vifte med dem. Det forekommer ret logisk med tanke på, at lønningerne endnu er så lave, at vi i stor stil eksporterer danske firmaer til disse områder. Drikkepenge er en meget vigtig faktor, og man kan komme langt med det der svarer til 20 danske kroner.
Men nu skal vi jo heller ikke helt afspore det hele, eller jage en unødig skræk i livet på de eventyrlystne, med vores formanende skriverier.
Det er jo netop skønheden i det, at nå, at opleve disse enorme forskelle, den naturrigdom en sådan tur byder på, samt viljen og evnen til, at gennemleve strabadserne.