T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: 4X4 efter 01. April 2008 kl: 09:21:52

Titel: Så fik jeg stillet ventiler....
Indlæg af: 4X4 efter 01. April 2008 kl: 09:21:52
og det var bare dejligt, nu lyder den ikke som om der sidder en paringslysten flagspætte nede i motorrummet.
Jeg fik også målt kompression, og det viste sig at være ok 9,3 - 11 - 10,5 - 10 bar. Jeg har en mistanke om at cylinder 1 er lidt snævret i stempelringe/ventiler, da tændrøret her stor set ikke var mere end fingerspændt, så den muligvis har feset lidt her, måske det har givet øget soddannelse til følge correct me if im wrong. Anyway jeg ved god at cyl. 1 er lidt besværlig at komme til men DET ER FANDME IKKE EN UNDSKYLDNING FOR IKKE AT SPÆNDE TÆNDRØRET TIL 20NM, fuck den tidligere ejer, hvis man ikke vil/kan gøre det ordentligt, SÅ LAD VÆRE MED AT PILLE OVERHOVEDET. Envidere var der heller ikke gjort rent ved sidste tændrørsskift med det resultat at der sad rust/snadder i tætningsringen på samtlige tændrør ragsku :evil: .
Er der nogle der har erfaringer med at give den en danskvand (med eller uden citrus :lol: ) (øl til mig, danskvand til bilen, det er jo den der skal køre hjem :lol:  :lol: ). Jeg er ikke meget for at eksperimentere med div. mystiske motorrenseprodukter (læs:kemikalier der fulstændig dræber maskinen).

Mvh Peter
Titel: Så fik jeg stillet ventiler....
Indlæg af: jankjerbye efter 01. April 2008 kl: 10:10:30
Jeg har også hørt den med danskvanden... i små mængder..

Er det bare en mekanikermyte?

/Jan
Titel: Så fik jeg stillet ventiler....
Indlæg af: jensjakob efter 01. April 2008 kl: 10:21:31
Danskvand - det skal være uden citrus.

1. Kør bilen varm.
2. Tomgang i god høj indstilling.
3. Af med luftfilter
4. Med fingeren for - hæld forsigtigt en lille smule i en MEGET tynd stråle - du vil ikke skabe en damplomme som smadrer dine ventiler
5. Motoren hoster og harker og spytter en masse l*** ud af udstødningen
6. Gentag et par gange.

ADVARSEL:
1. Hæld for meget i for hurtigt og du kan smadre dine ventiler (damplomme)
2. Nogen siger at det er forkert at fjerne kokslaget - fordi på gamle motorer er kokslaget med til at beskytte topstykke, stempel, ventiler, ventilsæder.
3. Ventilsæder - hvis det er koksen som holder dine gamle ventiler tætte - så kommer din motor til at pifte løs omkring ventilsæder og æde olie langs ventilstyr

Så ja - det virker - men det er ingen garanti for at det altid virker.

Og som altid - gør det på egen risiko og regning - jeg har advaret kraftigt :-)

Men ja, jeg gjorde det på den gamle CU - godt at have 2 karburatorer - så man kan vaske en blok ad gangen og holde den anden side gående. Og den gamle CU fik det bedre af det - en måneds tid....

Evt besøg først vwnettet og hør dem om deres erfaringer og gode tips og tricks.

Og hvis du gør det, så skriv lige en rejseberetning her - så vi alle kan blive klogere :-)

Med gode hilsner

Jens Jakob
Titel: Så fik jeg stillet ventiler....
Indlæg af: Jarl efter 01. April 2008 kl: 11:12:01
Og så bare en lille "don't try this at home" til dieselfolket:

Lad benzindrengene med forbrændingskamre så store som BellaCenteret om deres eksperimenter med at give bilen læskedrikke.
En diesel - I ved - dem med kompression - bøjer deres plejlstænger øjeblikkeligt ved sådan en leg. Søg evt. på begrebet "Wasserfresser".
Titel: Så fik jeg stillet ventiler....
Indlæg af: verner efter 01. April 2008 kl: 23:36:23
alm. vand fra hanen i en 5l olie kande virker ligge så godt :wink:
gjorde det på en gammel golf engang, du må bare ik gøre det på en bil med katalysator!
Titel: Så fik jeg stillet ventiler....
Indlæg af: PARKHAVE efter 01. April 2008 kl: 23:47:54
Ikke langt tid efter de første små 12ventiler corollaer kom på banen, måtte vi ty til danskvandet.
Korte ture med aut. choker og bedstefarkørsel, var bare en dræber for de små ventiler i sådan en.
0.25 l danskvand af den billigste slags med rigtig meget kulsyre, doseret i små mængder med en motor på halv gas.
SÅ kom der ting og sager ud af udstødningen.
Derefter en tur på de lange lige vestjyske veje med en overivrig lærling bag rattat - så kunne de igen :lol:
Titel: Så fik jeg stillet ventiler....
Indlæg af: WBX Manden efter 02. April 2008 kl: 09:43:29
Citat fra: "PARKHAVE"
Ikke langt tid efter de første små 12ventiler corollaer kom på banen, måtte vi ty til danskvandet.
Korte ture med aut. choker og bedstefarkørsel, var bare en dræber for de små ventiler i sådan en.
0.25 l danskvand af den billigste slags med rigtig meget kulsyre, doseret i små mængder med en motor på halv gas.
SÅ kom der ting og sager ud af udstødningen.
Derefter en tur på de lange lige vestjyske veje med en overivrig lærling bag rattat - så kunne de igen :lol:


Sjovt, jeg har haft præcis samme oplevelse og løsningsmodel for min gamle 12v corolla  :lol:
Den overivrige lærling var så mig selv  :lol:
Titel: Så fik jeg stillet ventiler....
Indlæg af: Jarl efter 02. April 2008 kl: 10:00:57
Er der AGR på sådan en fætter? Det er jo kendt for at være en bandit overfor små fine ventiler.
Titel: Så fik jeg stillet ventiler....
Indlæg af: verner efter 02. April 2008 kl: 10:13:48
Citat fra: "Jarl"
Er der AGR på sådan en fætter? Det er jo kendt for at være en bandit overfor små fine ventiler.


er det ik kun når der er indspøjtning på?
Titel: Så fik jeg stillet ventiler....
Indlæg af: Jarl efter 02. April 2008 kl: 10:35:03
Jo, det er det garanteret. I den verden, hvor jeg færdes er der jo altid indsprøjtning - på nær 1. april... :wink:
Titel: Så fik jeg stillet ventiler....
Indlæg af: Nara efter 04. April 2008 kl: 20:57:15
Den med dansk vanden er god nok, og ikke kun en myte.

Men i dagens danmark kan man køre rigtig væske til samme formål, som er lidt sunder for motoren, og ville klart være at anbefale. :)
Titel: Så fik jeg stillet ventiler....
Indlæg af: ThomasG efter 04. April 2008 kl: 23:18:11
Altså, danskvand eller ej. Det lyder lidt satset, og man skal nok vide, hvad man gør.
Jeg har forsøgt mig med ABCON Fuel Injection Cleaner. Dette skulle tage belægninger og 'snaller' hele vejen til ventilerne. Har brugt det både på en Nissan Primera 2.0 og en Mercer 123'er diesel. Man skal have tålmodighed, og jeg anede da en forbedring. Men jeg garanterer ikke for andres resultater. Og jeg tror rent faktisk det også beror på andre faktorer. Kondens, tryk, slanger bl.a bl.a.
MEN, en-to timers motorvejs kørsel med 100-130 km alt afhængig af køretøj, hvor man holder ind undervejs og lader motoren gå i tomgang i 5-10 min. ind imellem. Det skader da heller ikke. Husk forinden at fylde olie og vand til max-mærket.
Titel: Så fik jeg stillet ventiler....
Indlæg af: Jarl efter 04. April 2008 kl: 23:32:53
Ganske interessant iøvrigt, hvordan sådan et produkt når frem til indsugningsventilerne på en diesel...
Titel: Så fik jeg stillet ventiler....
Indlæg af: PARKHAVE efter 05. April 2008 kl: 07:24:33
HOV HOV HOV - danskvandet er [size=18]KUN[/size]
til KARBURATOR motorer. !!!!!
Jeg ville dog også bruge det på biler med monopoint indsprøjtning, for det er IMO ikke rigtig indsprøtjning, men bare en teknisk overlæsset karburator

Ikke til diesel
Ikke til benzin indsprøjtning
Ikke til wankel ( hvis der skulle være en enkelt der stod derude :lol: )

Der skal bruges diverse additiver der fyldes i brændstoffet og som kan købes i de seriøse tilbehørsforretninger.
Bell-Add produkterne er blandt de gode og dokumenterede, men de koster heller ikke billigt :lol:
Titel: Så fik jeg stillet ventiler....
Indlæg af: wilson efter 05. April 2008 kl: 08:00:11
Det er rigtigt nok at man (kan) får problemer med aflejringer på indsugningsventiler og indsugning generelt hvis man har glemt at blænde sit agr system af  :twisted:

På benzin biler gælder det specielt at gasspjældet kan blive så kokset at det ikke kan lukke, går ud af grundjustering og motoren melder fejl.

vw bruger blandt andet dette til at rense motorer med ved service eftersyn:

http://www.belladd.dk/home.asp?ServiceRens=&ContentID=154

Der findes også en del andre produkter bla noget der skal sprøjtes ind under kørsel - belastning med moderate omdrejninger - så sætter man en lang slange fast i indsugningen og ind i kabinen.

ikke den, men et andet alternativ:
http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=236900

Når vi er sporet ind på additiver plejer jeg et par gange om året at skylle min motor igennem ifm olieskift. Der findes forskellige produkter til det, men plejer at bruge bell-add eller abcon.

Det virker på den måde at skyllemidlet hældes i den varme olie, hvorefter bilen står i tomgang i et kvarters tid - uden belastning. Derefter skiftes olien som normalt inkl filter. Så er olien pludselig meget tynd og helt kulsort (man bliver overrasket 1. gang), får man det på fingrene er det meget svært at få af. Sod og skidt er skyllet ud og olien forbliver pludseligt længere lys / brun efter skiftet, så det gør en forskel.

http://www.lindemann.dk/side.asp?main=1&sub=92&lev=3&mark=76